kinderdoop en onbekeerde ouders

Dathenum

Bericht door Dathenum »

Afgewezen schreef:Ik geloof niet dat het verbond abrupt afbreekt wanneer een van de ouders niet gelooft.
Vogens Calvijn gaat het verbond door tot het duizendste geslacht, en kunnen we wat scheutiger zijn met het doopwater. Ik ben er echter huiverig voor. Omdat we de twee sacramenten m.i. niet zo van elkaar kunnen scheiden, kan men zich net als men zich een oordeel kan eten en drinken, ook een oordeel dopen(!).
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23922
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Als kinderen der gemeente behoren ze gedoopt te wezen. De ouders hebben daar niet eens zo mee van doen. Als die het laten afweten zal de gemeente maatregelen moeten treffen. Bijvoorbeeld zal een getuige ook de doopvragen moeten beantwoorden.

Overigens is het probleem nogal academisch. Als ouders kerkelijk niet meeleven dopen ze of niet of zijn ze lid van een wat waterig kerkgenootschap.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

plebe schreef:
memento schreef:
Dan is het nalaten van kerkelijke tucht wel zonde, maar kon (en kan!) God dat nog gebruiken.
Er zijn mensen bekeerd aan het avondmaal, dus moeten we iedereen maar tot het avondmaal nodigen?
De Heere zèlf nodigt wie Hij wil en hoe Hij wil.
Nou, volgens mij nodigt de kerkraad gewoon hoor. God nodigt wel maar mensen wijzen hem af. Als ik in de GG aan het avondmaal zou willen deelnemen omdat Christus mij uitnodigt voor zijn maaltijd zouden mensen me vervolgens die uitnodiging afnemen. Het klinkt mooi wat je zegt maar zo werkt het tegenwoordig echt niet.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Refo, met "gemeente" wordt gedoeld op de verzameling gelovigen, christenen. Vroeger was het logisch dat de gemeente dát was.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Marnix schreef:
plebe schreef:
memento schreef:
Dan is het nalaten van kerkelijke tucht wel zonde, maar kon (en kan!) God dat nog gebruiken.
Er zijn mensen bekeerd aan het avondmaal, dus moeten we iedereen maar tot het avondmaal nodigen?
De Heere zèlf nodigt wie Hij wil en hoe Hij wil.
Nou, volgens mij nodigt de kerkraad gewoon hoor. God nodigt wel maar mensen wijzen hem af. Als ik in de GG aan het avondmaal zou willen deelnemen omdat Christus mij uitnodigt voor zijn maaltijd zouden mensen me vervolgens die uitnodiging afnemen. Het klinkt mooi wat je zegt maar zo werkt het tegenwoordig echt niet.
Nou Marnix, ik heb nog nooit gehoord dat iemand is geweigerd van het avondmaal, om andere redenen dan openbare zonden (i.e. dronkenschap e.d.). Hoogstends dat de broeders je achteraf het advies geven niet meer aan te gaan, als ze je bekering niet 'over kunnen nemen'...
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Marnix schreef:Refo, met "gemeente" wordt gedoeld op de verzameling gelovigen, christenen. Vroeger was het logisch dat de gemeente dát was.
Helaas bevinden zich (soms zelfs het merendeel!) mensen in de gemeente die eigenlijk niet bijhoren (Wij spreken hier niet van het gezelschap der hypocrieten, welke in de Kerk onder de goeden vermengd zijn, en intussen van de Kerk niet zijn, hoewel zij naar het lichaam in haar zijn, De ware kerk, NGB).
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

