Maar ,wie is emmie ?
Een betrouwbare bron ?

Neem me niet kwalijk als ik dit alles met een glimlach lees. Alles wordt uitgeplozen, in een relatief klein kerkgenootschap zijn de mensen meer betrokken. Is dat betrokkenheid?Erasmiaan schreef:Én een schoonzoon van ds. Van Gelder. Dus dat alles in 1 persoon.Kislev schreef:Is hij een kleinzoon van Elshout en een schoonzoon Van Gelder of is er een kleinzoon van Elshout en een schoonzoon Van Gelder toegelaten. Dus twee toegelaten?
Ander schreef:Dat is respect. Wanneer je tegen mensen opkijkt zeg je U.
Nee en ja. Na de reformatie is het curatorium ingesteld om mensen te toetsen die niet de vereiste opleiding hadden, maar op grond van bijzondere gaven en roeping toch het predikambt begeerden. Die uitzonderingsgevallen zouden getoetst worden door een curatorium. De reguliere weg was echter: naar de universiteit, studie afronden - en dan ben je beroepbaar.Toeschouwer schreef:Trouwens kan iemand mij zeggen wanneer het fenomeen van het curatorium in het leven is geroepen. In de aloude Gereformeerde van de kerk vanaf de reformatie lees ik er nooit over, ook niet in de tijd van de nadere reformatie. Is dat typisch iets van afgescheiden kerken?
Ik ookErasmiaan schreef:Dat kan ik bevestigen.emmie schreef:Toegelaten: A.Huijser te Geldermalsen
Precies hetzelfde gevoel kreeg ik ook. Persoon in kwestie is al gewikt en gewogen, zijn ligging wordt snel bekend en de verwachtingen erop afgestemd. Laat er veel gebed zijn voor deze man en de hopelijk meerdere toegelaten studenten...freek schreef:Ik zou me niet zo happy voelen als ik die meneer Huijser in eigen persoon was (even los van de vreugde vanwege het aangenomen zijn).
wow... twee Huijsers dus?Ronaldo schreef:Vandaag één kandidaat aangenomen. Oud. Huijser uit Geldermalsen
Bron? (ik doel op het feit dat het bij deze kandidaat is gebleven, hoewel ik er erg blij mee ben!)Ronaldo schreef:Vandaag één kandidaat aangenomen. Oud. Huijser uit Geldermalsen
Hoho, van alle studenten werden 2 examens afgenomen, waarvan (tenminste) één door de kerk. Er was dus wel degelijk toetsing van de studenten. Het systeem wat het meest met de historische situatie overeenkomt is dat van het curatorium de CGK, en in mindere mate die van de HHK*.Hendrikus schreef:Nee en ja. Na de reformatie is het curatorium ingesteld om mensen te toetsen die niet de vereiste opleiding hadden, maar op grond van bijzondere gaven en roeping toch het predikambt begeerden. Die uitzonderingsgevallen zouden getoetst worden door een curatorium. De reguliere weg was echter: naar de universiteit, studie afronden - en dan ben je beroepbaar.Toeschouwer schreef:Trouwens kan iemand mij zeggen wanneer het fenomeen van het curatorium in het leven is geroepen. In de aloude Gereformeerde van de kerk vanaf de reformatie lees ik er nooit over, ook niet in de tijd van de nadere reformatie. Is dat typisch iets van afgescheiden kerken?
Van de uitzonderingssituatie is in bepaalde richtingen dus regel gemaakt. Geen universitaire opleiding, wél iedereen voor het curatorium.
Liggingen veranderen snel in 4 jaar, dus dat zegt zo weinig.Mister schreef:Precies hetzelfde gevoel kreeg ik ook. Persoon in kwestie is al gewikt en gewogen, zijn ligging wordt snel bekend en de verwachtingen erop afgestemd. Laat er veel gebed zijn voor deze man en de hopelijk meerdere toegelaten studenten...freek schreef:Ik zou me niet zo happy voelen als ik die meneer Huijser in eigen persoon was (even los van de vreugde vanwege het aangenomen zijn).
Ik geloof zeer zeker in een roeping van God, en ik geloof in de roeping van de Gemeente.Da Capo schreef: God roept nooit te vroeg, maar het kan zijn dat iemand wel de begeerte ertoe heeft (en dat is opzich al groot/mooi), maar dat hij nog (niet) door God is geroepen. In alle voorzichtigheid meen ik ook te mogen zeggen dat sommigen zich 'te vroeg' aanmelden of dat ze op het moment dat ze gehoord mogen worden niet de juiste houding hebben. Dat heb ik zelf eens gehoord van een predikant. Hij vertelde me dat de eerste keer dat hij 'opging' met zichzelf ging (als je begrijp wat ik bedoel), de tweede keer ging in Gods kracht. Toen werd hij wel aangenomen. We moeten niet vergeten dat God ook een jaloers God op Zijn eer is. Ook al is iemand geroepen, wil dat nog niet zeggen dat hij dan zonder slag of stoot aangenomen wordt. Hoe hij opgaat (zijn geestelijke gesteldheid) is ook van belang.
Ik weet niet of de meesten worden afgewezen. Ik weet wel, dat het curatorium er niet zit om mensen af te wijzen, maar om ze aan te nemen. En dat het curatorium zich vergissen kan? Zeker, het ook gewoon mensen. Maar nogmaals, ze zitten daar om mensen toe te laten. Dat is wat ze dolgraag willen, maar het moet op goede gronde zijn.