Geplaatst: 04 jan 2008, 15:38
Als je tevreden bent waar God mee tevreden is! Dát is namelijk het geheim van het Evangelie.Kaw schreef:Hee Afgewezen,
Hoe of wat 'ervaar' je om zeker te zijn dat je zonden zijn vergeven?
Als je tevreden bent waar God mee tevreden is! Dát is namelijk het geheim van het Evangelie.Kaw schreef:Hee Afgewezen,
Hoe of wat 'ervaar' je om zeker te zijn dat je zonden zijn vergeven?
Het evangelie kent geheimen?Afgewezen schreef:Als je tevreden bent waar God mee tevreden is! Dát is namelijk het geheim van het Evangelie.Kaw schreef:Hee Afgewezen,
Hoe of wat 'ervaar' je om zeker te zijn dat je zonden zijn vergeven?
Met het Offer van Zijn Zoon. Zodat Hij niet meer in toorn op ons neerziet.Kaw schreef:Het evangelie kent geheimen?Afgewezen schreef:Als je tevreden bent waar God mee tevreden is! Dát is namelijk het geheim van het Evangelie.Kaw schreef:Hee Afgewezen,
Hoe of wat 'ervaar' je om zeker te zijn dat je zonden zijn vergeven?
Waar is God tevreden mee? Dat je in Jezus Christus geloofd?
Maar dat is toch geen geheim?Afgewezen schreef:Met het Offer van Zijn Zoon. Zodat Hij niet meer in toorn op ons neerziet.Kaw schreef:Het evangelie kent geheimen?Afgewezen schreef:Als je tevreden bent waar God mee tevreden is! Dát is namelijk het geheim van het Evangelie.Kaw schreef:Hee Afgewezen,
Hoe of wat 'ervaar' je om zeker te zijn dat je zonden zijn vergeven?
Waar is God tevreden mee? Dat je in Jezus Christus geloofd?
Kaw, Kaw...Kaw schreef:Maar dat is toch geen geheim?Afgewezen schreef:Met het Offer van Zijn Zoon. Zodat Hij niet meer in toorn op ons neerziet.Kaw schreef:Het evangelie kent geheimen?Afgewezen schreef: Als je tevreden bent waar God mee tevreden is! Dát is namelijk het geheim van het Evangelie.
Waar is God tevreden mee? Dat je in Jezus Christus geloofd?
Och, heb ik je feestje verpest?Afgewezen schreef:Kaw, Kaw...Kaw schreef:Maar dat is toch geen geheim?Afgewezen schreef:Met het Offer van Zijn Zoon. Zodat Hij niet meer in toorn op ons neerziet.Kaw schreef: Het evangelie kent geheimen?
Waar is God tevreden mee? Dat je in Jezus Christus geloofd?
Kaw, het lijkt me beter dat wij niet meer met elkaar over deze dingen praten.Kaw schreef:Och, heb ik je feestje verpest?
Jmpavo schreef: In mijn bijdragen koos ik voor een meer pastorale benadering (taal), van waaruit ik beschrijf hoe iemand geleidelijk aan de Bijbel beter leert verstaan, wat hem of haar er uiteindelijk toe brengt om in geloof tot Christus te gaan en vervolgens niet ledig heengezonden te worden.
De vergeving der zonden is een zaak, die niet alleen heel duidelijk in de bijbel aanwezig is (zie citaat Kaw), waaruit een zondaar de volle vrijmoedigheid kan putten om de toevlucht te nemen tot Christus, maar heeft als onlosmakelijke keerzijde dat er ook daadwerkelijk iets in de mens plaats vind, die reden geeft waarom een zondaar tot Christus vlucht. De psalmen getuigen daar zeer genoegzaam van.Afgewezen schreef: Niet op grond van een conclusie, maar door de kracht die van Jezus uit was gegaan.
Ik vind het geen waardevolle aanvulling en ben benieuwd wat jij tegen hebt de novelle Zoektocht.Afgewezen schreef:Ik zie de post van Herman als een waardevolle aanvulling op wat ik heb gezegd.
Overigens doelde ik niet op moderne romans, maar op boekjes die de 'nieuwe' geloofsvisie op allerlei wijzen uitdragen, zoals K. van der Zwaag met zijn dikke boek, Arie Maasland met zijn novelle 'Zoektocht', en bepaalde deeltjes die verschijnen in de serie Jongerenperspectief.
Eigen ervaring is niet maatgevend, kan wel inzichtgevend zijn. Ervaringsdeskundigheid is een groot goed!Aritha schreef:Ik ben het niet eens met de posting van Herman.
1. Herman vergelijkt het met zijn eigen proces van inzicht krijgen in de Schrift. Zijn ervaring is niet maatgevend. Ik zou zeggen: Kom met de Schrift.
