Pagina 4 van 4
Geplaatst: 16 mei 2007, 15:12
door Christiaan
Leert de bijbel een onderscheidend kennen van God, de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest?
Moeten we God te Vader eerst leren kennen als toornde en onbarmhartig voor we de Zoon in Zijn zondaarsliefde zullen leren kennen?
Of leert de bijbel dat we eerst de Heilige Geest moeten leren kennen? Die ons overtuigd van onze zonde en de gerechtigheid van Christus?
Leert de bijbel ons zulke zaken?
Of leert de bijbel ieder die God leert kennen, en ieder die door God de gave van het geloof, zal zich leren kennen als zondaar en Christus als volkomen Zaligmaker?
Geplaatst: 16 mei 2007, 16:32
door Bert Mulder
Christiaan schreef:Leert de bijbel een onderscheidend kennen van God, de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest?
Moeten we God te Vader eerst leren kennen als toornde en onbarmhartig voor we de Zoon in Zijn zondaarsliefde zullen leren kennen?
Of leert de bijbel dat we eerst de Heilige Geest moeten leren kennen? Die ons overtuigd van onze zonde en de gerechtigheid van Christus?
Leert de bijbel ons zulke zaken?
Of leert de bijbel ieder die God leert kennen, en ieder die door God de gave van het geloof, zal zich leren kennen als zondaar en Christus als volkomen Zaligmaker?
Meen te weten van niet. Zou afdoen van de DrieEENheid. En Christus zegt zelf: "Wie mij gezien heeft, heeft de Vader gezien."
Geplaatst: 19 mei 2007, 10:13
door Christiaan
De standenleer is dus onbijbels?
Of toch nog iemand bijbelteksten die de standenleer onderbouwen?
Geplaatst: 19 mei 2007, 10:26
door Erasmiaan
Christiaan schreef:De standenleer is dus onbijbels?
Of toch nog iemand bijbelteksten die de standenleer onderbouwen?
Christiaan, gebruik even de zoekfunctie. Van mijn zijde is er niet zoveel lust meer om deze onderwerpen te bediscussieren.
Geplaatst: 19 mei 2007, 11:31
door refo
Christiaan schreef:De standenleer is dus onbijbels?
Of toch nog iemand bijbelteksten die de standenleer onderbouwen?
Men lijkt de standenleer Bijbels te kunnen funderen. Vrijwel iedere tekst is er uiteindelijk in te passen.
De vraag is echter of het Gods bedoeling is geweest standen te onderscheiden. Het is meestal meer een soort legitimatie van diverse soorten van ongeloof.
In de prediking moet de Gekruisigde verhoogd worden. Alleen dat is van belang. Dan zullen doden horen. En in welk stadium die doden dan verkeren is van weinig belang. Laten de predikers Gods Woord verkondigen (het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond), dan zal er uiteindelijk geen behoefte meer zijn aan standenverhalen. Want dat plaatst toch de mens in het middelpunt. Ook als deze mens zogenaamd op het diepst vernederd wordt. Want ook dan is de mens nog wat: vernederd.
Geplaatst: 19 mei 2007, 11:52
door Afgewezen
Uit een andere topic gevist (van die scriptie over de Standenleer):
Dit is een citaat uit die scriptie, dat de kern van het probleem weergeeft:
Voor de wedergeborene kan Christus lange tijd een verborgen Persoon zijn. Daarmee komt men natuurlijk voor een moeilijkheid te staan. Kan wel van geloof gesproken worden als iemand Christus niet kent, als iemand geen dadelijke gemeenschap met de Heere Jezus oefent?
Wie hierop nee antwoordt, moet beseffen weer met een ander probleem geconfronteerd te worden. Een nieuw, levendgemaakt schepsel ben je volgens de Bijbel pas als je gelooft in de Heere Jezus. Als je in Hem bent. Wie nu gaat stellen dat iemand pas een gelovige is op het moment dat hij dadelijk gemeenschap met de Heere Jezus oefent, ontkomt er niet aan ook de wedergeboorte naar dit punt te verschuiven. Daarmee worden alle geestelijke werkzaamheden die hieraan vooraf gaan - droefheid naar God over de zonden bijvoorbeeld - werkzaamheden van een onwedergeborene, dus ... van een in geestelijk opzicht totaal dode zondaar. Kán zo iemand echter zulke vruchten voortbrengen? Dan is een mens kennelijk toch niet zo dood in de zonden en misdaden als de Bijbel leert! Waren het niet de pelagianen en remonstranten die spraken van “voorbereidende werkzaamheden”? U begrijpt dat het woord problematiek hier alleszins op z’n plaats is.
Geplaatst: 21 mei 2007, 08:28
door Marnix
jvdg schreef:Josephus schreef:Marnix schreef:jvdg schreef:Als we dat mogen krijgen dan gaan we hier op aarde al zingen van Zijn Grootheid!
Te beginnen met de 150 psalmen en enige gezangen.
:roll: :roll: :roll:
Het nut van je laatste zin ontgaat me even... volgens mij is die er ook niet

