Waar moet ik dan inhoudelijk op reageren? Oncontroleerbare speculaties? Het is nu wel de omgekeerde wereld. Ik blijf bij mijn standpunt dat dit op andere vlakken niet getollereerd zou worden en dat ik niet snap dat het in een vorig topic dat ook niet getollereerd werd, maar dat het nu wel kan.Jongere schreef:Je hebt gelijk, toen had ik echter het idee (door verschillende reacties) dat dit speculatief was. Dat blijkt het niet te zijn.Kaw schreef:De bron was in het bewuste topic ook genoemd, dus dit snap ik niet helemaal.
Overigens is een discussie over dit artikel goed, maar dan wel over de inhoud ervan. Als je een negatieve tendens ervaart is het hier de mogelijkheid om die recht te zetten, maar dan wel inhoudelijk. Dus niet alleen mopperen over de tendens, anders kan er op een gegeven moment nergens meer kritiek op worden geleverd.
Bijbelstudiedagen SRA!
Re: Bijbelstudiedagen SRA!
Ik weet niet precies wat je hier mee bedoelt. Het persoonlijk gevoel van anderen steeds negatiever? Misschien bedoel je mij daarmee. Inderdaad, ik stond en sta negatief tegenover een beweging als SRA. Dat mag duidelijk zijn. Echter, de ontwikkeling die ze nu doormaken bevestigt dat negatief er tegenover staan. Dat maakt het niet negatiever. Het geeft me wel duidelijkheid. Ik vond het erg moeilijk dat mensen/predikanten waar ik achting voor heb positief stonden tegenover SRA en verwante activiteiten. Dat wordt er dan nu wat makkelijker op voor mij.Kaw schreef: Mijn persoonlijke gevoel wordt bevestigd omdat het persoonlijke gevoel van anderen ook steeds negatiever worden.
Kaw, je kunt het niet laten he , om de GG er bij te halen.
Probeer nu eens om niet uit je gevoel , of liever, vanuit je frustratie te reageren maar rationeel.
De GG heeft er in deze discussie NIETS mee te maken , daar om was ik zo duidelijk over de bron.
Persoonlijk heb ik gewezen op het feit dat ik schrik van de geciteerde uitspraken , maar voor mij blijft ook staan dat ik blij ben als ik de verschillende sprekers zie die op de agenda staan voor de komende SRA avonden.
Probeer nu eens om niet uit je gevoel , of liever, vanuit je frustratie te reageren maar rationeel.
De GG heeft er in deze discussie NIETS mee te maken , daar om was ik zo duidelijk over de bron.
Persoonlijk heb ik gewezen op het feit dat ik schrik van de geciteerde uitspraken , maar voor mij blijft ook staan dat ik blij ben als ik de verschillende sprekers zie die op de agenda staan voor de komende SRA avonden.
Gereformeerde Gezindte?Wilhelm schreef:Kaw, je kunt het niet laten he , om de GG er bij te halen.

En ik kan ook wel citaten vinden waar je van schrikt als ze buiten zijn verband staan.
Neem nu deze: "maakt u een nieuw hart en een nieuwen geest" en deze uitspraak komt van iemand die je hoog hebt staan. Dat kan ik veilig zo stellen.
Of deze over de gaven van de Geest: "Uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouden zullen dromen dromen."
- MarthaMartha
Re:
Nou moe, dat mag wel een beetje minder dimdi.Dimdi schreef:En ten overvloede, Andrea, mijn persoonlijke mening: houdt je verre van deze avonden!
Je ziet veel mensen die daar komen/ tot bekering komen afglijden tot een verbazend remonstrantisme waar de rillingen van over je rug lopen.
Zelf heb ik veel geleerd op zowel de heartcry als de sra-avonden. En ook ik heb mijn kritische kanttekeningen. Een stelregel die je overal moet hanteren is die van de gemeente in Berea. Wanneer je zo'n avond hebt bezocht, wanneer je een boek leest, wanneer je in je eigen gemeente een dienst hebt bijgewoond.... ga altijd naar huis en onderzoek in de bijbel of de dingen alzo zijn. En wees als een kip: eet het graan en laat de troep liggen.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Laten we eens kijken hoe Heart Cry zelf reageert:
Men valt in het kerkbladartikel nogal over de visie op heiliging, maar ik heb zo het vermoeden dat dat de kerkenraad van HHK Hardinxveld met onderstaande niet veel moeite kan hebben.Heart Cry schreef: We leven anno 2008 geestelijk gezien in een verwarrende tijd. Allerlei wind van leer waait er rond. Daarom hebben we als Stichting Heart Cry een visiedocument geschreven, waarin we onze visie en ons verlangen duidelijk hebben verwoord. Tevens willen we door dit document duidelijkheid geven over een aantal theologische misverstanden. Wil je het hele visiedocument lezen, klik dan hier.
