Marnix schreef:jvdg schreef:Tiberius schreef:Unionist schreef:Al die jaren is het goed gegaan, inderdaad. De kerken die hem gebruiken bruisen van het geestelijk leven, de interpretatie is zo helder dat een kind het begrijpen kan en de verdeeldheid is opgeheven!
Ik laat de ironische ondertoon maar even voor wat het is.
Maar ik denk dat juist de HSV de verdeeldheid doet toenemen.
Verder, als ik de ter zake kundige postings van Zonderling e.a. elders nog eens doorlees, zal het geestelijke leven echt niet gaan bruisen door de HSV.
Ik vrees met Tiberius dat de HSV ter rechterzijde geen "opbruising" zal geven, omdat in die hoek er absoluut geen verlangen was naar een "vervanging" van de SV.
Me taxeert het aldaar als nieuwlichterij welke geen extra impuls kan geven aan het "bevindelijk leven", sterker nog: het wordt ervaren als een inbreuk op.....
Als ik eerlijk ben, en vergeef mij mijn conservatisme, ik vermag niet in te zien dat die HSV meer doet "bruisen" dan die al eeuwen vertrouwde SV.
En natuurlijk: "De jeugd begrijpt het niet meer".
Aan wie ligt dat eigenlijk?
Het is al een oude discussie, maar de jeugd begrijpt wel de occulte, engelstalige teksten van vele muzikanten ("links en rechts") (gospel en neutraal).
Of begrijpen ze ook dat niet?
Ontzettend. Ik had gedacht dat je wat origineler zou zijn.... Ja en ze snappen ook computers. Het is toch niet te geloven. Misschien omdat dat wel van deze tijd is en de taal van de SV zwaar achterhaald?
Jongeren groeien gewoon met engels op... dus snap je dat soort teksten ook... net als dat je gewoon boeken in het engels kan lezen of conversaties in het engels kan voeren. Maar jongeren krijgen geen "antiek-Nederlands" op school. Logisch ook.
Jaja, het ligt aan de jeugd he... goed... onthoud ze dan maar het evangelie onder het motto: "je doet er maar wat meer moeite voor"... dan gaan ze maar verloren... is het tenminste niet onze fout he. Eigen schuld... moet je maar wat meer moeite doen.
Goed.. en dan heb ik het nog niet eens over kinderen en mensen met een laag IQ gehad... voor wie jou beweringen nog niet eens opgaan, want die snappen je zogenaamde occulte engelse muziekteksten ook niet.
Verplaats je eens een beetje in anderen (met jou IQ moet je dat net zo goed kunnen als met wat moeite de SV begrijpen

)
Beste Marnix,
Het IQ gehalte heeft niets, maar dan ook niets met het begrijpen van de Bijbel te maken. Velen zouden jou voorbeelden kunnen geven van het tegendeel.
Dat je kinderen en mensen aanhaalt met een laag IQ vind ik al naast deze discussie staan. Ze zijn toch niet minder, en wat zegt een IQ?
Ik verwijt de jeugd helemaal niets, maar de jeugd van 1838 was toch niet wijzer als die van 2007?
Mijn verwijt richt zich in feite tegen de ouders.
En wie is in staat de jeugd te onthouden van het Evangelie?
Waarom is de taal van de SV zwaar achterhaald?
De oude welbekende nederlandse klassiekers als Marieken van Nieumeghen en Karel ende Elegast etc. worden toch ook nog steeds op de literatuurlijsten geplaatst.
Ik wil helemaal geen originele kritiek hebben.
Ik wens dat iedereen met het Evangelie in aanraking wordt gebracht.
Het kan mij niet schelen op welke wijze dit geschiedt.
Maar ik vind het van verregaande kortzichtighid getuigen als de HSVdaartoe verkoren wordt boven de SV.