jvdg schreef:caprice schreef:helma schreef:pierre27 schreef:
Dag..ook vanavond gehoord van kansel 2 mannen ja..

Hoorden jullie dat van dezelfde kansel als ik?

(Rhenen)
Of Klaas-Jan en Pierre27 het van dezelfde kansel hoorden als jij en ik weet ik niet, maar ik was dus in elk geval ook in Rhenen. Wat een mooie preek hé? Zo praktisch. En nu, wat doen we er mee?
Vertel, vertel..........
Wat was dat praktische?
Daar hongeren, denk ik, velen naar.
Wel, gij lokt mij op een off-topic spoor. :!:
Maar omdat de moderator het hoogstpersoonlijk vraagt:
Ds. W. Visscher preekte over Hebreeën 4:14: Dewijl wij dan een groten Hogepriester hebben, Die door de hemelen doorgegaan is, namelijk Jezus, den Zoon van God, zo laat ons deze belijdenis vasthouden.
De preek werd ingeleid van de situatie van de christenen in Nederland, zoals die nu is. Over waar wij wonen en leven, de buurman die niet kerkelijk is, collega's die homosexueel zijn, en meer van dat soort voorbeelden. In zo'n maatschappij staan wij. En waar staan wij voor?
Ook werd de vraag gesteld, wat doen wij met de preek? Achten wij het bloed van Christus onrein, door de preek te horen, en naast ons neer te leggen? Waar is er zondagochtend over gepreekt? Weten we dat nog? We lezen allemaal nog uit de Bijbel. We bidden ook nog wel. Soms lezen we ook nog wel uit een goed boek, maar de oudvaders, zoals W. á Brakel hadden veel meer: mediteren, vasten. De reine dieren uit het Oude Testament herkauwden hun voedsel. Dat moeten wij ook doen met de preek. Er mee aan de voeten des Heeren terecht komen, omdat er maar één ding is wat noodzakelijk is wat er geschieden moet tussen wieg en graf. Die toepassing, daar komt het op aan.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck