Ook wortels GGN liggen in vereniging van 1907
In het artikel heeft ds. Mallan het voornamelijk over uiterlijkheden in de GG en niet over de leer. Dan denk ik; wacht maar.
Hoor vaak van docenten die bij de GGiNetters in hun klas iets hebben van: :shock: Zijn het beste op de hoogte van alle films, voetbaluitslagen etc. Als het uiterlijk goed is kan achter de schermen vrijwel alles.
Hoor vaak van docenten die bij de GGiNetters in hun klas iets hebben van: :shock: Zijn het beste op de hoogte van alle films, voetbaluitslagen etc. Als het uiterlijk goed is kan achter de schermen vrijwel alles.
Ja daar heb je gelijk in. De gemiddelde GG-er die ik ken is heel wat serieuzer 'in leer en leven' om deze termen maar even te gebruiken. Dat ds Mallan in de GG het 'leven' achteruit ziet hollen zal waar zijn, maar hoe zou best bij zijn eigen verband mogen blijven. En het is ook niet raar. Elke vorm van jeugdwerk wordt in de GGinNed tegengehouden omdat dat 'bekeerde' jongeren zou kweken :shock: . Pas zat ik een interviewbundel te lezen met interviews van vooraanstaande GGiNed-ers (door Van de Garde e.a). Daar werd dat ronduit gezegd, dus het is zeker geen karikatuur.Hoor vaak van docenten die bij de GGiNetters in hun klas iets hebben van: Zijn het beste op de hoogte van alle films, voetbaluitslagen etc. Als het uiterlijk goed is kan achter de schermen vrijwel alles.
Het krantenstukje lijkt toch meer te gaan over de leer en leven. Het artikel zelf heb ik nog niet gezien.Kislev schreef:In het artikel heeft ds. Mallan het voornamelijk over uiterlijkheden in de GG en niet over de leer. Dan denk ik; wacht maar.
En nogmaals: Het gaat er niet over wat de mensen de GGiN doen. Dat is inderdaad ook diep bedroevend. Maar het gaat erom: Wordt er tegen gewaarschuwd of word het geaccepteerd.
Je ziet daarom ook een groot verloop van jongeren die op volwassen leeftijd de GGiN verlaten omdat ze niet achter die waarschuwingen staan.
Het gaat erom wat een kerk voorhoud. Wat de leden er mee doen zal van hun hand geeist worden.
Ik denk toch dat je het verkeerd aanvoeld.freek schreef:Ja daar heb je gelijk in. De gemiddelde GG-er die ik ken is heel wat serieuzer 'in leer en leven' om deze termen maar even te gebruiken. Dat ds Mallan in de GG het 'leven' achteruit ziet hollen zal waar zijn, maar hoe zou best bij zijn eigen verband mogen blijven. En het is ook niet raar. Elke vorm van jeugdwerk wordt in de GGinNed tegengehouden omdat dat 'bekeerde' jongeren zou kweken :shock: . Pas zat ik een interviewbundel te lezen met interviews van vooraanstaande GGiNed-ers (door Van de Garde e.a). Daar werd dat ronduit gezegd, dus het is zeker geen karikatuur.Hoor vaak van docenten die bij de GGiNetters in hun klas iets hebben van: Zijn het beste op de hoogte van alle films, voetbaluitslagen etc. Als het uiterlijk goed is kan achter de schermen vrijwel alles.
Ds. Mallan ziet in zijn eigen kerkverband ook een sterke verwereldlijking in leven, maar dat gaat (meestal) niet gepaard met een doorvloeiing dat het met bekering samengaat.
Hij ziet in sommige GG een doorvloeing in de bekering veroorzaakt door z.i. de prediking en tuchthandhaving binnen de GG.
Uiteraard is het ook heel erg dat de wereldgelijkvormigheid in de GGiN sterk toeneemd, maar men houd het wel bij de oude beginselen. (Daarom zie je ook heel veel jongeren weggaan)
Ik hou trouwens maar op hier te posten.
Het lijkt dan zo op strijden voor eigen parochie! En dat bevorderd de eenheid niet.
En buiten dat ik best verbonden ben met de GGiN, zie ik ook veel verbeterpunten en voel ik me bij predikanten buiten de GGiN soms ook erg thuis.
Ik vind van velen alleen de visie over Ds. Mallan vaak zo standaard voorspelbaar en niet altijd recht doende aan de werkelijkheid.
Het lijkt dan zo op strijden voor eigen parochie! En dat bevorderd de eenheid niet.
En buiten dat ik best verbonden ben met de GGiN, zie ik ook veel verbeterpunten en voel ik me bij predikanten buiten de GGiN soms ook erg thuis.
Ik vind van velen alleen de visie over Ds. Mallan vaak zo standaard voorspelbaar en niet altijd recht doende aan de werkelijkheid.
Op zich heb je daar wel gelijk in.Oude Paden schreef:Ik vind van velen alleen de visie over Ds. Mallan vaak zo standaard voorspelbaar en niet altijd recht doende aan de werkelijkheid.
