Op zondag vliegen of in een hotel?

Waar de zondag doorbrengen?

In vliegtuig
5
18%
In hotel
23
82%

Totaal aantal stemmen: 28

rekcor

Bericht door rekcor »

Afgewezen schreef:
Duuk schreef:
Kislev schreef:Lees de oudvaders, hoeven we allerlei discussies niet over te doen. Teellinck geeft zeer goed beargumenteerd aan waarom de zondag ipv de sabbath.
Is het woorde der oudvaders het einde van alle tegenspraak?
:wink:
Nee, maar wij hoeven niet het wiel opnieuw uit te vinden als dat 300 jaar geleden al gedaan is. :wink:
Aan de andere kant: juist het opnieuw voeren van de discussie zorgt voor 'doorleefde' standpunten i.p.v. standpunten die louter gebaseerd zijn op boekenwijsheden. Daarnaast: Teelinck c.s. kunnen het ook bij het verkeerde eind hebben.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik zou nog steeds graag de argumenten van Teelinck wel even kort samengevat op een rijtje willen zien.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Kislev

Bericht door Kislev »

Marnix schreef:Ik zou nog steeds graag de argumenten van Teelinck wel even kort samengevat op een rijtje willen zien.
Als je Gothifche letterf in oud-hollandf kunt lezen, dan wil ik het wel even fcannen uit zn boek Ene grondighe verclaring der thien gebode. :wink:
Marnix

Bericht door Marnix »

Kislev schreef:
Marnix schreef:Ik zou nog steeds graag de argumenten van Teelinck wel even kort samengevat op een rijtje willen zien.
Als je Gothifche letterf in oud-hollandf kunt lezen, dan wil ik het wel even fcannen uit zn boek Ene grondighe verclaring der thien gebode. :wink:
Kweenie of het leesbaar is? Zo ja, dan kan ik het dus wel lezen :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ariene

Bericht door Ariene »

Afgewezen schreef:
Duuk schreef:
Kislev schreef:Lees de oudvaders, hoeven we allerlei discussies niet over te doen. Teellinck geeft zeer goed beargumenteerd aan waarom de zondag ipv de sabbath.
Is het woorde der oudvaders het einde van alle tegenspraak?
:wink:
Nee, maar wij hoeven niet het wiel opnieuw uit te vinden als dat 300 jaar geleden al gedaan is. :wink:
Toen was tie wel van hout.... :?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
rekcor

Bericht door rekcor »

Ariene schreef:
Afgewezen schreef:Nee, maar wij hoeven niet het wiel opnieuw uit te vinden als dat 300 jaar geleden al gedaan is. :wink:
Toen was tie wel van hout.... :?
:D
Ariene

Bericht door Ariene »

Het vierde gebod.

Gedenkt den sabbatdag, etc. -Hij verbreekt dit gebod:

Die daar werkt op de rustdag in de dingen die dienstig zijn voor zijn gewone beroep. Neh. 13:15 {#Ne 13.15}.

Die uitreist op de rustdag om zijn gewone hantering, of om plezier, Exod. 16:24 {#Ex 16.24}.

Die markten en jaarmarkten houden op deze dag, Neh. 13:15. {#Ne 13.15}

Die op deze dag oogstwerk doet, Exod. 34:21 {#Ex 34.21}.

Die tijdkortingen en vermakingen gebruiken op deze dag, waardoor de mens afgetrokken wordt van heilige betrachtingen, 1 Kor. 10:7 {#1Co 10.7}.

Die de rustdag met ijdelheid overbrengen. Jes. 58:13. {#Isa 58.13}

Die de sabbat alleen houdt in uitwendig gelaat, Jes. 1:13. {#Isa 1.13}

Die de rustdag ontheiligt door gulzigheid en dronkenschap.

Die zijn dienstboden verlof geeft te doen wat hen lust op de rustdag.

Die zijn huisgenoten niet brengt op de rustdag tot de vergadering om Gods Woord te horen en de sacramenten te gebruiken.

Die de sabbat onder zijn huisgezin in het bijzonder niet heiligt, met het lezen van het Woord, en met het samen spreken en vertellen van hetgeen dat in de vergadering gehoord is, en met het gebed
.

