Vrije Ger. Gem.
De datum van de bevestiging en intrede staat nu op woensdag 12 september en hij wordt idd. bevestigd door ds. Onderdelinden . De diensten worden gehouden in het kerkgebouw van de Gereformeerde Gemeente te H.I. Ambacht.JALP schreef:Ja, voorlopige datum woensdag 5 september bevstiging en intrede
bron: kerkblad OGG H.I.A.
De heer Nijhof is na een betreurenswaardige misstap niet meer als voorganger werkzaam. (RD 3-10-2005)accoord schreef:ben niet zo op de hoogte met de vrije gemeenten, maar ik mis de heer Nijhof al geruime tijd bij de predikbeurten. Weet iemand wat hier de oorzaak van is? Ik hoorde hem eens in de Til in Giessenburg.
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
Hij was toch ook geen voorganger in een vrije gemeente, maar ging voor in de HHK?Janneman schreef:De heer Nijhof is na een betreurenswaardige misstap niet meer als voorganger werkzaam. (RD 3-10-2005)accoord schreef:ben niet zo op de hoogte met de vrije gemeenten, maar ik mis de heer Nijhof al geruime tijd bij de predikbeurten. Weet iemand wat hier de oorzaak van is? Ik hoorde hem eens in de Til in Giessenburg.
Nu Kralingseveer een HHK gemeente is, wordt er nog steeds op deze manier toezicht gehouden? Indien zo, zou dat betekenen dat de groep in Veenendaal feitelijk ook HHK wordt/is.Auto schreef:De diensten in Veenendaal worden onder toezicht van de gemeente van Kralingseveer gehouden. Vaak is er een ouderling mee die ook ambtelijke toezicht houd.astroguy schreef:
Wat voor gemeente preekt hij in Veenendaal (en trouwens ook Oud Beijerland)? Een gemeente van een ander kerkverband?
Atze
Na de vrije gemeenten te Den Helder, Alblasserdam en Kralingscheveer heeft dus nu ook Waddinxveen zich aangesloten bij de HHK. Zie het bericht in het RD:
Tweede hhg in Waddinxveen
De christelijke afgescheiden gemeente te Waddinxveen heeft zich per 1 januari van dit jaar aangesloten bij de Hersteld Hervormde Kerk (HHK). Dat laat het breed moderamen van de classis West van de HHK weten in een persbericht.
Sinds ruim een jaar waren er besprekingen met de christelijke afgescheiden gemeente om de mogelijkheden voor toetreding tot de Hersteld Hervormde Kerk te bezien. Daartoe is zowel aan de kerkenraad als aan de gemeente voorlichting gegeven naar aanleiding van vragen die er leefden bij ambtsdragers en gemeenteleden. In deze periode zijn ook besprekingen gevoerd met de reeds in Waddinxveen bestaande de hersteld hervormde gemeente, die samenkomt in het gebouw aan de Staringlaan.
Sinds 1 januari gaat de christelijke afgescheiden gemeente als zelfstandige gemeente verder onder de naam hersteld hervormde gemeente Dorpstraat. De bestaande ambtelijke structuren blijven behouden, waarbij ds. J. G. van Tilburg als eigen predikant weer aan de gemeente verbonden is.
Ds. Van Tilburg heeft gaande het proces van aansluiting een aanvraag bij de HHK ingediend om hersteld hervormd predikant te worden. Eind oktober 2006 werd hij door het breed moderamen van de generale synode als predikant toegelaten en vanaf die datum heeft hij preekconsent. Sindsdien gaat hij ook regelmatig voor in hersteld hervormde gemeenten. Predikant en gemeente hebben nu weer dezelfde kerkelijke status.
De christelijke afgescheiden gemeente te Waddinxveen bestaat sinds 1892 en werd de laatste decennia gediend door de predikanten A. P. Verloop, N. van der Want en J. G. van Tilburg. Laatstgenoemde dient de gemeente sinds 1997. De gemeente komt sinds 1894 bijeen in het kerkgebouw aan de Dorpstraat in Waddinxveen. De nieuwe hersteld hervormde gemeente Dorpstraat telt ongeveer 120 leden en doopleden.
Uit RD 15 jan 2008
De christelijke afgescheiden gemeente te Waddinxveen heeft zich per 1 januari van dit jaar aangesloten bij de Hersteld Hervormde Kerk (HHK). Dat laat het breed moderamen van de classis West van de HHK weten in een persbericht.
Sinds ruim een jaar waren er besprekingen met de christelijke afgescheiden gemeente om de mogelijkheden voor toetreding tot de Hersteld Hervormde Kerk te bezien. Daartoe is zowel aan de kerkenraad als aan de gemeente voorlichting gegeven naar aanleiding van vragen die er leefden bij ambtsdragers en gemeenteleden. In deze periode zijn ook besprekingen gevoerd met de reeds in Waddinxveen bestaande de hersteld hervormde gemeente, die samenkomt in het gebouw aan de Staringlaan.
Sinds 1 januari gaat de christelijke afgescheiden gemeente als zelfstandige gemeente verder onder de naam hersteld hervormde gemeente Dorpstraat. De bestaande ambtelijke structuren blijven behouden, waarbij ds. J. G. van Tilburg als eigen predikant weer aan de gemeente verbonden is.