memento schreef:
Marnix schreef:
plebe schreef:
memento schreef: Er zijn mensen bekeerd aan het avondmaal, dus moeten we iedereen maar tot het avondmaal nodigen?
De Heere zèlf nodigt wie Hij wil en hoe Hij wil.
Nou, volgens mij nodigt de kerkraad gewoon hoor. God nodigt wel maar mensen wijzen hem af. Als ik in de GG aan het avondmaal zou willen deelnemen omdat Christus mij uitnodigt voor zijn maaltijd zouden mensen me vervolgens die uitnodiging afnemen. Het klinkt mooi wat je zegt maar zo werkt het tegenwoordig echt niet.
Nou Marnix, ik heb nog nooit gehoord dat iemand is geweigerd van het avondmaal, om andere redenen dan openbare zonden (i.e. dronkenschap e.d.). Hoogstends dat de broeders je achteraf het advies geven niet meer aan te gaan, als ze je bekering niet 'over kunnen nemen'...
Oh oke :) Dan zou het dus wel kunnen, maar zouden mensen het wel afkeuren. Trouwens in de GKV ook een probleem, ik ken mensen die een relatie hebben met iemand uit een ander kerkgenootschap.... zo iemand kan (nog) niet aan het avondmaal, ook al gelooft hij/zij wel oprecht... maar je moet belijdenis in de kerk hebben afgelegd, anders kan je niet aangaan. Blijkbaar is dat in de GG beter geregeld dan.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Marnix schreef:Oh oke :) Dan zou het dus wel kunnen, maar zouden mensen het wel afkeuren. Trouwens in de GKV ook een probleem, ik ken mensen die een relatie hebben met iemand uit een ander kerkgenootschap.... zo iemand kan (nog) niet aan het avondmaal, ook al gelooft hij/zij wel oprecht... maar je moet belijdenis in de kerk hebben afgelegd, anders kan je niet aangaan. Blijkbaar is dat in de GG beter geregeld dan.
Het lijkt me ook een normale zaak dat je eerst belijdenis doet. Belijdenis is toegang vragen tot het avondmaal, als dat niet meer nodig is kan een kerkenraad geen tucht uitoefenen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Belijdenis gedaan hebben is natuurlijk een vereiste. Maar zover ik weet, is het in alle kerken mogelijk om aan te gaan, echter moet dit wél van te voren gemeld worden (zodat de kerkeraad je lidmaatschap kan controleren). Althans, zo heb ik het uitgelegd gekregen op cath.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23922
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ja dat is een extra GG regel. In het formulier vindt je daar niet zoveel van terug.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

refo schreef:Ja dat is een extra GG regel. In het formulier vindt je daar niet zoveel van terug.
Deze regels is niet iets specifieks van de GG. Volgens mij is het in vrijwel alle reformatorische kerken in Nederland zo geregeld.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

refo schreef:Ja dat is een extra GG regel. In het formulier vindt je daar niet zoveel van terug.
Dit is absoluut niet exclusief voor de GG. Ook in het buitenland ben ik die regel tegengekomen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Dathenum schreef:
Marnix schreef:Oh oke :) Dan zou het dus wel kunnen, maar zouden mensen het wel afkeuren. Trouwens in de GKV ook een probleem, ik ken mensen die een relatie hebben met iemand uit een ander kerkgenootschap.... zo iemand kan (nog) niet aan het avondmaal, ook al gelooft hij/zij wel oprecht... maar je moet belijdenis in de kerk hebben afgelegd, anders kan je niet aangaan. Blijkbaar is dat in de GG beter geregeld dan.
Het lijkt me ook een normale zaak dat je eerst belijdenis doet. Belijdenis is toegang vragen tot het avondmaal, als dat niet meer nodig is kan een kerkenraad geen tucht uitoefenen.
Ik als belijdend lid van een andere kerk kan ook niet door die kerkraad onder de tucht worden geplaatst.

Overigens, Momento, vraag ik me wel af of het overal zo eenvoudig zou gaan, er schijnen al mensen op dit forum me een ketter te vinden, wat moet de kerkraad dan wel niet over me denken ;)

Refo, in artikel 61 van de kerkorde staat dacht ik dat je belijdenis gedaan moet hebben naar de gereformeerde leer...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

...
Laatst gewijzigd door geledu op 08 sep 2010, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
jacob

Bericht door jacob »

geledu schreef:Duidelijk antwoord ivm het aangaan en belijdenis doen


God is een God van orde ook in deze zaken
Bewijs dat eens?
Plaats reactie