Heart Cry schreef: 4. Heiligmaking
Het doel van de heiligmaking vinden we in Rom. 8:29 ‘Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.’ Daar gaat het om, dat we veranderd worden naar het Beeld van Christus, dat we veranderd worden in ons denken, onze gezindheid, ons gedrag, kortom in alles. Daar willen we ons naar uitstrekken. Weliswaar is op deze aarde geen zondeloze volmaaktheid mogelijk voor de gerechtvaardigde zondaar. Dit ontslaat ons echter nimmer van onze verantwoordelijkheid en vraagt ons de gezindheid te hebben die we ook bij Paulus aantreffen in bijvoorbeeld Fil. 3: ‘Niet dat ik het alrede gekregen heb, of alrede volmaakt ben; maar ik jaag ernaar, of ik het ook grijpen mocht, waartoe ik van Christus Jezus ook gegrepen ben. Broeders, ik acht niet, dat ikzelf het gegrepen heb. Maar één ding doe ik, vergetende hetgeen achter is, en strekkende mij tot hetgeen voor is, jaag ik naar het wit, tot den prijs der roeping Gods, die van boven is in Christus Jezus.’ (Fil. 3:12-14). Zijn we bereid te jagen naar het wit, of maken we ons er graag gemakkelijk van af met een ongegrond beroep op de ‘rechtvaardiging van de goddeloze?’ Het is waar, dat een wedergeboren mens juist in de dagelijkse beleving, de (soms hevige) strijd ervaart tussen vlees en Geest die lijnrecht tegenover elkaar staan, maar het is ook waar dat we in betrekking tot onze positie in Christus een nieuw schepsel zijn. ‘Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden.’ (2Kor. 5:17) En daarom mogen we door het geloof en door Gods genade ons steeds weer als een nieuw schepsel zien in Hem. Hierdoor kunnen we meer en meer veranderd worden naar Zijn beeld en worden wie we zijn in Christus. Heiligmaking heeft dan ook niets te maken met eigen slaafse pogingen, maar met de levende gemeenschap met Christus’ dood en opstanding door Zijn Geest Die in ons woont.
Eén ding omtrent de heiligmaking is vanuit de Schrift heel duidelijk: ‘zonder heiligmaking zal niemand de Heere zien.’ (Hebr. 12:14) Niet na dit leven, maar ook niet in dit leven. Een slordige levenswandel brengt ons altijd in de duisternis en neemt de vrede van God weg, die alle verstand te boven gaat. Is dit ook niet een reden van veel geloofsonzekerheid bij veel christenen? Daarom is het belangrijk de heiliging na te jagen, terwijl we mogen weten dat God ons in de Zoon van Zijn liefde al gegrepen heeft.

Re: Re:
Je bedoelt: levende kippen of dode kippen? In mijn omgeving zijn er daar dode kippen levend geworden waar niemand op heeft durven hopen. Ikzelf ben nog nooit naar de SRA of HeartCry geweest en heb daar eigenlijk ook geen behoefte aan, maar ik heb altijd zoiets van: als de vruchten goed zijn, dan kan de boom ook niet verkeerd zijn. Als je dan objectief kijkt naar de kritiek, dan blijft er weinig van over. Daarom heb ik nu deze hoek gekozen. Het kan best zijn dat ik op een gegeven moment ook vind dat ze fout zitten, maar tot nu toe zie ik bitter weinig aanleiding om die gedachte te kiezen.Ander schreef:En het resultaat? Magere kippen of vette kippen?MarthaMartha schreef: En wees als een kip: eet het graan en laat de troep liggen.
Laatst gewijzigd door Kaw op 25 feb 2008, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Nog één keer voor de duidelijkheid:
Dit is een gevoelig onderwerp voor sommige mensen. Reageer alléén inhoudelijk en onderbouwd. Corydoras geeft het goede voorbeeld.
