De prediking van Christus, n.a.v thema-avond CGO

geledu

Bericht door geledu »

memento schreef:
wim schreef:Klinkt allemaal erg positief. Ben ik blij om.
Nu al deze theoretische wijsheden nog toepassen in de prediking, en iedereen is blij!
Waarschijnlijk heeft zelfs mr Bart een goede avond gehad ! :wink:

Maar wat je hier zegt is wel het punt.
Zo duidelijk als het verwoord werd , maar dan de praktijk, waar je deze zaken helaas zo menigmaal moet missen.
Daarom verbaasde het me dat er ook op deze avond gesproken werd alsof dit de gangbare prediking is in de Ger Gem.

Maar gelukkig wordt het nog wel gehoord.
Laatst gewijzigd door geledu op 08 jun 2007, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
wim

Bericht door wim »

geledu schreef:dr Bart
Gepromoveerd?
geledu

Bericht door geledu »

wim schreef:
geledu schreef:dr Bart
Gepromoveerd?
Ik heb het gewijzigd. (ik dacht dat hij wijzer was :wink: )
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Onderstaande recencies ziende ben ik blijkbaar lezende blind.

Alsof de GG-ers van welleer ruime aanbodspredikers waren.
Nee, als je de oude GG-ers uit de jaren 20-30-40 leest dan heb je daar m.i. een ander gevoel bij.

Wekelijks hoor ik preken van Barth/Fraanje/Lamain/Heikoop/Kersten/Janse/van Reenen/Minderman/Beversluis enz.........

Leg die eens naast een huidige GGiN dominee (en Steenblok). Dit geeft betreffende de aanbodswijze zeer, zeer, veel herkenning!!

PS: Ik blijf zoals ik al meer gezegd heb, wel de diepgang gaan ontbreken t.o.v. het verleden.

Door te stellen dat de bezwaarde GG-ers in het spoor van de jaren 20-30-40 treden, WIL je denk ik de preken uit die tijd
Geka

Bericht door Geka »

OP; al is mijn waardering anders, ik ben het wel met je eens. Ook de oude predikanten van de GG zoals je die noemt hadden geen aanbod van genade zoals de Erskines, etc.

Bij mensen die dat beweren is het meer een wensen dan een dadelijk geloven.

Overigens is dat ook niet verwonderlijk: de Kruisgemeenten vormen de helft qua afkomst van de GG en die wezen het aanbod ronduit af als remonstrantisme. Binnen de Ledeboerianen lag het anders, maar om nu hen als volgelingen van de Erskines te schetsen gaat veel te ver.

Kortom; de geluiden van mensen als Kok, Kersten jr, Huisman, Harinck, Vreugdenhil zijn nooit de mainstream van de GG geweest.
De leer van de standen is echt niet voor het eerst door ds. Moerkerken verdedigd, mogelijk dat hij met zijn publicaties vastgelegd heeft wat altijd reeds door een groot deel geleerd werd.

Maar, het feit dat het altijd in de GG wel zo gehoord is, betekent niet dat het daarom ook naar Schrift en belijdenis is...

En dat is een veel belangrijker kwestie.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Oude Paden schreef:Minderman
Qua baardstand kwam deze predikant in ieder geval niet overeen met de huidige standen.
Oude Paden

Geka schreef:OP; al is mijn waardering anders, ik ben het wel met je eens. Ook de oude predikanten van de GG zoals je die noemt hadden geen aanbod van genade zoals de Erskines, etc.

Bij mensen die dat beweren is het meer een wensen dan een dadelijk geloven.

Overigens is dat ook niet verwonderlijk: de Kruisgemeenten vormen de helft qua afkomst van de GG en die wezen het aanbod ronduit af als remonstrantisme. Binnen de Ledeboerianen lag het anders, maar om nu hen als volgelingen van de Erskines te schetsen gaat veel te ver.

