Meestal voor de kerkbouw.Afgewezen schreef:En waarom dan van al die middelmatige preekjes ook nog eens boeken moeten verschijnen, is mij al helemaal een raadsel.
Lauwheid, achterdocht en kritiek BINNEN kerken verbeteren
Re: Lauwheid, achterdocht en kritiek BINNEN kerken verbeteren
Gelukkig dan maar dat het daartoe beperkt blijft...Tiberius schreef:Meestal voor de kerkbouw.Afgewezen schreef:En waarom dan van al die middelmatige preekjes ook nog eens boeken moeten verschijnen, is mij al helemaal een raadsel.
Nou, niet echt. Je ziet ze ook wel voor een website of voor de verkoopcijfers van de uitgever.Klaio schreef:Gelukkig dan maar dat het daartoe beperkt blijft...Tiberius schreef:Meestal voor de kerkbouw.Afgewezen schreef:En waarom dan van al die middelmatige preekjes ook nog eens boeken moeten verschijnen, is mij al helemaal een raadsel.
Ik heb anders een prachtig boekje van Ds hakkenberg over de Heiligen Geest. Uitgegeven door de Gem. Vlissingen.
Wat deze discussie betreft, het kerkelijk leven en de zondagse diensten hebben mi weinig meer te maken met de Gemeentefunctie uit het NT. We zijn druk met kerkorde's en belijdenissen, en met het waarschuwen tegen alles wat anders dan onze kerk is. Daarbij is het bewaken van de leer verreweg belangrijker geworden dan het leven.
Wat deze discussie betreft, het kerkelijk leven en de zondagse diensten hebben mi weinig meer te maken met de Gemeentefunctie uit het NT. We zijn druk met kerkorde's en belijdenissen, en met het waarschuwen tegen alles wat anders dan onze kerk is. Daarbij is het bewaken van de leer verreweg belangrijker geworden dan het leven.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Heb je dat ook al bij jou in de gemeente?Gian schreef:Ik heb anders een prachtig boekje van Ds hakkenberg over de Heiligen Geest. Uitgegeven door de Gem. Vlissingen.
Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!
Toch denk ik dat het goed kan zijn om kritiek 'en plein public' te bespreken. Dit om een bewustwordingsproces op gang te brengen.
Bepaalde dingen moet in de geesten van de mensen terechtkomen, zodat ze anders gaan denken.
En Arjan Baan heeft een punt: blijven niet hele stukken in de brieven van Paulus ongelezen in onze kring? Wat zeg ik: hele stukken van de Bijbel blijven liggen!
Alles draait er in de preken om hoe een onbekeerde tot God geleid wordt (en werd dat nu nog maar altijd goed gepreekt...), maar dát is niet de enige, zelfs niet de eerste taak van een predikant. Ook niet trouwens om het steeds over de heiligmaking te hebben.
Het Woord moet bediend worden, in al zijn rijkdom, en we moeten niet steeds blijven steken bij het 'begínsel der leer'. Dat is echter wel wat steeds gebeurt. En een magere prediking kweekt magere christenen (als het nog christenen zijn).
Bepaalde dingen moet in de geesten van de mensen terechtkomen, zodat ze anders gaan denken.
En Arjan Baan heeft een punt: blijven niet hele stukken in de brieven van Paulus ongelezen in onze kring? Wat zeg ik: hele stukken van de Bijbel blijven liggen!
Alles draait er in de preken om hoe een onbekeerde tot God geleid wordt (en werd dat nu nog maar altijd goed gepreekt...), maar dát is niet de enige, zelfs niet de eerste taak van een predikant. Ook niet trouwens om het steeds over de heiligmaking te hebben.
Het Woord moet bediend worden, in al zijn rijkdom, en we moeten niet steeds blijven steken bij het 'begínsel der leer'. Dat is echter wel wat steeds gebeurt. En een magere prediking kweekt magere christenen (als het nog christenen zijn).
Ik wil nog een keer reageren. Ik heb helaas absoluut niet de tijd om alles met quotes te behandelen.
Maar het volgende:
Het gaat me zeer aan het hart wat er allemaal over de Gereformeerde Gemeenten gezegd wordt. Ik ben er misschien ook emotioneel te zeer bij betrokken om helemaal volgens het boekje dingen te weerleggen. Maar het doet me oprecht zeer wat er gezegd wordt. Ik mag het in mijn nabije omgeving meemaken hoe de prediking tot stand komt. Als ik dan hoor en zie hoe zo'n dominee in de afhankelijkheid van de Heere nog geen woord kan zeggen zonder zijn hulp, nog geen preek op papier krijgt zonder de hemel te bestormen en van God genade af te smeken om een woord te kunnen spreken. Daar zit niets meer van de mens tussen. En als de HEERE dan overkomt dan is er zo'n liefde in de prediking. Dan is het, met alle gebrek in de predikant de Heere die spreekt. Als Hij dan achterblijft dan kan het tegenvallen. Maar als ik dan zie bij kinderen des Heeren, die soms in de nood gekomen zijn voor de zondag, en dan zondags bedient worden door de Grote Leraar der gerechtigheid zelf, en iets ontvangen wat ze nooit waard waren, dan doet het pijn om te horen hoe anderen zo'n prediking beleven.
