Barneveld, een overpeinzing

Channa

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door Channa »

vlinder schreef:
Tiberius schreef: Overigens jammer dat ze er niet één kerk van gemaakt hebben.
Ze staan er dicht genoeg voor bij elkaar; zowel fysiek als qua leer.
Aan de ene kant heb je gelijk.
Aan de andere kant: z'n gemeente is dan toch niet te bearbeiden voor één predikant.
GGiN 2000 leden en GG meen ik ook bijna 1500.
Dus welke ds. ga je beroepen als wijkpredikant?
Bij GGiN hebben ze weinig predikanten en bij GG ook te kort!

Maar het zou inderdaad mooi zijn. Maar of het praktisch is?
Een dominee is er toch -hoofdzakelijk- om te preken?
Alle andere arbeid kan toch door een kerkeraad gedaan worden? En die kan meegroeien met het aantal leden...
vlinder

Bericht door vlinder »

Channa schreef:
vlinder schreef:
Tiberius schreef: Overigens jammer dat ze er niet één kerk van gemaakt hebben.
Ze staan er dicht genoeg voor bij elkaar; zowel fysiek als qua leer.
Aan de ene kant heb je gelijk.
Aan de andere kant: z'n gemeente is dan toch niet te bearbeiden voor één predikant.
GGiN 2000 leden en GG meen ik ook bijna 1500.
Dus welke ds. ga je beroepen als wijkpredikant?
Bij GGiN hebben ze weinig predikanten en bij GG ook te kort!

Maar het zou inderdaad mooi zijn. Maar of het praktisch is?
Een dominee is er toch -hoofdzakelijk- om te preken?
Alle andere arbeid kan toch door een kerkeraad gedaan worden? En die kan meegroeien met het aantal leden...
Ik weet dat ik me nu op glad ijs waag, maar ik weet dat in één van beide gemeenten nu al véééél te kort is aan ambtsdragers. In de andere gemeente zijn 7 diakenen en 7 ouderlingen. 6 diakenen en één ouderling gaan niet aan het Heilig Avondmaal. Ik denk dat het al moeilijk genoeg is om genoeg ambtsdragers te krijgen.....
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gian

Bericht door Gian »

gravo schreef: 2. een zekere angst voor buitenwereld, die steeds minder begrip toont (een negatieve reden) of
gravo

Deze reden is anders goed te plaatsten naast het optreden van de koster. Alleen zou je dan beter naar s Gravenpolder verhuizen. Grote kans dat heel de straat gergem is.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

gravo schreef:Mijn vraag is: komt dit 'regionaliseren' van de orthodoxe kerken op grotere schaal voor? Met andere woorden: wijzigt de vorm van de Biblebelt (bijbelgordel) nu in die van een aantal grote geconcentreerde vlekken op de kaart van Nederland?

Waar zijn de kleine schuurkerkjes, waar 50, 60 man sober bijeenkwamen en waarbij het vrome volk tegelijk ook een bescheiden, eenvoudig en ongeletterd volk was, maar van den HEERE geleerd? Is er nog wel een connectie tussen deze geschiedenis van de orthodoxe kerken en de nu ontstane megakerken met dito parkeerplaatsen, rijke entourage, dure pakken, duizelingwekkend orgels en imponerende zondagse manifestaties?

Er is toch wel wat veranderd, of niet?

gravo
Nee, dan heb je netwerk niet goed gezien. Geen explosieve groei (geven de cijfers = harde feiten weer).
Heimwee naar schuurkerkje? Open er 1, er waren er al tientallen, die ene kan er nog wel bij.
O ja en wat die pakken hebben gekost en hoeveel jaar ze er mee doen weet ik niet.
caprice

Bericht door caprice »

Barryvrouw schreef:
gravo schreef:Mijn vraag is: komt dit 'regionaliseren' van de orthodoxe kerken op grotere schaal voor? Met andere woorden: wijzigt de vorm van de Biblebelt (bijbelgordel) nu in die van een aantal grote geconcentreerde vlekken op de kaart van Nederland?

Waar zijn de kleine schuurkerkjes, waar 50, 60 man sober bijeenkwamen en waarbij het vrome volk tegelijk ook een bescheiden, eenvoudig en ongeletterd volk was, maar van den HEERE geleerd? Is er nog wel een connectie tussen deze geschiedenis van de orthodoxe kerken en de nu ontstane megakerken met dito parkeerplaatsen, rijke entourage, dure pakken, duizelingwekkend orgels en imponerende zondagse manifestaties?

Er is toch wel wat veranderd, of niet?

gravo
Heimwee naar schuurkerkje? Open er 1, er waren er al tientallen, die ene kan er nog wel bij.
Jawel Gravo. Weet jij nog ergens een schuur te koop die om te bouwen is? Ik heb nog wel een Harmonium met voldoende draagkracht.

