memento schreef:Klavier, heel leuk wat je hier zegt, maar de uiterste consequentie van hoe jij de bijbel hier toepast, is dat er geen recht meer gedaan wordt, maar dat er continue vergeven wordt en de misdadiger vrijuit gaat.
Onzin, dit is een karikatuur. Ik schreef over vergelden als allereerste. Dat gooi je nu even overboord. Laat het maar gewoon staan.
Je vergeet hier echter één ding: God liet de zonde niet ongestraft, hij strafte die aan Zijn eigen Zoon. Als God, die de opperste Wijsheid is, die als Enige bepaald wat goed en kwaad is, de zonde niet ongestraft laat, zou de overheid (die de dienaar Gods is) dit dan wél moeten doen?
Nou, dat bedoelde ik dus ook. Maar niet alléén!
Daarbij, in het NT zie ik nergens dat de Heere Jezus waarschuwt tegen te strenge straffen (eerder het tegenovergestelde lezen we in Rom 13:4, over de overheid: Want zij is Gods dienares, u ten goede. Maar indien gij kwaad doet, zo vrees; want zij draagt het zwaard niet tevergeefs; want zij is Gods dienares, een wreekster tot straf dengene, die kwaad doet.). Sterker nog, de straffen die God zelf gaf onder de OT bedeling waren, vanuit onze maatschappij gezien, enorm zwaar. En de reden, die geeft God er Zelf bij. Wees heilig, want ik de Heere, ben heilig.
Mee eens.
Kortom: Ik denk dat de heiligheid van God één van de sleutels is, die nodig is om de Schrift recht te verstaan. Dat vormt het OT en het NT ook de eenheid die zo vaak niet gezien wordt, dan zie je dat de God uit het OT (die velen maar erg streng vinden) dezelfde God is als uit het NT (die velen veel liefdevoller vinden), ook net zo streng, alleen dan tegen Zijn eigen Zoon (hoe onbevattelijk wonder). Als dan de God dezelfde is, en Zijn heiligheid niet veranderd is met de komst van Zijn Zoon, en we geen oproep aan overheden vinden om de strengheid van het OT achter ons te laten, waarom zouden we lichtere straffen dan 'bijbels' vinden?
De gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan geldt ook de te bestraffen zondaar.
Nee, m.i. zou een ideale overheid de straffen van het OT hanteren. En ja: Ook op vloeken de doodstraf.
De discussie vermengen met de visie op de ceremoniële wetten binnen de verzoeningsleer en samenhang OT/NT lijkt me niet handig. Ik beperk me vooral tot het stellen dat de verzoening onderdeel moet zijn van de rechtsgang. De wijze waarop dit in detail wordt uitgewerkt is een verhaal opzich. Door daar op voorhand een extreme invulling aan te geven om de verzoeningsgedachte eruit te slopen gaat mij te ver. Dat is zwart/wit denken en vooral populistisch.
Ik stel vooral dat een een straf vergeldend
en medisch moet zijn. En medisch naar voorbeeld van de Heere Jezus.