Miscanthus schreef:Adelbach schreef:Toch ben ik bang dat de SRA op de evangelische toer is
Waarom worden er veel sprekers uitgenodigd uit andere landen?
Hebben wij in Nederland niet genoeg reformatorische predikanten die op de jongerenavonden willen spreken?
Volgens mij gaat het om het bijzondere.
Heratcry wil graag een opwekking in Nederland.
Daarom nodigen ze een predikant uit die vele ervaring heeft mogen opdoen met opwekkingen (Zuid-Afrika in dit geval).
Volgens mij zijn er in NL niet veel predikanten die daar ervaring mee hebben.....
Juist vandaag heb ik een lezing beluisterd van een jongerenavond van de stichting "Jij daar" over opwekking.
Ik verbaasde me toch wel over de toon die daar aangeslagen wordt.
Naast veel zaken die terecht belicht worden , ontkomen ze toch niet aan een eenzijdigheid waar bij de rechtvaardigheid en de heiligheid Gods onderbelicht wordt.
Waar er vaak bij dit soort avonden terecht gewezen wordt op het feit dat er in de prediking niet te veel gewezen mag worden op gestaltes en bevindingen in de mens , wordt er in het kader van opwekking er constant op gewezen wat de mens
moet doen voordat er een opwekking kan komen.
Zonden belijden , ook aan je medemensen , een broeder in vertrouwen nemen, je leven heiligen ,breken met de zonden, een lichtend licht zijn, werkzaam zijn in het koninkrijk Gods, bidstonden en opwekkingsliederen zingen enz, enz.
Opzich worden er hier op zaken gewezen die idd tot de verantwoordelijkheid van de mens behoren , hoewel je over de praktische uitwerking hiervan al van mening kan verschillen, maar er wordt niet bij vermeld dat alles maar dan ook alles van uit de bediening van Gods Geest moet komen omdat we zelf niets willen , omdat we niet alleen zonden doen maar ook zonden zijn.
Totaal verdorven , liefhebbers van onszelf en wat zijn we dan juist in deze zaken afhankelijk van Gods werk in ons leven.
Soms denk ik dat deze bewegingen als SRA, Jij daar en Heart Cry zich steeds meer vervreemden van onze reformatorische traditie.
Paulus beriep zich er op om de Joden als een Jood en de Grieken een Griek te zijn, en hier proef ik een sfeer om juist de jongeren er op te wijzen dat onze reformatorische sfeer van geloofsbeleving achterhaald is en dat we in deze tijd om tot een opwekking te komen er een totaal andere liturgische invulling nodig is.
Kringgebeden , bidstonden, opwekkingsliederen, getuigenissen. Alleen op zo'n evangelische manier kan er een opwekking komen ?
Kritiek op zulke avonden op de prediking in Nederland, is dat opbouwend ?
Een wijzen op het feit dat helaas de afgescheidenen niet zo graag opwekkingsliederen zingen, is dat bruggen bouwen ?
Is het stichtend om de jongeren op te wekken om juist Ger gemmers (bij naam en toenaam !!) bij deze lezingen uit te nodigen en te krijgen ?
Waar de ootmoed, de schuldverslagenheid , de onwaardigheid, het erkennen van de straf ?
Waar een wijzen naar de oudvaders die altijd onder ons gelezen en tot zegen geweest zijn, en niet alleen naar hen die bij ons vaak onbekend zijn ?
Waar een wijzen op het moeten maar tegelijkertijd ook op het niet willen en het niet kunnen vanwege onze zonden ?
Waar het besef dat het niet om de Hemel gaat maar om de God van de hemel.
Het gaat niet om onze gelukzaligheid, het gaat om de verheerlijking van die Grote Koning, God werkt altijd op Zijn Eigen eer aan.
De eenzijdigheid waar de Nederlandse kerk van beschuldigd wordt vind men op deze avonden en conferentie's ook.
En begrijp me goed, ik heb mooie avonden beluisterd van de SRA, en Jij Daar.
Maar zeker die laatsgenoemde stichting en Heart Cry lijkt zich steeds meer te vervreemden van onze reformatorische gezindte.