Dat iemand zich met zijn hele huis laat dopen staat twee keer in de Bijbel, in Handelingen 16 en 18. Dus je kan moeilijk stellen dat statistisch gezien heel logisch was dat daar ook kleine kinderen bij hoorden. In het ene geval gaat het om de cipier, in het andere geval om een overste van een synagoge. Dat die niet meer de jongste is en ook geen jonge kinderen meer zou hebben is goed mogelijk. Overigens staat er in beide gevallen bij dat ook het hele huis tot geloof kwam en zich lieten dopen. Dat men hieruit afleidt dat het toch om geloofsdoop gaat is niet onlogisch.freek schreef:Dat komt omdat er alleen heidenen gedoopt werden (vaak met een geheel huis overigen, maar dat schijnt voor baptisten niet overtuigend te zijn). Wil je dus een antwoord formuleren op de vraag of kinderen gedoopt behoren te worden, moet je onderzoeken hoe God kinderen van zijn gemeente, van zijn volk ziet. Dan kom je onder andere bij Israel uit. En bij de brieven van Paulus. En dan vind ik het zéér duidelijk.JaCa schreef:Ik heb een tijdje geleden me erg verdiept in de kinderdoop versus geloofsdoop.....
Ik ben er mee gestopt...ik kwam er gewoonweg niet UIT.
In de Bijbel kom je eigenlijk vrijwel geen grond voor kinderdoop tegen....dat vind ik zooo mega lastig![]()
Of hebben juillie wel duidelijke teksten die wijzen op kinderdoop (geeeeen besnijdenis!)
Wat je tweede gedeelte betreft, dat is wel weer vanuit onze visie geredeneerd. Want kom je bij Israel uit en de brieven van Paulus, dan kan je stellen: Bij het volk Israel hoorden de kinderen er ook bij en werden besneden, volgens Paulus horen de kinderen er nog steeds bij. Geen volwassendoper zal dat dan ook ontkennen. Het vraagstuk is niet zozeer de positie van de kinderen, horen die bij het verbond? maar: Is de doop in plaats van de besnijdenis gekomen en dus een teken dat aan kinderen moet worden toegepast?
Daar wordt bij de kinderdoop vanuit gegaan, de doop is in plaats van de besnijdenis gekomen en op dat denken is de hele leer van de kinderdoop verder gestoeld. Maar waar staat in de Bijbel dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen? De HC verwijst alleen naar Kol 2:11 (en 12) maar daar kan ik dit niet absoluut niet uit afleiden. Daar wordt de doop juist gekoppeld aan geloof en de werking van de Geest.
Kortom, zo duidelijk als jij stelt dat het is is het volgens mij niet, of volwassendopers moeten wel heel dom zijn dat ze al eeuwenlang collectief dat over het hoofd hebben gezien