Als je dan ook vandaag in de krant leest, hoe ook bij anderen de prediking tot stand komt, dan schreeuwt mijn hart als ik de kritiek lees.
Dát is mijn insteek.
Maar het volgende:
Het gaat me zeer aan het hart wat er allemaal over de Gereformeerde Gemeenten gezegd wordt. Ik ben er misschien ook emotioneel te zeer bij betrokken om helemaal volgens het boekje dingen te weerleggen. Maar het doet me oprecht zeer wat er gezegd wordt. Ik mag het in mijn nabije omgeving meemaken hoe de prediking tot stand komt. Als ik dan hoor en zie hoe zo'n dominee in de afhankelijkheid van de Heere nog geen woord kan zeggen zonder zijn hulp, nog geen preek op papier krijgt zonder de hemel te bestormen en van God genade af te smeken om een woord te kunnen spreken. Daar zit niets meer van de mens tussen. En als de HEERE dan overkomt dan is er zo'n liefde in de prediking. Dan is het, met alle gebrek in de predikant de Heere die spreekt. Als Hij dan achterblijft dan kan het tegenvallen. Maar als ik dan zie bij kinderen des Heeren, die soms in de nood gekomen zijn voor de zondag, en dan zondags bedient worden door de Grote Leraar der gerechtigheid zelf, en iets ontvangen wat ze nooit waard waren, dan doet het pijn om te horen hoe anderen zo'n prediking beleven.
Als je dan ook vandaag in de krant leest, hoe ook bij anderen de prediking tot stand komt, dan schreeuwt mijn hart als ik de kritiek lees.
Dát is mijn insteek.
Sorry hoor, maar, vergeef me de uitdrukking, dit vind ik echt emotioneel gebazel tegen beter weten in. Als enige prediking voorspelbaar is en meestal bestaat uit een vloedgolf van woorden, dan is het wel de prediking binnen de Gereformeerde Gemeenten c.s. Alles ligt al vast wat zo'n dominee zeggen mag en kan, vaak binnen de kaders van menselijke geschriften en uitspraken van synodes en wat "Gods volk" vindt en ervaart. Om dan dit alles aan de (hulp van de) Heere toe te schrijven, gaat mij toch echt veel te ver. Een goede, bijbelse en tegelijk eigentijdse preek maken is ook gewoon een ambacht hoor. En werd daar maar eens wat meer werk van gemaakt. Dan zou je nog wel eens voor verrassingen kunnen komen te staan!Erasmiaan schreef:Ik wil nog een keer reageren. Ik heb helaas absoluut niet de tijd om alles met quotes te behandelen.
Maar het volgende:
Dát is mijn insteek.
Jij hoeft het er niet aan toe te schrijven. Dat geeft niets. Maar ìk weet wat de Bron is en wat het bij tijd en wijle uitwerkt. "Tegen beter weten in"? Man, ik weet niets beter.Klaio schreef:Sorry hoor, maar, vergeef me de uitdrukking, dit vind ik echt emotioneel gebazel tegen beter weten in. Als enige prediking voorspelbaar is en meestal bestaat uit een vloedgolf van woorden, dan is het wel de prediking binnen de Gereformeerde Gemeenten c.s. Alles ligt al vast wat zo'n dominee zeggen mag en kan, vaak binnen de kaders van menselijke geschriften en uitspraken van synodes en wat "Gods volk" vindt en ervaart. Om dan dit alles aan de (hulp van de) Heere toe te schrijven, gaat mij toch echt veel te ver. Een goede, bijbelse en tegelijk eigentijdse preek maken is ook gewoon een ambacht hoor. En werd daar maar eens wat meer werk van gemaakt. Dan zou je nog wel eens voor verrassingen kunnen komen te staan!Erasmiaan schreef:Ik wil nog een keer reageren. Ik heb helaas absoluut niet de tijd om alles met quotes te behandelen.
Maar het volgende:
Dát is mijn insteek.
En het verdacht maken dat predikanten geen werk maken van de preek? Gelukkig weet ik dat dan wel weer beter.
