Rellen in winkelcentrum Hoog Catharijne

Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Oorspronkelijk gepost door HansB
Helemaal leeg is helemaal leeg.
10 met een griffel en kus van de juf.
Als ik jou was, zou ik nu al emigreren, HansB :$:$
Vrije dag vandaag.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Bericht door astroguy »

Oorspronkelijk gepost door HansB
Doe maar normaal.
Wat is normaal? Die groep uit Amsterdam die denken dat ze Achterhoeks kunnen brullen?

Oh sorry, je bedoeld normaal is, volgens de de norm: dus nederlands....
Atze
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Oorspronkelijk gepost door Lecram
Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Oorspronkelijk gepost door HansB
Helemaal leeg is helemaal leeg.
10 met een griffel en kus van de juf.
Als ik jou was, zou ik nu al emigreren, HansB :$:$
Vrije dag vandaag.
Dan heeft HansB nog tot maandag de tijd te emigreren :D
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door astroguy
Oorspronkelijk gepost door Marjan
Het lijkt een open deur intrappen, maar Turken zijn géén Marokkanen. Turken zijn veel Europeser, Marokkanen zijn Afrikaans. Volgens mij maakt dit een enorm verschil. Maar voor veel mensen zijn beide groepen één pot nat.
Overigens, Kislev, is het een beetje maf dat Turken neerkijken op Marokkanen omdat die zo vaak onderdrukt zijn. De Turken HEBBEN vaak onderdrukt, daar hoeven ze niet trots op te zijn...
Excuus??? Marokkanen zijn Arabier, niet afrikaans, tamelijk groot verschil om het mild uit te drukken.
:pu

Marrokanen zijn Afrikanen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Bericht door astroguy »

Oorspronkelijk gepost door Gian
Oorspronkelijk gepost door astroguy
Oorspronkelijk gepost door Marjan
Het lijkt een open deur intrappen, maar Turken zijn géén Marokkanen. Turken zijn veel Europeser, Marokkanen zijn Afrikaans. Volgens mij maakt dit een enorm verschil. Maar voor veel mensen zijn beide groepen één pot nat.
Overigens, Kislev, is het een beetje maf dat Turken neerkijken op Marokkanen omdat die zo vaak onderdrukt zijn. De Turken HEBBEN vaak onderdrukt, daar hoeven ze niet trots op te zijn...
Excuus??? Marokkanen zijn Arabier, niet afrikaans, tamelijk groot verschil om het mild uit te drukken.
:pu

Marrokanen zijn Afrikanen.
Niet je best gedaan op school? Noord Afrika bestaat uit een aantal landen die bewoond worden door Arabieren (Marakko, via Algerije en Libya naar Egypte). Ten zuiden heb je de Sahara. Ten zuiden daarvan heb je een groot aantal landen waarvan de bewoners toch echt anders lijken dan Arabieren en die gewoonlijk ook een andere godsdienst aanhangen nl. het Christendom. Een van de grote issues die we vandaag voor het gemak maar vergeten is wanneer Arabieren en Afrikaners elkaar tegenkomen, bijv. in Sudan, waar de Arabieren op grote schaal genocide plegen.
Atze
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door Marjan

Marokkaanse cultuur??? We leven in Nederland. Daar hebben we de Nederlandse cultuur. Jammer dat de goeien weer onder de kwaaien moeten leiden. Wel valt het me op dat de Marrokkaanse gemeenschap er niet aan doet. Je hoort ze niet. Blijkbaar vinden die het goed dat hun jongeren zo doen en zijn.
Je kunt het niet fijn vinden, maar er wonen nou eenmaal duizenden Marokkanen in Nederland, dus hebben we te maken met de Marokkaanse cultuur. Dus kan het nuttig zijn daar wat van te weten. Maar ik krijg de indruk dat je liever vast houdt aan je vooroordelen dan dat je wat kennis opdoet.
Zeker jammer dat er zoveel in ons land wonen. Maar toch blijft het vreemd he. Als wij in marokko of in wat voor land gaan wonen, willen we zo snel mogelijk de daar geldige taal spreken en schrijven en passen we ons zoveel mogelijk aan de gewoontes van dat land aan.
Blijkbaar geldt dat niet voor mensen die in nederland komen wonen (en dan ook nog niet altijd terecht) zij vinden namelijk dat wij ons maar eens moeten aanpassen aan hen, vreemd zulken gedachten als je als gast een land binnenkomt.
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Oorspronkelijk gepost door Margriet
Nederlandse cultuur, wat versta je daaronder!!
Voetbalsupporters???
Oink oink. Ga aardappels koken:,:,:,:,
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door astroguy
Noord Afrika
Inderdaad, het zijn het Afrikanen...;)
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Jelle

