Werken op zondag: zélf of een ánder voor jou??

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Petrus schreef:Het Woord van God uitdragen kan én zal nimmer onder de werking van de geboden kunnen vallen, als je tenminste oog hebt voor het werk onder de joden en heidenen door de apostelen................in opdracht van God de Heere................
Daar vallen dus ook de uitzendingen van de EO onder, die verkondigend van aard zijn.... :)
Albert

Bericht door Albert »

Klavier schreef:
Marnix schreef:Tja... dan begin je precies om 0:00.... werk je niet op zondag.... Jongeren moeten toch ook altijd zaterdagavond om 0:00 thuis zijn? :)
Even denken: Zondag in plaats van zaterdag, als sabbath.
De Sabbath loopt van vrijdag 18:00 tot en met zaterdag 18:00 als ik het goed heb.
Zaterdagavond na 18:00 goede voorbereiding op de zondag en zondag om 18:00 weer aan het werk? :?:
Ik heb nooit begrepen waarom de tijden van de Sabbath niet zijn overgenomen. Iemand die dat weet? Is dit vanuit de kerkhistorie ergens te achterhalen?
Ik weet niet veel van kerkhistorie, maar mij is het volgende in de bijbel weleens opgevallen:
Hand 20:7 schreef:Op de eerste dag van de week kwamen we bijeen voor het breken van het brood. Paulus, die van plan was om de volgende dag verder te reizen, hield een toespraak voor de leerlingen die tot midden in de nacht duurde. (NBV)

En op den eersten dag der week, als de discipelen bijeengekomen waren om brood te breken, handelde Paulus met hen, zullende des anderen daags verreizen; en hij strekte zijne rede uit tot den middernacht.(SV)
Hier komt de gemeente bij elkaar op de eerste dag van de week en ze hebben een bijeenkomst die tot midden in de nacht duurt. Het is alleen mogelijk dat ze dit doen op de avond na de sabbat, dus op zaterdagavond (anders kunnen ze niet tot midden in de nacht doorgaan). Blijkbaar hield de eerste gemeente haar bijeenkomsten op zaterdagavond en voor hun was dat 'de eerste dag van de week'. Later is waarschijnlijk 'de eerste dag van de week' opgevat als zondag en zijn de bijeenkomsten verschoven naar de zondag.
Laatst gewijzigd door Albert op 18 sep 2006, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Petrus

Bericht door Petrus »

Miscanthus schreef:
Petrus schreef:Het Woord van God uitdragen kan én zal nimmer onder de werking van de geboden kunnen vallen, als je tenminste oog hebt voor het werk onder de joden en heidenen door de apostelen................in opdracht van God de Heere................
Daar vallen dus ook de uitzendingen van de EO onder, die verkondigend van aard zijn.... :)
Ze zijn (deels) van verkondigende aard, maar vallen niet onder de zendingsopdracht van de Heere toen Hij de aopstelen uitzond..........
Petrus

Bericht door Petrus »

@ Albert,

ik denk dat daar deels praktische redenen aan ten grondslag lagen.
Miscanthus

Petrus schreef:
Miscanthus schreef:
Ze zijn (deels) van verkondigende aard, maar vallen niet onder de zendingsopdracht van de Heere toen Hij de aopstelen uitzond..........
ja daag,

uit de missie van de EO:
De Missie van de EO
Mensen in contact brengen met Jezus

Dat is de missie van de EO. Via televisie, radio, internet, bladen en activiteiten. Lees meer over beleid en organisatie.
De EO is een omroepvereniging binnen het publieke bestel die mensen wil bereiken met het Evangelie van Jezus Christus en daarin dicht bij God en dicht bij mensen wil zijn. Zij gebruikt daarvoor televisie, radio, nieuwe media, bladen, activiteiten en andere passende middelen. Zij is een beweging van christenen die over kerkmuren heen hun eenheid vinden in Jezus Christus en elkaar toerusten voor hun werk in de wereld.

Vanuit zijn missie als omroep wil de EO vooral programma's maken voor kijkers en luisteraars die God niet kennen. Om te kunnen laten zien wie God is moeten programma's van de EO 'dicht bij God' zijn. Tegelijk wil de EO met zijn programma's 'dicht bij mensen' staan. Om mensen te bereiken met het Evangelie moeten programma's herkenbaar zijn en aansluiten bij de leefwereld van de moderne mens.
Albert

Bericht door Albert »

Petrus schreef:@ Albert,

Het zouden praktische redenen kunnen zijn, maar wanneer mijn veronderstelling waar is dat er in de nieuwtestamentische situatie de bijeenkomsten van de gemeente werden gehouden op zaterdagavond, dan is er geen bijbelse reden om diensten op zondag te houden (en alle regels die bij de zondag horen in het refo-wereldje).
Petrus

Bericht door Petrus »

