3 studenten beroepbaar binnen Gereformeerde Gemeenten

Klaas-Jan
Berichten: 477
Lid geworden op: 14 mei 2007, 15:59
Locatie: Wemeldinge
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Mister schreef:
Klaas-Jan schreef: Ik hoop dat vooral de grote gemeenten weer een predikant mogen ontvangen.
Aha, die zijn belangrijker als kleinere gemeenten??
Neem Nijkerk als voorbeeld, vrij kleine gemeente, kunnen wel een dominee onderhouden. Na (en voor) Ds Beens nooit iemand gestaan. Droevig toch?
Je moet wel alles quoten :?

Ik zei dat met als aanvulling, dat het voor de kerkenraad vaak niet meevalt om het vele werk te doen, omdat ze ook een andere dagtaak hebben. Ik zeg dus niet dat kleinere gemeenten niet belangrijk zijn, zoals ik overigens al eerder aangaf...
Klaas-Jan
Berichten: 477
Lid geworden op: 14 mei 2007, 15:59
Locatie: Wemeldinge
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Janneman schreef:Er wordt hier veel gedacht en gesuggereerd, maar de feiten?

De grens of een gemeente wel of niet beroept ligt niet per sé bij 300 leden.

Enkele voorbeelden van relatief kleine gemeenten die regelmatig beroepen:

Rilland-Bath (270), Aalst (222), Puttershoek (277), Rotterdam-IJsselmonde (232), Rotterdam-Zuidwijk (228), Enkhuizen (211), Hoofddorp (132), Oosterend (72, had van 2000-2005 een predikant), Westzaan (102), Scheveningen (203), Hilversum (260), Hoogeveen (176), Oudemirdum (216), Zwolle (167, krijgt Ds. Vogelaar als predikant) Arnhem (236).
Urk telde 95 leden toen ds. Koster in 1991 tot haar overkwam.

Rens: Haarlem telt 88 leden, en beriep tot enkele jaren geleden regelmatig, net als Amsterdam-Noord (nu 96, heeft in 2003 Ds. Neele beroepen).

Verder, Klaas-Jan, is Apeldoorn (1107 leden) bij lange na niet de grootste vakante gemeente: bijvoorbeeld 's-Gravenpolder (1764), Yerseke (2142), Hendrik-Ido-Ambacht (1982), Moerkapelle (1350), Geldermalsen (1348), Scherpenzeel (1627) zijn óók vakant.

Kortom, alles ligt nog open. Spannend!
Mooi, alles weer op een rijtje :wink:

Ik bedoelde ook te zeggen dat Apeldoorn één van de grootste vacante gemeenten op dit moment is. Er zijn er inderdaad nog veel meer en ook grotere, waar ik me van bewust was.

Het schijnt zo te zijn, maar helemaal zeker weet ik het niet, dat predikanten soms ook gefinancierd worden vanuit een potje van één of ander deputaatschap. Zwolle is gewoonweg te klein om een predikant te onderhouden en een pastorie te betalen. Ik heb begrepen dat Ds. C. Vogelaar om die reden ook in Staphorst gaat wonen...
Janneman
Berichten: 135
Lid geworden op: 31 mei 2007, 14:30
Locatie: Amsterdam

Bericht door Janneman »

Klaas-Jan schreef:
Het schijnt zo te zijn, maar helemaal zeker weet ik het niet, dat predikanten soms ook gefinancierd worden vanuit een potje van één of ander deputaatschap. Zwolle is gewoonweg te klein om een predikant te onderhouden en een pastorie te betalen. Ik heb begrepen dat Ds. C. Vogelaar om die reden ook in Staphorst gaat wonen...
Denk je dat of weet je dat?

Voor zover mij bekend kennen de PKN en de Christelijke Gereformeerde Kerken dit systeem wel, maar de Gereformeerde Gemeenten niet.
En wonen in een andere plaats kan ook te maken hebben met het al dan niet beschikbaar zijn van een geschikt huis....
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
Klaas-Jan
Berichten: 477
Lid geworden op: 14 mei 2007, 15:59
Locatie: Wemeldinge
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Janneman schreef:
Klaas-Jan schreef:
Het schijnt zo te zijn, maar helemaal zeker weet ik het niet, dat predikanten soms ook gefinancierd worden vanuit een potje van één of ander deputaatschap. Zwolle is gewoonweg te klein om een predikant te onderhouden en een pastorie te betalen. Ik heb begrepen dat Ds. C. Vogelaar om die reden ook in Staphorst gaat wonen...
Denk je dat of weet je dat?

