Vrouwelijke predikanten NGK

jvdg

Bericht door jvdg »

Bonny schreef:Een late reactie dat wel, maar beter laat dan nooit.
Kan het misschien zo zijn dat de NGK het hiermee mogelijk wil maken dat in de toekomst een verregaande samenwerking met de vGKN komt.? Zij hebben wel vrouwen op de kansel (bij mijn weten in Frieschepalen-Siegerswoude en Drachtstercompagnie)
Dat zou dan wel een weinig subtiele poging zijn om zo'n verregaande samenwerking te bereiken.
Dat leidt er overigens alleen maar toe dat bij verdere "onderhandelingen" nog meer concessies moeten worden gedaan.

Maar kom, laat ik me niet verdiepen in kerkpolitiek.
Ter rechterzijde hebben we onze handen al (meer dan) vol. :wink:
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik denk niet dat dat erachter zit. Deze actie van de NGK heeft juist de deur verder dichtgedaan naar GKV en CGK. Waarom zou de NGK kiezen voor een mini-oecumene en daarmee een veel grotere eenheid laten schieten?

Bovendien is dit een trend die al veel langer gaande is in de NGK en zolang bestaan de VGKN nog niet.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Andreas

Bericht door Andreas »

Unionist schreef:Ik denk niet dat dat erachter zit. Deze actie van de NGK heeft juist de deur verder dichtgedaan naar GKV en CGK. Waarom zou de NGK kiezen voor een mini-oecumene en daarmee een veel grotere eenheid laten schieten?

Bovendien is dit een trend die al veel langer gaande is in de NGK en zolang bestaan de VGKN nog niet.
De deur met het CGK is al enige tijd geleden door de CGK zelf gesloten. Samengaan met het GKV zie ik zo net nog niet zitten :), ze komen eruit. En het zeer van die scheiding is nog steeds niet weg. Overigens zoekt DE NGK niet naar samengaan met anderen; dat is een zaak van de plaatselijke NGK's. Die dat dan ook zelf hier en daar doen.

Voor wat betreft het 'losse zand': de NGK'ers hechten aan hun vrijheid. Simpelweg omdat de 'georganiseerde kerk' hun kerkverband eigenlijk gemaakt heeft. Als je door een 'georganiseerde kerk' uit je kerk gezet word hecht je vanaf dat moment wat meer aan vrijheid.
Plaats reactie