(En ook genoeg oudvaders) :livre
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:Misschien is het goed om eerst eens even de mediawet door te lezen. Wat lastig om het kort uit te leggen maar waar het op neer komt heb ik al beschreven. Het is niet verboden om op openbaar terrein algemene beelden van voorbijgangers te maken. Dat soort dingen leer je tijdens een journalistiekopleiding :) Op zich ook logisch, anders zou een cameraploeg als ze ergens op straat zouden willen filmen daar ergens toestemming voor moeten vragen of de mediawet / grondwet overtreden.
Ik ga hem voor je uitpluizen, als ik tijd heb. 't Gaat in dit voorbeeld duidelijk niet alleen om voorbijgangers.
Overigens is er ook een wet dat iedereen het recht heeft te vragen waar de opnamen voor zijn en daar dan ook antwoord op moet krijgen.
??? Volgens mij begrijp ik wel wat je bedoelt, maar echt duidelijk is het niet.
Overigens bedacht ik geen extreme voorbeelden maar hele eenvoudige kleine dingen zoals de planten water geven. (Wat overigens best lekker ontspannen kan zijn en zelfs al had je het dan op een andere dag kunnen doen, dan nog is het totaal geen probleem. De rustdag mag ook voor ontspanning en andere dingen dan het werk dat je al 5 dagen per week doet gebruikt worden :))
Op zich ben ik het er mee eens, als het gedeelte tussen haakjes maar je eigen mening is.
Wat die schutting betreft, wat heeft het voor zin om naar die man toe te lopen en te zeggen: Dat mag niet van de Bijbel? Zelfs al zou hij luisteren, als hij God niet kent gaat hij verloren. Je kan dan beter gaan evangeliseren dan hem vooral vertellen wat hij niet mag. Met die instelling heb ik wel moeite. Dan krijg je zo'n beeld als wat Freek al noemde. Mensen die vragen: Heej ben jij ook al zo bekrompen? Dan heb je de verkeerde boodschap uitgedragen.
Pfft. Meneer Marnix, zou u een gedragscode voor evangelisatie voor mij willen schrijven...?
caprice

Bericht door caprice »

Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:
Wat die schutting betreft, wat heeft het voor zin om naar die man toe te lopen en te zeggen: Dat mag niet van de Bijbel? Zelfs al zou hij luisteren, als hij God niet kent gaat hij verloren. Je kan dan beter gaan evangeliseren dan hem vooral vertellen wat hij niet mag. Met die instelling heb ik wel moeite. Dan krijg je zo'n beeld als wat Freek al noemde. Mensen die vragen: Heej ben jij ook al zo bekrompen? Dan heb je de verkeerde boodschap uitgedragen.
Pfft. Meneer Marnix, zou u een gedragscode voor evangelisatie voor mij willen schrijven...?
Ik hoor liever het vetgedrukte, dan: 'Bij jou kan ook alles er mee door'.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
henriët

Bericht door henriët »

caprice schreef:
quote]
:mosc
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Pfff wat een topic zeg. Ik vind het eigenlijk wel mooi dat er nog plaatsen zijn waar het christelijk-reformatorisch gedachtegoed nog zo breed wordt gedragen! Hier, bij ons in het dorp zijn er ook diverse dingen zondag gewoon dicht. Den kaan het tankstation (zelfs niet met pasje) de geldautomaat van de bank en natuurlijk het voetbalveld. Ik bener wel blij mee dat ik in een "christelijk" dorp woon. Hoewel, er zijn hier ook mensen die "moeite" hebben met het christelijke kakarter. En misschien klinkt het hard, maar als je er echt problemen mee hebt, ga je toch verhuizen? Je kan toch niet van de christelijke meerderheid in jouw woonplaats vragen om zich aan te passen aan jouw minderheid? Want dan zou dat andersom ook moeten gebeuren, dat de christelijke minderheid in Rotterdam zou eisen dat Feijenoord niet meer op zondag zou mogen spelen! Als er zo'n voorstel zou komen zou heel Nederland gillen om zijn vrijheid!
En dat filmen betreft, persoonlijk zou ik er geen moeite mee hebben, ik heb niets te verbergen. Misschien zou een gesprekje aanknopen met de filmploeg wel een goed idee zijn, hen uitnodigen om binnen te komen en dan maar vanaf het orgel filmen, daar heeft niemand last van hen. Krijgen ze in ieder geval de Goede Boodschap 1 x te horen!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:Pfft. Meneer Marnix, zou u een gedragscode voor evangelisatie voor mij willen schrijven...?
Nee hoor, ik geef alleen aan dat het beter is om te evangeliseren dan naar mensen die niet geloven toe te gaan en te zeggen: Dat mag niet van de Bijbel. Zolang mensen die Bijbel niet serieus nemen zullen ze dat soort argumenten ook niet serieus nemen. Wat heb je er aan als je buurman niet op zondag een schutting maakt omdat hij van jou heeft gehoord dat dat niet mag, als hij niet van je heeft gehoord van redding door Jezus Christus? Dan maakt hij geen schutting en gaat verloren omdat hij alleen maar gehoord heeft wat niet mag. Mensen hebben er nog wel eens een handje van wel graag aan anderen te vertellen wat niet mag, terwijl ze dan evangeliseren opeens zo moeilijk vinden en het vaak achterwege laten. En dat was niet persoonlijk bedoeld hoor.

