praktijkvoorbeeld

geledu

Bericht door geledu »

Marnix ,
In het licht van de reformatie kan ik je reacties niet begrijpen en niet waarderen en met mij meerderen zie ik.

Verder vraag ik me af of het zinvol is, om een verhaal uit de media over een door hen genoemde bekering, hier breeduit te bespreken.
Dat het een gekleurd verhaal is lijkt me overduidelijk , en het beschrijven van de ouders lijkt me ook niet te sporen met een Christelijke levenswandel in het licht van het 5e gebod.

Terughoudendheid lijkt me hier op zijn plaats.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Marnix schreef:Wat moet ik dan doen? Het maar accepteren? (...) Dat heb ik trouwens ook een beetje van Jezus geleerd, die kon ook scherp zijn en liet misstanden ook niet maar voor wat het was uit angst voor polarisatie, het kostte hem zelfs zijn leven op het eind.
Marnix,
Ik kan niet anders concluderen dan dat je in dit topic zelf doet wat je anderen verwijt. Dit is geen christelijke manier van discusseren, maar je blijft ook na signalen van anderen dat ze zich gekwets voelen door jouw uitlatingen genadeloos doorhakken. Sorry, maar ik heb hier geen respect meer voor. Verder stuit het me tegen de borst dat je jezelf, en jouw optreden in dit topic met Jezus vergelijkt.
memento

Bericht door memento »

Moderator opmerking

Hierbij wil ik duidelijk aangeven dat opmerkingen, zoals die van Marnix, hier absoluut niet welkom zijn. Wij willen ons hier ook van distantiëren.

Uw Moderator
Vincent

Bericht door Vincent »

Toen ik dit topic vanmorgen opende had ik voor mezelf geen duidelijk antwoord op de gestelde vragen voor ogen. Ik vind het zelf altijd moeilijk om over zoiets een mening te hebben (als dat al zou moeten).

Nu 's avonds ben ik haast geschokt om te lezen hoeveel en tot welke reacties het geleid heeft.

Hoewel de Ger. Gem. in het artikel zelf impliciet onder vuur ligt, valt mij op, dat sommigen hun kritiek op dit kerkverband spuien. Ik had liever dat dát nu maar eens op dit forum bleef rusten. Ik herhaal nog maar eens: ik heb bepaald mijn vraagtekens bij dit kerkverband (o.b.v. wat ik er vanaf weet als complete buitenstaander), maar bestrijding van de GG staat naar mijn gedachte niet in de doelstellingen van Refoforum. Ik stem in met de reactie van Oude-Waarheid; hij kent de kerkelijke moeiten goed, die wij binnen de Hervormde Kerk hadden: lijden aan de kerk. Dat kan ook als GG-er. Om breuken uit het verleden, om zonden in het heden. Dat is erg! Om Godonterende zaken soms! En het erge is: dat komt nog weleens door mijzelf.

Verder denk ik dat we als traditionele kerken allereerst de hand in eigen boezem moeten steken. Er ís denk ik te weinig oprechtheid, teveel ouders en kerkelijke gezagsdragers zijn blij als mensen "in het straatje blijven" en belijdenis doen "van de waarheid". Maar het ware geloof! Word dat gevonden?

En wat zijn geloof betreft, kan ik zijn ouders begrijpen. Er is nu eenmaal een bepaalde cultuur binnen veel evangelische gemeenten, die naar mijn mening beslist onbijbels is als het gaat om het geloof. Ik schrik soms van bepaalde bewoordingen, men heeft het direct over "tof" etc. als men het over de heiligste dingen heeft, via bepaalde muziekstijlen worden de heiligste zaken in het platte getrokken. Maar toch zou er vreugde mogen zijn over iedere zondaar die zich bekeert en hoeven wij er niet aan te twijfelen dat God de zijnen heeft in de evangelische gemeenten. En dat God ook dit kan doorwerken en voor evenwichtigheid kan zorgen. Tenslotte zal God oordelen op de laatste dag, over mij, over jou, over de ouders van René, over hemzelf.
Gian

Bericht door Gian »

Arie Maasland schreef laatst een boekje over ene Geert. Het heet 'Zoektocht'.
Het verhaal in dit boekje is bijna gelijk met het verhaal waarmee deze topic geopend werd. Lezenswaardig, zonder negatieve ondertoon.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:Arie Maasland schreef laatst een boekje over ene Geert. Het heet 'Zoektocht'.
Het verhaal in dit boekje is bijna gelijk met het verhaal waarmee deze topic geopend werd. Lezenswaardig, zonder negatieve ondertoon.
Geen Geert, maar Job!
Het boekje is goed bedoeld, maar even onbevredigend als het 'praktijkvoorbeeld'.
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

wrang.......

toen ik dit artikel gistermorgen in de krant las, was ik verheugd......
wat heerlijk te lezen dat iemand radicaal veranderd is. Dat was wel iets voor de dankdag, vond ik.