Kortom; de geluiden van mensen als Kok, Kersten jr, Huisman, Harinck, Vreugdenhil zijn nooit de mainstream van de GG geweest.
De leer van de standen is echt niet voor het eerst door ds. Moerkerken verdedigd, mogelijk dat hij met zijn publicaties vastgelegd heeft wat altijd reeds door een groot deel geleerd werd.

Maar, het feit dat het altijd in de GG wel zo gehoord is, betekent niet dat het daarom ook naar Schrift en belijdenis is...

En dat is een veel belangrijker kwestie.
Geka ik denk dat je gelijk hebt. Al waardeer ik inderdaad de ontwikkeling anders. Het is alleenwel goed om zonder vooroordeel te kunnen vaststellen dat de preken van de oude GG ook niet boordevol aanbod zitten zoals wellleens gesuggureerd.
En leg Kersten nou eens naast Steenbloks preken. Verschilt dat zoveel?? Volgens mij als je door dezelfde bril kijkt lees je alleen meer diepgang bij Kersten maar kwa aanbod....................??
Een enkele zin misschien
Klavier

Bericht door Klavier »

Oude Paden schreef:Onderstaande recencies ziende ben ik blijkbaar lezende blind.

Alsof de GG-ers van welleer ruime aanbodspredikers waren.
Nee, als je de oude GG-ers uit de jaren 20-30-40 leest dan heb je daar m.i. een ander gevoel bij.
OP, dit is niet het punt. Het punt is dat er wel degelijk ruimte voor was en de theologische onderbouwing juist vanuit Boston/Comrie kwam. Comrie's theologie is de basis van de GG voor wat betreft de leer. Comrie die een ruim aanbod leerde. En er was een ruimte voor dat aanbod. Een ruimte die door Steenblok werd bestreden. Dát is het punt. Wat na 1953 de GGiN is worden was voorheen onderdeel van de GG, maar niet de hele GG. Ds. Kersten stond in het midden en heeft als theoloog duidelijk de leer benoemd inclusief het aanbod van genade zoals door Boston, de beide Erskines en Comrie is gebracht. De spanning die binnen de GG lag tussen de predikanten met en zonder aanbods prediking was nooit van dien aard dat het tot problemen leidde. Nogmaals: De gebroeders Overduin zijn niet voor niets eruit gestapt. De eenheid was te groot om op dit punt een fors kerkverbandbreed probleem te laten ontstaan.
Wekelijks hoor ik preken van Barth/Fraanje/Lamain/Heikoop/Kersten/Janse/van Reenen/Minderman/Beversluis enz.........
Van Reenen leerde een duidelijk aanbod van genade.
En waarom vergeet je de ds. R. Kok van voor 1943? En ds. Verhagen en zo zijn er meer te vinden.
De ruimte van de GG, waarin o.a. ds. Van Eckeveld in het midden staat, wordt met een selectief beroep op het verleden tot een verschuiving gemaakt, terwijl deze er wel geweest is ten aanzien van het leerstuk over het aanbod van genade.
Wie het aanbod consequent als voorwaardelijk wil leren, neemt afstand van Comrie/Boston en de leer van de GG die vooral op de theologie van deze Schotse theologen is gebaseerd.
Wie Kersten zegt, zegt Comrie. Wie Comrie zegt, zegt Boston( zij het met een andere visie op de rechtvaardigmaking).
Steenblok nam openlijk afstand van Boston, in tegenstelling tot ds. Kersten. Zo liggen de feiten. En dan hoop ik niet dat je mij als GerGemmer kwalijk neemt, dat ik de nieuwkomer dr. Steenblok dan minder beeldbepalend vindt voor wat nu de GG is, dan dat ik t.a.v. ds. Kersten doe. Ten aanzien van bevinding waren Steenblok en kersten op één lijn te plaatsen. Kwa leer niet. En de leer, gefundeerd op de Bijbel en 3FvE is toch echt de fundament van het kerkverband. Een verschil in theologische standpunten vraagt of om elkaar verdragen binnen het verband, of om de consequentie zoals de gebroeders Overduin die aanvaardden.
Leg die eens naast een huidige GGiN dominee (en Steenblok). Dit geeft betreffende de aanbodswijze zeer, zeer, veel herkenning!!
