De jeugd van tegenwoordig

Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Bert Mulder schreef: En als ouders moeten we niet menen dat we onze jeugd kunnen of mogen leiden door alleen op de smalle weg te wijzen. Wij moeten leiden door ons voorbeeld!
'De smalle weg', is dat eigenlijk wel bijbelse beeldspraak?
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Toeschouwer schreef:
Bert Mulder schreef: En als ouders moeten we niet menen dat we onze jeugd kunnen of mogen leiden door alleen op de smalle weg te wijzen. Wij moeten leiden door ons voorbeeld!
Excuse my dutch. What is the dutch equivalent of the 'straight and narrow way'?

Dit bedoelde ik dus:
13 Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort, en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die door dezelve ingaan;

14 Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden.
We moeten niet alleen onze kinderen op deze weg wijzen, we moeten ze bij de hand nemen en op deze weg zelf LOPEN
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Bert Mulder schreef:
Toeschouwer schreef:
Excuse my dutch. What is the dutch equivalent of the 'straight and narrow way'?

Dit bedoelde ik dus:
13 Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort, en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die door dezelve ingaan;

14 Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden.
We moeten niet alleen onze kinderen op deze weg wijzen, we moeten ze bij de hand nemen en op deze weg zelf LOPEN
Je kunt als ouder ook wegwijzer zijn naar die weg. Maar zelf niet op dei weg lopen!!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Josephus

Bericht door Josephus »

Christiaan schreef:
Bert Mulder schreef:We moeten niet alleen onze kinderen op deze weg wijzen, we moeten ze bij de hand nemen en op deze weg zelf LOPEN
Je kunt als ouder ook wegwijzer zijn naar die weg. Maar zelf niet op dei weg lopen!!
Geloof je het zelf?
memento

Bericht door memento »

Josephus schreef:
Christiaan schreef:
Bert Mulder schreef:We moeten niet alleen onze kinderen op deze weg wijzen, we moeten ze bij de hand nemen en op deze weg zelf LOPEN
Geloof je het zelf?
Ja, je kan de waarheid vertellen, zonder er zelf deel aan te hebben, en de Heilige Geest kan die waarheid toepassen in het hart van je hoorder. Het woord ontleent haar kracht, Gode-zij-dank, niet aan de mensen die het overbrengen, nog aan de wijze waarop het overgebracht wordt, maar aan God-Drie-enig.

Er zijn bv voorbeelden van mensen die bekeerd zijn onder een preek van een predikant, die later de wereld heeft liefgekregen, en zich niet meer bekeerd heeft, waardoor we dus moeten vrezen dat hij geen deel aan Christus heeft gehad.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Josephus schreef:
Christiaan schreef:
Geloof je het zelf?
Ja, en dat weet ik zeker. Ik kan, door genade, met Job zeggen:

Ik weet dat mijn Verlosser leeft!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Josephus schreef:
Christiaan schreef:
Geloof je het zelf?
Zulke zaken zuig ik niet uit mijn duim hoor. Zet geen zaken zomaar op.
Dacht dat je mij zo goed toch wel kende. Zulke ernistige zaken!
En dan zou ik niet serieus zijn! Dat zij verre!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Josephus

Bericht door Josephus »

memento schreef:
Josephus schreef:
Christiaan schreef:
Geloof je het zelf?
Ja, je kan de waarheid vertellen, zonder er zelf deel aan te hebben, en de Heilige Geest kan die waarheid toepassen in het hart van je hoorder. Het woord ontleent haar kracht, Gode-zij-dank, niet aan de mensen die het overbrengen, nog aan de wijze waarop het overgebracht wordt, maar aan God-Drie-enig.
Vooruit dan. Maar je zal het toch met me eens zijn dat ouders die zelf de brede weg bewandelen niet bepaald de meest geloofwaardige wegwijzers naar de smalle weg zijn. Zeker kan God "met een kromme stok een rechte slag toebrengen", maar dat is natuurlijk niet echt de gangbare weg.
Er zijn bv voorbeelden van mensen die bekeerd zijn onder een preek van een predikant, die later de wereld heeft liefgekregen, en zich niet meer bekeerd heeft, waardoor we dus moeten vrezen dat hij geen deel aan Christus heeft gehad.
Dus toch afval der heiligen? :wink:
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Josephus schreef:
Christiaan schreef:
Je kunt als ouder ook wegwijzer zijn naar die weg. Maar zelf niet op die weg lopen!!
Als dat zo is, is er iets ontzettend mis. Rust dan niet voordat je Hem zelf persoonlijk leert kennen!!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
memento

