Ger. Gem. kansels open voor zendelingen uit zendingkerken?

caprice

Bericht door caprice »

Ik zie geen fundamentele bezwaren. Van mij mogen de kansels ook opengesteld worden voor de dienaren uit de (O)GGiN, maar of dat praktisch gezien wel haalbaar is weet ik niet, want zij hebben al erg veel werk in hun eigen gemeenten te verrichten.
freek schreef:
caprice schreef:
BDS '73 schreef:Wat zou nu een reden kunnen zijn om het níet te doen?
Ze kennen geen Nederlands. Voor mij is dat geen probleem. Op de zendingsdag heb ik met genoegen mogen luisteren naar één van deze predikanten.
Jij verstaat Nigeriaans bedoel je :) ?
Unionist schreef:Spreek jij ook al Hebreeuws? :roll:

Ik hoorde bij ds Bazen in derdaad veel wat ik in Nederland ook hoor in de preken..
Nee, ik spreek geen Nigeriaans of Hebreeuws, maar de sprake Kanaäns mag ik soms wel verstaan (Jes. 19:18).
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
freek

Bericht door freek »

caprice schreef:Ik zie geen fundamentele bezwaren. Van mij mogen de kansels ook opengesteld worden voor de dienaren uit de (O)GGiN, maar of dat praktisch gezien wel haalbaar is weet ik niet, want zij hebben al erg veel werk in hun eigen gemeenten te verrichten.
Ik zou het geweldig vinden als alle kerken van de geref. gezindte de kansels voor elkaar open zouden stellen. Iets in de geest zoals Dr. C.A. van der Sluis dat onlangs bepleitte in het RD. Maar dat zal wel een zaterdagmiddagutopie zijn.
Auto

Bericht door Auto »

Een vraag: Wat is het verschil dat een persoon van een "zuster"kerk wel mag spreken op een zendingsmiddag, maar niet in een eredienst op zondag?
caprice

Bericht door caprice »

Auto schreef:Een vraag: Wat is het verschil dat een persoon van een "zuster"kerk wel mag spreken op een zendingsmiddag, maar niet in een eredienst op zondag?
Je zegt het al. De zendinsdag is geen eredienst. En bovendien staat daar het zendingsveld centraal, waar deze dominee's vandaan komen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Auto

Bericht door Auto »

caprice schreef:
Auto schreef:Een vraag: Wat is het verschil dat een persoon van een "zuster"kerk wel mag spreken op een zendingsmiddag, maar niet in een eredienst op zondag?
Je zegt het al. De zendinsdag is geen eredienst. En bovendien staat daar het zendingsveld centraal, waar deze dominee's vandaan komen.
Mooi dat er geen verschil is, maar ambtelijk mag er dus wel gesproken worden en er mag een overdenking gehouden worden vanuit Gods Woord en vervolgens mogen de desbetreffende predikanten in de kerkenraadsbanken zitten op de zondag en na het uitspreken van de zegen mogen ze nog een woord spreken tot de gemeente. Maar preken mag niet, want de cultuurverschillen zijn groot en juist deze conclusie kan ik niet mee maken.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik denk niet dat de bezwaren fundamenteel van aard zijn.

Bij de vervolgzitting van de Synode in januari zal men wel adviseren dat ook predikanten van zendingskerken toegelaten worden tot de volle bediening van het Woord en de Sacramenten in de Nederlandse gemeenten.

Vermoedelijk zullen ze het standpunt van ds Visscher, een wijs man, wel overnemen: de beslissing bij de kerkenraden neerleggen.
www.refdag.nl schreef:Ds. W. Visscher (Amersfoort) zei dat kerkenraden nergens toe verplicht kunnen worden. „Ik wil ervoor pleiten dat we de broeders uit Nigeria en Papua net zo behandelen als zij ons behandelen als wij bij hen op bezoek zijn.”
caprice

Bericht door caprice »

Auto schreef:
caprice schreef:
Maar preken mag niet, want de cultuurverschillen zijn groot en juist deze conclusie kan ik niet mee maken.
Heb ik iets gemist? Ik dacht dat er nog geen besluit over genomen was.
Dr. J.H. Bavinck
Unionist

Bericht door Unionist »

caprice schreef:Ik zie geen fundamentele bezwaren. Van mij mogen de kansels ook opengesteld worden voor de dienaren uit de (O)GGiN, maar of dat praktisch gezien wel haalbaar is weet ik niet, want zij hebben al erg veel werk in hun eigen gemeenten te verrichten.
Dan ruilen ze toch? Ger Gem-dominee in de ene kerk, Oud Ger Gem-dominee in de andere. Scheelt ze allebei een preek voorbereiden.

Overigens gebeurt het allang. Alleen noemen ze het dan "GBS" of "SGP-tijdrede".
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

Overigens gebeurt het allang. Alleen noemen ze het dan "GBS" of "SGP-tijdrede".[/quote]

:D
Gian

Bericht door Gian »

„Wij mogen voortbouwen op hetzelfde fundament. Uw synode spreekt over culturele verschillen, maar als we spreken over de prediking, hebben we het over wat de Bijbel zegt, niet over culturele verschillen. Gods Woord heeft zeggenschap over elke cultuur.”
Het is wel duidelijk dat de synode hier een lesje krijgt.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
freek

Bericht door freek »

Unionist schreef:
Dan ruilen ze toch? Ger Gem-dominee in de ene kerk, Oud Ger Gem-dominee in de andere. Scheelt ze allebei een preek voorbereiden.

In onze kerk mag dat niet eens.
H.M.H.

Bericht door H.M.H. »

Hopelijk neemt de synode de woorden van deze dominee ter harte.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Gian schreef:
„Wij mogen voortbouwen op hetzelfde fundament. Uw synode spreekt over culturele verschillen, maar als we spreken over de prediking, hebben we het over wat de Bijbel zegt, niet over culturele verschillen. Gods Woord heeft zeggenschap over elke cultuur.”
Het is wel duidelijk dat de synode hier een lesje krijgt.
Niks mis mee toch?
We belijden allen dat we moeten worden als kinderen. En kinderen krijgen les.
Petrus kreeg ook een lesje van Paulus (inzake bekeerde heidenen!, Galaten 2 : 16), hoewel Petrus langer apostel was. Daar zal Petrus ook wel iets voor opzij hebben moeten zetten.
Unionist

Bericht door Unionist »

freek schreef:
Unionist schreef:

In onze kerk mag dat niet eens.
Ik vind het ook onzin. Waarom zou een SGP kerkdiensten gaan organiseren? Is dat het werk van een politieke partij? En krijgen we dan straks ook RD-diensten of Kliksafe-tijdredes?

Ik vind kanselruil een prima idee als plaatselijk initiatief tot eenheid. Eenheid moet toch van onderaf komen? Nou, zet de kansels dan voor elkaars predikanten open. Dat gebeurt ook veel tussen CGK, GKV en NGK. Heerlijk toch?

Ow ja, eerst nog even alle kansels open voor alle predikanten van het eigen kerkverband. Want zolang ds. X niet in Y mag preken, hebben we nog een héle lange weg te gaan.
sweelinck 25

Bericht door sweelinck 25 »

Kanselruil??

Gebeurt bij ons in het dorp ook 1 keer per jaar, voor een SGP-Tijdrede. Een prachtig initiatief!! Dat is dan in de Ger.Gem. en dan gaat er een HHK of Chr.Ger. Dominee voor. Maar dan zie je weer haast geen mensen van de Ger.Gem. En waarom??? Zou die de waarheid dan niet kunnen brengen?? Dat vind ik zo jammer.
Plaats reactie