Ik ga ervanuit dat die preken niet strijdig zijn met de leer van ds. Kersten/Comrie/Boston. Ik trek dus andere conclusies uit de preken van dezelfde predikanten als jij doet. Dat er predikanten waren die terughoudend waren met het aanbod is een feit, maar ze leerden het wel en lieten dat ook geregeld horen. Ds. Van Reenen en Lamain leerden het aanbod van genade heel duidelijk. Ds. Van Reenen was heel ruim en sprak ten aanzien van het aanbod weinig anders dan de Erskines.
PS: Ik blijf zoals ik al meer gezegd heb, wel de diepgang gaan ontbreken t.o.v. het verleden.
Logisch als je de diepgang afmeet aan een selectief deel van het verleden. De bevinding onder een prediking met of zonder aanbod van genade is als gevolg van verschil van deze prediking als vanzelf anders. Een prediking zonder aanbod werpt een zondaar op zichzelf, op eigen bevinding. Eerst de voorwaarde van in beleving aan de wet ten onder gaan, dan pas de toegang, dan pas het recht tot, de toestemming van de prediker(!) tot het gaan naar de Zaligmaker. Natuurljik levert dat een andere bevinding dan een prediking waarin hoorders een klem krijgen voorgehouden met enerzijds het aanwijzen van het zondaar zijn voor God -bij ons wordt geleerd dat we allemaal zondaren zijn, ongeacht gevoel of bevinding- en anderzijds wie niet zijn zonden belijdt en ermee tot Christus vlucht dubbel geslagen zal worden. De ene prediking geeft alleen maar slagen en komt met een halve waarheid. De andere prediking leert van de dodelijke kwaal van de zonde, de onmogelijkheid daar zelf iets aan te doen, de doodstaat, waarin we onszelf hebben gestort waardoor we niet zelf kunnen doen. En dan komt dat aanbod als een verwijzing naar het Medicijn: Wie ziet op de Verhoogde Slang, wie tot Hem vlucht, gaat tot de Weg, die zal geenszins worden uitgeworpen.
Dat levert een diepgang op van een Christus als Zaligmaker voor schuldige zondaars, die in elke prediking centraal staat voor alle zondaars, ongeacht hun geloof of ongeloof. De prediking houdt de waarheid voor en is als zodanig niet afhankelijk van de bevinding. De bevinding volgt op die prediking maar is niet de prediking zelf. Het kan worden benoemd, het kan worden uitgelegd ter onderscheiding van ware en valse bevinding, maar dan bepaalt dat stuk over bevinding niet de diepgang. Maar wel vanuit een GGiN standpunt bezien. Dan is de diepgang per definitie ENKEL aan de bevinding af te meten. Zo houdt het ene verband met het ander en wil je hier met elkaar over van gedachten wisselen, dan zul je duidelijk de theologische basis moeten benoemen, wil je niet langs elkaar heen praten.
Door te stellen dat de bezwaarde GG-ers in het spoor van de jaren 20-30-40 treden, WIL je denk ik de preken uit die tijd
Wat bedoel je met de bezwaarde GG-ers? Lopen hier misschien 2 diskussies door elkaar? Ik wil vooral benadrukken dat wat nu de GGiN is, voor 1953 een schakering was binnen de GG maar niet de enige representatieve voor het gehele kerkverband. Nogmaals met verwijzing naar o.a. de affaire rondom de broers Overduin, en de aanwezigheid van predikanten die het aanbod wel degelijk leerden.
En nogmaals: De theologische basis werd vanuit theologen die het aanbod nadrukkelijk leerden gelegd.
Als je aanwijst dat de praktijk anders was dan wat Comrie en Boston voorstonden, heeft ds. G.H. Kersten de verkeerde theologen naar voren gehaald. Waarom? Hoe kan het bestaan hebben dat ds, Kersten werken van de Marrowmen heeft uitgegeven ten tijde van de felle debatten rondom dr. Steenblok?
Ik meen dat ds. Van Eckeveld en zijn ambstbroeders in de GG de leer van ds. Kersten en van de theologen die Kersten daarvoor gebruikte, met recht als de GG-leer als vanouds mogen verdedigen.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Geka

