Te boek gestelde bekeringsgeschiedenissen

Ander

Bericht door Ander »

Wilhelm schreef: Nee.
Het gaat mij in eerste instantie ook niet om het boek , maar ik heb meer wat vragen bij de recensie.
Misschien had een interview met de auteur beter geweest.
Wat bedoel je precies, Wilhelm? Ik vind het zo jammer dat dáár vragen over gesteld worden. Het is toch juist goed dat een predikant die nog in leven is zijn memoires laat opschrijven. Hij wil ongetwijfeld hiermee Gods daden vertellen. Dat is toch goed en volkomen bijbels?

Lees wat er aan het slot van de recensie staat:
ds. J. Schipper in RD 16-01-08 schreef:Het belangrijkste zou zijn als door dit schrijven er nog zondaren jaloers gemaakt mochten worden op die God van Wie ds. Mijnders tot op de dag van vandaag zo veel hulp mocht verkrijgen. Van harte hoop ik dat ook vele jongeren dit boek ter hand zullen nemen en dat ze zelf mogen ervaren dat die God nog leeft.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Wilhelm schreef:Het gaat mij in eerste instantie ook niet om het boek , maar ik heb meer wat vragen bij de recensie.
De auteur is Kranendonk. Had je die geïnterviewd willen zien?
Doet de recensie in het RD geen recht aan het boek?

BTW: 't is was beter geweest, niet had beter geweest 8)
pierre27

Bericht door pierre27 »

Gian schreef:
albion schreef:
De bekeringsgeschiedenis van Huntington is ook heel mooi.
Wat vind je er zo mooi aan?
Ik wens niemand zo'n ellendige weg toe....
Gian, volgens mij snap jij heel veel dingen echt niet....of wil je ze niet snappen.?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

pierre27 schreef:
Gian schreef:
albion schreef:
Gian, volgens mij snap jij heel veel dingen echt niet....of wil je ze niet snappen.?
Ik denk dat Gian een oud en wijs gezegde in ere houdt: Sta niet naar zwaarheid, maar naar klaarheid. En daar is niks mis mee.
memento

Bericht door memento »

aritha schreef:
Gian schreef:
albion schreef:
Zou zo'n ellendige weg te maken hebben met iemands karakter?
Ik geloof van wel. Vaak hebben eigenwijze, hardleerse mensen een diepere bekeringsweg dan zachtmoedigen van aard. Ook zie je vaak diepere wegen bij mensen met wie God verdere bedoelingen heeft in Zijn koninkrijk. Uiteraard zijn dit alleen maar patronen die je ziet, geen normatieve regels.
Geka

Bericht door Geka »

henri schreef:zo maar even een vraagje: Wat als ds Mijnders het nu persoonlijk verteld had aan je? Zou je er dan ook zo'n moeite mee hebben?
Nee, dan zou het anders liggen. Ik geloof zeker dat het ds. Mijnders er om gaat om te laten horen wie de Heere voor hem geweest is.

Dat neemt niet weg dat ook hij een Adamskind blijft. Wanneer ik dan een dergelijke recensie lees met een grote foto en deze titel over een bijzondere leiding denk ik dat het gevaar groot is dat veel mensen hem als een 'bijzondere' man gaan zien. En zelf zal hij geloof ik ook wel beamen dat een veertje nog lucht nodig heeft om omhoog te gaan maar een mens niet eens.. Volgens mij groeit geen enkel kind van God daar ooit bovenuit.

Kortom; alles bij elkaar komt de mens m.i. te veel in het middenpunt te staan. En nogmaals, daarmee zeg ik niets over ds. Mijnders persoonlijk en wil dat ook niet.

Wel lijkt het me beter om dergelijke levensbeschrijvingen pas uit te geven na iemands overlijden.

