memento schreef:@Marnix,
Los van het feit dat m.i. een kerk geen enkel recht heeft dingen te verbieden, anders dan omdat Gods woord dat gebiedt, ook al is het nog zo'n rotding, vraag ik me toch wel ernstig af of TV nu zo belangrijk is om daarvoor de gemeente te verlaten...
Ik denk dat het niet puur om die TV gaat, maar meer om een principekwestie, het opleggen van dit soort regels en daar zefls zulke zware consequenties aan koppelen. Kijk, ik kan prima zonder TV leven, maar ik zie niet in waarom ik dat zou moeten doen. Ik hou hem veel liever want ik beleef er best wel veel plezier aan, leer er veel van etc. Als je dan zo voor het blok gezet wordt zou ik enorm teleurgesteld zijn in mijn kerk, het heeft wat van een dictatuur zeg maar: je moet de leiders gehoorzamen want anders....... Ik zou me daarmee niet geaccepteerd voelen in de kerk, en me er ook niet thuis voelen als mensen je dingen gaan verbieden die God niet verbiedt.
Adrianus, ik ken genoeg GerGemmers die wel een tv hebben en daar geen problemen mee krijgen. Het verschilt nogal per regio, plaats etc.
Tiberius, ik heb uitgelegd waarom jou theorie over het belang van de tv niet klopt. Overigens is ze helemaal niet van kerkverband gewisseld. Of dat zo blijft weet ik niet, maar ze probeert er met de kerk uit te komen. Ik zei alleen: Ik kan me voorstellen dat iemand in zo'n geval overstapt naar een andere kerk.
Verder, als je de TV gebruikt voor nieuws en actualiteiten, verschilt dit medium dan niet van het lezen van een krant of het luisteren naar de radio voor die doeleinden. Dan is er met de levenshouding toch niets mis? Als ze dat dan aangeeft aan de kerkenraad, waarom zegt men dan niet: Oke, prima, als jij de TV op die manier gebruikt en je het voor God kan verantwoorden, dan is het goed?