Erasmiaan schreef:Pfft. Meneer Marnix, zou u een gedragscode voor evangelisatie voor mij willen schrijven...?
Nee hoor, ik geef alleen aan dat het beter is om te evangeliseren dan naar mensen die niet geloven toe te gaan en te zeggen: Dat mag niet van de Bijbel. Zolang mensen die Bijbel niet serieus nemen zullen ze dat soort argumenten ook niet serieus nemen. Wat heb je er aan als je buurman niet op zondag een schutting maakt omdat hij van jou heeft gehoord dat dat niet mag, als hij niet van je heeft gehoord van redding door Jezus Christus? Dan maakt hij geen schutting en gaat verloren omdat hij alleen maar gehoord heeft wat niet mag. Mensen hebben er nog wel eens een handje van wel graag aan anderen te vertellen wat niet mag, terwijl ze dan evangeliseren opeens zo moeilijk vinden en het vaak achterwege laten. En dat was niet persoonlijk bedoeld hoor.
Wat die mediawet betreft, zolang het gaat om filmen op openbaar terrein valt het volgens mij onder dezelfde wetgeving.
Wat ik me dat andere bedoelde is dat journalisten als ze filmen altijd, als daar naar gevraagd wordt, openheid van zaken moeten geven waarom ze aan het filmen zijn.
Caprice schreef:Ik hoor liever het vetgedrukte, dan: 'Bij jou kan ook alles er mee door'.
Dat zou ook geen compliment zijn nee. Maar het gaat er vooral om wat je uitdraagt en hoe. Ik heb mensen wel vaker horen zeggen dat je bekrompen bent, maar als je dan met ze in gesprek gaat en dingen uitlegt (waarom het is, waar het in de Bijbel staat etc) verandert hun visie wel. Als je alleen maar zegt: "Dat mag niet" denken ze misschien: Pff wat bekrompen. Als je echter uitstraalt dat het geen "niet mogen" is en dat het een goede uitwerking heeft gaan ze er vaak wel anders tegenaan kijken.
Voorbeeld: Als je alleen maar roept dat seks voor het huwelijk niet mag zullen een hoop mensen zoiets hebben van: Pff, bekrompen. Maar leg je uit waarom je het niet doet, waarom de Bijbel seks binnen het huwelijk plaatst, wat voor ellende het allemaal zou voorkomen en ook zien dat een stel zelf helemaal niet zoiets heeft van "nou we doen het niet omdat de Bijbel dat zegt dus het moet maar" is er bij de meeste mensen best begrip en zelfs waardering voor.