Broer en zus willen incest legaliseren

Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Miscanthus schreef:
maar vind jij nou dat die broer en zus uit elkaar moeten en gestraft moeten worden op grond van de leer van de schepping?
Dan nu de tegenvraag: wat is jouw opvatting?
Zonderling

Bericht door Zonderling »

jvdg schreef:Als je deze topic zou hebben gevolgd had je kunnen lezen dat ik niet kan, mag, en wil oordelen dit gezin uit elkaar te halen.

Sterker nog, dit mag m.i. niet, daar God in Zijn Voorzienigheid dit heeft toegelaten en bestuurd.
Jvdg,

Is dat recht gesproken ?

God heeft geopenbaard dat de relatie tussen broer en zus, ook halfbroer en halfzus, ook indien één van beiden búiten het gezin is geboren, niet mag. (Zie Lev. 18:9, 18:11, 20:17. Deut. 27:22.)

Uit wat Paulus geleerd heeft in het geval van de Korinthiër die een relatie had met zijn stiefmoeder, blijkt dat deze geboden onverminderd gelden.

Is het dan aan ons om dat gebod te verzachten met bepaalde uitzonderingen?

Alle dingen gebeuren door God in Zijn voorzienigheid, niets uitgezonderd. Dat geldt ook voor al het kwaad wat in de wereld plaatsvindt. Maar mogen wij dan zeggen: God heeft dit in Zijn voorzienigheid bestuurd, daarom mogen wij het niet veranderen?

Leidraad voor ons handelen is toch niet Gods voorzienigheid, maar hetgeen Hij ons in Zijn woord geopenbaard heeft?
Miscanthus schreef:maar vind jij nou dat die broer en zus uit elkaar moeten en gestraft moeten worden op grond van de leer van de schepping?
Niet op grond van de leer van de schepping, maar op grond van het aan ons geopenbaarde verbod van incest in geval van broer en zus.

M.vr.gr.,
Zonderling
jvdg

Bericht door jvdg »

Zonderling schreef:
jvdg schreef:Als je deze topic zou hebben gevolgd had je kunnen lezen dat ik niet kan, mag, en wil oordelen dit gezin uit elkaar te halen.

Sterker nog, dit mag m.i. niet, daar God in Zijn Voorzienigheid dit heeft toegelaten en bestuurd.
Jvdg,

Is dat recht gesproken ?

God heeft geopenbaard dat de relatie tussen broer en zus, ook halfbroer en halfzus, ook indien één van beiden búiten het gezin is geboren, niet mag. (Zie Lev. 18:9, 18:11, 20:17. Deut. 27:22.)

Uit wat Paulus geleerd heeft in het geval van de Korinthiër die een relatie had met zijn stiefmoeder, blijkt dat deze geboden onverminderd gelden.

Is het dan aan ons om dat gebod te verzachten met bepaalde uitzonderingen?

Alle dingen gebeuren door God in Zijn voorzienigheid, niets uitgezonderd. Dat geldt ook voor al het kwaad wat in de wereld plaatsvindt. Maar mogen wij dan zeggen: God heeft dit in Zijn voorzienigheid bestuurd, daarom mogen wij het niet veranderen?

Leidraad voor ons handelen is toch niet Gods voorzienigheid, maar hetgeen Hij ons in Zijn woord geopenbaard heeft?
Miscanthus schreef:maar vind jij nou dat die broer en zus uit elkaar moeten en gestraft moeten worden op grond van de leer van de schepping?
Niet op grond van de leer van de schepping, maar op grond van het aan ons geopenbaarde verbod van incest in geval van broer en zus.

M.vr.gr.,
Zonderling
Nee, of ja, Zonderling, ik heb niet recht gesproken als ik de Heilige Schrift volg met betrekking tot dit onderwerp.

Maar gelet op de tekst in God's Woord, wees niet al te rechtvaardig, en ziende op het Gebod der Liefde, voel ik mij niet in staat om de omstandigheden waarin dit koppel zich bevindt te beoordelen, of zelfs maar te vèroordelen.

Er valt nog héél veel over te zeggen, maar zonder de achtergrond van deze geschiedenis die wij niet kennen, mogen wij niet voorshands oordelen.