En dan nog zit er veel verschil tussen levensbeschrijvingen. Ik heb er zeker gelezen waarin het werk van de Heere duidelijk herkenbaar was, en waarin eerlijk over de mens met al zijn zonde en falen gesproken werd. Dan kan het inderdaad goed zijn om iets dergelijks te lezen. De door mij genoemde geschiedenis van Pieter Morilyon vind ik daar een goed voorbeeld van. Ook de biografie van ds. P. Honkoop senior vind ik eerlijk en mooi om maar een meer eigentijdser persoon te noemen.

Anderzijds zijn er ook wel erg veel die stinken naar mensenvlees. Bewieroking van ds. X, of mevrouw Y. En natuurlijk, dan worden ook nog de 'bijzondere leidingen Gods' genoemd, maar in werkelijkheid gaat het vooral om wat X of Y allemaal beleefd en ervaren heeft. Ik, ik , ik klinkt dan toch wel veel vaker dan Hij, Hij en Hij alleen. Nee, dat staat me ronduit tegen.

M'n aarzelingen zo misschien beter begrepen?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Ik heb een beetje moeite met al die boeken van Oud Gereformeerde dominee's. Het wonderlijkste wonder, de trouwste trouw, etc. Die boeken zijn één lofzang op de prediker.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Geka schreef:M'n aarzelingen zo misschien beter begrepen?
Dat wel.
Al wil ik ook de andere kant van het verhaal laten horen.

In oktober werd er door de JBGG een districtsavond gehouden voor de -16 jeugd, waar ds. Mijnders zijn levensverhaal vertelde. Of eigenlijk: Gods weg in zijn leven. Het ademde echt de sfeer van: Hoort wat mij God deed ondervinden, Wat Hij gedaan heeft aan mijn geest.
Dit was zo indrukwekkend, dat een aantal jongeren besloot om die levensbeschrijving te kopen.
Hieruit blijkt, dat jongeren heel geïnteresseerd zijn als mensen echt vanuit hun hart vertellen, Wie God voor hen is.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Ander schreef:
Wilhelm schreef: Nee.
Het gaat mij in eerste instantie ook niet om het boek , maar ik heb meer wat vragen bij de recensie.
Wat bedoel je precies, Wilhelm? Ik vind het zo jammer dat dáár vragen over gesteld worden. Het is toch juist goed dat een predikant die nog in leven is zijn memoires laat opschrijven. Hij wil ongetwijfeld hiermee Gods daden vertellen. Dat is toch goed en volkomen bijbels?

Lees wat er aan het slot van de recensie staat:
ds. J. Schipper in RD 16-01-08 schreef:Het belangrijkste zou zijn als door dit schrijven er nog zondaren jaloers gemaakt mochten worden op die God van Wie ds. Mijnders tot op de dag van vandaag zo veel hulp mocht verkrijgen. Van harte hoop ik dat ook vele jongeren dit boek ter hand zullen nemen en dat ze zelf mogen ervaren dat die God nog leeft.
Geka heeft het verwoord wat ook mijn gevoelens zijn.
Dat iemand wat uit zijn eigen leven vertelt is juist fijn, zie ook de reactie van Tiberius.
Werd het maar meer gevonden, er wordt zovaak geklaagd dat jeugd geen voorbeelden meer heeft, in dat licht kan het ook helemaal geen kwaad als er in gesprekken wat meer gesproken en getuigd zou worden over de wegen des Heeren.

Alleen als er nu zo een boekje uitgegeven wordt, dan heb ik een beetje moeite met het mensverheerlijkende element wat er in een recensie naar voren dreigt te komen.
En dan is er een gevaar dat, of je dominee bent of niet , de duivel op de loer ligt en dat gebruikt om iemand te bestrijden met zondige hoogmoedigen gedachten.
Daar heb je toch niemand voor over ?

En als er idd een interview was geweest met de beschreven predikant, had hij ongetwijfeld van zichzelf afgewezen naar Boven , om Hem de eer te geven voor de geschonken genade.