Miscanthus schreef: ja daag,

uit de missie van de EO:
De Missie van de EO

Dat is de missie van de EO.
IDD, de missie van de EO, maar niet Gods missionaire uitzending van de apostelen........je kunt moeilijk de EO (radio én tv) als missiegebied van de Heere aanwijzen.
Miscanthus

Albert schreef:Blijkbaar hield de eerste gemeente haar bijeenkomsten op zaterdagavond en voor hun was dat 'de eerste dag van de week'. Later is waarschijnlijk 'de eerste dag van de week' opgevat als zondag en zijn de bijeenkomsten verschoven naar de zondag.
In 1 Cor 16:2 lezen we dat ze op de eerste dag van de week iets moesten opzijleggen.
Het is aannemelijk dat de eerste gemneenten op de ertse dag bijeenkwamen voordat het werk begon, dus op de eerste dag naast de sabbat ( de zevende dag).
In de vierde eeuw heeft de christelijke kerk de sabbat vervangen door de zondag (mede als gevolg van de vervangngstheologie dat de christelijke gemeente in plaats van Israel gekomen was)
De apostelen hebben op hun eerste convent (Hand 15) trouwens het sabbatsgebod niet meegegeven aan de christenen uit de heidenen..
Unionist

Bericht door Unionist »

Petrus schreef:
Miscanthus schreef: ja daag,

uit de missie van de EO:
De Missie van de EO

Dat is de missie van de EO.
IDD, de missie van de EO, maar niet Gods missionaire uitzending van de apostelen........je kunt moeilijk de EO (radio én tv) als missiegebied van de Heere aanwijzen.
Volgens mij komt hier weer wat van de roomse zuurdesem bovendrijven. Is alleen de apostolische successie gemachtigd te getuigen van de verlossing in Christus?

Lees eens Lukas 9:49-50.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Petrus

Bericht door Petrus »

Unionist schreef:
Volgens mij komt hier weer wat van de roomse zuurdesem bovendrijven.
Unionist, ik kan niet zélf op deze quote inhoudelijk reageren. Maar de realiteit is ánders dan je denkt.
Unionist

Bericht door Unionist »

Wat bedoel je dan precies? Waarom zou de missie van de EO níet vallen onder de zendingsopdracht?
Tamarinde

Bericht door Tamarinde »

Unionist schreef:Wat bedoel je dan precies? Waarom zou de missie van de EO níet vallen onder de zendingsopdracht?
Petrus bedoelt iets anders ivm met zijn roomse gedachtegoed.zie pb
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Albert schreef:
Petrus schreef:@ Albert,

Het zouden praktische redenen kunnen zijn, maar wanneer mijn veronderstelling waar is dat er in de nieuwtestamentische situatie de bijeenkomsten van de gemeente werden gehouden op zaterdagavond, dan is er geen bijbelse reden om diensten op zondag te houden (en alle regels die bij de zondag horen in het refo-wereldje).
Bij de joden begon de volgende dag niet om 24 uur, maar als de zon onder was gegaan. Het was zaterdagavond voor hun dus al zondag.
Unionist

Bericht door Unionist »

Tamarinde schreef:
Unionist schreef:Wat bedoel je dan precies? Waarom zou de missie van de EO níet vallen onder de zendingsopdracht?
Petrus bedoelt iets anders ivm met zijn roomse gedachtegoed.zie pb
Dank je voor je pb. Duidelijik!

Ik bedoelde dat niet specifiek richting Petrus, maar meer in zijn algemeenheid. Toen ik op school zat, leerde ik ook bij godsdienst dat je alleen mag evangeliseren als je ambtsdrager bent. Iemand die ik ken werd door de kerkenraad vermaand omdat zij zondagsmiddags in het buurtspeeltuintje Bijbelverhalen vertelden aan de kinderen die daar speelde: wildgroei, niet onder ambtelijk gezag. Al vaker wees ik op m.i. roomse elementen in de huidige refocultuur. Een te groot verschil tussen ambtsdragers en leken hoort daar ook bij. Het feit dat Jezus apostelen uitzond, wil niet zeggen dat niet-ambtsdragers geen Woord voor de wereld hebben.
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Tiberius schreef:Dan kan de zondagavonddienst naar zaterdagavond verschoven worden.
Ben je gelijk ook van het probleem van te-veel-drinkende-refo-jeugd op zaterdagavond af. :wink:
Dan zijn ze ook zeker voor 0.00 uur thuis.
Tsjonge, weer een punt van toenadering naar de rkk, je kunt in tal van plaatsen ook op zaterdagavond naar de mis.
maarre dan gaat de lieve refojeugd op zondagavond de hort op...

En even verder redenerend met Petrus: sommige dingen hebben idd verregaande gevolgen: stel dat een predikant op zondag zonder benzine komt te staan of autopech krijgt.
Dan moeten Shell cq ANWB toch in touw.
Ben je normaal tegen zondagsopenstelling krijg je dat weer..
Plaats reactie