Ook deze mensen hebben onze gebeden van node, hoewel de Hoorder daar over beslist.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Beste mensen,

al jullie theorien staan nogal ver van de werkelijkheid af. De werkelijke situatie is een broer en zus die een gezin met kindertjes hebben. Jullie praten alsof die er nog niet zijn.
Wie wil er nu een gezin uit elkaar trekken op grond van enkele bijbelplaatsen? Wat moet er met de kinderen gebeuren?
Papa weg of mama weg.
"Ja dat wil God zo"
geloven jullie het zelf?
waar zit jullie hart?
rechtzinning, doch liefdeloos?.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Miscanthus schreef:Beste mensen,

al jullie theorien staan nogal ver van de werkelijkheid af. De werkelijke situatie is een broer en zus die een gezin met kindertjes hebben. Jullie praten alsof die er nog niet zijn.
Wie wil er nu een gezin uit elkaar trekken op grond van enkele bijbelplaatsen? Wat moet er met de kinderen gebeuren?
Papa weg of mama weg.
"Ja dat wil God zo"
geloven jullie het zelf?
waar zit jullie hart?
rechtzinning, doch liefdeloos?.
Miscanthus,

Ik weet dat velen het met jou eens zullen zijn.
Wat ik geschreven heb, zullen velen zien als volstrekt liefdeloos.
Maar jullie kennen mij niet!

Liefde is niet: goedkeuren wat God ten strengste verboden heeft.

Vergeet niet: deze zelfde dilemma's zijn ook aan de orde bij homofilie.

Dit zelfde dilemma was ook aanwezig bij die man uit Korinthe die toen zijn vader gestorven was een relatie begon met de (misschien wel jonge) weduwe van zijn vader. Misschien pasten ze wel heel goed bij elkaar, hadden dezelfde leeftijd en hadden het goed samen. Maar Paulus was volgens jou liefdeloos dat hij over deze persoon de ban uitsprak. Maar het was tot genezing. En dat was liefde, een goedkeuring van de zonde is dat zeker niet !!

M.vr.gr.,
Zonderling
David J

Bericht door David J »

jvdg schreef:
Miscanthus schreef:
jvdg schreef: en je zegt het zelf al....vermoedelijk zijn er meer mensen geschapen....Laat ons toch "domweg" dit aanemen c.q. geloven.

Okee, dit had ik nog niet begrepen dat je dit domweg geloofde....
Wat ik al zei: Het is een bijzaak die onze zaligheid niet in de weg staat.
Je wil toch niet zeggen dat we alleen mogen praten over hoofdzaken? Dit onderwerp kwam aan de orde naar aanleiding van een ethische kwestie over een broer en zus met kindertjes.
Ze krijgen straf en de vraag was of dat terecht was en of ze uit elkaar moeten en geen gezin meer mogen zijn...
Hoe denk jij daar over?
Als je deze topic zou hebben gevolgd had je kunnen lezen dat ik niet kan, mag, en wil oordelen dit gezin uit elkaar te halen.

Met dat laatste argument kun je alles goedpraten. Alles wat gebeurt, gebeurt onder Gods toelating en bestuur, tot moord en incest aan toe. Die dingen zijn daarom nog niet goed!

We hebben goede redenen (zowel in de bijbel als in de natuur) om het krijgen van kinderen door broer en zus te verbieden. Laten we dat vooral zo houden. Bij wijze van uitzondering zou je misschien toe kunnen laten dat deze mensen hun kinderen zelf opvoeden, nu ze er eenmaal zijn. Ik heb echter sterk de indruk dat deze mensen sowieso nogal wat problemen hebben en misschien helemaal niet in staat zijn om dat te doen.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

David J schreef: Ik heb echter sterk de indruk dat deze mensen sowieso nogal wat problemen hebben en misschien helemaal niet in staat zijn om dat te doen.
En daarmee is deze vastlopende discussie weer gered....pft.
parsifal

Bericht door parsifal »

Wat is de achtergrond van de wetten in het OT?
Deze man en vrouw zijn biologisch gezien broer en zus. Sociaal gezien totaal niet. Ze zijn volkomen apart van elkaar opgegroeid.

Hoe kijk je tegen de omgekeerde situatie aan. Eigen kind en geadopteerd kind uit een gezin worden verliefd op elkaar en willen trouwen. Is dat verantwoord?
memento

Bericht door memento »

Het probleem is, zoals vaak, dat zonde tot zonde leidt.

Even aangenomen dat broer en zus hun familierelatie wisten voordat ze hun eerste zonde begingen (samenwonen), leidt die zonde weer tot nadere zonde, namelijk: samen blijven wonen als broer en zus is zonde, uit elkaar gaan ook.

Over de vraag of het incest verbod nog geldt, ook in de context van gescheiden opgroeien, acht ik: ja. Het risico op gehandicapte kinderen die uit zo'n gezin geboren worden is erg groot. Het grote gebod is liefde, en liefde wil handicaps, indien mogelijk, voorkomen.
Adorote

Bericht door Adorote »

Als twee volwassen mensen broer en zus dus gaan samen wonen en sex hebben met elkaar is dat dan incest in de ware zin van het woord, is incest niet meer vader met dochter moeder met zoon.

Broer en zus kunnen met elkaar samen wonen, daar is niets mis mee, ook niets nieuws onder de zon, dat broer en zus op elkaar verliefd worden komt ook al voor sinds mensenheugenis, dat zij seks hebben met elkaar is niet wenselijk en zo niet af te keuren ..
Plaats reactie