Beetje jammer dat je dit nou weer moet noemen, het heeft totaal geen meerwaarde.
Marnix op de kast... :mrgreen:
Ik ben overigens wel benieuwd hoeveel gezangen JvdG op het oog heeft met "enige" gezangen of, indien hij het anders bedoelt, welke gezangen hij dan zo "enig" vindt... 8)
Ha,ha...., maar 't was geenszins mijn bedoeling Marnix op de kast te jagen.
'k Zou het niet eens durven :shock:
En inderdaad met enige gezangen bedoel ik echt dè enige gezangen.
Ach, omdat de psalmen en die enige gezangen mij heel dierbaar zijn noemde ik ze als eerste omdat die mij te binnen schieten als er gezongen moet worden.
Dus niet exclusief.
Dus geen aanval op Marnix,....... nou ja......een beetje dan.

Hehe oke

Ik zat ook niet op de kast hoor

Het viel me alleen nogal op, vooral omdat je in de meervoudsvorm (WE) sprak en het daarom meer een algemeen standpunt leek dan een persoonlijke. Vandaar mijn verbazing en vandaar ook dat ik het al niet snapte
En ach, prima dat je daarmee begint. Zoals de ouden zongen piepen de jongen, ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is etc.

Geplaatst: 21 mei 2007, 21:13
door Ma Vis
Helaas begrijp ik er helemaal niets van.
Mijn simpele denken zegt me dat ik bekeerd of onbekeerd kan zijn.
Is dat een drempel om ooit bekeerd te kunnen worden?
Overigens hoor ik allerlei termen als 'zaligmaking', 'heiligmaking', 'zondenontdekking', etc.
Impliceert dat dan al geen standen op zich?
Geplaatst: 21 mei 2007, 21:15
door jvdg
Marnix schreef:jvdg schreef:Josephus schreef:Marnix schreef:
:roll: :roll: :roll:
Het nut van je laatste zin ontgaat me even... volgens mij is die er ook niet

Beetje jammer dat je dit nou weer moet noemen, het heeft totaal geen meerwaarde.
Marnix op de kast... :mrgreen:
Ik ben overigens wel benieuwd hoeveel gezangen JvdG op het oog heeft met "enige" gezangen of, indien hij het anders bedoelt, welke gezangen hij dan zo "enig" vindt... 8)
Ha,ha...., maar 't was geenszins mijn bedoeling Marnix op de kast te jagen.
'k Zou het niet eens durven :shock:
En inderdaad met enige gezangen bedoel ik echt dè enige gezangen.
Ach, omdat de psalmen en die enige gezangen mij heel dierbaar zijn noemde ik ze als eerste omdat die mij te binnen schieten als er gezongen moet worden.
Dus niet exclusief.
Dus geen aanval op Marnix,....... nou ja......een beetje dan.

Hehe oke

Ik zat ook niet op de kast hoor

Het viel me alleen nogal op, vooral omdat je in de meervoudsvorm (WE) sprak en het daarom meer een algemeen standpunt leek dan een persoonlijke. Vandaar mijn verbazing en vandaar ook dat ik het al niet snapte
En ach, prima dat je daarmee begint. Zoals de ouden zongen piepen de jongen, ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is etc.

Marnix, dank voor je begrip!
Geplaatst: 08 jun 2007, 11:20
door Christiaan
Zou graag de teksten weten waarop de standenleer is gebaseerd.
Geplaatst: 08 jun 2007, 11:23
door Tiberius
Christiaan schreef:Zou graag de teksten weten waarop de standenleer is gebaseerd.
Zie in het begin van deze topic.
Geplaatst: 08 jun 2007, 11:40
door Christiaan
Tiberius schreef:Christiaan schreef:Zou graag de teksten weten waarop de standenleer is gebaseerd.
Zie in het begin van deze topic.
Daar staat één bijbeltekst, met een aantal kanttekeningen van de S.V.
Geplaatst: 08 jun 2007, 12:52
door Tiberius
Moderator opmerking
Ik heb de postings betreffende het boek "Gereformeerde Gemeenten moeten zich bezinnen" in
een apart topic gezet.
Dit om een veelheid van nieuwe topics te voorkomen.
Daar verdere discussie over het boek, indien er behoefte aan bestaat.
Met vriendelijke groet,
Tiberius