St. Nicolaas

Wie viert Sinterklaas?

Wel
36
58%
Niet
24
39%
Anders?
2
3%

Totaal aantal stemmen: 62

rekcor

Bericht door rekcor »

Shaul

Bericht door Shaul »

Adryan schreef: Hoe kan je dan o.a. die alwetendheid waar het in het Sinterklaas feest omdraait hiervan los zien? Hoe kan je als Christen dit vieren? HEt is een RK-feest en wij vieren dat als reformatorischen? Ik zou niet weten hoe dat kan. Jij wel?
Vier je wel het kerstfeest dan? Dat is per slot van rekening voorgekomen uit het heidense zonnewendefeest.

[
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Shaul schreef:
Adryan schreef: Hoe kan je dan o.a. die alwetendheid waar het in het Sinterklaas feest omdraait hiervan los zien? Hoe kan je als Christen dit vieren? HEt is een RK-feest en wij vieren dat als reformatorischen? Ik zou niet weten hoe dat kan. Jij wel?
Vier je wel het kerstfeest dan? Dat is per slot van rekening voorgekomen uit het heidense zonnewendefeest.
Inderdaad vind ik het sinterklaasfeest dan nog principiëler. Vergeet niet dat we vroeger allemáál rooms waren...
Adryan

Bericht door Adryan »

Afgewezen schreef: Inderdaad vind ik het sinterklaasfeest dan nog principiëler. Vergeet niet dat we vroeger allemáál rooms waren...
Precies... je zegt het goed waren. Een van de redenen van de reformatie was de verering der heiligen.
Mijn belangrijkste bezwaar is niet dat het voortgekomen is uit een heidens feest, maar dat het een feest is van een RK-religie. Zie hierboven. Het is een herdenken van de sterfdag van een heilige.

Overigens is kerstfeest niet voortgekomen uit het zonnewendefeest maar ermee samengevoegd. In het kerstfeest herdenken we een bijzondere gebeurtenis die voor ons Christenen heel belangrijk is. Een herdenken van deze gebeurtenis kan dan ook heel goed zijn

HEt is dan inderdaad niet alleen een feest (in reactie op een andere vraag). Mag ik eraan herinneren hoe Christus in een armoedige stal ter wereld kwam? Hoe God zich diep wilde vernederen om mens te worden? Moeten wij dat vieren als een feest met cadeau's? Maar ik denk dat we nu erg van het oorspronkelijke onderwerp afdwalen.
Volgens mij doet niemand dat. Goed, Sinterklaas heeft natuurlijk 'Het boek van Sinterklaas', waar in staat wat we hebben gedaan. Maar hij komt niet aan die gegevens omdat hij alwetend zou zijn! Het zijn de zwarte pieten die ons het hele jaar in het oog houden, en alles aan de Sint vertellen.
Het komt wel erg overeen met het boek waarin goed en kwaad opgeschreven staat van ieder mens. Wie zou er over een ander mens oordelen? Is er een ander dan God die onze daden beoordeelt en ons daarvoor beloont of straft?
Het spijt me zeer, maar volgens mij vieren we op de sterfdagen van Luther, Calvijn, Augustinus of wie dan ook geen feestje.
Dat klopt omdat wij niet de heiligen vereren. Vierenvan de sterfdag van bijzondere personen komt voort uit de vroeg-christelijke kerk waar de sterfdag van de martelaren herdacht werd.
Kan je in het kort aangeven wat deze beste man precies voor de Kerk gedaan heeft?
Voor zover ik het weet was hij bijzonder goed voor de armen. Met nadruk voor arme kinderen die hij veel schonk. Vandaar ook de cadeau's aan kinderen. Overigens heb ik wel een aardige suggestie voor alle vierders van sinterklaas. Geef de cadeau's voortaan niet meer aan de kinderen, maar geef wat extra's aan de armen.
Petrus

Bericht door Petrus »

Afgewezen schreef:Vergeet niet dat we vroeger allemáál rooms waren...
Hoe bedoel je: "we" waren vroeger allemáál rooms? ik kan me de tijd niet heugen dat er iemand van jullie ooit een roomse kerk bezocht heeft voor een Mis................. :shock:
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Petrus schreef:
Hoe bedoel je: "we" waren vroeger allemáál rooms? ik kan me de tijd niet heugen dat er iemand van jullie ooit een roomse kerk bezocht heeft voor een Mis................. :shock:
Daar kon je je wel eens lelijk in vergissen.
Adorote

Bericht door Adorote »

Sint Nicolaas is een gemeenschappelijke Bisschop net als Sint Augustinus . enz enz enz ze behoren allebei tot de ongedeelde Kerk van de eerste tien eeuwen. de Kerk had toen nog gelukkig geen voorvoegsels , en helemaal geen sektarische refogroepen, wat al zo niet Katholiek is en ook niet des reformatie. De echt reformatie is ten principale een breede Katholieke beweging die de misstanden en de misverstanden weg wilde hebben uit de Kerk. Dit is wel gebeurd in Trente maar toen was het al te laat en was de Westerse Kerk gescheurd, jammer genoeg, terwijl er toch geboden is )))) Op dat zij allen een zijn((((
memento

Bericht door memento »

Adorote schreef:Sint Nicolaas is een gemeenschappelijke Bisschop net als Sint Augustinus . enz enz enz ze behoren allebei tot de ongedeelde Kerk van de eerste tien eeuwen. de Kerk had toen nog gelukkig geen voorvoegsels , en helemaal geen sektarische refogroepen, wat al zo niet Katholiek is en ook niet des reformatie. De echt reformatie is ten principale een breede Katholieke beweging die de misstanden en de misverstanden weg wilde hebben uit de Kerk. Dit is wel gebeurd in Trente maar toen was het al te laat en was de Westerse Kerk gescheurd, jammer genoeg, terwijl er toch geboden is )))) Op dat zij allen een zijn((((
Uhm, in Trente zijn de dwalingen alleen maar bevestigd, ipv opgelost. Ondanks alle pogingen van de afgevaardigde mensen uit het kamp der reformatoren, die weleswaar wél uitgenodigd waren, maar niet gehoord werden.

