Hoe weet je of je een kind van God bent?
Re: Hoe weet je of je een kind van God bent?
Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.
Deze tekst lijkt een paradox. Maar dat is het mooie van geloven. Het is niet, zoals veel mensen willen beweren, "maar iets geloven wat je nooit kunt weten". Geloof is een nog zekerder weten dan het normale weten. Geloof gaat namelijk nog een stap verder.
Deze tekst lijkt een paradox. Maar dat is het mooie van geloven. Het is niet, zoals veel mensen willen beweren, "maar iets geloven wat je nooit kunt weten". Geloof is een nog zekerder weten dan het normale weten. Geloof gaat namelijk nog een stap verder.
Inderdaad.Gian schreef:Sorry, maar jou zekerheid is mij waardeloos.
En Jimmy, wil je alsjeblieft je zinnen afmaken, en geen woorden vergeten.
Als onze Verlosser komt als we nog leven zullen we in een punt des tijds veranderd worden nadat de doden eerst ontslapen en opgenomen zijn.
Daar doelde ik meer op.
Daar doelde ik meer op.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Paar 'losse' opmerkingen:
Weten of je een kind van God bent: Lees de Heidelbergse Catechismus nog eens door. Die geeft heel concrete handwijzingen.
Wat is geloof (@Jimmy): Een zeker weten dat de Geest werkt, waardoor ik alles voor waarachtig houd wat God in het evangelie heeft beloofd. En een vast vertrouwen dat dat alles ook voor mij is.
Sterven ... de wet: Dat staat in de derde naamval. Sterven aan of sterven voor de wet? Als je voor de wet dood bent, heeft de wet geen vat meer op je. Je bent dan niet meer onder de wet, maar in Christus. En dat geeft een iets ander accent op de zaken.
Weten of je een kind van God bent: Lees de Heidelbergse Catechismus nog eens door. Die geeft heel concrete handwijzingen.
Wat is geloof (@Jimmy): Een zeker weten dat de Geest werkt, waardoor ik alles voor waarachtig houd wat God in het evangelie heeft beloofd. En een vast vertrouwen dat dat alles ook voor mij is.
Sterven ... de wet: Dat staat in de derde naamval. Sterven aan of sterven voor de wet? Als je voor de wet dood bent, heeft de wet geen vat meer op je. Je bent dan niet meer onder de wet, maar in Christus. En dat geeft een iets ander accent op de zaken.
@ Jimmy, ik begrijp helemaal niks van jouw manier van doen hier...
Ja ik geloof dat God alles geschapen heeft, absoluut.. maar dat geeft mij niet het recht om te weten Zijn kind te zijn...
ja een schepsel.. dat ben ik.. van Hem. geboren..
maar om een kind van God te zijn, moet er een wedergeboorte plaatsvinden.. zie het gesprek met Nicodemus..
Ja ik geloof dat God alles geschapen heeft, absoluut.. maar dat geeft mij niet het recht om te weten Zijn kind te zijn...
ja een schepsel.. dat ben ik.. van Hem. geboren..
maar om een kind van God te zijn, moet er een wedergeboorte plaatsvinden.. zie het gesprek met Nicodemus..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Hoort Jimmy op RF thuis? 

- Sola Scriptura
Als ik voor mezelf mag spreken, toen ik Jezus als Heer erkende en in mijn hart vroeg, veranderde mijn hele leven. door de relatie met God via de Heilige Geest.
eerst wist ik niet eens wat er met me gebeurd was, tot ik in de Bijbel las over wedergeboorte en het werk van de Geest.
Het klopte precies en was overduidelijk. kijk uit met de religieuze fopspeen die je met een valse veiligheid naar de hel stuurt.
De Geest moet je overtuigen. Bij mij was die verandering zeer duidelijk.
Als je zelf twijfelt op je ''de Geest hebt'' vrees ik al het ergste....
rom 8:
9 Gij daarentegen zijt niet in het vlees, maar in de Geest, althans, indien de Geest Gods in u woont. Indien iemand echter de Geest van Christus niet heeft, die behoort Hem niet toe.
eerst wist ik niet eens wat er met me gebeurd was, tot ik in de Bijbel las over wedergeboorte en het werk van de Geest.
Het klopte precies en was overduidelijk. kijk uit met de religieuze fopspeen die je met een valse veiligheid naar de hel stuurt.
rom 8:
9 Gij daarentegen zijt niet in het vlees, maar in de Geest, althans, indien de Geest Gods in u woont. Indien iemand echter de Geest van Christus niet heeft, die behoort Hem niet toe.
