Jaarboekje en cijfers GG

Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Ik hoorde vorige week weer van een meisje die de televisie gebruikt om op de hoogte te blijven van het wereldnieuws. Kijkt journaal, af en toe even actualiteiten.
Ik ken deze dame niet (vermoed ik), maar vaak is televisiebezit een symptoom van een levenshouding die in de gereformeerde gezindte niet gewenst, laat stil staan gebruikelijk, is.
Dat blijkt ook uit het feit, dat de TV voor haar een zodanig prominente plaats in haar leven inneemt, dat ze liever van kerkverband wisselt, dan een paar keer het journaal mist. :wink:
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Unionist schreef:Jij kan veel uit een kleine posting destilleren zeg.
Ik neem niet aan, dat die vragen significant anders zijn dan die hier door sommigen wel eens gesteld worden. :wink:
Zo ja, dan hoor ik het graag.
Oftewel: welke kritische vragen zijn dat, waarbij de vragensteller bij aandringen van het Avondmaal wordt geweerd?
Kortom: gooi maar gewoon open, in plaats van allerlei beschuldigingen zonder onderbouwing te roepen.
Marnix

Bericht door Marnix »

memento schreef:@Marnix,

Los van het feit dat m.i. een kerk geen enkel recht heeft dingen te verbieden, anders dan omdat Gods woord dat gebiedt, ook al is het nog zo'n rotding, vraag ik me toch wel ernstig af of TV nu zo belangrijk is om daarvoor de gemeente te verlaten...
Ik denk dat het niet puur om die TV gaat, maar meer om een principekwestie, het opleggen van dit soort regels en daar zefls zulke zware consequenties aan koppelen. Kijk, ik kan prima zonder TV leven, maar ik zie niet in waarom ik dat zou moeten doen. Ik hou hem veel liever want ik beleef er best wel veel plezier aan, leer er veel van etc. Als je dan zo voor het blok gezet wordt zou ik enorm teleurgesteld zijn in mijn kerk, het heeft wat van een dictatuur zeg maar: je moet de leiders gehoorzamen want anders....... Ik zou me daarmee niet geaccepteerd voelen in de kerk, en me er ook niet thuis voelen als mensen je dingen gaan verbieden die God niet verbiedt.

Adrianus, ik ken genoeg GerGemmers die wel een tv hebben en daar geen problemen mee krijgen. Het verschilt nogal per regio, plaats etc.

Tiberius, ik heb uitgelegd waarom jou theorie over het belang van de tv niet klopt. Overigens is ze helemaal niet van kerkverband gewisseld. Of dat zo blijft weet ik niet, maar ze probeert er met de kerk uit te komen. Ik zei alleen: Ik kan me voorstellen dat iemand in zo'n geval overstapt naar een andere kerk.

Verder, als je de TV gebruikt voor nieuws en actualiteiten, verschilt dit medium dan niet van het lezen van een krant of het luisteren naar de radio voor die doeleinden. Dan is er met de levenshouding toch niets mis? Als ze dat dan aangeeft aan de kerkenraad, waarom zegt men dan niet: Oke, prima, als jij de TV op die manier gebruikt en je het voor God kan verantwoorden, dan is het goed?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

Overigens is mijn vraag nog niet beantwoord: Hoeveel mensen die niet geloofden of in ieder geval niet bij een kerkverband aangesloten waren, zijn er bij gekomen?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Een

Bericht door Een »

Marnix schreef:Overigens is mijn vraag nog niet beantwoord: Hoeveel mensen die niet geloofden of in ieder geval niet bij een kerkverband aangesloten waren, zijn er bij gekomen?
Zie het nd-verslag

Gergem lichte groei

Een persoon blijkbaar.
wim

Bericht door wim »

Adrianus schreef: Marnix, dit is de visie van een GKV-er over zaken die binnen de doelgroep van dit forum breed geaccepteerd zijn en wel degelijk als relevant in het licht van God Woord worden gezien. Dat jij daar als buitenstaander anders over denkt weten we nu onderhand wel en snappen we ook heel goed. Weet toch eens van ophouden man.
Wie is hier nu de buitenstaander? Zelf heb ik geen TV (zonde van m'n tijd), maar ik ken er genoeg die er wel eentje hebben en daar heel goed mee om kunnen gaan en toch ook voluit binnen de doelgroep van RF behoren. Dat er mensen goed met de TV om kunnen gaan, wordt alleen nooit geloofd door mensen die het zelf niet zouden kunnen.
Adorote

Bericht door Adorote »

Het is weer de aloude discussie hier; het is heel eenvoudig de Christen is wel in deze wereld maar niet van deze wereld.en dat moet te zien zijn.

