Saambinder en de Reformatorische Omroep

Rens

Re: Saambinder en de Reformatorische Omroep

Bericht door Rens »

albion schreef:Dat zegt dus niet veel, Rens :huhu
wat mag dan de puur feitelijke reden zijn dat de RO zou moeten worden afgewezen?

alleen maar omdat ze bang zijn dat de RO "af gaat glijden" naar een EO-niveau oid?
laten ze vanuit de puur reformatorische hoek dan maar hun verantwoordelijkheid nemen en een dikke vinger in de pap nemen (als het maar niet gaat uitdraaien op het uitzenden van alleen maar psalmen op hele noten én orgelgepriegel.....) ohhh neee. de GG is zéér tégen internet he....tja dat maakt het al een stuk lastiger, maar nog geen reden om de RO af te wijzen op geheel ándere gronden.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
albion

Bericht door albion »

Rens schreef:
albion schreef:Dat zegt dus niet veel, Rens :huhu
wat mag dan de puur feitelijke reden zijn dat de RO zou moeten worden afgewezen?

alleen maar omdat ze bang zijn dat de RO "af gaat glijden" naar een EO-niveau oid?
laten ze vanuit de puur reformatorische hoek dan maar hun verantwoordelijkheid nemen en een dikke vinger in de pap nemen (als het maar niet gaat uitdraaien op het uitzenden van alleen maar psalmen op hele noten én orgelgepriegel.....) ohhh neee. de GG is zéér tégen internet he....tja dat maakt het al een stuk lastiger, maar nog geen reden om de RO af te wijzen op geheel ándere gronden.
Er zijn sommige mensen die heel radicaal zijn. Niet alleen tegen internet, maar ook tegen tv en radio, tegen dvd's. En soms verlang ik er wel eens naar terug, want wat een rust was daar.
Geen ruzie wie er zo nodig achter de comp. moet, naar welke zender er geluisterd moet worden, welke dvd er gedraaid moet worden etc.
Soms kom ik nog wel eens bij mensen die dit allemaal niet hebben, maar tevreden zijn met wat ze hebben en niets missen, niet gehaast leven...

Als er geen RO is zijn er nog zoveel andere mogelijkheden. Jij luistert net zo makkelijk naar Radio 2 of een andere zender of je luistert naar EO of je zet een cd op, waarom niet?
Wat is de meerwaarde van RO?? Ik mis het zelf niet omdat ik bijna nooit naar de radio luister, alleen naar het nieuws (als ik er aan denk, en als er iets actueels is)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Rens

Bericht door Rens »

albion schreef: alleen naar het nieuws (als ik er aan denk, en als er iets actueels is)
maar wanneer weet je dat er iets actueels is als je niet het nieuws volgt??
Moderatorbericht:
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Met alle respect voor ieders mening...maar....

Durven wij nog wel kritisch naar ons gedrag te kijken? Ik merk dat er op dit forum een hoop mensen zijn met een duidelijke eigen mening over onderstaande ontwikkelingen.......maar dat er weinig reacties zijn die blijk geven van een kritische blik en zelfonderzoek naar eigen denkbeelden! (Ook ik ben daar schuldig aan)
Is het nu echt zo raar dat we tot de conclusie moeten komen dat Internet, Hyves, Radio, TV, RO, Concerten, EO, levenswandel, geldverslinding, vakanties, mode enz. enz ............................toch niet door de beugel zouden kunnen van onze reformatoren ............en bovenal Gods Woord.

Werkelijk onze ogen lijken er gesloten voor te worden! Maar al deze ontwikkelingen komen als een boemerang op onze gezindte af en er is nauwlijks tegenstand (ook ik veel te weinig)! En als er tegenstand is, is dat vaak een flauwe reactie om zoveel mogelijk tegmoet te komen aan de "eigen mensen" die deze middelen al wel " gewoon" gebruiken.
Waar word er nog ongekunseld gewaarschuwd tegen deze alles verslindende ontwikkelingen.

En het ergste is......als je dit zegt.......word je aangekeken alsof je rechtstreeks uit de oerwouden komt!
jvdg

Bericht door jvdg »

Oude Paden schreef:Met alle respect voor ieders mening...maar....

Durven wij nog wel kritisch naar ons gedrag te kijken? Ik merk dat er op dit forum een hoop mensen zijn met een duidelijke eigen mening over onderstaande ontwikkelingen.......maar dat er weinig reacties zijn die blijk geven van een kritische blik en zelfonderzoek naar eigen denkbeelden! (Ook ik ben daar schuldig aan)
Is het nu echt zo raar dat we tot de conclusie moeten komen dat Internet, Hyves, Radio, TV, RO, Concerten, EO, levenswandel, geldverslinding, vakanties, mode enz. enz ............................toch niet door de beugel zouden kunnen van onze reformatoren ............en bovenal Gods Woord.

