-

Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Ik vraag me toch vaak af waarom die vrouwen allemaal willen blijven werken. Buitenshuis dan, bedoel ik ( alsof je thuis niet werkt )
En meestal is het toch voor het geld, de Mammon.
Als je ze daar op aanspreekt zeggen vrijwel allemaal dat het toch zo fijn is om er even uit te zijn. Ik zal de laatste zijn om dat te ontkennen, vooral als je een paar heel jonge kids thuis hebt kan het idd heerlijk zijn om een morgen eens wat anders te doen.
Maar vraag je ze voor vrijwilligerswerk, dan zijn ze niet thuis.

Wij als christenen hebben de taak in deze wereld te staan en geheel anders te zijn.
Juist door te kiezen voor ons gezin, door God ons gegeven , kunnen wij een signaal laten uitgaan naar de wereld om ons heen.
Waarin het draait om geld, geld, geld, welvaart, luxe ed.

De eerste taak van de vrouw ligt m.i. toch in het gezin.
En wil je weten wat je moet doen, vraag biddend om wijsheid.
Volg niet je eigen verlangens en gevoel, maar vraag God om leiding. En misschien moet je dan wel keuzes maken die tegen je vlees ingaan......
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Gabrielle schreef:Ik vraag me toch vaak af waarom die vrouwen allemaal willen blijven werken. Buitenshuis dan, bedoel ik ( alsof je thuis niet werkt )
Als je ze daar op aanspreekt zeggen vrijwel allemaal dat het toch zo fijn is om er even uit te zijn. Ik zal de laatste zijn om dat te ontkennen, vooral als je een paar heel jonge kids thuis hebt kan het idd heerlijk zijn om een morgen eens wat anders te doen.

Wij als christenen hebben de taak in deze wereld te staan en geheel anders te zijn.
Juist door te kiezen voor ons gezin, door God ons gegeven , kunnen wij een signaal laten uitgaan naar de wereld om ons heen.

Volg niet je eigen verlangens en gevoel, maar vraag God om leiding. En misschien moet je dan wel keuzes maken die tegen je vlees ingaan......
Ik zeg ook niet dat binnenshuis niet werken is, dat is ook zeker werk. Je hebt het over vrijwilligerswerk, dus er is toch 'tijd' over voor werk waarschijnlijk, als een vrouw die tijd nou graag wil invullen met 'betaald' werk en in de richting van haar opleiding, daar lijkt mij niets mis mee. En het salaris komt ten goede van het gezin natuurlijk of er kan iets extra's uitgegeven worden aan een goed doel :wink:
helma

Bericht door helma »

Gabrielle schreef:Ik vraag me toch vaak af waarom die vrouwen allemaal willen blijven werken. Buitenshuis dan, bedoel ik ( alsof je thuis niet werkt )

:!: :!: :!:
Havik

Bericht door Havik »

helma schreef:

Hoe moet deze reactie worden opgevat? Is dit een bevestiging of uitroep van verontwaardiging?
wim

Bericht door wim »

Gabrielle schreef:De eerste taak van de vrouw ligt m.i. toch in het gezin.
Hmm. Ik denk dat de eerste taak van zowel man als vrouw in het gezin ligt. Er moet inkomen zijn (mammon of niet), er moet aandacht voor de kinderen zijn, huishoudelijk werk moet gedaan worden, er moet goed financieel beheer zijn. Is daarbij de rolverdeling tussen man en vrouw nu echt zo belangrijk? Belangrijkste is dat het gebeurt.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Havik schreef:
helma schreef:

Hoe moet deze reactie worden opgevat? Is dit een bevestiging of uitroep van verontwaardiging?
Jij kent Helma niet :wink: Dit is een bevestiging :!:
Ik weet, mijn Verlosser leeft
memento

Bericht door memento »

wim schreef:
Hmm. Ik denk dat de eerste taak van zowel man als vrouw in het gezin ligt. Er moet inkomen zijn (mammon of niet), er moet aandacht voor de kinderen zijn, huishoudelijk werk moet gedaan worden, er moet goed financieel beheer zijn. Is daarbij de rolverdeling tussen man en vrouw nu echt zo belangrijk? Belangrijkste is dat het gebeurt.
De rol man-vrouw is wel degelijk belangrijk. Wij geloven immers dat God deze wereld heeft geschapen? En God is een God van orde. De scheppings-orde is dat man en vrouw een verschillende taak hebben.

Ook wetenschappelijk (psychologisch, sociologisch) onderzoek toont aan dat de man meer geschikt is voor werk buitenshuis (meer stressbestendig, beter kunnen omgaan met organisatie-structuren, etc), en de vrouw meer geschikt is voor werk thuis (meer sociale gaven)

Nu zijn er overlappingsgebieden, zoals (lagere) school en zorg. Juist het feit dat je daar relatief veel vrouwen tegenkomt, bewijst die scheppings-orde. Zorgen en goed omgaan met kinderen zijn kwaliteiten waar God de vrouw wat meer in bedeeld heeft dan de man.