wat wrang om hier weer het geneuzel over één regel uit die tekst te lezen.
er is niks nieuws onder de zon wat dat betreft.
de geschiedenis van de verloren zoon laat dat ook zien.
de oudste zoon kan het ook niet hebben als zijn broer berooid en verhongerd thuiskomt. Notabene gaat zijn vader daar een feestmaaltijd voor aanrichten, niet te geloven zeg, het is vast niet echt,
tuurlijk niet, hij heeft geen cent meer op zak, en is zowat uitgehongerd, 't is vast geen oprechte terugkeer, hij had toch niks meer te verliezen.
laat dat maar eerst overwinteren en overzomeren............ja ja.

deze gelijkenis sluit af met de woorden : men hoort dan blij te zijn. ..........enz.
dat wás ik ook.............. :lol: :cry:
Gian

Bericht door Gian »

Afgewezen schreef:
Gian schreef:Arie Maasland schreef laatst een boekje over ene Geert. Het heet 'Zoektocht'.
Geen Geert, maar Job!
Het boekje is goed bedoeld, maar even onbevredigend als het 'praktijkvoorbeeld'.
Wat wil je dan bevredigt hebben? In herkenning zit al bevrediging. Het boekje is een steun in de rug voor jongeren die dergelijke problemen met hun ouders hebben. En zoals Marnix al ergens zei, de ouderen zouden nog heel wat van de jongeren kunnen leren, want zo zijn er veel jongeren die oprecht met deze problemen te maken hebben.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Het boekje is een steun in de rug van jongeren, die 'anders' zalig willen worden dan ze het van huisuit geleerd hebben!
Gian

Bericht door Gian »

Afgewezen schreef:Het boekje is een steun in de rug van jongeren, die 'anders' zalig willen worden dan ze het van huisuit geleerd hebben!
Inderdaad. Dan heb je het toch begrepen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:
Afgewezen schreef:Het boekje is een steun in de rug van jongeren, die 'anders' zalig willen worden dan ze het van huisuit geleerd hebben!
Wat bedoel je met "toch"?
memento

Bericht door memento »

Gian schreef:
Ik kan daar nu niet bepaald vrolijk van worden. We mogen onze kritiek hebben op de donkere tijd, en op de donkere visie zoals sommigen in de ger. gez. die hebben, echter daardoor worden mensen niet anders bekeerd. De bevindelijke kennis van ellende, verlossing en dankbaarheid is en blijft de bijbelse weg van bekering.

En hoe je het ook wendt of keert, de bijbel is er duidelijk over dat de bekering vruchten moet voortbrengen, die ik vaak bij die 'hippe bekeringen' mis. Denk aan alcohol misbruik (aangeschoten zijn acht men niet als zonde), taalgebruik, wereldse vrienden, etc.

Voor alle duidelijkheid: Ik gun jongeren van ganser hart een bekering. Ik geloof dat jongeren deze ook op hun eigen manier zullen ervaren, en zullen uiten in de taal die past bij hun belevingswereld. De vruchten zullen ook misschien anders zijn dan van een kerkmens (de zonden van het eertijds zijn ook 'anders'). Echter een bekering is altijd een radicale ommekeer, die geen ruimte openlaat om de deur naar de wereld half open te laten. Bekering blijft een (bevindelijke) terugkeer tot God, om van Hem vergeving te ontvangen voor onze zonde en schuld. Die punten zijn essentieel voor de ware bekering, ongeacht leeftijd en leefmillieu.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

gian schreef:En zoals Marnix al ergens zei, de ouderen zouden nog heel wat van de jongeren kunnen leren, want zo zijn er veel jongeren die oprecht met deze problemen te maken hebben.
Ouderen die van jongeren moeten leren? In de Bijbel is het toch altijd nog andersom. Maar in de ger. gezindte lijken de jongeren het voor het zeggen te moeten krijgen (zie de onevenredige aandacht voor jongeren in het RD bijvoorbeeld).
Jongeren gaan dus ook bepalen hoe de bekering er anno 2006 behoort uit te zien en de daarbij behorende levensstijl.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Afgewezen schreef:
gian schreef:En zoals Marnix al ergens zei, de ouderen zouden nog heel wat van de jongeren kunnen leren, want zo zijn er veel jongeren die oprecht met deze problemen te maken hebben.
Ouderen die van jongeren moeten leren? In de Bijbel is het toch altijd nog andersom. Maar in de ger. gezindte lijken de jongeren het voor het zeggen te moeten krijgen (zie de onevenredige aandacht voor jongeren in het RD bijvoorbeeld).
Jongeren gaan dus ook bepalen hoe de bekering er anno 2006 behoort uit te zien en de daarbij behorende levensstijl.
wat een onzin.
heb je wel eens van een generatiekloof gehoord?
Gert10

Bericht door Gert10 »

Afgewezen heeft de inhoud van het boekje van Maasland prima onder woorden gebracht! Ik ben het volledig met je eens.
Gesloten