Voor zover mij bekend kennen de PKN en de Christelijke Gereformeerde Kerken dit systeem wel, maar de Gereformeerde Gemeenten niet.
En wonen in een andere plaats kan ook te maken hebben met het al dan niet beschikbaar zijn van een geschikt huis....
Ik heb het van horen zeggen, meerdere malen overigens, maar ik zei al dat ik het niet zeker weet :wink: Ik had er namelijk zelf ook nog nooit van gehoord, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Klaas-Jan schreef:Het schijnt zo te zijn, maar helemaal zeker weet ik het niet, dat predikanten soms ook gefinancierd worden vanuit een potje van één of ander deputaatschap. Zwolle is gewoonweg te klein om een predikant te onderhouden en een pastorie te betalen. Ik heb begrepen dat Ds. C. Vogelaar om die reden ook in Staphorst gaat wonen...
Dat heb je verkeerd begrepen.
De gemeente Zwolle heeft een legaat ontvangen van 700.000 euro.
Klaas-Jan
Berichten: 477
Lid geworden op: 14 mei 2007, 15:59
Locatie: Wemeldinge
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Tiberius schreef:
Klaas-Jan schreef:Het schijnt zo te zijn, maar helemaal zeker weet ik het niet, dat predikanten soms ook gefinancierd worden vanuit een potje van één of ander deputaatschap. Zwolle is gewoonweg te klein om een predikant te onderhouden en een pastorie te betalen. Ik heb begrepen dat Ds. C. Vogelaar om die reden ook in Staphorst gaat wonen...
Verkeerd begrepen.
De gemeente Zwolle heeft een legaat ontvangen van 700.000 euro.
Oke, dat verklaart een heleboel...

Staan al die regeltjes niet in de DKO? Lijkt me interessant om te lezen...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Klaas-Jan schreef:
Tiberius schreef:
Klaas-Jan schreef:Het schijnt zo te zijn, maar helemaal zeker weet ik het niet, dat predikanten soms ook gefinancierd worden vanuit een potje van één of ander deputaatschap. Zwolle is gewoonweg te klein om een predikant te onderhouden en een pastorie te betalen. Ik heb begrepen dat Ds. C. Vogelaar om die reden ook in Staphorst gaat wonen...
Verkeerd begrepen.
De gemeente Zwolle heeft een legaat ontvangen van 700.000 euro.
Oke, dat verklaart een heleboel...

Staan al die regeltjes niet in de DKO? Lijkt me interessant om te lezen...
Dan moet je even op http://www.kerkrecht.nl kijken. Daar staan ook de commentaren.
Als je die allemaal door wil lezen, ben je overigens wel even bezig. :wink:
Janneman
Berichten: 135
Lid geworden op: 31 mei 2007, 14:30
Locatie: Amsterdam

Bericht door Janneman »

[quote="Tiberius]
Dat heb je verkeerd begrepen.
De gemeente Zwolle heeft een legaat ontvangen van 700.000 euro.[/quote]

Zwolle is een gemeente die altijd beroepen heeft. Is dat legaat van recente datum of gaat het om "oud geld"?

Ter illustratie dit voorbeeld: In de Doopsgezinde Gemeente van Haarlem is in de zestiende eeuw een "preekfonds" gesticht, ter instandhouding van de erediensten. In de loop der jaren (door rente etc.) is dit "potje" toereikend genoeg dat deze gemeente, met slechts enkele honderden leden, op dit moment 4 kerkgebouwen, 5 predikanten en nog enkele professionele krachten kan onderhouden....
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Janneman schreef:Zwolle is een gemeente die altijd beroepen heeft. Is dat legaat van recente datum of gaat het om "oud geld"?
Dat weet ik niet.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Janneman schreef:
Rens: Haarlem telt 88 leden, en beriep tot enkele jaren geleden regelmatig.
in de uitgave "Wanneer ik voor U kniel" staat dat Haarlem goed is voor 129 leden......hoewel de kerk bij lange na niet al die leden mocht begroeten op de zondag..............ik heb er twee jaar gekerkt, maar idd....het leek meer op 88 dan op 129, maar als het zo in de boeken, die ik noemde, staat vermeld.......................
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Janneman
Berichten: 135
Lid geworden op: 31 mei 2007, 14:30
Locatie: Amsterdam

Bericht door Janneman »