Aldus Teelinck
p.S. Ik weet dat je dit niet bedoelde, maar leek me wel een interessante uitbreiding
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Kislev

Bericht door Kislev »

onder andere ja.
Kislev

Bericht door Kislev »

kHeb ze gescand maar krijg ze niet op mijnalbum.nl :? kHeb ze daarom maar naar Marnix gemaild (hij vroeg erom), misschien dat hij ze ergens kan uploaden ofzo.
Gian

Bericht door Gian »

Ariene schreef:Het vierde gebod.

Gedenkt den sabbatdag, etc. -Hij verbreekt dit gebod:

Die daar werkt op de rustdag in de dingen die dienstig zijn voor zijn gewone beroep. Neh. 13:15 {#Ne 13.15}.

Die uitreist op de rustdag om zijn gewone hantering, of om plezier, Exod. 16:24 {#Ex 16.24}.

Die markten en jaarmarkten houden op deze dag, Neh. 13:15. {#Ne 13.15}

Die op deze dag oogstwerk doet, Exod. 34:21 {#Ex 34.21}.

Die tijdkortingen en vermakingen gebruiken op deze dag, waardoor de mens afgetrokken wordt van heilige betrachtingen, 1 Kor. 10:7 {#1Co 10.7}.

Die de rustdag met ijdelheid overbrengen. Jes. 58:13. {#Isa 58.13}

Die de sabbat alleen houdt in uitwendig gelaat, Jes. 1:13. {#Isa 1.13}

Die de rustdag ontheiligt door gulzigheid en dronkenschap.

Die zijn dienstboden verlof geeft te doen wat hen lust op de rustdag.

Die zijn huisgenoten niet brengt op de rustdag tot de vergadering om Gods Woord te horen en de sacramenten te gebruiken.

Die de sabbat onder zijn huisgezin in het bijzonder niet heiligt, met het lezen van het Woord, en met het samen spreken en vertellen van hetgeen dat in de vergadering gehoord is, en met het gebed
.

Aldus Teelinck
p.S. Ik weet dat je dit niet bedoelde, maar leek me wel een interessante uitbreiding
Dit zijn allemaal ot-teksten. En ik kan niet ontdekken wat de tekst uit Cor. met de sabbat of zondag te maken heeft.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Heeft de synode van Dordrecht zich ook over dit vraagstuk gebogen, en zijn tot de conclusie gekomen dat werken van 'onmiddelijke noodzakelijkheid' geoorloofd zijn op de sabbat, of wel de zondag.

Dus als je, omdat je niet vliegt op zondag, in een hotel vertoeven moet, is dat geoorloofd.

Net als je kalf op zondag uit de sloot halen.

Of je kachel aansteken

Of eten koken
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Eiger

Bericht door Eiger »

't liefst zou ik een paar koppen tegen elkaar willen slaan. Daar komt Duuk met een écht probleem, wat doen ze, Bijbelteksten en oudvaders om je oren slaan. Die beste oudvaders kenden het fenomeen vliegtuig nog niet eens, laate staan, dat ze konkrete antwoorden hadden kunnen formuleren op de problemen van vandaag. Niets tegen oudvaders!, begrijp me goed; 't zijn waardevolle boekjes. Maar die hebben de huidige tijd niet meegemaakt. We zijn opgeroepen vandaag problemen op te lossen van vandaag. Ik begrijp Duuk héél goed, ben al jaren vaak in de zelfde situatie. Heb er vaak met véél mensen over gesproken, en ken de 100%-antwoord tot op heden niet. Duuk, als het je verlangen is naar huis / familie te gaan, dan stap in en vlieg! Als het een verlangen is in Miami naar de kerk te gaan, dan doe het. Ben al vaker in de VS naar de kerk gegaan. Het geeft het gevoel van "zondag". 't meeste ga ik in VS 's zondags 'smorgens naar de kerk en vlieg met de middagmaschine terug. Ook een mogelijkheid.
Laat jezelf niet gek maken van die, die zelf waarschijnlijk een vliegtuig alleen kennen van horen zeggen of - als ze al eens gevlogen hebben - nog hebben zitten klappen voor de piloot.
Goede moed duuk !
Laatst gewijzigd door Eiger op 29 nov 2007, 08:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gott führe uns freundlich durch diese Zeiten, aber vor allem führe er uns zu sich. (D. Bonhoeffer)
Marnix

Bericht door Marnix »

Bert Mulder schreef:Heeft de synode van Dordrecht zich ook over dit vraagstuk gebogen, en zijn tot de conclusie gekomen dat werken van 'onmiddelijke noodzakelijkheid' geoorloofd zijn op de sabbat, of wel de zondag.