Als een predikant (dominee vind ik eigenlijk maar een vervelend woord) werkelijk zo afhankelijk is en bediend wordt van boven, dan is dat merkbaar op de preekstoel. Als dat in jouw gemeente zo is: gefeliciteerd! Maar ik hoef als gemeentelid niet te weten dat mijn predikant zo afhankelijk is en het helemaal van boven verwacht en het zelf niet kan en alles van de Heere verwacht, etc. etc. Dat zijn binnenkamerdingen, dat moet een ander niet eens wéten. Als je denkt daarmee je positie te kunnen verstevigen als predikant, ben je wel heel verkeerd bezig. Ik hoor nl. wel eens dat soort dingen van een bepaalde predikant. "Hij heeft zo'n afhankelijk leven." Maar ik als zijn preken hoor, dan denk ik: "Niet veel van te merken."Erasmiaan schreef:Ik wil nog een keer reageren. Ik heb helaas absoluut niet de tijd om alles met quotes te behandelen.
Maar het volgende:
Dát is mijn insteek.
En het is waar van klaio zegt: preken (maken) is ook een ambacht. Laten ze daar maar eens wat meer werk van maken. En niet tot absurditeiten vervallen, om als het in Spreuken over een oude leeuw gaat, dit toe te passen op Christus, omdat Hij in het boek Openbaring óók een leeuw genoemd wordt. Of als het over de profeet Habakuk gaat, meteen maar beginnen met: zoals de mensen naar een profeet moesten luisteren, zo moeten ze nu ook naar een dominee luisteren! Zomaar twee voorbeeldjes van hoe predikanten in de GG met de Bijbel om kunnen gaan.
Eén ding moet ik je zeker nageven, Afgewezen: je leest de Saambinder en je dagboek goed.
(Sorry, Jongere, kon het niet laten).

(Sorry, Jongere, kon het niet laten).
Erasmiaan...ik zie Arjan Baan worstelen met zielen; Francois Carr en Etiene Maritz heb ik dat zien doen. Ik heb de intense bewogenheid van Paul Washer gezien....Wees ervan overtuigd dat zij dagen en nachten worstelen en smeken om de hulp van de Heilige Geest....en toch stel jij over hen wel kritische vragen en vind je het ongepast zogauw het over de Ger gem gaat.Erasmiaan schreef:Ik wil nog een keer reageren. Ik heb helaas absoluut niet de tijd om alles met quotes te behandelen.
Maar het volgende:
Dát is mijn insteek.
Het gaat toch niet om de intentie van mensen, dienstknechten? Al was het een engel uit de hemel...ze moeten toch de volheid, de breedte, de diepte van Gods Woord spreken. Wie dan ook, waar dan ook, wanneer dan ook.
Hoe zien jullie het aspect "angst" hierin
Bewust toch dingen mijden uit angst voor een gestolen Jezus b.v.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Dat gevaar is er altijd. Maar ten diepste is dat toch iets tussen God en je eigen ziel.Ariene schreef:Hoe zien jullie het aspect "angst" hierin
Wel zie ik dat er nogal eens een bepaalde geloofsbeleving geproclameerd wordt, waar ik absoluut niet in mee kan. Als men dáár in de GG bezwaren tegen heeft, begrijp ik die.
Alleen, wat heeft de GG zélf te bieden? Dat is dikwijls de grote vraag.
Mijns inziens zijn daar gemeente heel druk met het vasthouden aan het "oude"Afgewezen schreef:Dat gevaar is er altijd. Maar ten diepste is dat toch iets tussen God en je eigen ziel.Ariene schreef:Hoe zien jullie het aspect "angst" hierin
Wel zie ik dat er nogal eens een bepaalde geloofsbeleving geproclameerd wordt, waar ik absoluut niet in mee kan. Als men dáár in de GG bezwaren tegen heeft, begrijp ik die.
Alleen, wat heeft de GG zélf te bieden? Dat is dikwijls de grote vraag.
Wordt er veel tijd gestoken in waarschuwen tegen alles wat afwijkt van hun lijn, daarnaast wordt er
vooral gepreekt vanuit de visie dat we nog geestelijk dood zijn.
Uit ervaring spreek ik verder dat de preek ook vooral bestond uit een vast raamwerk waar iedere tekst in werd geweven.
Aan de andere kant zie je weer dat er bij Hervormden vooral gepreekt wordt vanuit de bekeerde mens , en word in die visie weer snel het verbondautomatisme overgenomen.
Vaak zijn kerken onderling ook weer reacties op elkaar.
daarom wordt ik altijd zo blij van een kerkdienst in b.v. Vianden.
Daar zijn alle kerken verenigd in één kerk.
En juist door verschillende belevingen daarin kunnen we elkaar in gesprekken ook nog eens opscherpen.
de volmaakte kerk is tenslotte niet hier beneden
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?