Het nare van dit artikel vind ik dat hij de scheuring van 1953 goed lijkt te praten door te wijzen naar problemen binnen de GG die in de GGiN minstens ook aanwezig zijn.
Verder vind ik zijn refereren aan de affaire Bart onjuist, want dat toont precies het tegenovergestelde aan van wat hij probeert te zeggen.
Laten we het positief bekijken. In 1953 deugde er geen één dominee van de GG, nu zijn er velen afgeweken. Het gaat dus de goede kant op!
Hij heeft gelijk door te refereren aan (mogelijk) Bart. De buitenwacht kijkt toch vreemd aan tegen boekenschrijvers tegen de gangbare leer terwijl ze eigen ds. citeren. Klaarblijkelijk zijn er verschillen. Je kunt deze uitvergroten, je kunt ze ook nuanceren. Bij het eerste wordt een dwaalleer gedoogd, bij het tweede worden accentverschillen geaccepteerd. Ik ben er van overtuigd dat in de GG t.n.t het laatste gebeurt.
Hij heeft gelijk door te refereren aan (mogelijk) Bart. De buitenwacht kijkt toch vreemd aan tegen boekenschrijvers tegen de gangbare leer terwijl ze eigen ds. citeren. Klaarblijkelijk zijn er verschillen. Je kunt deze uitvergroten, je kunt ze ook nuanceren. Bij het eerste wordt een dwaalleer gedoogd, bij het tweede worden accentverschillen geaccepteerd. Ik ben er van overtuigd dat in de GG t.n.t het laatste gebeurt.
Wat een constatering...Kaw schreef:De accentverschillen binnen de GG zijn schijnbaar wel afdoende om bepaalde predikanten in sommige gemeenten niet te laten preken.
Gelukkig zijn er voor elke predikant gemeenten waar hij welkom is. 't Zou immers vervelend zijn als het anders was. Noem mij een kerkverband waar dit niet zo is, trouwens.
Het verschil is dat men in de GG hard roept dat er geen leerverschillen zijn en dat er alleen maar eenheid is.Ander schreef:Wat een constatering...Kaw schreef:De accentverschillen binnen de GG zijn schijnbaar wel afdoende om bepaalde predikanten in sommige gemeenten niet te laten preken.
Gelukkig zijn er voor elke predikant gemeenten waar hij welkom is. 't Zou immers vervelend zijn als het anders was. Noem mij een kerkverband waar dit niet zo is, trouwens.
Ds. Van Eckeveld in het ND van 7 april:Ander schreef:Wie roept dat allemaal dan? Ik ben benieuwd...Duuk schreef:Het verschil is dat men in de GG hard roept dat er geen leerverschillen zijn en dat er alleen maar eenheid is.
,,Wij zijn geen modaliteitenkerk. Dat wil ik echt benadrukken. De verschillen zijn niet zo groot."
Ik zal eerlijk zeggen dat tot mijn grote schrik dit ook gebeurd in de HHK ja. Ik heb het in de GKV niet aanwijsbaar meegemaakt.Ander schreef:Wat een constatering...Kaw schreef:De accentverschillen binnen de GG zijn schijnbaar wel afdoende om bepaalde predikanten in sommige gemeenten niet te laten preken.
Maar hoe kun je nu als kerkverband ergens mee samengaan als je interne verdeling al zo groot is dat de gemeenten en dominees niet 100% inwisselbaar zijn in zo verre dat men elkaars verschillen accepteerd? Dan heb je straks op zijn hoogst een aantal wederzijdse waarderingen voor enkele rechtsrandige predikanten die dan in sommige gemeenten in het andere kerkverband mogen preken. Vervolgens polariseerd de oude situatie hoogst waarschijnlijk enkel verder en krijg je op zijn best een herverdeling/scheuring. Waarschijnlijk het rechtse deel van de GGiN die het niets vind dat de oude vijand nu te vinden is in het kerkverband. Een middenstroming die de nieuwe situatie wel best vind en een linkse stroming die de oude verschillen enkel ziet vergroten.
Gisteren voor het eerst een volledige preek gehoord van ds. C. Harinck. Over Openbaringen 22:17. Ik dacht even dat het een preek van ds. Moerkerken was...Tiberius schreef:Dat is precies hoe ds. Mallan redeneert.Duuk schreef:Wel vreemd dat ds. C. Harinck niet gecensureerd werd. Hoezo selectief?
M.i. onjuist, omdat ds. Harinck veel "breder" is dan hetgeen dat Bart met instemming citeert. Die breedte mis je ten enenmale bij de bezwaarden.
Nogmaals wijs ik graag op de preek van hem op prekenweb over Johannes 6 : 37 (Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen), en ook die over 2 Petrus 1 : 10 (Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uwe roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen.).
Dan vind je het opeens niet vreemd meer waarom hij niet gecensureerd wordt!
Geledu, je hebt gelijk. Ook ik zie hartelijk uit naar een vereniging tussen de kerkverbanden die zich gebaseerd weten op de Bijbel en de 3FvE; zoals opgesomd in de forumregels.