Dit waren zo mijn gedachten, maar laten we er verder niet veel woorden meer aan vuil maken.
Het is belangrijker dat we de God van Ds Mijnders ook leren kennen als onze/mijn God, voor het eerst of weer opnieuw.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Wilhelm schreef:Dat iemand wat uit zijn eigen leven vertelt is juist fijn, zie ook de reactie van Tiberius.
Werd het maar meer gevonden, er wordt zovaak geklaagd dat jeugd geen voorbeelden meer heeft, in dat licht kan het ook helemaal geen kwaad als er in gesprekken wat meer gesproken en getuigd zou worden over de wegen des Heeren.
Als het maar niet heel de avond duurt...
Wilhelm schreef:Als we een avond nodig hebben om onze bekering te vertellen dan geloof ik vast dat er veel van onszelf tussen zit.
Als het goed is en recht ligt dan blijft alleen het wonder over, dat ik dood was en nu leef.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 17 jan 2008, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
rekcor

Bericht door rekcor »

Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:Dat iemand wat uit zijn eigen leven vertelt is juist fijn, zie ook de reactie van Tiberius.
Ik denk dat de jeugd vooral op zoek is naar voorbeelden in hun eigen omgeving. En dat die voorbeelden een leven lijden wat raakt aan hun eigen leven. Dus mensen die volop in het leven staan en daar een inspirerend voorbeeld zijn van hoe fijn het is om waarlijk te leven.

Dus niet een boekje over een oud vrouwtje dat ooit in een plaggehut leefde in de 19de eeuw.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:Als we een avond nodig hebben om onze bekering te vertellen dan geloof ik vast dat er veel van onszelf tussen zit.
Als het goed is en recht ligt dan blijft alleen het wonder over, dat ik dood was en nu leef.
Moet ik het uitleggen of begrijp je het wel .... ?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Wilhelm schreef:
Erasmiaan schreef:
Ds. Mijnders praat er vaak en veel over en kan wel een avond uit zijn leven vertellen. Mijn opa kon dat ook. Dat was bijzonder om te horen, van beiden heb ik het gehoord. Laatdunkendheid is dan niet op zijn plaats.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Zou men ook een hele avond naar "gewone" mensen willen luisteren? Begrijp me niet verkeerd, ik waardeer dat ds Mijnders zo open over zijn leven en Gods werk daarin wil praten (ik ken hem voor de rest niet) maar soms krijg ik het gevoel dat je of predikant of een oud vrouwtje (met een heel bijzondere Godservaring) moet zijn om over Gods werk in je eigen leven mag praten, Want zodra je als jonge vrouw in bepaald soort gezelschappen je mond wil opendoen, dan wordt het met een "wacht jij nog maar af of het wel echt is" afgesneden.
Ik wil er wel direct aan toevoegen dat dit niet lang overal het geval is, gelukkig niet, maar toch, juist in kringen waar men de bekeringsverhalen van mensen heel veel waarde (soms te veel) toe dichten, is dat vaak zo.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:
Erasmiaan schreef:
Ds. Mijnders praat er vaak en veel over en kan wel een avond uit zijn leven vertellen. Mijn opa kon dat ook. Dat was bijzonder om te horen, van beiden heb ik het gehoord. Laatdunkendheid is dan niet op zijn plaats.
Jammer voor deze toon.
Maar goed, ik begrijp dat het je persoonlijk raakt dus voel ik me verplicht om het uit te leggen.

Je persoonlijke bekering vertellen is wat anders als het met elkaar te spreken over de wegen des Heeren in zowel innerlijk als in uitwendig opzicht.
Als het werkelijk om de bekering gaat, de vergeving der zonde , de openbaring van Christus aan je ziel, dan heb je daar geen avond voor nodig om dat te vertellen, anders ben ik bang dat er veel van onszelf tussen zit.
Om de daden des Heeren te verkondigen in allerlei opzicht , daar raak je als de Geest in de raderen is, nooit over uitgesproken.
Begrijp je me nu beter ?
Gesloten