Bericht door Geka »

Beste Klavier,

In het algemeen kan ik je postings goed waarderen en ben ik het inhoudelijk met je eens.

Maar in je beschrijving van de GG van vroeger uit sla je m.i. toch echt de plank grondig mis. Ds. Van Reenen zou zo ongeveer precies hetzelfde gepreekt hebben als de Erskines qua aanbod..

Dan heb je of Van Reenen niet gehoord, of de Erskines niet; maar in ieder geval is dat echt niet waar. En dan spreek ik geen waardeoordeel uit over Van Reenen, maar zijn kracht lag vooral in de prediking van een Christocentrisch bevindelijk leven waarbij hij weliswaar gunnend van inslag was, maar toch echt wezenlijk anders dan de preken van de Erskines.

En Kersten? Moet je zijn Kort Historisch verslag eens lezen. Hoe hij fulmineert tegen het aanbod van genade.

Het is onmiskenaar dat Kersten die afkomstig was uit de Kruisgemeenten in een totaal ander geestelijk klimaat ademde dan de Erskines/Boston etc. Zeker, als het ging om de stelling te verdedigen dat het genadeverbond alleen de uitverkorenen geldt, vond Kersten aansluiting bij Bostons werk. Maar daar houdt dan de overeenkomst wel op, want de uitwerking die Kersten hier aan gaf in de prediking was toch wel fundamenteel anders dan Boston.

Misschien moet je het zo formuleren: Kersten heeft over het aanbod gesproken, de Erskines hebben het gepreekt!
refo

Bericht door refo »

'Kort historisch verslag'? Welk jaartaal draagt die uitgave ook weer?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Klavier

Bericht door Klavier »

Geka schreef:Beste Klavier,

In het algemeen kan ik je postings goed waarderen en ben ik het inhoudelijk met je eens.

Maar in je beschrijving van de GG van vroeger uit sla je m.i. toch echt de plank grondig mis. Ds. Van Reenen zou zo ongeveer precies hetzelfde gepreekt hebben als de Erskines qua aanbod..

Dan heb je of Van Reenen niet gehoord, of de Erskines niet; maar in ieder geval is dat echt niet waar. En dan spreek ik geen waardeoordeel uit over Van Reenen, maar zijn kracht lag vooral in de prediking van een Christocentrisch bevindelijk leven waarbij hij weliswaar gunnend van inslag was, maar toch echt wezenlijk anders dan de preken van de Erskines.

En Kersten? Moet je zijn Kort Historisch verslag eens lezen. Hoe hij fulmineert tegen het aanbod van genade.

Het is onmiskenaar dat Kersten die afkomstig was uit de Kruisgemeenten in een totaal ander geestelijk klimaat ademde dan de Erskines/Boston etc. Zeker, als het ging om de stelling te verdedigen dat het genadeverbond alleen de uitverkorenen geldt, vond Kersten aansluiting bij Bostons werk. Maar daar houdt dan de overeenkomst wel op, want de uitwerking die Kersten hier aan gaf in de prediking was toch wel fundamenteel anders dan Boston.

