Hij zei tegen de rijke jongeling niet dat hij zijn spullen weg moest geven, maar die spullen eerst verkopen, en dan de opbrengst aan de armen geven. Dat was het enige wat ik er mee bedoelde.Christiaan schreef:Zei de Heere Jezus Zelf niet: verkoopt alles wat gij hebt en geeft het geld de armen?
Zei de Heere Jezus dat niet in een bepaald verband?
Wel voorzichtig blijven ook in zulke zaken om even een regeltje uit
een bijbelvers te halen.
De Mammon
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Dat is wel Bijbelser inderdaad. Zo ging het in de eerste gemeente ook. Iedereen deelde alles met elkaar, verkocht bezittingen en stortte het geld in de gezamelijke kas. Best mooi zoals dat toen ging. In ieder geval hechtte men toen doorgaans blijkbaar veel minder aan eigen bezittingen. Niet dat het per se zo hoeft te gaan maar laten we wel uitkijken voor materialisme. En dan kan ook aanwezig zijn als je wel je tienden netjes aan kerk en goede doelen geeft. laten we vooral niet denken dat als we dat doen, het wel goed zit.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Caprice, dat komt vaker voor dan jij denkt. Wij hebben een normaal inkomen dus behoren niet bij de 'armen' Toch zou ik me geen raad weten als de auto, maar ook niet als mijn wasmachine, droger o.i.d. kapot zou gaan. En ik weet heel zeker dat ik niet de enige ben hier op refoforum. Spits je niet vast op die auto, er zijn mensen met hogere nood,die in een onmogelijke situatie verkeren, ook onder onze medeforummers. Als je een medemens in nood wilt helpen kan ik je per pb wel een tip geven.caprice schreef: Zei de Heere Jezus Zelf niet: verkoopt alles wat gij hebt en geeft het geld de armen?
Aan iemand die in nood is stel ik bijv. een huisvader voor die niet rond kan komen, en van wie de auto kapot gaat en dat allemaal niet kan betalen, maar wel een auto echt nodig heeft.
Maar ja, hoe groot is de kans dat dat voor gaat komen?
Misschien moet je je iets meer verdiepen in mensen om je heen. ook in jouw gemeente ken ik mensen die elke maand moeite hebben om rond te komen. je hebt er geen flauw idee van wat een gezin kost. Gister sprak ik nog iemand (ja, uit jouw gemeente!) die bijna huilde omdat ze voor kosten stonden die ze echt niet betalen konden vanwege een overstroming in huis en nu hele nieuwe vloer moesten leggen.
Dus....het is niet alleen de auto!
Heeft men geen diaconie dan in Caprices gemeente?helma schreef:Gister sprak ik nog iemand (ja, uit jouw gemeente!) die bijna huilde omdat ze voor kosten stonden die ze echt niet betalen konden vanwege een overstroming in huis en nu hele nieuwe vloer moesten leggen.
Want je moet de zaken niet omdraaien: het is onze (Caprices) taak om de diaconie van middelen te voorzien en de taak van de diaconie om financiële bijstand te verlenen, daar waar nodig.
Het is dus niet nodig om Caprice een tip te geven over armlastige gemeenteleden. Laat hem geven wat zijn hand vindt om te geven.
alsof je zomaar naar de diaconie staptTiberius schreef:Heeft men geen diaconie dan in Caprices gemeente?helma schreef:Gister sprak ik nog iemand (ja, uit jouw gemeente!) die bijna huilde omdat ze voor kosten stonden die ze echt niet betalen konden vanwege een overstroming in huis en nu hele nieuwe vloer moesten leggen.
Want je moet de zaken niet omdraaien: het is onze (Caprices) taak om de diaconie van middelen te voorzien en de taak van de diaconie om financiële bijstand te verlenen, daar waar nodig.
Het is dus niet nodig om Caprice een tip te geven over armlastige gemeenteleden. Laat hem geven wat zijn hand vindt om te geven.

en het ging bij de tip om een armlastige medeforummer in een echte noodsituatie trouwens. (dus als je ook een tip wilt
Het ging me erom dat Caprice dacht dat er niet zoveel kans was op mensen die geen geld hadden voor bijvoorbeeld een kapotte auto, toen wilde ik aangeven dat er mensen waren met hogere nood dan een auto, dichterbij dan hij denkt.
ik denk niet dat we, als we nood signaleren, deze mensen gelijk naar de diaconiee moeten verwijzen, maar dat het ook onze taak is (en als het goed ligt met liefde) mensen in onze omgeving te helpen als wij daar wél de middelen voor hebben.
Laatst gewijzigd door helma op 01 nov 2007, 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.
- JolandaOudshoorn
lekker makkelijk. He, mijn naaste is in finaciele nood, nou ja, de diaconie is er, hoef ik er niets aan te doen dan alleen as zondag een euro in de zak te gooienTiberius schreef:Heeft men geen diaconie dan in Caprices gemeente?helma schreef:Gister sprak ik nog iemand (ja, uit jouw gemeente!) die bijna huilde omdat ze voor kosten stonden die ze echt niet betalen konden vanwege een overstroming in huis en nu hele nieuwe vloer moesten leggen.