Als dit toch nog uitloopt op een wederzijdse beschuldigingstirade gaat het topic dicht.
Vriendelijke groet,
Jongere
Dit is een gevoelig onderwerp voor sommige mensen. Reageer alléén inhoudelijk en onderbouwd. Corydoras geeft het goede voorbeeld.
Als dit toch nog uitloopt op een wederzijdse beschuldigingstirade gaat het topic dicht.
Vriendelijke groet,
Jongere
Beste mensen,
Het gefrustreerde gesteek heen en weer in dit topic is niet zinnig.
We willen de kans geven om een tegengeluid te laten horen over deze initiatieven in de hoop dat er goede inhoudelijke reacties komen die wat duidelijkheid scheppen.
Neem inderdaad een voorbeeld aan Corydoras
Met vriendelijke groet,
Tiberius
Edit> Een gewaarschuwd man telt voor twee; dus met 2 mod-warnings voor 4.
Het gefrustreerde gesteek heen en weer in dit topic is niet zinnig.
We willen de kans geven om een tegengeluid te laten horen over deze initiatieven in de hoop dat er goede inhoudelijke reacties komen die wat duidelijkheid scheppen.
Neem inderdaad een voorbeeld aan Corydoras
Met vriendelijke groet,
Tiberius
Edit> Een gewaarschuwd man telt voor twee; dus met 2 mod-warnings voor 4.

Dat visiedocument is wel de moeite van het lezen waard.
In het verlengde van Coridoras uit een lezing:
12. U WEES OP DE VRUCHTEN VAN DE HEILIGMAKING IN ONS LEVEN TEGEN-
OVER DE STANDEN. HET IS TOCH OOK ZO DAT JE ALS GELOVIGE IN JEZELF STEEDS MEER ZONDEN ZIET. KORTOM, IK BRENG IN MIJN EIGEN OGEN ZO WEINIG TERECHT VAN DE HEILIGMAKING. DAT BENAUWT MIJ ZO VAAK. KUNT U DAT WAT TOELICHTEN?
Ik denk dat dit iets is wat iedereen zal herkennen, die verlangt naar meer van de Heere in zijn leven. Eén van de dingen waar aan je kunt merken dat je vervuld bent met de Heilige Geest, is dat je zo ontzettend ontevreden bent over jezelf en je eigen geestelijk leven. Dat je er zo van doordrongen bent dat er veel meer bij de Heere te krijgen is.
In Zijn kracht zou er veel meer mogelijk zijn. Ik leef zo onder de maat. Ik doe Hem zoveel te kort.
Als je dus van jezelf zegt: wat zie ik toch veel zonden, wat breng ik weinig terecht van de heiligmaking: wees er gelukkig mee dat je daar oog voor gekregen hebt. Maar blijf er niet bij steken en denk niet: ‘Nu zit het wel goed bij mij.’
Maar wees er van overtuigd dat wat bij jou ten enenmale onmogelijk is (namelijk om heilig te leven), dat dit bij de Heere wel mogelijk is. Dat Hij kan maken dat je heilig leeft. Dat heilig leven alleen maar is: leven als rank aan de wijnstok. Dat is eenvoudig zelf niets kunnen doen zonder de Heere Jezus, waarin je ziet op Hem, waarbij je Hem in alles nodig hebt, waarbij je in diepe afhankelijkheid van Hem leeft. Dat is heiligma-king! Laten we dan maar niet te snel tevreden zijn over wat we daarvan in ons eigen leven kennen, maar laten we altijd jagen naar meer.