Wat die mediawet betreft, zolang het gaat om filmen op openbaar terrein valt het volgens mij onder dezelfde wetgeving.

Wat ik me dat andere bedoelde is dat journalisten als ze filmen altijd, als daar naar gevraagd wordt, openheid van zaken moeten geven waarom ze aan het filmen zijn.
Caprice schreef:Ik hoor liever het vetgedrukte, dan: 'Bij jou kan ook alles er mee door'.
Dat zou ook geen compliment zijn nee. Maar het gaat er vooral om wat je uitdraagt en hoe. Ik heb mensen wel vaker horen zeggen dat je bekrompen bent, maar als je dan met ze in gesprek gaat en dingen uitlegt (waarom het is, waar het in de Bijbel staat etc) verandert hun visie wel. Als je alleen maar zegt: "Dat mag niet" denken ze misschien: Pff wat bekrompen. Als je echter uitstraalt dat het geen "niet mogen" is en dat het een goede uitwerking heeft gaan ze er vaak wel anders tegenaan kijken.

Voorbeeld: Als je alleen maar roept dat seks voor het huwelijk niet mag zullen een hoop mensen zoiets hebben van: Pff, bekrompen. Maar leg je uit waarom je het niet doet, waarom de Bijbel seks binnen het huwelijk plaatst, wat voor ellende het allemaal zou voorkomen en ook zien dat een stel zelf helemaal niet zoiets heeft van "nou we doen het niet omdat de Bijbel dat zegt dus het moet maar" is er bij de meeste mensen best begrip en zelfs waardering voor.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Bij de mensen is er ook heus nog wel begrip en waardering voor als je iets doet omdat het in de Bijbel staat.
Vergeet niet dat heel veel Nederlanders geen 'blanco blaadjes' zijn, maar vaak nog een christelijke achtergrond hebben meegekregen.
En heel veel mensen zien heus nog wel dat er een link is tussen de Bijbel en hoe je leven moet.
Ik bespeur hier en daar onder ons wel eens een teveel aan 'zoetelijkheid': die lieve, brave, onchristelijke mensen toch, laten we vooral geen negatief beeld van christendom en Bijbel bij hen achterlaten, want stel je voor.
Ik bespeur bij mezelf ook heus wel die neiging: de moeite die je hebt om de 'scherpe' kanten van het christendom te laten zien.
JALP

Bericht door JALP »

Erasmiaan schreef:
Dus het tegenovergestelde van "bekrompen" is in dit geval "alles kan er mee door"?

Weet je waar ik nou zo bang voor ben in deze hele discussie? Het terug trekken in je zuiltje... Niks naar de buitenwereld laten zien. Je kan vanuit "bekrompenheid" een heleboel uit dragen.
Natuurlijk ziet de buitenwereld een bepaalde "bekrompenheid". Maar uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het belangrijk is zo open en eerlijk mogelijk de dingen van je geloof uit te leggen.
Ik denk dan aan een directrice van mijn vrouw die werkelijk niets met het christelijke geloof had of eigenlijk te maken moest hebben. Bij zeer kritische vragen over allerlei thema's (over kleding, kerkgang, maar ook sexualiteit) antwoordde mijn vrouw open en eerlijk. In die tijd zijn we ook getrouwd. Ze zijn o.a. ook bij de trouwdienst geweest en hebben daar zeer heftige en kritische opmerkingen en vragen over op geworpen.
Toen mijn vrouw 2 jaar daar gewerkt had en ze afscheid nam, zei de directrice: "Een ding móet me van het hart. Door jouw open en eerlijke houding, door het uitleggen van allerlei vragen heb ik toch meer respect gekregen voor jouw soort mensen."
Marnix

Bericht door Marnix »

Precies, dat bedoelde ik met dat het heel belangrijk is hoe je dingen brengt. En vooral ook wat je uitdraagt, dat waarvan mensen gaan denken: Daar draait het dus om. Dan maakt het dus nogal uit of ze denken: Het draait vooral om regeltjes, vaak nog eigen regeltjes ook... om wat wel en niet mag. Of: Het draait om het dienen van God en Hij wordt gediend door liefde naar elkaar en naar Hem toe. Een wereld van verschil.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Lassie

Bericht door Lassie »

kerken bouwen waar niet meer dan 500 mensen in kunnen! (krijg je ook niet het idee dat je een buitenstaander bent binnen een kerk van 1500 leden).
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Dat refo's ook positief in de media aan het woord komen , las ik in dit artikel in de Visie (EO)

http://www.eo.nl/tijdschriften/visie/pa ... le=9384488

zo kan het ook !!!
Plaats reactie