Kortom, laten we lekker de scheppings-orde aanhouden. Waarom zouden we wijzer willen zijn dan God?
JolandaOudshoorn

Marie-Henriëtte schreef:
Ik zeg ook niet dat binnenshuis niet werken is, dat is ook zeker werk. Je hebt het over vrijwilligerswerk, dus er is toch 'tijd' over voor werk waarschijnlijk, als een vrouw die tijd nou graag wil invullen met 'betaald' werk en in de richting van haar opleiding, daar lijkt mij niets mis mee. En het salaris komt ten goede van het gezin natuurlijk of er kan iets extra's uitgegeven worden aan een goed doel :wink:
Vaak is het vrijwilligerswerk op een ander tijdstip dan de reguliere werktijden, bijv. 's avonds. Dus dan kan de man bij de kinderen zijn. Of is het bij vrijwilligerswerk mogelijk om je kind(eren) mee te nemen.
Ik denk dat het vaak om geld draait. En je ziet steeds meer dat wat voorheen vrijwilligerswerk was, nu betaald werk wordt. Denk maar eens aan het overblijven op de scholen, voor velen is het "overblijfmoeder" zijn een betaalde baan!! En dan is iedereen maar aan het klagen dat alles zo duur :!: is tegenwoordig.
wim

Bericht door wim »

memento schreef:
wim schreef:
De rol man-vrouw is wel degelijk belangrijk. Wij geloven immers dat God deze wereld heeft geschapen? En God is een God van orde. De scheppings-orde is dat man en vrouw een verschillende taak hebben.

Ook wetenschappelijk (psychologisch, sociologisch) onderzoek toont aan dat de man meer geschikt is voor werk buitenshuis (meer stressbestendig, beter kunnen omgaan met organisatie-structuren, etc), en de vrouw meer geschikt is voor werk thuis (meer sociale gaven)

Nu zijn er overlappingsgebieden, zoals (lagere) school en zorg. Juist het feit dat je daar relatief veel vrouwen tegenkomt, bewijst die scheppings-orde. Zorgen en goed omgaan met kinderen zijn kwaliteiten waar God de vrouw wat meer in bedeeld heeft dan de man.

Kortom, laten we lekker de scheppings-orde aanhouden. Waarom zouden we wijzer willen zijn dan God?
Zegt God misschien ook iets over het inzetten van de talenten die je van diezelfde God mocht ontvangen? Of mogen die talenten alleen liggen op het terrein van de (kinder)zorg?

Ik vind dat vrouwen-moeten-zorgen idee enorm generaliserend en volgens mij ook niet echt bijbels te onderbouwen. Het 'hulpe tegenover' kun je op heel veel verschillende manieren vorm geven.
En waarom die gelijkstelling van scheppingsorde met het resultaat van wetenschappelijk onderzoek? Wat moet ik met een statistiek wanneer ik in de praktijk een andere vrouw tref?
memento

Bericht door memento »

Zegt God misschien ook iets over het inzetten van de talenten die je van diezelfde God mocht ontvangen? Of mogen die talenten alleen liggen op het terrein van de (kinder)zorg?
Als een vrouw haar talenten besteed in haar gezin, houdt ze dan nog tijd over? Meeste werkende vrouwen die ik ken klagen altijd dat ze tijd tekort komen...

Als we het gezin zien als hoeksteen vd samenleving, dan is dat die tijd toch zeker waard? Ja, ik denk dat als we écht doortrokken zijn van het belang van het gezin, dat het werk in het gezin niet meer gezien wordt als last, als zijnde onbelangrijk, minderwaardig, tov buiten-de-deur werken, maar juist als extra belangrijk, en meerderwaardig werk!
wim

Bericht door wim »

memento schreef: Als een vrouw haar talenten besteedt in haar gezin, houdt ze dan nog tijd over?
Dat zou zomaar kunnen wanneer:
- De man ook iets bijdraagt aan de zorg voor het gezin
- Niet alles spik-en-span en tip-top in orde hoeft te zijn
(Je moet de vrouwen de kost geven die niet beters weten te doen dan dagelijks te schrobben, poetsen en te zemen, zonder enige aanwijsbare reden)
- Je efficient met je tijd omgaat

De gezin is de hoeksteen in de samenleving. Als je echt doortrokken bent van het belang, dan wordt werken in het gezin ook voor een man niet als last, als zijnde onbelangrijk. Ik bedoel maar: dit argument heeft niets met de rolverdeling tussen man en vrouw te maken.
aritha

Bericht door aritha »

Ik denk dat een goeie vraag is: Ben ik daar waar God wil dat ik ben?
God is degene die er het meest toe doet. Als je een werkende moeder bent, zou je om je gezin als prioriteit te houden, kunnen overwegen een lager betaalde baan te zoeken dicht bij huis. Of misschienis er wel een baan met flexibeler uren die beter aansluit bij de schooltijden van de kinderen.