Nu een punt van kritiek van mijn kant. Finney is een predikant met een zeer omstreden staat van dienst. Er zijn vele mensen onder zijn prediking tot bekering gekomen, maar het is zeer bekend dat hij een afschuw had van het wachten op de Heilige Geest zoals hij dat zelf noemde en waarin ik nog wel in mee wil gaan, maar zijn vervolgconclusie is helaas minder fraai namelijk dat hij een methode heeft ontwikkeld die psychisch zo zou aanspreken dat mensen daardoor tot bekering zouden komen. Tamelijk methodisch en charismatisch? Ik ben benieuwd in hoeverre men zich laten inspireren door deze man. Hij preekte hel en verdoemenis om mensen tot overtuiging te laten komen, maar niet vanuit een Goddelijk perspectief om mensen tot Christus te drijven, maar vanuit het besef dat de methode goed functioneerd. Als ik dan in een lezing van HeartCry dezelfde structuur terug vind en citaten van hem lees, dan ben ik nieuwsgierig hoe het op zo'n avond aan toe gaat en hoever je dan nog af zit van een emotiebekering als in een tijdelijke opvlieging in het heetst van de preek. Nu ken ik zat mensen die nu al jaren een leven dicht bij God leven na een bezoekje van HeartCry, dus het is geen tijdelijke bevlieging geweest, maar ik vraag me wel af of de methodiek iets is waar op vertrouwt moet worden. Overigens was Finney geen remonstrant. Hij geloofde dat mensen alleen door het geschonken geloof behouden worden. Maar hij had wel het idee dat zijn methode zo goed was dat dit de reden was waarom zoveel mensen onder zijn prediking tot bekering kwamen. Een door een methode gestimuleerde opwekking dus. Was Willow Creek ook niet op zoiets gegrond? Een fundament dat zand zal blijken te zijn.
- MarthaMartha
Kaw.... wat doe je nou?Kaw schreef:Ik ben benieuwd in hoeverre men zich laten inspireren door deze man. Hij preekte hel en verdoemenis om mensen tot overtuiging te laten komen, maar niet vanuit een Goddelijk perspectief om mensen tot Christus te drijven, maar vanuit het besef dat de methode goed functioneerd. Als ik dan in een lezing van HeartCry dezelfde structuur terug vind en citaten van hem lees, dan ben ik nieuwsgierig hoe het op zo'n avond aan toe gaat en hoever je dan nog af zit van een emotiebekering als in een tijdelijke opvlieging in het heetst van de preek.
Hoe vind jij in een lezing van HeartCry dezelfde structuur terug? daar ben ik heel benieuwd naar!
Ik heb daar nog nooit de indruk gehad van een hel en verdoemenis preek!!! Wat je vraagt over emotie-bekering, dan kan ik je een geschiedenis vertellen die Francois Carr op een conferentie vertelde, hij vertelde dit n.a.v. het feit dat sommige mensen -zoals dat Willow Creek - op getallen staren en daarvoor gaan, dat dit het niet is. wat hij vertelde (getallen weet ik niet meer exact): Hij was op een conferentie ergens in Zuid Afrika. de sprekers werd gevraagd om elk 10 van de 100 jongeren na afloop mee te nemen in gesprek en tot Christus te leiden. Ook Francois kreeg 10 jogneren mee. Hij heeft ernstig met hen gesproken en het belang van het komen tot Christus uitgelegd. Hen gevraagd dat degenen die verlangden hun leven over te geven aan Christus de volgende morgen op een bepaalde tijd bij de kerk zouden komen, dan zouden ze samen bidden. De volgende morgen verscheen er niemand. In de kranten stond dat er 100 jongeren tot bekering kwamen... maar het waren er in elk geval al 10 minder. Hij vertelde dit verhaal juist om te laten zien dat emotionele bekeringen geen stand houden, om er voor te waarschuwen.
Het kan zijn dat finney zo dacht... maar dat is geen methode die ik terugzie bij heartcry
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
MM,
Citaten van Finney in een opzet die van Finney had kunnen komen. Vind ik opvallend.1. HET OORDEEL VAN GOD
Het bombardement van het oordeel van God begint te bulderen.
Whitefield: ‘Als het oordeel straks op de dag der dagen uitgesproken is, verlangt de duivel ernaar met zijn helse armen, allen aan te grijpen. Voor eeuwig zal daar dan het gewicht van de zonde ten volle gedragen moeten worden. Daar is dan geen verlossing meer. De dag van genade is dan voorbij. De deur van de hoop is dan gesloten. Genade zal dan nooit meer aangeboden worden. Voor alle eeuwigheid moet u uitgesloten worden van de aanwezigheid van God. O, wie kan wonen bij een eeuwige gloed?