Dus als je, omdat je niet vliegt op zondag, in een hotel vertoeven moet, is dat geoorloofd.

Net als je kalf op zondag uit de sloot halen.

Of je kachel aansteken

Of eten koken
Maar als je dan niet in een hotel wil vertoeven omdat er mensen werken en je daarom dus maar gaat vliegen op zondag, is dat dus ook geoorloof begrijp ik.

Ariene, bedankt voor de teksten, maar het ging me vooral om de bijbelse onderbouwing van Teelinck over de zondag als dag om de rustdag op te houden. (bedanks Kislev, ik ga het doorlezen)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Eiger schreef:Daar komt Duuk met een écht probleem, wat doen ze, Bijbelteksten en oudvaders om je oren slaan.
(...)
Duuk, als het je verlangen is naar huis / familie te gaan, dan stap in en vlieg! Als het een verlangen is in Miami naar de kerk te gaan, dan doe het.
Een beetje bizarre reactie geef je hier, Eiger. Althans op Refoforum. Op Geenstijl of zo had het niet misstaan.

Dat advies van je aan Duuk had hij ook van de moderne mens wel kunnen krijgen, die met God en Zijn Woord geen rekening wil houden, maar slechts uitgaat van zichzelf en zijn verlangens.
"Heb je daar zin? Dan doe je dat toch gewoon."

Duuk wilde kennelijk graag advies, gebaseerd op de Bijbel en in de lijn van de oudvaders (reformatoren en nadere reformatoren). Anders had hij zijn dilemma hier niet voorgelegd.
Marnix

Bericht door Marnix »

Dat valt niet mee om te lezen, zowel vanwege de gothische letters als het oude taalgebruik :) Maar het is uiteindelijk toch gelukt. Ik vind zijn argumentatie wel helder.... voornaamste argument is de vermelding "dag des Heeren" op een paar plaatsen, en daarbij de teksten waar gemeld wordt dat mensen op de eerste dag van de week samenkomen.

Toch zijn er natuurlijk door mensen die het hier niet mee eens zijn wel wat tegenargumenten aan te voeren. Ik verplaats me hier even in en ga van daaruit redeneren:

Er wordt wel zomaar vanuit gegaan dat de dag des Heeren de zondag is... maar wie zegt dat dit de eerste dag van de week is? Dat wordt gesuggereerd omdat er 2 vermeld staat in de Bijbel dat men samenkwam op die dag.... daar zou je tegenin kunnen brengen dat er ook staat dat men voortdurend en dagelijks samenkwam. En dan zou je kunnen stellen dat met "de dag des Heeren: de sabbat bedoeld wordt die altijd de dag des Heeren is geweest, en nergens lezen we dat dit anders is geworden.

Je zou ook kunnen stellen dat dit geen Bijbelse opdracht is maar dat men deze gewoonte is begonnen, om wat voor reden dan ook. We lezen in de Bijbel dat Paulus schrijft dat we ons niet zo druk moeten maken over feestdagen en de sabbat (Kol 2:16) en dat er mensen zijn die waarde hechten aan een bepaalde dag en anderen niet, en dat ieder in zijn gemoed daarin verzekerd moet zijn (Rom 14:5). Als die instellingen er in het begin al was kan het heel logisch zijn dat men uit praktisch oogpunt voor de zondag als rustdag koos, vooral buiten Jeruzalem om, omdat de andere volken niet waren ingesteld op de sabbat als rustdag.

Maar als men er wel voor kiest en dat om de redenen doet die Teelinck noemt, is dat een goede reden. Maar nogmaals, daarom hoeft het nog geen Bijbelse plicht te zijn (daarvan heeft hij me niet overtuigd) om dit per se op zondag te doen. Ik denk bijvoorbeeld niet dat we messiasbelijdende Joden moeten verwijten dat ze die rustdag nog wel op vrijdag/zaterdag vieren.
Gesloten