Marnix schreef:Overigens hoeven we het "uit jezelf het niet kunnen" niet bij het evangeliseren te noemen. Je hoeft niet te zeggen: Bekeer je, maar dat kan je niet zomaar
Precies, dat is de kern. De dogmatiek moet je verstandig gebruiken.
Ook al is het waar, dat blijkt vooral in het achterom zien.
De dicipelen werden na pasen onderwezen in het Verzoeningswerk. Daarvoor snapten ze er niets van.
Desondanks lees ik nergens: Volg me dan maar nog niet. Eerst de dogmatische kennis dat je het niet kunt en daarmee in de nood moet komen.
Petrus (De apostel) wilde nota bene voorkomen dat Christus zou sterven. Duidelijker bewijs van dat met een gebrekkige kennis van de dogmatiek, of beter, met geen enkele kennis van de dogmatiek, een zondaar Christus mag en moet volgen.
Zeker voor gedoopten die nog eens het teken en zegel van het welkom zijn bij God vanwege het Volbrachte Werk dragen.
Zou God liegen? Hoe zouden we durven!
Binnen en buiten (Samaritaanse vrouw!) het Verbond is er geen enkele hindernis om tot Christus te komen. Jezus sprak Zijn Evangelie altijd tot de scharen. Alle hoorders werden tot Hem geroepen. Zonder enkele voorwaarde en zonder rem door een onmogelijkheid te noemen.
Anders zouden de mensen zich daarop kunnen beroepen en verontschuldigen. Dat zou God tot een leugenaar maken.
Het is niet alle hoorders het Evangelie verkondigen en daarbij de 'rem' van niet aannemen "tenzij'' . Het "tenzij" is niet geopenbaard. Nergens. Laten we op basis van onze dogmatiek toch nooit een "tenzij", een "mits" en "jamaar" toevoegen.
Dat is eigenwillige godsdienst.
Als we hiervoor de uitverkiezing misbruiken dan maken we van de uitverkiezing een struikelblok
tot Christus in plaats van een troost voor hen die in Christus
zijn.
Dat is de heilsorde achterstevoren als evangelie benoemen.
Dat is de bevinding (hoe waar deze ook is!) terug redeneren naar wat God gedaan heeft aan een zondaar.
Als je acherom kijkt zie je eerst dat wat het meest recent, het laatst geschiedt is. Die volgorde is omgekeerd aan de chronologie waarmee Gods Geest Werkt en zoals bij alle bekeringsgeschiedenissen in de Bijbel zichtbaar is.
De keerzijde van de zuivere leer van vrije genade is dat wie zich niet bekeert onder de verkondiging daarvan des te zwaarder oordeel zal ontvangen!
Wel het lokkende Evangelie gehoord, niet geluisterd. Weer ongehoorzaam, net als in het paradijs. Zelfs onder de boodschap van het volmaakte heilsplan waarin de Vader het Liefste wat Hij bezat heeft geofferd voor zijn maaksel. God deed wat Abraham uiteindelijk niet hoefde te doen.
Groter zonde dan genade afwijzen is er niet.
Daarom is de zonde tegen de Heilige Geest onvergeefbaar.
Dat is niets anders dan willens en wetens Gods Liefde tergen.
Ik noem dit punt vooral omdat we altijd denken dat het 'ver van ons bed is' te kunnen zondigen tegen de Heilige Geest.
Niemand hoeft te hopen op genade en vergeving bij het niet aannemen van Christus.
Wee u, Chorazin! wee u Bethsaida! want zo in Tyrus en Sidon de krachten waren geschied, die in u geschied zijn, zij zouden zich eertijds in zak en as bekeerd hebben.
Laten we oppassen ook niet ter rechterzijde tot dwalingen te komen.
Arminius is ook aan de rechterkant tot hindernis.
In het activisme om eigen werk in te dammen ligt het gevaar op de loer ook het door Gods Geest gewerkte activisme in te dammen!