Ja, zélfs de zeer, zeer gematigde Augustein Jansius, die een terugkeer naar de leer van Augustinus voorstond binnen de RK, werd verdoemd als ketter.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Adorote schreef:Sint Nicolaas is een gemeenschappelijke Bisschop net als Sint Augustinus . enz enz enz ze behoren allebei tot de ongedeelde Kerk van de eerste tien eeuwen. de Kerk had toen nog gelukkig geen voorvoegsels , en helemaal geen sektarische refogroepen, wat al zo niet Katholiek is en ook niet des reformatie. De echt reformatie is ten principale een breede Katholieke beweging die de misstanden en de misverstanden weg wilde hebben uit de Kerk. Dit is wel gebeurd in Trente maar toen was het al te laat en was de Westerse Kerk gescheurd, jammer genoeg, terwijl er toch geboden is )))) Op dat zij allen een zijn((((
Maar mijn vraag blijft: wat heeft die beste man voor de Kerk betekend? (Hoofdletter neem ik van jou over).

En inderdaad, wat memento zegt: de eeuwenoude roomse dwalingen zijn in Trente vastgelegd en nog nooit herroepen. De eenheid is wel geboden, maar uiteraard niet met de roomse antichrist.
Petrus

Bericht door Petrus »

Tiberius schreef:
Petrus schreef:
Daar kon je je wel eens lelijk in vergissen.
Waarom niet "mooi" in vergissen???
rekcor

Bericht door rekcor »

Adryan schreef:
rekcor schreef:Volgens mij doet niemand dat. Goed, Sinterklaas heeft natuurlijk 'Het boek van Sinterklaas', waar in staat wat we hebben gedaan. Maar hij komt niet aan die gegevens omdat hij alwetend zou zijn! Het zijn de zwarte pieten die ons het hele jaar in het oog houden, en alles aan de Sint vertellen.
Het komt wel erg overeen met het boek waarin goed en kwaad opgeschreven staat van ieder mens. Wie zou er over een ander mens oordelen? Is er een ander dan God die onze daden beoordeelt en ons daarvoor beloont of straft?
Mmm.... volgens mij begrijp je niet veel van het Sinterklaasfeest. Ik zal het je verklappen - zij die in Sinterklaas geloven niet verder lezen! - Sinterklaas is maar een spelletje. In het spel 'Sinterklaasje spelen' beoordelen we niemand, maar voeren we 'het boek van Sinterklaas' op om anderen te plagen met hun (on)hebbelijkheden.

Jouw benadering van Sinteklaas vind ik dezelfde als de benadering van degene die het spel Risk - je weet wel, dat spel waarbij je 'landen/volken moet veroveren' - verwierp op basis van Psalm 67:5.
rekcor

Bericht door rekcor »

Petrus schreef:
Hiero, ikke wel (zelfs 2x)!

De eerste keer - in Wageningen - viel het erg tegen, maar dat was een zeer vrijzinnige gemeente ('Allah is ook God', enz)

De tweede keer - in Den Bosch - viel het me erg mee. De preek zou zo in een wat vlotte PKN-confessionele gemeente gehouden kunnen worden.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Aderote, ik kon het niet laten je dit te vragen:

Waarom is Paus Benedict is zo op gevost om in Turkey eensgezind met de Moslems te zijn, terwijl Trente nog nooit herroepen is? En waarom jij hier telkens met de 'vervloekte' gereformeerden zit te bakkeleien? Verder ben ik het hier met alle gereformeerden eens dat de Roomse Kerk zeer dwaalt, vooral in Trente.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Adorote

Bericht door Adorote »

Bert Mulder schreef:

Waarom is Paus Benedict is zo op gevost om in Turkey eensgezind met de Moslems te zijn, terwijl Trente nog nooit herroepen is? En waarom jij hier telkens met de 'vervloekte' gereformeerden zit te bakkeleien? Verder ben ik het hier met alle gereformeerden eens dat de Roomse Kerk zeer dwaalt, vooral in Trente.

Je bent aan het verkeerde adres, ga eerst is goed lezen wat er eigenlijk geschreven staat.En deze draad gaat over Sint Nicolaas, en over zijn gedachtenis op 5 en 6 december.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Adorote schreef:
Bert Mulder schreef:

Je bent aan het verkeerde adres, ga eerst is goed lezen wat er eigenlijk geschreven staat.En deze draad gaat over Sint Nicolaas, en over zijn gedachtenis op 5 en 6 december.
Om te zorgen dat Bert zijn vragen op het juiste adres kan stellen: kan je niet vragen of de paus hier komt forummen?
Hij moet dan even een leugen klikken (akkoord gaan met de forumregels), maar dat zal voor hem geen bezwaar zijn, gezien zijn (ver)leidende rol als roomse antichrist.

Als hij een passende nickname zoekt, moet hij mij maar even een mailtje sturen.
Laatst gewijzigd door Tiberius op 08 dec 2006, 15:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie