Geloofsbeleving

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:Gladde jongen, die Marnix!
??? Wat bedoel je?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:Zolang men het oordelen aan God overlaat, prima. Ik ben dan ook niet verbaasd dat mensen er vraagtekens bij zetten, dat is niet zo erg... zolang ze me niet veroordelen.
Fijn dat je zelf de kaders aanbrengt waarin mensen jou mogen be- en veroordelen.
Maar 'levensernst' en 'godsvreze' zijn toch wel zaken die heel nauw samenhangen. En 'levensgenieten' bevindt zich toch wel enigszins aan de andere kant van het spectrum.
En misschien wil je proberen de reformatorische achterban te begrijpen en hun bedenkingen niet alleen afwimpelen met opmerkingen als "Prima hoor, maaaaaaaar... ze mogen me niet veroordelen."
Misschien ligt hier voor jou nu eens een taak.
Gebruikersavatar
Adrianus
Berichten: 122
Lid geworden op: 07 okt 2005, 14:04
Locatie: Grijs gebied

Bericht door Adrianus »

...
Laatst gewijzigd door Adrianus op 23 nov 2009, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33456
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:
Tiberius schreef:Gladde jongen, die Marnix!
??? Wat bedoel je?
Wat dacht je zelf?
Adorote

Bericht door Adorote »

Of het een gladde jongen is ,is nog maar de vraag ,hij heeft moeite met zich gewoon aan de Traditie houden Leer en de Kerk en daaruit het Heilig Woord van God, want dat zal nagevolgd moeten worden , meer niet.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

En nog even terugkomend op een band in de kerk. 't Is ook weer een beetje anders dan jij het nu zegt:
Een drumstel met toebehoren is afkomstig uit de sfeer van de 'wereldse' muziek. Omdat veel kerkse jongeren zich kennelijk aangetrokken voelen tot deze wereldse muziek, is van lieverlede deze muzieksoort ook de kerk binnengekomen. En ja zeg, laat er nu in de Bijbel staan dat er ook nog andere instrumenten in de kerk mogen. Dat komt even mooi uit! Kunnen we die band erin zetten.
Ik weet dat ik nu een beetje chargeer (en ik gaf af en toe zelf ook wel eens naar een evangelische gemeente met een band), maar ik wil aangeven dat er ook een andere kant aan jouw fraaie plaatje zit. En als mensen om díé reden een band in de kerk afkeuren en mensen op grond daarvan veroordelen, kan ik dat heel goed begrijpen!:roll:


Dat is ook een uitleg, die kan kloppen... maar lang niet altijd klopt. Op mijn kerk is die niet van toepassing. Natuurlijk kan het zo zijn dat het ergens gebeurt, maar daarom kan je iets nog niet in zijn geheel afkeuren... want dat kan je alles wel afkeuren. Dan kan je bij het orgel ook nog wel wat bedenken. Het orgel werkt namelijk pneumatisch, net als een fluit. En de fluit is door een van de zonen van de goddeloze Lamech uitgevonden. Das pas wereld. Het drumstel bestaat gewoon uit een aantal trommels en cymbalen enz hetgeen volkomen bijbelse instrumenten zijn. Ze bestonden allang, alleen nog niet in 1 kit, het drumstel.