Ds. Van Tilburg heeft gaande het proces van aansluiting een aanvraag bij de HHK ingediend om hersteld hervormd predikant te worden. Eind oktober 2006 werd hij door het breed moderamen van de generale synode als predikant toegelaten en vanaf die datum heeft hij preekconsent. Sindsdien gaat hij ook regelmatig voor in hersteld hervormde gemeenten. Predikant en gemeente hebben nu weer dezelfde kerkelijke status.
De christelijke afgescheiden gemeente te Waddinxveen bestaat sinds 1892 en werd de laatste decennia gediend door de predikanten A. P. Verloop, N. van der Want en J. G. van Tilburg. Laatstgenoemde dient de gemeente sinds 1997. De gemeente komt sinds 1894 bijeen in het kerkgebouw aan de Dorpstraat in Waddinxveen. De nieuwe hersteld hervormde gemeente Dorpstraat telt ongeveer 120 leden en doopleden.
Uit RD 15 jan 2008
Atze
astroguy schreef:Nu Kralingseveer een HHK gemeente is, wordt er nog steeds op deze manier toezicht gehouden? Indien zo, zou dat betekenen dat de groep in Veenendaal feitelijk ook HHK wordt/is.Auto schreef:De diensten in Veenendaal worden onder toezicht van de gemeente van Kralingseveer gehouden. Vaak is er een ouderling mee die ook ambtelijke toezicht houd.astroguy schreef:
Wat voor gemeente preekt hij in Veenendaal (en trouwens ook Oud Beijerland)? Een gemeente van een ander kerkverband?
Veenendaal is geen gemeente, gewoon een groep die bij elkaar komt. (soort 'spelonk van adullam')
nu ds Pronk niet meer in kralingseveer woont komt er ook geen ouderling meer mee.
As Zondag 20 januastroguy schreef:Na de vrije gemeenten te Den Helder, Alblasserdam en Kralingscheveer heeft dus nu ook Waddinxveen zich aangesloten bij de HHK. Zie het bericht in het RD:
Uit RD 15 jan 2008
Herst Herv Dorpsstraat 9.30 Ds W van Vlastuin uit Katwijk aan Zee,16.30 Ds W J Teunissen uit Melissant
Herst Herv Staringlaan 11.00 en 18.30 uur Ds J C den Toom uit IJsselmuiden-Grafhorst
23 Jan HHK Dorpsstraat 19.30 Ds J D Heikamp uit Staphorst
Het is bekend dat ook de vrije gemeente van Schiedam met ds. Van de Want belangstelling heeft/ kontakten heeft met de HHK. Weet iemand de voortgang van deze besprekingen?astroguy schreef:Na de vrije gemeenten te Den Helder, Alblasserdam en Kralingscheveer heeft dus nu ook Waddinxveen zich aangesloten bij de HHK. .....
In sommige andere vrije gemeenten gaat soms/vaak HHK predikanten voor, maar of dat betekend dat zij op termijn dan ook bij de HHK zullen/willen aansluiten is onbekend. Ik denk dan aan de Vrije Hervormde Gemeenten van Rotterdam-Zuid, Werkendam, IJsselmuiden (ds. Oussoren) en de Vrije Oud Gereformeerde Gemeente van Aalburg.
Atze
Aalburg zie ik niet zo snel overgaan; volgens mij is dat een erg op zichzelfstaande gemeente. De gemeente van Werkendam is volgens mij 'op sterven na dood'. Dominee Oussoren heeft in het Rd wel eens aangegeven dat hij in de toekomst over hoopt te kunnen gaan.astroguy schreef:Het is bekend dat ook de vrije gemeente van Schiedam met ds. Van de Want belangstelling heeft/ kontakten heeft met de HHK. Weet iemand de voortgang van deze besprekingen?astroguy schreef:Na de vrije gemeenten te Den Helder, Alblasserdam en Kralingscheveer heeft dus nu ook Waddinxveen zich aangesloten bij de HHK. .....
In sommige andere vrije gemeenten gaat soms/vaak HHK predikanten voor, maar of dat betekend dat zij op termijn dan ook bij de HHK zullen/willen aansluiten is onbekend. Ik denk dan aan de Vrije Hervormde Gemeenten van Rotterdam-Zuid, Werkendam, IJsselmuiden (ds. Oussoren) en de Vrije Oud Gereformeerde Gemeente van Aalburg.
ik dacht dat Ds H Oussoren allang lid is geworden van de HHK gemeente van IJsselmuiden/Grafhorstfreek schreef:Aalburg zie ik niet zo snel overgaan; volgens mij is dat een erg op zichzelfstaande gemeente. De gemeente van Werkendam is volgens mij 'op sterven na dood'. Dominee Oussoren heeft in het Rd wel eens aangegeven dat hij in de toekomst over hoopt te kunnen gaan.astroguy schreef:Het is bekend dat ook de vrije gemeente van Schiedam met ds. Van de Want belangstelling heeft/ kontakten heeft met de HHK. Weet iemand de voortgang van deze besprekingen?astroguy schreef:Na de vrije gemeenten te Den Helder, Alblasserdam en Kralingscheveer heeft dus nu ook Waddinxveen zich aangesloten bij de HHK. .....