Grondtrekken ware bekering

JALP

Re: Grondtrekken ware bekering

Bericht door JALP »

Zeemeeuw schreef:De graagte waarmee het kerkverband van de Gereformeerde Gemeenten op dit forum in diskrediet wordt gebracht is toch wel opvallend. Blijkbaar een sekte die overal (en vooral op dit forum) tegengesproken wordt.
(Wellicht verhelderend om een discussie te beginnen over Zondag 43 H.C. - Wat wil het negende gebod?)
Van harte mee eens. Als we dat tot ons laten inwerken, vooral de zinsnede "tenzij ik de zwaren toorn van God op mij laden wil..", volgens mij moeten we dan de hand in eigen boezem steken en de andere hand op de mond.

Ik wil me verder afzijdig houden van de discussie. Het enige wat ik wil zeggen is:
ds. Veenendaal geeft enkele kenmerken van het genadeleven (en inderdaad zoals het verwoord is is het het plaatsmakende werk, wat hij zelf ook zegt). Vervolgens zet iemand die in de punten A t/m E, alsof het stapjes zijn.
En de onderste regel wordt voor het gemak maar door iedereen over geslagen:
Ds. Veenendaal: „Voor zo iemand is er genade. God heeft in het hart plaatsgemaakt voor Jezus Christus, Die dierbaar en noodzakelijk is geworden.”
Ik neem aan dat hij daar nog op verder is gegaan, de man kennende.

Daarnaast nog 1 ding:
Jammer dat als iemand 'vakjargon' gebruikt, dan direct zo de hoek in wordt geschopt.

Laten we gelijk stoppen om elkaar zwart te maken en vooral om Gods knechten verdacht te maken.
Marco

Bericht door Marco »

Maar.. Waarom zou je de bekering op deze manier willen toetsen? Op zich zitten er wel elementen in van ellende en verlossing (de dankbaarheid veronderstellen we dan als iets van na de bekering), maar waarom de zaken in een schema geperst? Waarom zo weergegeven dat er stappen worden verondersteld? Waarom?

Op zich heeft hij gelijk, trouwens. Het zijn grondtrekken die in elke bekering voorkomen: Wie zich tot God bekeert zal al deze zaken (h)erkennen. Maar de volgorde die wordt gesuggereerd dringt de bekering in een schema. Daarmee het risico brengend dat er bekeringen buiten vallen. Of dat nou 1% of 90% is, dat maakt toch niet uit.

Waarom niet gewoon naar het resultaat kijken? Bekering levert een christen op die zich ellendig voelt over zijn zonden, tegelijk weet dat Christus die heeft weggenomen, en daarom ook blij en dankbaar is dat hij met God mag leven.

Kleine aanvulling: de bekering levert ook een Christen op die weet dat hij zich dagelijks opnieuw moet bekeren.
WSO

Bericht door WSO »

JALP schreef:En de onderste regel wordt voor het gemak maar door iedereen over geslagen:
Ds. Veenendaal: „Voor zo iemand is er genade. God heeft in het hart plaatsgemaakt voor Jezus Christus, Die dierbaar en noodzakelijk is geworden.”
Maar daar zondigt ds V zelf tegen het 9e gebod en tegen zijn zending. Niet alleen voor zo iemand.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
memento schreef:
Zeemeeuw schreef:De graagte waarmee het kerkverband van de Gereformeerde Gemeenten op dit forum in diskrediet wordt gebracht is toch wel opvallend. Blijkbaar een sekte die overal (en vooral op dit forum) tegengesproken wordt.
(Wellicht verhelderend om een discussie te beginnen over Zondag 43 H.C. - Wat wil het negende gebod?)
Het gaat niet om in het in diskrediet brengen van een predikant of kerkgenootschap. Wat geprobeerd wordt is aan de Schrift te toetsen of hetgeen gezegd wordt overeenkomt (deed de gemeente van Berea zelfs met de woorden van de grote apostel Paulus, dus dat is zeker een legitieme bezigheid). En als het RD bericht klopt met hetgeen gezegd wordt, is het slechts een halve waarheid wat gezegd is. Of leg anders maar uit waar de verlossing en dankbaarheid is in de kenmerken die genoemd worden in betreffend artikel...
Ds. Veenendaal: schreef: „Voor zo iemand is er genade. God heeft in het hart plaatsgemaakt voor Jezus Christus, Die dierbaar en noodzakelijk is geworden.”
Dit staat in de voltooide tijd. Dat lijkt me daarom wel een rijke boodschap van verlossing.
Volgens mij is er meer. Het omhelzen van Christus, het mijnen van het geloof, de zekerheid in het geloof (allemaal dingen die onze gereformeerde vaderen in het wezen van het geloof plaatsten), etc etc. Waarom zoveel aandacht voor de weg er naar toe, ipv de Christus waar die weg op uitloopt?