Maar zoals ik al zei Afgewezen, als mensen iets willen beoordelen moeten ze kijken naar het waarom. En dan niet naar mogelijkheden maar naar het echte waarom als het dan uit goede motieven gebeurt is het goed, gebeurt het uit verkeerde motieven dan niet. Die vinden een drumstel gewoon werelds en fout en kijken helemaal niet naar het waarom. of hooguit alleen naar het waarom het allemaal fout kan zijn en daarmee tegelijk te vinden dat het dus niet goed kan zijn.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Marnix, laten we er maar geen drumbanddiscussie van maken. Ik hoop dat mijn punt je duidelijk is: reformatorische mensen hebben vaak hun goede redenen om ergens afwijzend tegenover te staan.
Ik ben zelf in feite nogal liberaal als het om zulke dingen gaat, maar anderzijds zou ik wel willen pleiten voor een 'voorzichtig' leven. Een leven in de vreze Gods. En dan vind je niet zomaar alles klakkeloos goed, wat ook 'leuk' is.
En nog iets: waar mensen 'gemakkelijker' over het geloof denken, daar wordt vaak ook 'gemakkelijker' over het leven gedacht. Ook dát is een punt dat reformatorische mensen kopschuw maakt voor allerlei nieuwigheden. Heel begrijpelijk!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:
Tiberius schreef:Gladde jongen, die Marnix!
??? Wat bedoel je?
Wat dacht je zelf?
Ik heb echt geen flauw idee waarom je dit zomaar poste, vandaar dat ik het vroeg, en ik neem aan dat je daar ook wel gewoon antwoord op wil geven? Ik ben namelijk erg benieuwd.
Fijn dat je zelf de kaders aanbrengt waarin mensen jou mogen be- en veroordelen.
Maar 'levensernst' en 'godsvreze' zijn toch wel zaken die heel nauw samenhangen. En 'levensgenieten' bevindt zich toch wel enigszins aan de andere kant van het spectrum.
En misschien wil je proberen de reformatorische achterban te begrijpen en hun bedenkingen niet alleen afwimpelen met opmerkingen als "Prima hoor, maaaaaaaar... ze mogen me niet veroordelen."
Misschien ligt hier voor jou nu eens een taak.
Die kaders breng ik niet aan, die staan in de bijbel. Zie de andere kant van het verhaal dat ook in Romeinen 14 staat. Je mag niet tegen een kind van God zeggen: Jij bent geen kind van God. Want dan lieg je. Je mag ook niet zeggen: Je bent geen kind van God want je eet offervlees of want je kijkt tv.

Adrianus, veroordelen is geen goed recht van een ruime meerderheid ;) En ik heb geen moeite me aan traditie, leer en kerk te houden, alleen staat de Bijbel daar bij mij wel boven... en in mijn kerk zijn de tradities enzo gewoon wat anders.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33456
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Adorote schreef:Of het een gladde jongen is ,is nog maar de vraag ,hij heeft moeite met zich gewoon aan de Traditie houden Leer en de Kerk en daaruit het Heilig Woord van God, want dat zal nagevolgd moeten worden , meer niet.
Die moeite heeft elk mens van nature. Gods soevereiniteit is een doorn in veler oog.

Maar dat bedoel ik niet specifiek.
Het gaat mij er om dat hij hier dingen roept en vervolgens, als iemand (lees: Afgewezen) er serieus argumenten tegen aanbrengt, hij weer net iets anders gaat beweren.

En zo blijven we rondjes rennen zonder elkaar één stap te naderen.

Om Shakespeare eens te citeren:
Again and again and again,
Creeps in this petty pace from day to day
To the last syllable of recorded time.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Marnix schreef:Tja, ik snap dat er gewoon flinke cultuurverschillen zijn en dat de vrijheid die we in Christus hebben nog steeds heel divers is en wat de een mag en kan doen en God er voor danken, de ander niet goed lijkt....
Het zijn geen culturele verschillen, dat wordt het als er samenhangende elementen uit het gereformeerde leer en leven wegvallen!
Al vanaf de allereerste Christengemeenten werd er gewaarschuwd tegen een wereldse gezindheid met voorbeelden die het uiterlijk betreffen.
De reformatie heeft vanaf het begin de aanduiding "haten en vlieden van de zonden" gebruikt. En dat is heel wat anders dan een gebruiken van de christelijke vrijheid die uiterlijk geen enkel verschil meer aanwijst met wat zelfs Augustinus al 'de wereld' noemde. Het is de zaken omdraaien de vrijheid in Christus te betrekken op wat we niet mogen. Het is juist de vrijheid aanwenden in het "Heere wat wilt Gij dat ik doen zal". Dan komt de wereld er heel anders uit, als we dit als norm hanteren.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

--
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 27 apr 2007, 13:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Adrianus schreef:Marnix, een theologie en levensstijl die (ver) afwijkt van de gebruikelijk opvattingen binnen de werkelijke doelgroep van dit forum mogen en zullen verschillende hier blijven veroordelen. Dat hoort nu eenmaal bij de werkelijek doelgroep.

Omgekeerd mag jij soms vraagtekens plaatsen ja.