Ik denk dat Herman hier toch wel een punt heeft. Hoe kun je nu ‘meer en meer zicht krijgen’ op het lijden en sterven van Christus? Dan kun je idd. afvragen of dit niet slechts een verstandelijk inzicht krijgen is.2.Voorbeeld tegenpolen vind ik zwak. Nulstand van zonde en genade op honderd heeft niets te maken met het geleidelijk getrokken worden tot Christus en meer en meer zicht krijgen op Zijn verzoenend lijden/sterven. Ik zou willen dat dat helderder uitgelegd werd, met behulp van bijbelse voorbeelden.
Hier zit een innerlijke tegenstrijdigheid in. Hoe kan ik Hem omhelzen als ik dat niet ervaar? Is geloven dan iets dat zich buiten mijn ervaring voltrekt?3.Ik vind dat er te veel eer aan onze emotie gegeven wordt. Geleidelijkheid zou in strijd zijn met intensiviteit van ervaring. Deze uitspraak vind ik gevaarlijk worden. Niet mijn gevoelens, niet de intensiviteit daarvan zijn maatgevend voor het 'echte' van een Godsontmoeting. Nee, het gaat erom of we Hem omhelzen. De emotie daarbij is absoluut niet maatgevend.
Zeker worden van je aandeel aan Christus is nog iets anders dan tot geloof komen c.q. de vergeving der zonden ontvangen. Maar je kunt nooit zeker worden van je aandeel aan Christus als die vergeving der zonden niet heeft plaatsgehad.Er worden geen grenzen gesteld aan de kracht van Gods openbaring wanneer iemand geleidijk, door een weg van strijd, vallen en opstaan, zeker wordt van zijn aandeel aan Christus.
Het is een bekende filosofische vraag: kan God een steen maken Die hij Zelf niet op kan tillen? In beide gevallen zou Zijn almacht dan gevaar lopen. Het antwoord is: nee, God kan dat niet. God kan geen innerlijk tegenstrijdige dingen doen. Zo kan God ook geen mensen geleidelijk aan uit de duisternis trekken. Want hoe moet je je dat dan voorstellen? Is iemand dan nog voor 50% in het duister en voor 50% in het licht? Wat is hij dan? Een kind des lichts of een kind der duisternis?Ik snap best dat je moeite hebt met bepaalde passages in de boeken van Bunyan, Guthry en Brakel. Maar ik raad je toch aan om ze te herlezen. Misschien zou er dan een ruimer denken komen van Gods Almacht. Zou het voor God nou echt zo onmogelijk zijn om mensen geleidelijk uit de duisternis te trekken tot Zijn wonderbaar Licht?
Wat mij betreft: ja. Waar de zon opgaat in je leven, daar ben je bij. Als je de boodschap van vrede gelooft, dan héb je vrede. Als je de verkondiging van de vergeving der zonde gelooft (Hand. 13:38,39), dan zíjn je zonden ook vergeven. Tenzij je een geloof voorstaat dat niet gelooft of dat iets anders gelooft dan de boodschap van het Evangelie.Ik draai alles wat je zegt om. Je zegt eigenlijk:
Wanneer God een mens zijn zonde vergeeft, weet hij de plaats en de tijd wanneer dat gebeurde. Toch?
Je hoeft het niet eens te zijn, hoor. Mag je helemaal zelf weten. Ik zal wel het één en ander meer proberen duidelijk te maken.aritha schreef:Ik ben het niet eens met de posting van Herman.
Herman vergelijkt het met zijn eigen proces van inzicht krijgen in de Schrift. Zijn ervaring is niet maatgevend. Ik zou zeggen: Kom met de Schrift.
Ik denk dat je gelijk heb dat het een zwak voorbeeld is. Deze bezwaren heb ik geuit, omdat ik vind dat juist het bijbelse spreken over zonde en genade in discrediet wordt gebracht bij het voorstellen v an de vergeving als een geleidelijkheid. Van de bekering in zijn totaliteit wil ik niet ontkennen dat er een lange tijd overheen kan gaan voordat het daadwerkelijk tot het begrip van verlossing komt bij een mens. Als het gaat om de vergeving der zonden, dan weet je dat daadwerkelijk, of je weet het niet.2.Voorbeeld tegenpolen vind ik zwak. Nulstand van zonde en genade op honderd heeft niets te maken met het geleidelijk getrokken worden tot Christus en meer en meer zicht krijgen op Zijn verzoenend lijden/sterven. Ik zou willen dat dat helderder uitgelegd werd, met behulp van bijbelse voorbeelden.
Hoewel ik het woord ervaring niet wil laten samenvallen met het woord emotie, ben ik het uiteraard niet mee eens dat ik daar teveel eer aan geef. De bekering vind plaats in heel de mens. Alle menselijke delen zijn erbij betrokken. De mens bestaat uit meer dan alleen een verstand. Hij heeft bijvoorbeeld ook een sociaal gevoel, of hoe je dat wil omschrijven. Eveneens een geweten. Alhoewel de hersenen dit allemaal aansturen, wil ik niet stellen, dat je dus alles met je verstand kan oplossen, of dat de omhelzing van Hem alleen in het verstand plaats vind. Mijn grond zie ik in de woorden van de Heere Jezus zelf. Hij spoort aan om 'de Heere lief te hebben met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand'. De Heere legt een claim op heel de mens, en dat wil ik voluit honoreren, zeker als het gaat om zoiets beslissends als de bekering, waarvan ik eerder al heb gezegd dat je dan uit de staat van de dood overgaat in die van het leven.3.Ik vind dat er te veel eer aan onze emotie gegeven wordt. Geleidelijkheid zou in strijd zijn met intensiviteit van ervaring. Deze uitspraak vind ik gevaarlijk worden. Niet mijn gevoelens, niet de intensiviteit daarvan zijn maatgevend voor het 'echte' van een Godsontmoeting. Nee, het gaat erom of we Hem omhelzen. De emotie daarbij is absoluut niet maatgevend.
Ik heb het ook niet over de functie van de prediking gehad, en daar ga ik het ook niet over hebben. Wat ik wel wil uitleggen, is dat ik zeker oog heb voor de functie van het Woord in de ervaring. Juist de uitdrukking inwendige 'verkondiging' duidt aan dat het gaat om iets van buiten af, namelijk het Woord, dat innerlijk door de Heilige Geest bekrachtigd wordt. Dat gebeurt in de prediking, maar ook in de medititatie, de schriftlezing, of in het gebed. John Exalto schreef onlangs een boek waarin hij tien bekeringgeschiedenissen onderzocht inzake de piëtistische leesculttur. Daarbij vermelde hij dat van de tien vrijsprekingen er acht in de vierschaar van het geweten plaatsvonden op grond van de tekst uit Job: “Verlos hem, dat hij in het verderf niet nederdale, Ik heb verzoening gevonden”. Owen ervaarde dat na 5 jaar lange duisternis met de woorden van ps: 130:4 'maar bij u is vergeving'. Deze voorbeelden noem ik, omdat zeer duidelijk is dat hierin het Woord een niet te verloochenen plaats heeft in de ervaring. Zonder het Woord, zonder Christus, ook geen ervaring, hoe die dan ook moge zijn.Ik mis in je laatste stuk, waar Witsius aan het woord gelaten wordt, de functie van de prediking. De Geest staat wel erg centraal.
Ik zou trouwens inplaats van inwendige bekendmaking liever het woordje uitwendige roeping horen.
Ik zou graag van je vernemen op welk stuk van Guthrie je doelt.Er worden geen grenzen gesteld aan de kracht van Gods openbaring wanneer iemand geleidelijk, door een weg van strijd, vallen en opstaan, zeker wordt van zijn aandeel aan Christus.
Ik snap best dat je moeite hebt met bepaalde passages in de boeken van Bunyan, Guthry en Brakel. Maar ik raad je toch aan om ze te herlezen. Misschien zou er dan een ruimer denken komen van Gods Almacht. Zou het voor God nou echt zo onmogelijk zijn om mensen geleidelijk uit de duisternis te trekken tot Zijn wonderbaar Licht?
Tijd en plaats vind ik geen gronden voor de zaligheid, en zijn dus niet belangrijk. Wat ik belangrijker vind is dat iemand kan getuigen op grond van welke schriftgedeeltes de vrijheid is ervaren. En als er dan vele tekstwoorden zijn, op verschillende tijden beleefd, dan zij dat zo. Hiermee doe ik echter niets af aan de wijze van beleving zoals ik in de vorige post heb genoemd en blijf ik bij mijn scherpe woorden van de vorige keer dat bij de vergeving der zonden der ervaring hoort van "een volledige, onuitwisbare en krachtig gevoelen van Gods liefde aan de zondaar in het hart".Ik draai alles wat je zegt om. Je zegt eigenlijk.
Wanneer God een mens zijn zonde vergeeft, weet hij de plaats en de tijd wanneer dat gebeurde. Toch?
Zolang vergeving voor mensen een geheim is moet je sowieso over deze dingen praten.Afgewezen schreef:Kaw, het lijkt me beter dat wij niet meer met elkaar over deze dingen praten.Kaw schreef:Och, heb ik je feestje verpest?
Het feit dat er iets verborgens in de mens is, kan gewoon uit de schrift opgediept worden, zoals de Heere Jezus tegen Nicodemus zei: "De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is." Deze tekst vertoond parallellen met prediker 11 vers 5. Op grond hiervan komt de SV ook tot de vertaling van Psalm 25:14.Marnix schreef: Zolang dit voor mensen een geheim is is het dus zaak om het geheim te onthullen, zoals de Bijbel dat ook doet. Toch jammer dat je daar dan niet over wil praten.