Ik weet, mijn Verlosser leeft
Daar ben ik het wel mee eens (ook met Jolanda).helma schreef:Ik denk niet dat we, als we nood signaleren, deze mensen gelijk naar de diaconiee moeten verwijzen, maar dat het ook onze taak is (en als het goed ligt met liefde) mensen in onze omgeving te helpen als wij daar wél de middelen voor hebben.
Eerst zelf proberen te helpen.
Maar als je de middelen er niet voor hebt? Dan mag/moet je zo iemand doorverwijzen naar de diaconie. Eventueel geef je de desbetreffende diaconie zelf een tip, want het lijkt me inderdaad niet makkelijk om daarheen te stapppen om steun.
Maar ik denk niet dat je zo iemand moet doorverwijzen naar een derde, waarvan jij half en half denkt, dat hij het wel kan lappen omdat hij 2 auto's heeft of 4x per jaar op vakantie gaat, of zo.
Overigens moet je met zelf helpen oppassen. Want er zijn genoeg charlatans die het geld makkelijk uit andermans zak kunnen praten, ook op kerkelijk gebied.
Helma, je kan de was toch ook gewoon ophangen?
Kijk, een vloer is wel wat meer een basisbehoefte dan een wasdroger toch?

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Kweenie of je een grote zolder hebt of iedereen een droogrek op zijn kamer gevenhelma schreef:Lieve schat, waar moet ik mijn was van 11 personen hangen in huis 's winters......Marnix schreef:Helma, je kan de was toch ook gewoon ophangen?Kijk, een vloer is wel wat meer een basisbehoefte dan een wasdroger toch?

Maar ja, vroeger had je nog geen wasdrogers, als je toen had geleefd had je al die was met de hand moeten doen en het ook ergens moeten laten drogen

Het blijft een luxe maar dat je daar dan ook afhankelijk van wordt is logisch.
Overigens was ik alleen mijn eigen kleren en zou ik een wasdroger enorm missen als ik die niet had.
Laatst gewijzigd door Marnix op 01 nov 2007, 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn ma hangt het wel 's in de schuur. Maar dan is het na een week nog niet droog. Dus dat is weer geen goeie tip.helma schreef:Lieve schat, waar moet ik mijn was van 11 personen hangen in huis 's winters......Marnix schreef:Helma, je kan de was toch ook gewoon ophangen?Kijk, een vloer is wel wat meer een basisbehoefte dan een wasdroger toch?
Marnix schreef:Helma schreef:alle ruimte die we hebben is bezet door slaapkamers en die staan vol met een bed, bureau, stoel en kastMarnix schreef:helma schreef: Lieve schat, waar moet ik mijn was van 11 personen hangen in huis 's winters......
Maar ja, vroeger had je nog geen wasdrogers, als je toen had geleefd had je al die was met de hand moeten doen en het ook ergens moeten laten drogen
de schuur is zelfs te klein voor onze fietsen, dus voor mij is des winters een droger eerste levensbehoeft.
vroeger trokken de mensen een keer in de week schoon ondergoed aan en deden ze een maand met de kleding.
dat is nu niet meer zo (gelukkig) en ik heb ook nog een dochter met smetvrees die elke dag 5 keer schone sokken aantrekt...
Kweenie of je een grote zolder hebt of iedereen een droogrek op zijn kamer geven? Maar ja, 11 personen is wel veel, ik hou bij mijn denkwijze denk ik te weinig ruimte met zulke grote gezinnen
Dat ben ik niet gewend
Het blijft een luxe maar dat je daar dan ook afhankelijk van wordt is logisch.
Overigens was ik alleen mijn eigen kleren en zou ik een wasdroger enorm missen als ik die niet had.
Laatst gewijzigd door helma op 01 nov 2007, 16:10, 3 keer totaal gewijzigd.
- JolandaOudshoorn
Hm waarom niet? Heb je tijd teveel ofzo?JolandaOudshoorn schreef:ik gebruik mijn droger nooitHij staat al jaren ongebruikt in de schuur, dus als iemand interesse heeft.....

- JolandaOudshoorn
verschillende redenen. Het wordt minder kreukeliger, we hebben hem nog nooit in dit huis aangesloten gehad (dus ik weet niet wat ik eigenlijk mis) ik heb een hele mooie waszolder, mijn was is er in een dag droog, en het scheelt bergen energiekosten. En ja, ik heb nog wel 5 min over om mijn was gewoon op te hangen. En met mooi weer hang ik het veel liever buiten omdat het dan zo lekker ruikt en anders zet ik op de zolder een extra raam open voor de frisse lucht!Marnix schreef:Hm waarom niet? Heb je tijd teveel ofzo?JolandaOudshoorn schreef:ik gebruik mijn droger nooitHij staat al jaren ongebruikt in de schuur, dus als iemand interesse heeft.....
Ik gebruik hem altijd omdat ik vaak geen tijd (of geen zin na een dag werken) heb om de was op te hangen enzo.... het is veel makkelijker. Nadeel is alleen dat je moet uitkijken met bepaalde kleren, kleren soms wat meer krimpen, broeken binnenstebuiten er in etc.
Ik weet, mijn Verlosser leeft