Rens schreef:
Janneman schreef:
Rens: Haarlem telt 88 leden, en beriep tot enkele jaren geleden regelmatig.
in de uitgave "Wanneer ik voor U kniel" staat dat Haarlem goed is voor 129 leden......hoewel de kerk bij lange na niet al die leden mocht begroeten op de zondag..............ik heb er twee jaar gekerkt, maar idd....het leek meer op 88 dan op 129, maar als het zo in de boeken, die ik noemde, staat vermeld.......................
Ja Rens, maar het door jou genoemde boek geeft het ledental van 2000 (en toen beriep de gemeente nog); het Jaarboek van 2007 vermeldt 88 leden....
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Janneman schreef:
Rens schreef:
Janneman schreef:
Rens: Haarlem telt 88 leden, en beriep tot enkele jaren geleden regelmatig.
in de uitgave "Wanneer ik voor U kniel" staat dat Haarlem goed is voor 129 leden......hoewel de kerk bij lange na niet al die leden mocht begroeten op de zondag..............ik heb er twee jaar gekerkt, maar idd....het leek meer op 88 dan op 129, maar als het zo in de boeken, die ik noemde, staat vermeld.......................
Ja Rens, maar het door jou genoemde boek geeft het ledental van 2000 (en toen beriep de gemeente nog); het Jaarboek van 2007 vermeldt 88 leden....
OK,.................. ik heb er gekerkt van 2003-2005, in welk jaar ik uit Haarlem vertrok naar andere oorden in Nederland.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11449
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Klaas-Jan schreef:
Mister schreef:
Klaas-Jan schreef: Ik hoop dat vooral de grote gemeenten weer een predikant mogen ontvangen.
Aha, die zijn belangrijker als kleinere gemeenten??
Neem Nijkerk als voorbeeld, vrij kleine gemeente, kunnen wel een dominee onderhouden. Na (en voor) Ds Beens nooit iemand gestaan. Droevig toch?
Je moet wel alles quoten :?

Ik zei dat met als aanvulling, dat het voor de kerkenraad vaak niet meevalt om het vele werk te doen, omdat ze ook een andere dagtaak hebben. Ik zeg dus niet dat kleinere gemeenten niet belangrijk zijn, zoals ik overigens al eerder aangaf...


Een grote gemeente heeft vaak ook een grote kerkenraad, waarbij de te bezoeken personen per "kerkenraadshoofd" wel eens even hoog kan uitpakken in een kleine en grote gemeente...
Ik vind het altijd beetje flauw om te roepen dat gemeenten van > 1250 leden 'zoveel nood en werk' kennen. In verhouding net zoveel als een kleine gemeente, al is het in absolute zin meer, dat is waar.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Klaas-Jan schreef:
Janneman schreef:Er wordt hier veel gedacht en gesuggereerd, maar de feiten?

De grens of een gemeente wel of niet beroept ligt niet per sé bij 300 leden.

Enkele voorbeelden van relatief kleine gemeenten die regelmatig beroepen:

Rilland-Bath (270), Aalst (222), Puttershoek (277), Rotterdam-IJsselmonde (232), Rotterdam-Zuidwijk (228), Enkhuizen (211), Hoofddorp (132), Oosterend (72, had van 2000-2005 een predikant), Westzaan (102), Scheveningen (203), Hilversum (260), Hoogeveen (176), Oudemirdum (216), Zwolle (167, krijgt Ds. Vogelaar als predikant) Arnhem (236).
Urk telde 95 leden toen ds. Koster in 1991 tot haar overkwam.

Rens: Haarlem telt 88 leden, en beriep tot enkele jaren geleden regelmatig, net als Amsterdam-Noord (nu 96, heeft in 2003 Ds. Neele beroepen).

Verder, Klaas-Jan, is Apeldoorn (1107 leden) bij lange na niet de grootste vakante gemeente: bijvoorbeeld 's-Gravenpolder (1764), Yerseke (2142), Hendrik-Ido-Ambacht (1982), Moerkapelle (1350), Geldermalsen (1348), Scherpenzeel (1627) zijn óók vakant.

Kortom, alles ligt nog open. Spannend!
Mooi, alles weer op een rijtje :wink:

Ik bedoelde ook te zeggen dat Apeldoorn één van de grootste vacante gemeenten op dit moment is. Er zijn er inderdaad nog veel meer en ook grotere, waar ik me van bewust was.
(,,)
De grote omvang van de gemeente lijkt mij meer een reden om juist geen student/kandidaat te beroepen (ivm onervarenheid, etc), maar dit soort denken is niet echt des GG's geloof ik....
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11449
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Idd, bij een normale baan begin je ook niet met de moeilijkste klus bij je start. Nu is dit geen normale baan, daar ben ik me van bewust. We hebben het hier wel over een roeping. Maar dan nog...
Gesloten