Het is gewoon een feit dat predikanten in de GerGem goed verdienen. Daar hoeven we niet geheimzinnig over te doen.
Dit itt bijvoorbeeld PKN predikanten waar regelmatig stille armoede in de pastorie voorkomt.
Aan de andere kant. Als ik zie dan mijn ds. Elke zondag 3 x preekt en doordeweeks ook altijd nog minimaal 1 x plus daarbij begrafenissen en bruiloften in den lande plus het pastorale werk dan kon je nog wel eens op een zeer laag uurloon uitkomen.
Vacante plaatsen Geref. Gemeenten
Van mij mogen ze een goed 'inkomen' hebben. Het zijn tenslotte academici. En als ze eens een goed boek willen kopen moet daar ook geld voor zijn.
De vraag is echter 'hoe goed'. In Gouda kreeg ds Clements hetzelfde als ds Moerkerken. De laatste had een groot gezin. Dus per hoofd van de bevolking ging het traktement aanzienlijk omhoog.
En iedere keer moet er weer wat bij. Dan heeft de Synode weer een rapportje waarin richtlijnen staan voor het eigen traktement.
En als dat tot gevolg heeft dat kleine gemeenten niet meer kunnen beroepen dan is dat onjuist. Dan moet je concluderen dat de dominee bij een beroep een rationele afweging maakt. Inclusief het geld. Dat geeft niet, maar zeg het dan gewoon.
-----------
Trouw- en rouwdiensten diensten zijn toch niet gratis? Niet in andere gemeenten tenminste.
----------
Predikanten betalen geen 50% over hun inkomen. Niemand in Nederland trouwens. En die belasting over het huis is zeer terecht.
Reken maar eens uit wat ze met dat inkomen zelf voor huis hadden gehad.
----------
Geven predikanten echt hun doordeweekverdiensten weg?
----------
De vraag is echter 'hoe goed'. In Gouda kreeg ds Clements hetzelfde als ds Moerkerken. De laatste had een groot gezin. Dus per hoofd van de bevolking ging het traktement aanzienlijk omhoog.
En iedere keer moet er weer wat bij. Dan heeft de Synode weer een rapportje waarin richtlijnen staan voor het eigen traktement.
En als dat tot gevolg heeft dat kleine gemeenten niet meer kunnen beroepen dan is dat onjuist. Dan moet je concluderen dat de dominee bij een beroep een rationele afweging maakt. Inclusief het geld. Dat geeft niet, maar zeg het dan gewoon.
-----------
Trouw- en rouwdiensten diensten zijn toch niet gratis? Niet in andere gemeenten tenminste.
----------
Predikanten betalen geen 50% over hun inkomen. Niemand in Nederland trouwens. En die belasting over het huis is zeer terecht.
Reken maar eens uit wat ze met dat inkomen zelf voor huis hadden gehad.
----------
Geven predikanten echt hun doordeweekverdiensten weg?
----------
Bekend???memento schreef:Daarbij is het een bekend gegeven dat veel predikanten hun weekpreekverdienste ergens onder de deur schuiven, waar dat nodig is. Alhoewel het de vraag is in hoeverre dit belasting-technisch naar de wet is, is het gebaar iig goed.
Veel???
Dat geld wordt gewoon per bank overgemaakt, dus ik ben bang dat dit een leuke anekdote is, zonder hoog realiteitsgehalte.
Je kunt het ook andersom stellen: was de gemeente zo star dat ze de andere gemeente een levende woordbediening wilden onthouden? Je moet als gemeente niet klagen als je bepaalde principes wilt hanteren die zulke gevolgen hebben. Je weet dat dat voor je zelf de kans op een predikant beperkt. Zeker als de meeste predikanten ook een derde dienst moeten vervullen omdat er zo weinig predikanten worden aangenomen.helma schreef:als dit waar is vind ik dat klasseDaarbij is het een bekend gegeven dat veel predikanten hun weekpreekverdienste ergens onder de deur schuiven, waar dat nodig is.
maar ik heb er nog nooit van gehoord
(dat zegt natuurlijk niet alles, maar heel bekend is het dan toch niet)
Mijn pa moest vroeger de preekbeurten regelen
in die gemeente mochten dominees niet op zondag rijden
daardoor hadden we bijna altijd leesdienst
Eindelijk hadden we 's zondags een dominee; iedereen verheugd!
enkele weken daarvoor belde hij; hij wilde een derde beurt doen in een naburige gemeente. maar dat kon natuurlijk niet, want dan moest hij rijden. Toen wilde hij niet meer komen
De teleurstelling was groot en we hadden er ook een akelig gevoel bij
Was zijn verlangen zo groot om het Woord nog een keer extra te verkondigen, of ....??
Voor de duidelijkheid; die naburige gemeente had wél iedere zondag predikanten, omdat ze daar wél mochten rijdenDuuk schreef:Je kunt het ook andersom stellen: was de gemeente zo star dat ze de andere gemeente een levende woordbediening wilden onthouden? Je moet als gemeente niet klagen als je bepaalde principes wilt hanteren die zulke gevolgen hebben. Je weet dat dat voor je zelf de kans op een predikant beperkt. Zeker als de meeste predikanten ook een derde dienst moeten vervullen omdat er zo weinig predikanten worden aangenomen.helma schreef:als dit waar is vind ik dat klasseDaarbij is het een bekend gegeven dat veel predikanten hun weekpreekverdienste ergens onder de deur schuiven, waar dat nodig is.
Mijn pa moest vroeger de preekbeurten regelen
in die gemeente mochten dominees niet op zondag rijden
daardoor hadden we bijna altijd leesdienst
Eindelijk hadden we 's zondags een dominee; iedereen verheugd!
enkele weken daarvoor belde hij; hij wilde een derde beurt doen in een naburige gemeente. maar dat kon natuurlijk niet, want dan moest hij rijden. Toen wilde hij niet meer komen
De teleurstelling was groot en we hadden er ook een akelig gevoel bij
Was zijn verlangen zo groot om het Woord nog een keer extra te verkondigen, of ....??
ook die dienst die die bewuste predikant daar wilde doen was al bezet (daar kerkte mijn verloofde) dus het was nieteens nodig
bovendien kan een kerkenraard regels stellen waar de gemeente het niet mee eens hoeft te zijn en zelfs onder lijden kan.
Ik ken een vrije gemeente waar een zekere dominee geen geld wilde, maar een extra collecte voor de stichting Adullam. En dit niet eenmalig maar zeer frequent! In diezelfde gemeente gaan regelmatig predikanten die hun 'verdienste' niet willen hebben, ivm met de financiele omstandigheden van de gemeente... Dus dit komt zeker voor!helma schreef:als dit waar is vind ik dat klasseDaarbij is het een bekend gegeven dat veel predikanten hun weekpreekverdienste ergens onder de deur schuiven, waar dat nodig is.