Bericht door memento »

Vooruit dan. Maar je zal het toch met me eens zijn dat ouders die zelf de brede weg bewandelen niet bepaald de meest geloofwaardige wegwijzers naar de smalle weg zijn. Zeker kan God "met een kromme stok een rechte slag toebrengen", maar dat is natuurlijk niet echt de gangbare weg.
Je hebt gelijk dat ongelovige ouders ook ongeloofwaardige wegwijzers zijn. Echter, je gaat te ver door het een kromme stok te noemen. Het woord van God ontleend haar kracht niet aan de geloofwaardigheid van de verteller (de wegwijzer), maar aan haar Goddelijke inhoudt, en de toepassing daarvan door Gods Geest.

Echter, wee de mens die Christus verwerpt! Hij zal met dubbele slagen geslagen worden; het zal Sodom en Gomorra verdragelijker zijn in het oordeel. We moeten eens ophouden met onbekeerd zijn gewoon te vinden; het is gruwelijk!
Marnix

Bericht door Marnix »

memento schreef:
Je hebt gelijk dat ongelovige ouders ook ongeloofwaardige wegwijzers zijn. Echter, je gaat te ver door het een kromme stok te noemen. Het woord van God ontleend haar kracht niet aan de geloofwaardigheid van de verteller (de wegwijzer), maar aan haar Goddelijke inhoudt, en de toepassing daarvan door Gods Geest.

Echter, wee de mens die Christus verwerpt! Hij zal met dubbele slagen geslagen worden; het zal Sodom en Gomorra verdragelijker zijn in het oordeel. We moeten eens ophouden met onbekeerd zijn gewoon te vinden; het is gruwelijk!
Amen! En gelukkig kan God wel het kwade doen meewerken ten goede.....
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Adorote

Bericht door Adorote »

De ervaring is dat de jeugd het soms beter begrepen heeft dan de ouderen en Jezus navolgen en er na leven.

Het altijd maar slecht spreken over de jeugd door ouderen is een projectie wat ze zelf vroeger uit gehaald hebben, en hun eigen jeugd vergeten .Met de jeugd in het algemeen is niets mis.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Het volgende gedicht hebben we als kinderclub meegegeven aan onze vertrekkende ds en zal ook gegeven worden aan de jeugdouderling en voorzitter en een komende predikant. Daarnaast wil ik het iedereen die met kinderen te maken heeft ook meegeven.

Leg de namen van deze kinderen in Zijn handen
Spreek ze zachtjes uit in het persoonlijk gebed
Zodat zij voor het aangezicht van de Vader mogen landen
Voor Hem, die op alle kinderen let

Want ieder kind, hoe klein het ook mag zijn
Kent zijn eigen zorgen en verdriet
Zijn soms eenzaam en hebben pijn
Vertel hen dan maar dat er Een is die hen ziet

Voor Hem zijn alle kinderen van grote waarde
Bij Hem staan ze echt op nummer één
Hij kent alle kinderen hier op aarde
Hij kent hun namen, Hij vergeet er geen

Volg Hem dan na, vergeet de kinderen niet
Laat Zijn Liefde de grote leidraad wezen
Hij zegt het zelf, die Zijn Koninkrijk verliet
“Niemand komt er in als je niet wordt als dezen”

Leg de namen van deze kinderen in Zijn handen
Zodat zij mogen weten dat er op die ene dag
Er iemand is die aan hen denkt en voor hen bidden mag
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Petrus

Bericht door Petrus »

Die jeugd van tegenwoordig toch, die wil toch écht nergens voor deugen.....................................

net als de jeugd van de jaren '60 en ''30 etc etc etc etc..................... :mrgreen:
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Petrus schreef:Die jeugd van tegenwoordig toch, die wil toch écht nergens voor deugen.....................................

net als de jeugd van de jaren '60 en ''30 etc etc etc etc..................... :mrgreen:
Net als in de tijd van de Griekse wijsgeren (waar deze uitspraak vandaan komt...)
Plaats reactie