Dat is nou precies het verschil tussen mensen die tot de werkelijke doelgroep behoren en een buitenstaander. Eens?
Tja, maar ik ben wel burger van Gods koninkrijk... en men mag best vraagtekens zetten bij wat ik doe maar niet zeggen: Je bent geen echte christen want anders zou je zoals wij doen. Dat recht heeft alleen God die niet kijkt naar achterbannen enzo.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Klavier schreef:
Marnix schreef:Tja, ik snap dat er gewoon flinke cultuurverschillen zijn en dat de vrijheid die we in Christus hebben nog steeds heel divers is en wat de een mag en kan doen en God er voor danken, de ander niet goed lijkt....
Het zijn geen culturele verschillen, dat wordt het als er samenhangende elementen uit het gereformeerde leer en leven wegvallen!
Al vanaf de allereerste Christengemeenten werd er gewaarschuwd tegen een wereldse gezindheid met voorbeelden die het uiterlijk betreffen.
De reformatie heeft vanaf het begin de aanduiding "haten en vlieden van de zonden" gebruikt. En dat is heel wat anders dan een gebruiken van de christelijke vrijheid die uiterlijk geen enkel verschil meer aanwijst met wat zelfs Augustinus al 'de wereld' noemde. Het is de zaken omdraaien de vrijheid in Christus te betrekken op wat we niet mogen. Het is juist de vrijheid aanwenden in het "Heere wat wilt Gij dat ik doen zal". Dan komt de wereld er heel anders uit, als we dit als norm hanteren.
Eens!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Klavier schreef:
Marnix schreef:Tja, ik snap dat er gewoon flinke cultuurverschillen zijn en dat de vrijheid die we in Christus hebben nog steeds heel divers is en wat de een mag en kan doen en God er voor danken, de ander niet goed lijkt....
Het zijn geen culturele verschillen, dat wordt het als er samenhangende elementen uit het gereformeerde leer en leven wegvallen!
Al vanaf de allereerste Christengemeenten werd er gewaarschuwd tegen een wereldse gezindheid met voorbeelden die het uiterlijk betreffen.
De reformatie heeft vanaf het begin de aanduiding "haten en vlieden van de zonden" gebruikt. En dat is heel wat anders dan een gebruiken van de christelijke vrijheid die uiterlijk geen enkel verschil meer aanwijst met wat zelfs Augustinus al 'de wereld' noemde. Het is de zaken omdraaien de vrijheid in Christus te betrekken op wat we niet mogen. Het is juist de vrijheid aanwenden in het "Heere wat wilt Gij dat ik doen zal". Dan komt de wereld er heel anders uit, als we dit als norm hanteren.
Natuurlijk. Dat laatste is belangrijk. Maar ook het genieten wil ik samen met God doen hoor. Ik ben het wel met je eens... en ook dan zijn er weer verschillen mogelijk. Het wel in de wereld leven maar niet van de wereld zijn vind ik best een mooi principe... Zoals ik al aangaf, het is heel menselijk wat er als werelds wordt bestempeld en wat niet. tv kijken is dat wel, autorijden niet, bijvoorbeeld. Dat is gewoon cultuur. Het had ook andersom kunnen zijn :) En tja, genieten van het leven mag ook van God. Ik kan God voor dingen danken die sommigen hier vreselijk zouden vinden. Terwijl ik wat ik ging doen wel met God heb besproken.

maar goed, ik vind het een mooi principe en het is een van de redenen waarom ik hier ook wel eens scherp ben op bepaalde tradities, die daar volgens mij niet mee stroken... als ik zie dat traditionele kerkverbanden, ook de mijjne, vaak zoveel praten en zo weinig doen, zo weinig uitstralen, er zo weinig liefde te zien is, zoveel ruzie.... en als er steeds meer mensen in Nederland de kerk verlaten. Als iedereen zich zo afvraagt: Heer wat wilt u dat ik doen zal, zouden we dan minder in de wereld zijn? Of meer? Waarom wordt er, terwijl we die vraag stellen, dan maar zo weinig geevangeliseerd bijvoorbeeld? Waarom is het allemaal vaak zo passief, lauw, liefdeloos?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Adrianus
Berichten: 122
Lid geworden op: 07 okt 2005, 14:04
Locatie: Grijs gebied

Bericht door Adrianus »

...
Laatst gewijzigd door Adrianus op 23 nov 2009, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie