Geplaatst: 03 jan 2008, 11:28
Het is voor het eerst dat ik hoor dat God een verbond met Jezus heeft gesloten.aritha schreef:
Met wie verbond opgericht?
Het is een verdrag tussen de Vader en de Zoon, als Hoofd van de uitverkorenen.
Het is voor het eerst dat ik hoor dat God een verbond met Jezus heeft gesloten.aritha schreef:
Met wie verbond opgericht?
Het is een verdrag tussen de Vader en de Zoon, als Hoofd van de uitverkorenen.
Dit hoor ik niet voor het eerst, maar ik denk om verschillende redenen dat het niet bijbels is, Aritha.aritha schreef:Met wie verbond opgericht?
Het is een verdrag tussen de Vader en de Zoon, als Hoofd van de uitverkorenen.
De bediening van dit verbond is in de handen van Christus gelegd. hij bedient dit verbond vooral in de prediking van het Evangelie.
Misschien een beetje verrassend: Christus is Middelaar van het genadeverbond. Hoofd van het verbond wordt Hij nergens genoemd.aritha schreef:Rutherford, Owen, Charnock, Flavel: Het verbond der verlossing is van eeuwigheid gemaakt met Christus als het Hoofd van de uitverkorenen. Het verbond der genade wordt in Christus opgericht met zondaren in de tijd.
Tja...ik vond het bij Robert Rollock.refo schreef:Misschien een beetje verrassend: Christus is Middelaar van het genadeverbond. Hoofd van het verbond wordt Hij nergens genoemd.aritha schreef:Rutherford, Owen, Charnock, Flavel: Het verbond der verlossing is van eeuwigheid gemaakt met Christus als het Hoofd van de uitverkorenen. Het verbond der genade wordt in Christus opgericht met zondaren in de tijd.
Heb jij Psalm 2 nog nooit gehoord?cosmo schreef:Het is voor het eerst dat ik hoor dat God een verbond met Jezus heeft gesloten.aritha schreef:
Met wie verbond opgericht?
Het is een verdrag tussen de Vader en de Zoon, als Hoofd van de uitverkorenen.
De gelovigen zijn zaad van Abraham. Het verbond is opgericht met Abraham en zijn zaad.cosmo schreef:Dat laatste is een niet relevante vraag in mijn ogen. De vraag is namelijk met wie het verbond is opgericht. Dat is in ieder geval niet met de kerk.refo schreef:
Waar staat dat? En wie bepaalt dan wie bij die gemeenschap hoort?
Ik zal even uitzoeken op welke bijbelpassages is precies doel, dat weet ik niet uit mijn hoofd.
Mee eens, Refo.refo schreef:Misschien een beetje verrassend: Christus is Middelaar van het genadeverbond. Hoofd van het verbond wordt Hij nergens genoemd.aritha schreef:Rutherford, Owen, Charnock, Flavel: Het verbond der verlossing is van eeuwigheid gemaakt met Christus als het Hoofd van de uitverkorenen. Het verbond der genade wordt in Christus opgericht met zondaren in de tijd.
aritha schreef:Het is een belangrijk gegeven dat het heil dat aan Abraham beloofd wordt, hetzelfde heil is als waar het N.T van getuigt. (Gal 3:16-18).Toeschouwer schreef:memento schreef:In de nieuwe bedeling is het verbond opgericht met de kerk, en staat open voor iedereen (die zich bij de kerk (= gemeenschap der heiligen) aansluit en zich laat dopen).
Kun jij me een bijbels bewijs tonen dat in de nieuwe bedeling het verbond is opgericht met de kerk?
De Heere gaat met zondaren in het O.T op dezelfde manier een relatie aan als met zondaren in het N.T.
Het valt op dat in Rom 4 en Gal 3 het verbond met Abraham wordt genoemd in relatie met het verzoenend werk van Christus, om dezelfde Cristus, om dezelfde God, en dus om hetzelfde verbond ( Ef 2: 12, 13)
Christenen uit Joden en christenen uit heidenen zijn samen kinderen van de éne vader der gelovigenen ( Rom 4:11, Ef 2: 14)
De kerk van het N.T is niet in plaats gekomen van Israel onder het oude verbond.
Paulus laat in Romeinen 11 zien dat de kerk niet in plaats van Israel gekomen is, maar toegevoegd is in het verbond met Abraham.
Er is één heil voor jood en heiden. De OT profetieën vinden hun vervulling in de komst van Christus en straks bij de nieuwe hemel en de nieuwe aarde.Toeschouwer schreef:Verbond en testament is in de grondtaal hetzelfde woord, de aard van de relatie tussen het oude en het nieuwe testament heeft dan ook alles te maken met de verschillende verbonden die in de Schrift vermeld worden:
Omdat de Verlosser naar zijn mensheid uit het geslacht van Abraham geboren moest worden heeft het zgn. genadeverbond eeuwenlang zijn bedding in het verbond met Abraham gehad. Deze verbonden hebben dan ook vele beloften met elkaar gemeen en vielen toen praktisch samen. De Jood is van nature een kind van het verbond met Abraham (Hand.3:25), maar heeft zonder het geloof van Abraham nog geen deel aan de belofte van het Evangelie dat God tevoren aan Abraham verkondigd en op Christus bevestigd heeft (Gal.3:8)
Het is dit Evangelie en niet het verbond met Abraham dat na de dood van Christus tot alle volken is uitgebreid. Gedurende de tijd van Israëls verharding vergadert de Heere door de prediking van het Evangelie en het getuigenis van de Heilige Geest Zijn gemeente uit joden en heidenen, terwijl Zijn verbond met Abraham buiten de kerk om gewoon doorloopt. Daarom heeft Hij de eeuwen door het land voor het volk en het volk voor het land bewaard.
