Beeld van God

Klavier

Bericht door Klavier »

Petrus schreef:
Karsten schreef: Ik stel enkel dat er verootmoediging moet zijn voor een toornende God. Dit ligt eenvoudigweg in de lijn der schriften. Ook in de lijn van Zacharia 3, maar neem bijvoorbeeld Jacobus 4: “Gedraagt u als ellendigen, en treurt en weent; uw lachen worde veranderd in treuren, en uw blijdschap in bedroefdheid. Vernedert u voor den Heere, en Hij zal u verhogen.”
Ik kan hier met de beste wil van de wereld niet in meegaan.............de oudere forummers zullen dat wel weten en er ook niet vreemd van opkijken..................
Petrus, de oplossing zit in het laatste woord 'verhogen'.
Als de bekering waarheid is geworden, dan komt die verhoging die alle reden tot dagelijkse blijdschap in de Heere geeft.
De bekering waar het hier om gaat is de terugkeer van het verbondsvolk dat was afgeweken. Het gaat om Gods kinderen die afwijken en dan als vanzelf in duisternis en droefenis terecht moeten komen want wie God verlaat - dus Hem eerst heeft gediend- heeft smart op smart te vrezen.
Omdat God zijn volk niet in de steek laat wordt dit geprofeteert als een oproep om in berouw weer terug te komen tot de God van hun en ons heil. Het is een vreugdevolle tekst, die laat zien dat de Heere Zijn Volk niet en nooit in de steek zal laten. Zelfs als Zijn schapen dwalen, dan haalt Hij ze terug. In de weg van berouw en verootmoediging.
Om daarna getroost te mogen worden. Het is de Heere om herstel van de relatie tussen Hem en Zijn volk te doen.
Zie ook psalm 81 in dit verband!
En wie bewaard blijft voor dwalen, voor afwijken, zal de troost blijvend mogen ervaren. Maar wie meent te staan, zie toe dat hij niet valle.
Petrus, maak je niet boos om zo'n tekst of nadruk erop. Het kan voor de ene een andere les zijn dan voor de ander.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Tamarinde

Bericht door Tamarinde »

Karsten schreef: Ik stel enkel dat er verootmoediging moet zijn voor een toornende God. Dit ligt eenvoudigweg in de lijn der schriften.
Waar blijf je dan met de liefde van God uit Joh. : Want alzo lief heeft God de wereld gehad.........................???
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tamarinde schreef:
Karsten schreef: Ik stel enkel dat er verootmoediging moet zijn voor een toornende God. Dit ligt eenvoudigweg in de lijn der schriften.
Waar blijf je dan met de liefde van God uit Joh. : Want alzo lief heeft God de wereld gehad.........................???
Kunnen we er niet van maken verootmoediging voor God?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Petrus

Bericht door Petrus »

Klavier schreef: Petrus, maak je niet boos om zo'n tekst of nadruk erop. Het kan voor de ene een andere les zijn dan voor de ander.
Waar kun jij uit opmaken dat ik "boos" zou zijn???

ik kan gewoon op geen enkele manier in deze verwoording meekomen.............maar ja, ik heb het dan ook gehéél ánders geleerd..................
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Petrus schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Als ik de Bijbel, van Genesis tot Openbaringen doorlees, klinkt er op elke bladzijde door dat God liefde is. Dat neemt niet weg dat Hij ook rechtvaardig is en kan toornen, maar komen deze dingen niet voor uit Liefde?
Maar vergeving der zonden klinkt eveneens luid en duidelijk door...........................
juist, en is dat niet het hoogtepunt van zijn Liefde?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marnix

Bericht door Marnix »

Tamarinde schreef:
Juist. Je blijft bij zondag 2 van de HC hangen... als je door zou lezen zou je weten dat God ons dan ook van die ellende verlost en ons blije en dankbare mensen maakt.... die zich in Hem kunnen verheugen, in plaats van de hele dag zich ellendig te voelen. Je focust op schuld en noemt vervolgens de verlossing niet, anders zou je meer zeggen dan je nu doet, nu ben je eenzijdig en blijf je bij A hangen terwijl de Bijbel ook B noemt... en dat juist het evangelie, de blijde boodschap is. Ellende, en verlossing door Christus. Tenzij je Hem niet als verlosser kent, dan is ellende zeker op zijn plaats.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Petrus