Werkelijk onze ogen lijken er gesloten voor te worden! Maar al deze ontwikkelingen komen als een boemerang op onze gezindte af en er is nauwlijks tegenstand (ook ik veel te weinig)! En als er tegenstand is, is dat vaak een flauwe reactie om zoveel mogelijk tegmoet te komen aan de "eigen mensen" die deze middelen al wel " gewoon" gebruiken.
Waar word er nog ongekunseld gewaarschuwd tegen deze alles verslindende ontwikkelingen.

En het ergste is......als je dit zegt.......word je aangekeken alsof je rechtstreeks uit de oerwouden komt!
Ik begrijp wat je bedoelt en ik moet je in elk opzicht gelijk geven.
Rens

Bericht door Rens »

Oude Paden schreef:word je aangekeken alsof je rechtstreeks uit de oerwouden komt!
O.P. vanuit rechtzinnig reformatorische hoek gezien heb je gelijk.

zullen we dan maar de tamtam weer van stal halen om te e-mailen?
Moderatorbericht:
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

jvdg schreef:

Ik niet. Ik zie totaal niet in wat er mis is met vakantie's en concerten, om er maar eens twee te noemen.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Mister schreef:
jvdg schreef:

Ik niet. Ik zie totaal niet in wat er mis is met vakantie's en concerten, om er maar eens twee te noemen.
Veelzeggend dat je uit de rij de 2 minst "ernstige" ontwikkelingen noemt waar het het moeilijkst bij is om rechtstreeks uit Gods Woord aan te wijzen dat hier ook een doorbraak in is.......
Laten we nu eens andersom redeneren: Waarom doe ik iets WEL! i.p.v. waarom doe ik iets niet..
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

@ Oude Paden: wil jij dan op grond van de Bijbel aantonen dat op vakantie gaan en een concert bijwonen niet oorbaar is?
Lourens

Bericht door Lourens »

Hetzelfde voor de RO en EO?
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

a. wie vanuit sociaal of maatschappelijk perspectief geen noodzaak heeft tot bezit of gebruik van moderne media, onthoude zich daarvan; wie internet nodig heeft, gebuike geen open, maar gefilterd internet;
Ik heb even citaat uit het bewuste artikel naar boven gehaald. De synode stelt hier dus(wat ik er uit op kan maken) dat het gebruik van internet uit sociaal oogpunt(ik versta hieronder ook refoforum als sociaal netwerk) wel is toegestaan. Het is vandaag de dag idd heel moeilijk om te bepalen wat wel en wat niet kan volgens de Bijbel. Komt nog bij dat ieder daar weer een andere mening over heeft. Ik denk als met oprecht wil leven voor God ook bepaalde dingen gewoon niet aandurft. Werd dat maar meer geen gevonden vanuit een levend geloof(waar ik gisteravond een preek over heb gehoord).
Rens

Bericht door Rens »

Mister schreef:@ Oude Paden: wil jij dan op grond van de Bijbel aantonen dat op vakantie gaan en een concert bijwonen niet oorbaar is?
in mijn visie is het niet zozeer "niet oorbaar", als wel, dat mbt vakanties, de soms smákken geld die er mee gemoeid zijn en de (soms) grote luxe waarmee "men" zich omringd. ook mbt concerten, waar soms toch wel behoorlijke bedragen voor worden neergeteld om zich op de een of andere wijze "" te vermaken". (ik probeer het even te bezien vanuit strikt reformatorisch oogpunt)

ook al zijn het concerten met een religieuse ondertoon, bijvoorbeeld orgelconcerten, je gaat er toch heen om je te ontspannen danwel "te vermaken"
Moderatorbericht:
jvdg

Bericht door jvdg »

Mister schreef:@ Oude Paden: wil jij dan op grond van de Bijbel aantonen dat op vakantie gaan en een concert bijwonen niet oorbaar is?
Flauw om deze twee zaken uit de posting van OP te lichten.
Lees nog eens de context waarin hij dit schrijft.
Bovendien waarschuwt hij tegen bovenmatige zaken dienaangaande.

Die overdreven luxe van sommige vakanties en het mensverheerlijkende karakter van vele concerten zijn toch niet uit de lucht gegrepen?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

jvdg schreef:
Flauw om deze twee zaken uit de posting van OP te lichten.
Lees nog eens de context waarin hij dit schrijft.
Bovendien waarschuwt hij tegen bovenmatige zaken dienaangaande.

Die overdreven luxe van sommige vakanties en het mensverheerlijkende karakter van vele concerten zijn toch niet uit de lucht gegrepen?
Waarom moet een vakantie gelijk luxe zijn? Dat is een vooronderstelling en generalisering, niet flauw dus. Alles wat bovenmatig is, is onjuist. Maar ja, waar leg je die grens?
Gian

Bericht door Gian »

Mister schreef:Maar ja, waar leg je die grens?
Dat is voor ieder persoonlijk.
Laten we elkaar geen maat aanmeten.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Plaats reactie