Maar al is de geboorte van de Messias vervulling van de belofte aan Abraham, dat neemt niet weg dat Gods verbond met Abraham specificaties kent die nooit op de kerk zijn over gegaan. Want als God Zijn beloften vervult en Israël herstelt gaat dit volk niet naar de hemel, maar zij zullen wonen in het land dat Hij hun vaderen gegeven heeft Ezech 36:
26 En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven.
27 En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.
28 En gij zult wonen in het land, dat Ik uw vaderen gegeven heb, en gij zult Mij tot een volk zijn, en Ik zal u tot een God zijn.
Deze beloften hebben dus betrekking op het land Kanaän, de stad Jeruzalem, de troon van David en de tempeldienst zie o.a. Jer.3:16, 17; 33:15-26. Het komt bij de profeten zelfs niet op om land en volk van elkaar te scheiden. De zaligheid is uit de Joden (Joh.4:22)omdat de Zaligmaker uit de joden is, maar de uit deze Zaligmaker geboren Gemeente is wel het nieuwtestamentische volk van God, maar niet de nieuwtestamentische voortzetting van het historische Israël.
Klopt. Er zijn tal van Bijbelse bewijzen voor.Bert Mulder schreef:En Christus is wel degelijk het Hoofd der Kerk, en het Hoofd van het Genade verbond. Zo zijn alle uitverkorenen in Christus besloten. Zo spreekt de Schrift over Abraham's Zaad in het eenvoud, zoals ook Paulus aanhaalt.
Als het OT spreekt over het natuurlijke zaad van Abraham, en het NT over het geestelijke zaad van Abraham, waarom zou ik het verbond dan niet geestelijk toe mogen passen op al Gods kinderen in de huidige bedeling?Toeschouwer schreef:Verbond en testament is in de grondtaal hetzelfde woord, de aard van de relatie tussen het oude en het nieuwe testament heeft dan ook alles te maken met de verschillende verbonden die in de Schrift vermeld worden:
Omdat de Verlosser naar zijn mensheid uit het geslacht van Abraham geboren moest worden heeft het zgn. genadeverbond eeuwenlang zijn bedding in het verbond met Abraham gehad. Deze verbonden hebben dan ook vele beloften met elkaar gemeen en vielen toen praktisch samen. De Jood is van nature een kind van het verbond met Abraham (Hand.3:25), maar heeft zonder het geloof van Abraham nog geen deel aan de belofte van het Evangelie dat God tevoren aan Abraham verkondigd en op Christus bevestigd heeft (Gal.3:8)
Het is dit Evangelie en niet het verbond met Abraham dat na de dood van Christus tot alle volken is uitgebreid. Gedurende de tijd van Israëls verharding vergadert de Heere door de prediking van het Evangelie en het getuigenis van de Heilige Geest Zijn gemeente uit joden en heidenen, terwijl Zijn verbond met Abraham buiten de kerk om gewoon doorloopt. Daarom heeft Hij de eeuwen door het land voor het volk en het volk voor het land bewaard.
Maar al is de geboorte van de Messias vervulling van de belofte aan Abraham, dat neemt niet weg dat Gods verbond met Abraham specificaties kent die nooit op de kerk zijn over gegaan. Want als God Zijn beloften vervult en Israël herstelt gaat dit volk niet naar de hemel, maar zij zullen wonen in het land dat Hij hun vaderen gegeven heeft Ezech 36:
26 En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven.
27 En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.
28 En gij zult wonen in het land, dat Ik uw vaderen gegeven heb, en gij zult Mij tot een volk zijn, en Ik zal u tot een God zijn.
Deze beloften hebben dus betrekking op het land Kanaän, de stad Jeruzalem, de troon van David en de tempeldienst zie o.a. Jer.3:16, 17; 33:15-26. Het komt bij de profeten zelfs niet op om land en volk van elkaar te scheiden. De zaligheid is uit de Joden (Joh.4:22)omdat de Zaligmaker uit de joden is, maar de uit deze Zaligmaker geboren Gemeente is wel het nieuwtestamentische volk van God, maar niet de nieuwtestamentische voortzetting van het historische Israël.
En welk verbond sloot God dan met Abraham en zijn zaad?Tiberius schreef:Heb jij Psalm 2 nog nooit gehoord?cosmo schreef:Het is voor het eerst dat ik hoor dat God een verbond met Jezus heeft gesloten.aritha schreef:
Met wie verbond opgericht?
Het is een verdrag tussen de Vader en de Zoon, als Hoofd van de uitverkorenen.