Bericht door Petrus »

Klavier schreef:
Petrus schreef:
Karsten schreef: Ik stel enkel dat er verootmoediging moet zijn voor een toornende God. Dit ligt eenvoudigweg in de lijn der schriften. Ook in de lijn van Zacharia 3, maar neem bijvoorbeeld Jacobus 4: “Gedraagt u als ellendigen, en treurt en weent; uw lachen worde veranderd in treuren, en uw blijdschap in bedroefdheid. Vernedert u voor den Heere, en Hij zal u verhogen.”
Ik kan hier met de beste wil van de wereld niet in meegaan.............de oudere forummers zullen dat wel weten en er ook niet vreemd van opkijken..................
Petrus, de oplossing zit in het laatste woord 'verhogen'.
Als de bekering waarheid is geworden, dan komt die verhoging die alle reden tot dagelijkse blijdschap in de Heere geeft.
De bekering waar het hier om gaat is de terugkeer van het verbondsvolk dat was afgeweken. Het gaat om Gods kinderen die afwijken en dan als vanzelf in duisternis en droefenis terecht moeten komen want wie God verlaat - dus Hem eerst heeft gediend- heeft smart op smart te vrezen.
Omdat God zijn volk niet in de steek laat wordt dit geprofeteert als een oproep om in berouw weer terug te komen tot de God van hun en ons heil. Het is een vreugdevolle tekst, die laat zien dat de Heere Zijn Volk niet en nooit in de steek zal laten. Zelfs als Zijn schapen dwalen, dan haalt Hij ze terug. In de weg van berouw en verootmoediging.
Om daarna getroost te mogen worden. Het is de Heere om herstel van de relatie tussen Hem en Zijn volk te doen.
Zie ook psalm 81 in dit verband!
En wie bewaard blijft voor dwalen, voor afwijken, zal de troost blijvend mogen ervaren. Maar wie meent te staan, zie toe dat hij niet valle.
Petrus, maak je niet boos om zo'n tekst of nadruk erop. Het kan voor de ene een andere les zijn dan voor de ander.
Dat kan wel zijn Klavier, maar als je gehéél anders geleerd is en ook in die lijn staat, dan is er met die opvatting van Karsten (ea) niet in mee te komen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Klavier, je kan vast wel begrijpen dat een extreme focus op de ellende, ellendekennis etc. bij sommigen wat gefronsde wenkbrauwen geeft. Verder klopt wat Karsten zegt wel, verootmoediging en vernedering is op zijn plaats. Maar ik heb het idee dat men daar wel eens in blijft hangen... dan horen ze de genadeverkonding en de blijde boodschap maar blijven toch zo in de ellende.

Verder Klavier, zonde doet ons onze zondige staat weer beseffen. Maar het evangelie houdt wel in dat we verlost zijn... en niet dat we dat alleen maar zijn als we niet zondigen / dwalen, Het bepaalt ons bij onze beperktheden maar als we naar Hem toegaan mogen we telkens weer genade en vergeving ontvangen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Petrus

Bericht door Petrus »

Marnix schreef: Maar het evangelie houdt wel in dat we verlost zijn... en niet dat we dat alleen maar zijn als we niet zondigen / dwalen, Het bepaalt ons bij onze beperktheden maar als we naar Hem toegaan mogen we telkens weer genade en vergeving ontvangen.
Dit geldt evenzeer in de RK, Marnix...............
Marnix

Bericht door Marnix »

dat ontken ik toch ook nergens? :)
Petrus

Bericht door Petrus »

Marnix schreef:dat ontken ik toch ook nergens? :)
:mrgreen: :mrgreen:
Adorote

Bericht door Adorote »

God is niet af te beelden niemand heeft Hem lijfelijk gezien; als Hij afgebeeld wordt is het met het Alziende oog of een Hand uit de Hemel.

Temeer kan God niet afgebeeld worden daar Hij het Al is en niet af te beelden is.
Plaats reactie