Laat men daar maar is over nadenken .
Laatst gewijzigd door Adorote op 04 jun 2007, 12:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Adorote

Bericht door Adorote »

Het is weer de aloude discussie hier; het is heel eenvoudig de Christen is wel in deze wereld maar niet van deze wereld.en dat moet te zien zijn.

Laat men daar maar is over nadenken .
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Tiberius, ik heb uitgelegd waarom jou theorie over het belang van de tv niet klopt.

(...)

Verder, als je de TV gebruikt voor nieuws en actualiteiten, verschilt dit medium dan niet van het lezen van een krant of het luisteren naar de radio voor die doeleinden. Dan is er met de levenshouding toch niets mis? Als ze dat dan aangeeft aan de kerkenraad, waarom zegt men dan niet: Oke, prima, als jij de TV op die manier gebruikt en je het voor God kan verantwoorden, dan is het goed?
Zolang de TV geen prominente plaats in je huis en hart inneemt, en je hem alleen gebruikt voor nieuws, etc, zal je van de meeste kerkenraden niets horen.

Het wordt natuurlijk wat anders, als jij een knots van 81 cm HDReady RealFlat TV aan je muur hebt hangen. Dan moet je behoorlijk kunnen praten, wil je de kerkenraad op de mouw kunnen spelden, dat het je alleen om journaal en actualiteiten gaat. :wink:

Het gaat er niet om om mensen weg te sturen, maar dan denk ik toch niet dat je echt in de gereformeerde gezindte hoort.

Dit keer sluit ik me bij de wijze woorden van Adorote aan.
helma

Bericht door helma »

Het is natuurlijk tegenwoordig een lastige kwestie
iedereen met internet kan in principe televisie kijken
Waar lig je dan nog een scheidslijn?
niemand kan het controleren

een paar jaar geleden was het hier nog heel 'normaal' als een ouderling plotseling op huisbezoek een deurtje opentrok van een wandmeubel om te controleren of er een TV achterzat

nu zit achter hetzelfde deurtje wel een scherm, maar het is geen TV meer (tenminste.....men noemt het geen tv, maar pc)

en wat nu?
wim

Bericht door wim »

Adorote schreef:Het is weer de aloude discussie hier; het is heel eenvoudig de Christen is wel in deze wereld maar niet van deze wereld.en dat moet te zien zijn.
Uiteraard kun je het daar niet mee oneens zijn.
Aan een aantal van mijn naasten (met TV) is dat gelukkig goed te zien (en te merken!).
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

helma schreef:een paar jaar geleden was het hier nog heel 'normaal' als een ouderling plotseling op huisbezoek een deurtje opentrok van een wandmeubel om te controleren of er een TV achterzat
Dat is natuurlijk volkomen idioot en heeft niets meer met huisbezoek te maken.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

helma schreef:een paar jaar geleden was het hier nog heel 'normaal' als een ouderling plotseling op huisbezoek een deurtje opentrok van een wandmeubel om te controleren of er een TV achterzat
:mrgreen: Die kastjes werden in de volksmond zelfs ........kastje genoemd, waarbij je op de stippeltjes de naam van de GG-predikant mocht invullen :wink:
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:Zolang de TV geen prominente plaats in je huis en hart inneemt, en je hem alleen gebruikt voor nieuws, etc, zal je van de meeste kerkenraden niets horen
Wishful thinking.
Van a.s. belijdeniscatechisanten wordt geëist dat ze beloven nooit en te nimmer tv te nemen. Wie dat niet kan beloven, mag geen belijdenis doen. Onlangs in m'n nabije omgeving weer meegemaakt. Zó jaagt men de jeugd weg.
Marnix

Bericht door Marnix »

Hendrikus, inderdaad. Tiberius, als je dan niet bij de Gereformeerde Gemeente hoort vraag ik me af of men wel de goede criteria gebruikt om dat te bepalen. Dit is gewoon kuddegedrag, je moet doen wat mensen normaal vinden en als regels hebben ingesteld en anders hoor je er niet bij? Wie is er ook alweer Heer van de Kerk?
Een schreef:
Marnix schreef:Overigens is mijn vraag nog niet beantwoord: Hoeveel mensen die niet geloofden of in ieder geval niet bij een kerkverband aangesloten waren, zijn er bij gekomen?
Zie het nd-verslag

Gergem lichte groei

Een persoon blijkbaar.
Is dat dan niet iets om ons veel meer zorgen om te maken, dan het feit dat er mensen naar een ander kerkverband overgaan?
Plaats reactie