Als je bij je gezin bent, wees er dan ook echt. Het zal discipline kosten, ook voor thuisblijfmoeder om echt de tijd te nemen voor hun kinderen. Je kunt de hele dag bezig zijn met het huis schoonmaken, telefoongesprekken voeren, eten klaarmaken, kinderen ophalen, wegbrengen maar er toch niet echt voor hen zijn.
(of achter refoforum zitten :D)

Vraag God om hulp en wees niet bang om Hem te vertrouwen.
Hij kent ieder detail van jouw situatie en geeft veel om jou en jouw gezin. Hij heeft een plan voor je en in dat plan is een van de balangrijkste doelen voor jou, als je moeder bent: moeder zijn.
Dat is geen geringe taak, dus zoek Hem als je een beslissing neemt wat het beste is voor jouw gezin.
De offers die je nu brengt om beschikbaar te zijn voor je kinderen zijn beslissingen waarvan je nooit spijt zult krijgen.

(Moeder zijn en het nog leuk vinden ook: Laurie Lovejoy Hilliard)
JolandaOudshoorn

wim schreef:
memento schreef: Als een vrouw haar talenten besteedt in haar gezin, houdt ze dan nog tijd over?
Dat zou zomaar kunnen wanneer:
- De man ook iets bijdraagt aan de zorg voor het gezin
- Niet alles spik-en-span en tip-top in orde hoeft te zijn
(Je moet de vrouwen de kost geven die niet beters weten te doen dan dagelijks te schrobben, poetsen en te zemen, zonder enige aanwijsbare reden)

- Je efficient met je tijd omgaat

De gezin is de hoeksteen in de samenleving. Als je echt doortrokken bent van het belang, dan wordt werken in het gezin ook voor een man niet als last, als zijnde onbelangrijk. Ik bedoel maar: dit argument heeft niets met de rolverdeling tussen man en vrouw te maken.
(Huis)moeder zijn heeft m.i. niets temaken met poetsen, schoonmaken, etc. Moederschap heeft te maken met kinderen. Dat moeders ook vaak het huishouden (idd het eten, schoonmaken, boodschappen) ook doen, ligt meer op praktisch gebied, omdatzij vaak toch al thuis zijn.
Wat mij betreft zou je onderscheid moeten maken tussen huisvrouw en huismoeder :idea:
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

memento schreef:
Ook wetenschappelijk (psychologisch, sociologisch)
onderzoek toont aan dat de man meer geschikt is voor werk buitenshuis (meer stressbestendig, beter kunnen omgaan met organisatie-structuren, etc), en de vrouw meer geschikt is voor werk thuis (meer sociale gaven)
Stel je voor dat een man een vrouw tegenkomt en zij verdient de helft meer van wat hij verdient. Is het dan nog logisch om bovenstaande taakverdeling aan te houden? Geld is niet belangrijk natuurlijk, maar er is wel een hypotheek en de verdere financiën rond het gezin.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

memento schreef: Ook wetenschappelijk (psychologisch, sociologisch) onderzoek toont aan dat de man meer geschikt is voor werk buitenshuis (meer stressbestendig, beter kunnen omgaan met organisatie-structuren, etc), en de vrouw meer geschikt is voor werk thuis (meer sociale gaven)
hoho, dit zegt iets over algemeenheden. Er zijn zat vrouwen die zeer geschikt zijn voor werk buitenshuis, die stressbestendig zijn, die goed kunnen omgaan met organisatiestructuren et cetera. Dit is geen argument om voor iedere vrouw buitenshuis werken af te wijzen.
Het verhaal over het vrijwilligerswerk vind ik in deze discussie ook wat vreemd. De vrouw moet zorgen voor haar kinderen en kan dus niet buitenshuis werken. Dat mag opeens wel als zij er niet voor betaald wordt. Oké, ik snap heus wel dat een vrouw-met-betaald-werk weinig tijd heeft voor vrijwilligerswerk, maar je kunt volgens mij niet vanwege het zorg-argument betaald werk afwijzen en vrijwilligerswerk omarmen.

Ik lijk nu wel een geweldige feministe, maar da's niet zo :mrgreen: . Ik geloof dat vanuit de Bijbel de vrouw de eerstaangewezene is om voor de kinderen te zorgen, maar voer die discussie aub vanuit de Bijbel en niet op grond van allerlei rare kronkels.
Plaats reactie