Sorry hoor Sola, maar ik vind het nogal eigenaardig hoe je wedergeboorte mee kunt maken zonder van de bijbel te weten. Wedergeboorte vindt plaats door het Woord. Niet door de Geest om vervolgens in het Woord te ontdekken wat er gebeurd is. Verder is het duidelijk dat je niet uit onze kringen komt. Twijfel wordt soms zo gestimuleerd dat iedereen daar wel iets van meekrijgt. Dus kan je nog heel wat vrezen.Sola Scriptura schreef:Als ik voor mezelf mag spreken, toen ik Jezus als Heer erkende en in mijn hart vroeg, veranderde mijn hele leven. door de relatie met God via de Heilige Geest.
Nou freek, dit vind ik wel heel kort door de bocht. Ik mag aannemen dat Sola Scriptura de boodschap van het Evangelie wél gehoord had toen hij tot geloof kwam.freek schreef:Sorry hoor Sola, maar ik vind het nogal eigenaardig hoe je wedergeboorte mee kunt maken zonder van de bijbel te weten. Wedergeboorte vindt plaats door het Woord. Niet door de Geest om vervolgens in het Woord te ontdekken wat er gebeurd is. Verder is het duidelijk dat je niet uit onze kringen komt. Twijfel wordt soms zo gestimuleerd dat iedereen daar wel iets van meekrijgt. Dus kan je nog heel wat vrezen.Sola Scriptura schreef:Als ik voor mezelf mag spreken, toen ik Jezus als Heer erkende en in mijn hart vroeg, veranderde mijn hele leven. door de relatie met God via de Heilige Geest.
Dan kan het toch best dat je nog niet weet dat dat 'wedergeboorte' heet?
- Bert Mulder
- Contacteer:
Fout, geachte Freek! De wedergeboorte IS het werk van de Heilige Geest. De roeping, die in de tijd met de wedergeboorte samenvalt, is door het Woord.freek schreef:Sorry hoor Sola, maar ik vind het nogal eigenaardig hoe je wedergeboorte mee kunt maken zonder van de bijbel te weten. Wedergeboorte vindt plaats door het Woord. Niet door de Geest om vervolgens in het Woord te ontdekken wat er gebeurd is. Verder is het duidelijk dat je niet uit onze kringen komt. Twijfel wordt soms zo gestimuleerd dat iedereen daar wel iets van meekrijgt. Dus kan je nog heel wat vrezen.Sola Scriptura schreef:Als ik voor mezelf mag spreken, toen ik Jezus als Heer erkende en in mijn hart vroeg, veranderde mijn hele leven. door de relatie met God via de Heilige Geest.
3/4-11. Voorts, wanneer God dit Zijn welbehagen in de uitverkorenen uitvoert, en de ware bekering in hen werkt, zo is het dat Hij niet alleen het Evangelie hun uiterlijk doet prediken, en hun verstand krachtiglijk door den Heiligen Geest verlicht, opdat zij recht zouden verstaan en onderscheiden die dingen, die des Geestes Gods zijn; maar Hij dringt ook in tot de binnenste delen des mensen met de krachtige werking van denzelfden wederbarenden Geest; Hij opent het hart, dat gesloten is; Hij vermurwt dat hard is; Hij besnijdt dat onbesneden is. In den wil stort Hij nieuwe hoedanigheden en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt; die boos was, goed wordt; die niet wilde, nu metterdaad wil; die wederspannig was, gehoorzaam wordt; Hij beweegt en sterkt dien wil alzo, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen.
3/4-12. En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- Sola Scriptura
ja om een lang verhaal kort te houden, ik las een kinderBijbel. aan het einde stond de tekst van openb 3 waar ze uitlegde dat Jezus aan de deur klopt, en hoe je Hem in je leven kon toelaten. na die keuze kwamen al die veranderingen. toen ik de normale Bijbel las wist ik pas wat er gebeurd was.Afgewezen schreef:Nou freek, dit vind ik wel heel kort door de bocht. Ik mag aannemen dat Sola Scriptura de boodschap van het Evangelie wél gehoord had toen hij tot geloof kwam.freek schreef:Sorry hoor Sola, maar ik vind het nogal eigenaardig hoe je wedergeboorte mee kunt maken zonder van de bijbel te weten. Wedergeboorte vindt plaats door het Woord. Niet door de Geest om vervolgens in het Woord te ontdekken wat er gebeurd is. Verder is het duidelijk dat je niet uit onze kringen komt. Twijfel wordt soms zo gestimuleerd dat iedereen daar wel iets van meekrijgt. Dus kan je nog heel wat vrezen.Sola Scriptura schreef:Als ik voor mezelf mag spreken, toen ik Jezus als Heer erkende en in mijn hart vroeg, veranderde mijn hele leven. door de relatie met God via de Heilige Geest.
(dus het was geen projectie, maar de universele waarheid)
dit soort teksten waren erg duidelijk:
2 cor 5:
17 Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping; het oude is voorbijgegaan, zie, het nieuwe is gekomen.
(p.s ben niet christelijk opgevoed)
Je weet dat je een kind van God bent als je van Hem houdt. Je weet dat je geen kind van God bent als je meer van de wereld houdt. Die lijn is scherp en confronterend, maar wel nodig om te kennen. Je kunt alles faken, maar de liefde niet. Zelfs Mattheüs 7 is terug te voeren. De wil van de Vader, de samenvatting van de wet: Heb je naaste lief als jezelf en God boven alles. Niet dat die liefde volmaakt zal zijn hier op aarde, maar waar gaat je hart naar uit? Waar zijn je schatten? Waar ligt je prioriteit?
Ja, daar heb je gelijk in. Het kwam me even over alsof er spontaan iets gebeurde en later kwam hij tot de ontdekking: hé ik ben wedergeboren.Afgewezen schreef:Nou freek, dit vind ik wel heel kort door de bocht. Ik mag aannemen dat Sola Scriptura de boodschap van het Evangelie wél gehoord had toen hij tot geloof kwam.freek schreef:Sorry hoor Sola, maar ik vind het nogal eigenaardig hoe je wedergeboorte mee kunt maken zonder van de bijbel te weten. Wedergeboorte vindt plaats door het Woord. Niet door de Geest om vervolgens in het Woord te ontdekken wat er gebeurd is. Verder is het duidelijk dat je niet uit onze kringen komt. Twijfel wordt soms zo gestimuleerd dat iedereen daar wel iets van meekrijgt. Dus kan je nog heel wat vrezen.Sola Scriptura schreef:Als ik voor mezelf mag spreken, toen ik Jezus als Heer erkende en in mijn hart vroeg, veranderde mijn hele leven. door de relatie met God via de Heilige Geest.
Sola Scriptura, bedankt voor je toelichting.
- Barmhartigheid
Zeker kan dat! Maar dan zal de Heere het ons later als we tot ons verstand gekomen zijn het zelf aan ons bekend maken. En hier onderwijs over geven!Gijs83 schreef:"Van geboorte af", dat lijkt mij haast onmogelijk. Van Johannes de Doper is dat bv. wel bekend. Het kan natuurlijk wel, maar kan het ook niet een bepaalde verkeerde gedachte zijn?Lapressa schreef:De zekerheid kreeg ik pas op latere leeftijd maar ik geloof en weet nu dat God mij als Zijn kind heeft aangenomen van mijn geboorte af. Alleen het besef bij jou komt misschen later.Afgewezen schreef:Toch denk ik dat de vergelijking niet helemaal opgaat, Bert.
Je aardse vader is altijd je vader geweest. Maar een kind van God wórd je, op een bepaald moment in je leven. Daar heb je dan toch weet van?
Eigenlijk wist ik het op de kleuterschool al alleen durfde ik het toen nog niet te geloven dat dit kon aangezien ik dacht er niet oud genoeg er voor te wezen.
Ik ken Uw gunst, ik ken Uw trouw hieraan, Dat zich mijn vijand niet
Beroemen zal, noch ik te gronde gaan; Wijl gij mij bijstand biedt,
Mij onderhoudt in mijn oprechtigheid, en, voor Uw aangezicht,
Met teed're zorg en trouwe hulp, geleidt naar 't eeuwig zalig licht
Beroemen zal, noch ik te gronde gaan; Wijl gij mij bijstand biedt,
Mij onderhoudt in mijn oprechtigheid, en, voor Uw aangezicht,
Met teed're zorg en trouwe hulp, geleidt naar 't eeuwig zalig licht
- JolandaOudshoorn
Ik heb ook wel eens gehoord dat Matt 5: 1-12 een hulp kan zijn voor zelf onderzoek. Het gaat hierbij om "karaktertrekken" die elke christen (in meer of mindere mate) heeft.
Met deze kanttekening: zelfonderzoek is noodzakelijk, maar arglistig is ons hart. Dus onderzoek nooit jezelf alleen, maar altijd biddend tot de HEERE.
Met deze kanttekening: zelfonderzoek is noodzakelijk, maar arglistig is ons hart. Dus onderzoek nooit jezelf alleen, maar altijd biddend tot de HEERE.
Ik weet, mijn Verlosser leeft