Misschien moet je het zo formuleren: Kersten heeft over het aanbod gesproken, de Erskines hebben het gepreekt!
Beste Geka,
Het aanbod van genade is door ds. Kersten niet anders geleeerd dan zijn zoon? Want dat zou dan een conclusie kunnen zijn. Ik vraag me af of dat wel klopt. Ik denk dat wat jij onder aanbod verstaat wat anders is dan ik poog duidelijk te maken.
Kersten heeft tegen de remonstrantse wijze van aanbod gestreden, dat is een feit. Ik heb uitspraken van ds. Van Reenen aangetroffen over het aanbod die ik weinig anders dan die van de Erskines kan lezen. Vanuit het geheel van de theologie van de Erskines en Boston is het aanbod van genade anders, dan als we eenzijdig het aanbod eruit lichten en opzichzelf zetten. Ik meen dat het aanbod van genade vooral samen met de leer van wedergeboorte, van de rechtvaardigmaking gebracht moet worden als een eenheid. En dan kom ik toch echt op een meer gelijke theologie van Kersten en de Marrowman.
Wat ik me dan wel afvraag is of het aanbod dat Erskines, Boston en Comrie voorstonden wel zo ruim was als soms beweerd wordt. Het moet wel bezien worden tegelijkertijd met de kenmerken die zij predikten. En dat ging heel diep. Vanuit die samenhang kan ik ds. Kersten niet anders interpreteren dan ik in mijn posts gedaan heb. Ik meen dat ds. Kersten geen moeite had met de Erskines en Boston getuige zijn inspanningen deze theologen zo prominent voor het voetlicht te brengen? Of hoe zou je dan anders willen duiden?
Ik kan me niet voorstellen dat een predikant als ds. Van Eckeveld de plank ook mis slaat in zijn beroep op de oude voorman van de Gergem. En de analyze van ds. Golverdingen gaat ook in die richting, als ik het goed heb.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Geka

Bericht door Geka »

Beste Klavier,

Wat betreft Kersten: een paar feiten die ik je ter overweging wil meegeven.

Kort Historisch verslag van de GG, schreef Kersten in 1947

"Luide werd gepredikt dat het de welmenende aanbieding van de genade Gods in Christus is aan allen die onder het Evangelie leven, teneinde zij alleen op grond van die aanbieding die aan hen als zondaars geschiedt, dat heil door een levendig geloof zouden aannemen en in bezit erlangen. Alleen op grond van aanbieding aannemen!"

Dit zijn de woorden van Kersten. Op basis hiervan zegt de GGIN dat Kersten dus een tegenstander van het aanbod van genade was. Dat is evenmin waar, er zijn diverse andere citaten waaruit blijkt dat Kersten voorstander van het aanbod was.

Wat dan? Waarom was Kersten zo tegen de gedachte 'alleen op grond van aanbieding aannemen" ?
In De prediking van het Evangelie zegt ds. Harinck dat Kersten hier ageert tegen een remonstrantse aanbodsprediking. Maar ik zeg: er was meer aan de hand! Waar reageerde Kersten op?
Hetzelfde boek van Harinck geeft het antwoord. Op blz 78 wordt een citaat geplaatst van ds. J.R. Kreulen, een belangrijk vertegenwoordiger van de Gelderse richting in de Chr. Ger. Kerk van voor 1892. Hij schreef in 1858 in De Bazuin het volgende:

"De welmenende aanbieding van de genade Gods in Christus, aan allen die onder het Evangelie leven, teneinde zij allen, alleen op grond van die aanbieding, die aan hen als zondaars geschiedt, dat heil door een levendig geloof zouden aannemen en in bezit krijgen"

De woordelijke overeenkomst is overduidelijk. Kersten (afkomstig uit de Kruisgemeenten waar mensen als Smit, Van den Oever e.a. duidelijk het aanbod afwezen) ageert tegen de Gelderse richting van de Chr. Ger. Kerk. Volgens hem (en opmerkelijk is: Harinck verwijt op blz. 78 Kreulen niets, terwijl hij wel Kersten interpreteert alsof deze tegen een remonstrants aanbod zich keert) is deze wijze van spreken remonstrants. In ieder geval zal hij er het nadrukkelijk benoemen van het werk van de H. Geest in gemist hebben.
Daarnaast zal ook de profilering van zijn kerkverband een rol gespeeld hebben. In ieder geval vindt hij de betreffende uitspraak verre van Schriftuurlijk.