Bericht door Jelle »

Maak je niet ongerust Anemoon, maar ik heb al heel wat afgereisd over dit aardbolletje en ik heb al heel wat positieve zaken gezien van Nederlanders die heel goed ingeburgerd waren.
Kijk maar eens naar Australië waar de Nederlanders het heel goed doen en zo kan ik nog wel mer landen opnoemen.
Integreren met de taal, lezen en schrijven en spreken is een bittere noodzaak om elders te kunnen overleven.
Kijk maar eens naar canada, daar zitten heel wat Nederlanders die zelfs zo aangepast zijn dat ze moeite moeten doen om nog een beetje Nederlands te kunnen spreken.

Aanpassen is het grote geheim om elders te kunnen aanpassen, en men moet het willen, dat is bij vele hier een gebrek want men wil het vaak ook niet.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Hallo, zeg. Die canadezen dat is inmiddels ook al een tweede generatie. de eerste was net zo onaangepast als de huidige oudere marokkanen. Kijk maar in de kerkelijke jaarboekjes van de jaren 50-60. Allemaal hollandse kerkdiensten.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door refo
Hallo, zeg. Die canadezen dat is inmiddels ook al een tweede generatie. de eerste was net zo onaangepast als de huidige oudere marokkanen. Kijk maar in de kerkelijke jaarboekjes van de jaren 50-60. Allemaal hollandse kerkdiensten.
Ik heb altijd het idee dat het in Amerika aardig gelukt is, de multiculturele samenleving. Colin Powel bijvoorbeeld...


[Aangepast op 21/1/05 door Marjan]

[Aangepast op 21/1/05 door Marjan]
Be yourself, there are plenty of others.
Jelle

Bericht door Jelle »

Maarja dat is volgen smij daar ook de enigste:D
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door refo
Hallo, zeg. Die canadezen dat is inmiddels ook al een tweede generatie. de eerste was net zo onaangepast als de huidige oudere marokkanen. Kijk maar in de kerkelijke jaarboekjes van de jaren 50-60. Allemaal hollandse kerkdiensten.
Tsss, alsof kerkdiensten wat zeggen. Het gaat erom hoe je je gedraagt tegenover je nieuwe medelanders. Als een moslim in een moskee liever arabish hoort, allah, mij best. Maar als hij álleen maar arabisch kent en het niet nodig vind nederlands te leren, dás wat heel anders.

Maar het echte intergreren gaat veel verder dan taal en gewoonten. Nee, waar het omgaat is motivatie om mee te doen in de maatschappij. Dat wil zeggen: jeugd op school die huiswerk maken ipv 'hangen'. Dat wil zeggen: niet thuis een uitkering trekken, maar werken. En natuurlijk aanpassen als het nodig is, en niet de Nederlanders zich aan jou laten aanpassen...
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Toch is nooit goed omschreven wat nou eigenlijk integreren is. Is dat een Turk die 's winters boerenkool eet? Marokkaanse kinderen die Dick Trom lezen voor ze gaan slapen? Molukse mannen die karbiet schieten met oud en nieuw?
Want huiswerk maken en een baan hebben, er zijn zat Nederlanders die dat ook niet doen. Die te lui zijn om eh... fatsoenlijk te leven, om het maar netjes te zeggen.
Be yourself, there are plenty of others.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Want huiswerk maken en een baan hebben, er zijn zat Nederlanders die dat ook niet doen. Die te lui zijn om eh... fatsoenlijk te leven, om het maar netjes te zeggen.
Juist, en die mensen krijgen meestal ook weinig respect!

Intergreren is voor mij niets anders dan je in het openbaar aanpassen aan wat normaal is. Bv in kleding. Het is van de gekke dat je sommige gelegenheden wél inmag in een sluierding, maar niet in gothic-kleding. Maar ook in omgang met elkaar. In het westen is het houden van afspraken normaal, dus hou je daaraan. Sommige allochtonen hebben daar moeite mee, omdat ze vanuit hun cultuur gewend zijn dat een weekje later ook wel kan. En dat vinden wij nederlanders lui. Maar het belangrijkste met intergreren is je sociale omgeving. Ga je groepsgedrag vertonen met mede-allochtonen, of maak je ook nederlandse vrienden?

Kortom, intergreren heeft heel veel aspecten die meetellen. In de praktijk geld eigelijik alleen maar de norm van: op je werk goed je best doen, zonder daarbij gehinderd te worden door barrieres die een autochtoon niet zou hebben (zoals bv taal en omgangsmanieren). En voorderest je omgeving niet tot last zijn.
Plaats reactie