U, die niet wedergeboren bent moet naar de hel, want al uw niet wedergeboren kennissen zijn daar. Uw vader, de duivel, is daar. Al de vervloekte engelen en verdoemde geesten zijn daar. Uw broers en zussen zijn daar als ze hier een weg zijn gegaan, moeten ze in het hiernamaals op een plaats uitgebannen worden van de tegenwoordigheid van Jezus Christus. Zo zeker als vuur en zwavel vanuit de hemel regende, door de Heere, om Sodom en Gomorra te verwoesten, zo zeker zullen op de grote dag de schalen van Gods toorn op u worden uitgestort. Als u het evangelie van de Christus, van God, niet ernstig neemt en daarnaar handelt.’
Ik wil verdergaan met een citaat van Charles Finney, die in de negentiende eeuw heeft geleefd. Hij zegt over Gods oordeel het volgende: ‘Zie de inhoud van de toorn van God. De heilige berg is bedekt met donkere wolken. De kanonnen zijn geladen. Het lont is ontstoken. De Almachtige is daar. Het schot zal u, als u niet tot bekering komt, in één moment vernietigen. En u zult neerzinken, neer, neer, neer, in de eeuwige duisternis. En hoe verschrikkelijk is het om uzelf bloot te stellen aan de verschrikkelijke toorn van God. Denk er eens aan wat het betekent deze grote en ontzagwekkende God tot een vijand te hebben. Dat is een God voor wie de volken als een stofje aan de weegschaal zijn. Als Zijn toorn ontbrand is, wie kan dan staande blijven?
Nu hoopt Zijn toorn nog op. Maar eens zal het moment komen dat de oneindige God zal opstaan in ontzagwekkende reinheid en zal uitroepen: Ik haat alle slechtheid en Mijn toorn brandt alle zondaars de hel in!’
Wat een taal hebben deze mannen, deze dienaars van God, gebruikt om de vesting, de burcht van verstokte en verharde zondaars tot overgave te zien komen!
2. DE HEL
Maar ook hebben de opwekkingspredikers het mitrailleurvuur van de hel gebruikt om zondaren tot overgave te zien komen.
Jonathan Edwards zegt in dit verband: ‘In de harten van slechte mensen sluimeren de helse neigingen tot het kwade, en het is slechts Gods weerhoudende genade dat dit niet ten volle losbarst. Er is geen reden om te denken dat u op dit moment wel veilig bent. Onbekeerde mensen wandelen als het ware over de rand van de afgrond van de hel, over een rotte bedekking waar ze elk moment doorheen kunnen zakken. U hangt aan een dunne draad boven de hel, terwijl de vlammen van de Goddelijke toorn onder u lekken. Elk moment klaar om u te verzengen. Alle eigen inspanningen kunnen Gods toorn niet van u afkeren, evenmin als een spinnenweb een rots tegen zou kunnen houden.
De aarde verdraagt u slechts onwillig, vanwege uw leven in de zonde. Dag aan dag stapelt u meer van Gods toorn op. De boog van Gods toorn is gespannen en de pijl ligt klaar op de pees. Jullie allen die niet wedergeboren bent, en die deze grote verandering van het hart niet kent, liggen in de hand van een vertoornd God. Deze God houdt u over de rand van de hel zoals iemand een spin vasthoudt. Hij walgt van u en Hij is zwaar getergd. U hebt Hem oneindig diep beledigd.’
Zo klonk het mitrailleurvuur van Edwards om mensen te brengen tot het punt waar ze hun hopeloos verloren toestand zouden inzien en zouden gaan roepen om Gods genade.
Op een andere plaats zegt dezelfde Edwards: ‘De toorn van God brandt tegen mensen die Christus als hun Zaligmaker verwerpen en hun verderf sluimert niet. De afgrond is bereid en het vuur is klaargemaakt. De oven is heet en staat klaar om hen te ontvangen. De vlammen woeden en gloei-en al. Het vlammende zwaard is geslepen en de afgrond heeft haar muil reeds opengesperd.’
DUBBEL SCHULDIG
Tenslotte nog een citaat van Finney. Hij zegt dit met name tot kerkmensen.
‘God ziet meer schuld in u, kerkmens, dan in tienduizend onwetende heidenen die zich neerbuigen voor afgoden van wie u de misdaden leest met afgrijzen. U leeft hier in het overweldigende zonlicht van de waarheid. U weet uw plicht en verwaarloost die elke dag en elk uur. Weet u dan niet dat u in Gods ogen een van de slechtste wezens buiten de hel bent? En dat Gods haat tegen uw zonde gelijk is aan uw grote schuld?’