PS> Nogmaals: Ik ga af op het RD artikel.
PS2> Het gaat me meer om waar de nadruk ligt, dan dat ik het bestaan en de noodzaak van voorbereidend werk wil ontkennen (zij het met de kanttekening dat ik graag vasthou aan de meerdere wegen, zoals we o.a. ook bij vader Brakel tegenkomen). Waarom kenmerken opsommen om in te rusten, als een levendgemaakte ziel toch alleen zijn rust kan en wil vinden in Christus? Met het gevaar dat sommigen (niet levendgemaakten) de kenmerken herkennen en er voor eeuwig mee omkomen?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

WSO schreef:
JALP schreef:En de onderste regel wordt voor het gemak maar door iedereen over geslagen:
Maar daar zondigt ds V zelf tegen het 9e gebod en tegen zijn zending. Niet alleen voor zo iemand.
Mis WSO'tje, mis. Hij zegt dat op dat moment de genade er is. Niet aangeboden maar aangenomen door het dierbaar geloof.
memento schreef:Volgens mij is er meer. Het omhelzen van Christus, het mijnen van het geloof, de zekerheid in het geloof (allemaal dingen die onze gereformeerde vaderen in het wezen van het geloof plaatsten), etc etc. Waarom zoveel aandacht voor de weg er naar toe, ipv de Christus waar die weg op uitloopt?
Als dit nu niet in het bestek van zijn lezing viel? Gezien tijd en onderwerp van de lezing? Dat lijkt me heel voor de hand liggend. Er zou ook meer te verklaren zijn over het stuk der ellende.
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
memento schreef:Volgens mij is er meer. Het omhelzen van Christus, het mijnen van het geloof, de zekerheid in het geloof (allemaal dingen die onze gereformeerde vaderen in het wezen van het geloof plaatsten), etc etc. Waarom zoveel aandacht voor de weg er naar toe, ipv de Christus waar die weg op uitloopt?
Als dit nu niet in het bestek van zijn lezing viel? Gezien tijd en onderwerp van de lezing? Dat lijkt me heel voor de hand liggend.
Dat zou ik onverantwoord vinden. Spreken over bekering zonder te spreken over het uiteindelijk doel: Hem omhelzen als persoonlijke Middelaar (nogmaal, volgens onze vaderen behoort dat tot het wezen van het geloof => geen waar geloof zonder dat), is als iemand die een mooi vakantieland heeft bezocht, en probeerd anderen warm te maken dat land ook te bezoeken, maar ondertussen alleen maar praat over hoe moeilijk de reis is, zonder de schoonheid van het land te roemen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Het is wel aardig de discussie door te lezen over de uitdrukking 'spreken met opening'.
Of ds. Veenendaal met opening gesproken heeft, weet ik natuurlijk niet. Maar ik weet wel wat het is als een dominee met opening spreekt: dan ervaar je als hoorder, dit is niet het woord van mensen, maar het Woord van God!
Dat gebeurt als de dominee de zalving heeft van de Heilige Geest. En als een dominee het woord bediening zónder deze zalving, is het maar een armoedige bedoening.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ds. Veenendaal: „Voor zo iemand is er genade.”
Ik begrijp dat het goed bedoeld is. Toch heb ik bezwaren tegen de uitdrukking 'voor zo iemand'. Je moet dus geschikt worden gemaakt! Anders is de genade niet voor jou.
Zo zijn al heel wat zielen bij Christus vandaan gehouden. Nogmaals, met de beste bedoelingen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:
Als dit nu niet in het bestek van zijn lezing viel? Gezien tijd en onderwerp van de lezing? Dat lijkt me heel voor de hand liggend.
Dat zou ik onverantwoord vinden. Spreken over bekering zonder te spreken over het uiteindelijk doel: Hem omhelzen als persoonlijke Middelaar (nogmaal, volgens onze vaderen behoort dat tot het wezen van het geloof => geen waar geloof zonder dat), is als iemand die een mooi vakantieland heeft bezocht, en probeerd anderen warm te maken dat land ook te bezoeken, maar ondertussen alleen maar praat over hoe moeilijk de reis is, zonder de schoonheid van het land te roemen.
Dit zegt hij toch ook, al enkele keren aangehaald:
Dus ook de schoonheid wordt genoemd, hier samengevat in een enkele zin.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:
Ik begrijp dat het goed bedoeld is. Toch heb ik bezwaren tegen de uitdrukking 'voor zo iemand'. Je moet dus geschikt worden gemaakt! Anders is de genade niet voor jou.
Zo zijn al heel wat zielen bij Christus vandaan gehouden. Nogmaals, met de beste bedoelingen.
Ik vind dit altijd van die bijzondere profetische uitspraken. Hoe weet jij nu dat er zo al heel wat zielen bij Christus vandaan zijn gehouden? Wat weet jij verder allemaal wel niet?

Ik vind dat er doorgeslagen wordt in de angst voor een voorwaardelijke prediking. Ieder mens die Christus tot zijn deel heeft is voor Christus geschikt gemaakt geworden. Anders had de hand des geloofs nooit het voorwerp des geloofs aan kunnen nemen.
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:
Ik vind dit altijd van die bijzondere profetische uitspraken. Hoe weet jij nu dat er zo al heel wat zielen bij Christus vandaan zijn gehouden? Wat weet jij verder allemaal wel niet?

Ik vind dat er doorgeslagen wordt in de angst voor een voorwaardelijke prediking. Ieder mens die Christus tot zijn deel heeft is voor Christus geschikt gemaakt geworden. Anders had de hand des geloofs nooit het voorwerp des geloofs aan kunnen nemen.
Wat doen we dan met de "andere" wegen tot bekering, zoals we oa bij Brakel vinden?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:
Als je je oor te luisteren legt, kun je zo nog wat eens horen, Erasmiaan. Bovendien weet ik het uit eigen ervaring.
Erasmiaan schreef:Ik vind dat er doorgeslagen wordt in de angst voor een voorwaardelijke prediking. Ieder mens die Christus tot zijn deel heeft is voor Christus geschikt gemaakt geworden. Anders had de hand des geloofs nooit het voorwerp des geloofs aan kunnen nemen.
Dat is waar. Maar dat moet niet als voorwaarde gepreekt worden. Want dan gaan we niet meer vragen om verlossing, maar vragen om 'geschikt gemaakt te worden voor de verlossing'. En als je nog verder gaat, moeten we dan ook nog vragen om een 'gebed om geschikt gemaakt te worden voor de verlossing'.
Snap je wat ik bedoel? Het gaat via, via, via, en het Evangelie wordt steeds verder bij de mensen vandaan gehouden. Ja, ik generaliseer, dat weet ik. Maar dat is even om het overzichtelijk te houden.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:

Wat doen we dan met de "andere" wegen tot bekering, zoals we oa bij Brakel vinden?
Welke andere wegen?

Iedereen leert wat van Gods recht. Anders kun je God toch nooit leren kennen, als je alleen maar iets leert van zijn barmhartigheid? Dan ken je maar een halve God. Daarom is het zo'n wonder als je leert dat in Christus Zijn toorn is uitgeblust en aan Zijn recht is voldaan. De gerechtigheid en vrede zullen elkander kussen. Erskine heeft daar een hele bijzondere preek over nagelaten.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef: Ik vind dit altijd van die bijzondere profetische uitspraken. Hoe weet jij nu dat er zo al heel wat zielen bij Christus vandaan zijn gehouden? Wat weet jij verder allemaal wel niet?
Als je je oor te luisteren legt, kun je zo nog wat eens horen, Erasmiaan. Bovendien weet ik het uit eigen ervaring.
Laat ik nu juist andere contacten en ervaringen hebben. En aan een ander soort prediking kleven weer andere bezwaren.

Dit soort ervarings/ schattingsuitspraken zeggen mij niet zoveel.
Erasmiaan schreef:Ik vind dat er doorgeslagen wordt in de angst voor een voorwaardelijke prediking. Ieder mens die Christus tot zijn deel heeft is voor Christus geschikt gemaakt geworden. Anders had de hand des geloofs nooit het voorwerp des geloofs aan kunnen nemen.
Dat is waar. Maar dat moet niet als voorwaarde gepreekt worden. Want dan gaan we niet meer vragen om verlossing, maar vragen om 'geschikt gemaakt te worden voor de verlossing'. En als je nog verder gaat, moeten we dan ook nog vragen om een 'gebed om geschikt gemaakt te worden voor de verlossing'.
Snap je wat ik bedoel? Het gaat via, via, via, en het Evangelie wordt steeds verder bij de mensen vandaan gehouden. Ja, ik generaliseer, dat weet ik. Maar dat is even om het overzichtelijk te houden.
Voordat je ging generaliseren vond ik het ook al betrekkelijk overzichtelijk. Ik weet niet of dit de consequentie van die prediking is en ik weet ook niet of het een foute consequentie is.

Jij zegt nog dat het waar is wat ik zeg. Anderen zijn al op een punt dat ze wat ik zeg als onbijbelse drijverij afdoen, "het hoeft allemaal niet zo zwaar en zo moeilijk".
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Beste Zeemeeuw, ik ben het met je eens maar ik wil toch graag een kanttekening plaatsen.
Het gaat hier niet om het kerkverband maar om een weergave van een meditatief woord gesproken op een zendingsdag.
Een zendingsdag waar geluiden klinken die over het algemeen door de volle breedte van de GG niet onderschreven worden , zie bv maar het gehele krantenartikel , maar dat terzijde.
Sterker nog ik vermoed dat niet iedere predikant vanuit ons verband uitgenodigd wordt voor deze zendingsdag.

Dat we terughoudend moeten zijn met ons oordeel onderschrijf ik van harte, een bepaalde terughoudendheid voor hen die er niet geweest zijn , zou idd op zn plaats zijn.

Wat me wel verbaasd is dat er volgens het krantenartikel wat eenzijdig gesproken zou zijn.
Ook ik heb preken van genoemde predikant beluisterd waar een heel helder Christocentrisch geluid klonk.
En nav het verslag in het Rd kan ik bepaalde vragen die over dit spreken gesteld worden dan ook wel begrijpen.
Plaats reactie