Maar nu, waar komt die uitspraak eigenlijk vandaan? En is ze wel zo onschriftuurlijk? Enkele maanden nadat ik het boek van ds. Harinck las, las ik een ander boek. En in dat boek stond een voorwoord van de schrijver, waaruit me duidelijk werd dat de gewraakte woorden niet origineel van Kreulen afkomstig waren. Die schrijver schreef het volgende:

"Om nader te komen, het is zeker, dat het eerste en voornaamste deel van de uitwendige roeping, te weten de welmenende aanbieding van de genade Gods in Christus, aan allen die onder de bediening van het Evangelie leven, ten einde zij allen, alleen op grond van die aanbieding, die aan hen als ZONDAARS, geschied; dat heil door een leven¬dig geloof zouden aannemen en in bezit erlangen, een Leer is, overeenkomstig de formulieren van Enigheid, zowel van die der uit- als der inlandse Gereformeerde kerken; en dat zulks de bestendige Leer van een grote heerschaar van de eerste Hervormde Godgeleerden van de Reformatie af tot nu toe geweest en gebleven is."

En om welk boek ging dat? Dit werk: Het eerste en voornaamste deel van de uitwendige roeping, door Th. Avinck, vriend van A. Comrie...

Ga je het begrijpen? Kersten meende Kreulen te kunnen beschuldigen van remonstrantisme, maar in feite beschuldigde hij Avinck daarvan. Hij zal zeker niet geweten hebben dat hij met zijn opmerking niet Kreulen maar Avinck remonstrantisme toedichtte.
Niettemin wordt pijnlijk duidelijk dat de wijze zoals Boston, Comrie en Avinck over het aanbod spraken ten diepste door Kersten niet begrepen is. Want dat het aanbod van genade de grond van het (door de Geest gewerkte!) geloof vormt, is voluit Bijbels en bij diverse oudvaders terug te vinden.

Dit voorbeeld laat zien dat de overeenkomst tussen de uit de Kruisgemeenten afkomstige Kersten en de Marrowmen en de daarmee eensgeestige Avinck maar zeer ten dele was. Bij bepaalde noties kon Kersten de theologie van de Marrowmen goed gebruiken (2 verbonden), maar het geheel overziende is de verwantschap minimaal. Dat geldt zowel de prediking van het Evangelie als de opvattingen over de heilsorde.

En wat Golverdingen, Eckeveld en ook Harinck betreft: mijn inschatting is dat zij vanuit hun eigen positieve kijk op de Erskines en Boston, en de wens om dat geluid te laten horen, toch komen tot een te optimistische interpretatie van de GG in het verleden.
Ik voel me inhoudelijk zeer aan hen verbonden, maar ik meen desondanks dat hun weergave (hoeveel sympathie ik er ook voor heb) te rooskleurig is.
memento

Bericht door memento »

Ik denk wel eens dat dat nu de kern van het probleem is. Er over spreken, ipv eruit. Niet alleen als het gaat over het aanbod van genade, maar bovenal over Christus, die toch de inhoud is van ons geloof. De onmogelijkheid der prediking...
geledu

Bericht door geledu »

Maar is het ook niet zo dat ook in de theologische visie van Ds GH Kersten er een verschuiving heeft plaatsgevonden ?

Zeker in het licht van het op zijn initiatief uitgegeven werkje (in 1948 net voor zijn sterven) :over het verbond der genade,
Waar ook de vragen in zijn opgenomen betreffende het verbond der genade van de Erskines.
Ds Kersten heeft zelfs bepaalde uitdrukkingen in dat boekje cursief laten drukken, o.a. in de onderstaande vragen met antwoorden die ook in dat boekje stonden :
"vr. 91 Wat verstaat gij door de bediening van het Verbond?
antw. Het gehele beheer ervan, waardoor het krachtdadig kan gemaakt worden tot het doel, waartoe het was opgericht, Psalm 89:29.

vr. 92 Wie zijn de voorwerpen van deze bediening?
antw. Zondaren uit het mensdom, zonder enige beperking, of het geslacht van Adam zonder uitzondering, Joh. 3:14,15.

vr. 93 Hoe bedient Hij het Verbond aan zondaren uit het mensdom, zonder enige beperking?
antw. In het algemene aanbod van het Evangelie, hetwelk is een ‘verkondiging van grote blijdschap die al den volke wezen zal’, Lukas 2:10, en waarin allen, zonder onderscheid, verklaard worden welkom te zijn, Spr. 8:24, Mark. 16:15. “
Hierin geeft Kersten zo aan het einde van zijn leven duidelijk blijk van het feit dat hij een onvoorwaardelijk aanbod voorstaat.
Ook heeft hij zich volledig achter zijn zoon Ds. J.W. Kersten geschaard die toch ook duidelijk een onvoorwaardelijk aanbod voorstond.

Dat het aanbod in de GG van vroeger altijd beter en duidelijker gepreekt werd kun je idd niet altijd zeggen, maar er was wel die ruimte onderling.
Ds Kok die zelfs preases was van de Gen Synode maar ook een Ds Verhage, Ds A de Blois, Ds Barth,Ds H.A. Minderman, Ds P Honkoop sr., Ds G.A. Zijderveld.
Maar ik verbaasde me ook over de preek van Ds C van Dam (uit een ander topic.)
En zeker in de tijd dat het onderwerp ging spelen kwamen er steeds meer predikers die duidelijk de lijn aanhielden in hun prediking van een algemeen aanbod der genade. Ook in de periode net na de scheuring :
Als je kijkt naar de genoemde Ds J.W. Kersten , Ds A Vergunst, Ds A. Elshout, Ds K de Gier, Ds Kuijt.

Het accent verschil zat menigmaal in het feit dat elke prediker wel theoretisch achter de onvoorwaardelijke prediking stond, maar dat er in de praktijk van de prediking , door welke oorzaak dan ook , meestal door een gevoel van angst, er onbedoeld, voorwaardelijk gepreekt werd.
In die zin dat de bevinding zo'n plek kreeg in de prediking dat het de Schrift verklaring ging overschaduwen.
Oude Paden

Klavier,

Je probeert elke zin van mij te ontleden en daartegen je eigen mening te plaatsen. Prima hoor! Maar in deze denk ik dat ik me het beste maar bij Geka wil aansluiten en nog een kort samenvatten wat ik bedoel.
Ik snap nl. niet dat je niet ziet dat de door mij genoemde predikanten van de GG ten tijde van Kersten absoluut geen aanbods dominees waren. Dan lees je het m.i. erin terwijl het er niet is.
Jij probeert steeds de nadruk te leggen op het feit dat Ds. Kersten Het genadeverbond van Boston aanbeval e.d. Maar eerlijk gezegd met alle respect voor Ds. Kersten, was hij echt zelf niet zo ruim als De Schotten en Engelsen. Maar dat zie je een beetje terug bij Ds. Mallan. Veel waardering voor de Erskines, maar het aanbod brengt hij zelf wel anders. Mede door het ontdekkend element in de prediking waren ze erg mild t.o.v. de Schotten.Maar je kunt niet stellen dat ze daarom zelf ook zo ruim waren. Enne.........waren de Erkines en Boston wel zo ruim als nu gedacht en gewild.
Ook hierbij teken ik nog altijd bezwaar aan. Het geheel van hun prediking is scherp en ontdekkend, Of dat dat in goede aarde valt bij mensen als van der Zwaag???
Plaats reactie