Waardevolle lessen

Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Uit een preek van Ds. Smytegelt afgelopen zondag over de tekst:
"Gij beweegd mij bijna een Christen te worden":

Waarom wordt een prediking waarin kenmerken worden gegeven van het genadeleven zo verafschuwd?
Omdat deze prediking de mondchristenen ontdekt aan hun valse gronden en hen aanspoort om zichzelf nauw te onderzoeken.
Dit is het wat de mondchristen deze prediking doet schuwen.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Oude Paden schreef:Uit een preek van Ds. Smytegelt afgelopen zondag over de tekst:
"Gij beweegd mij bijna een Christen te worden":

Waarom wordt een prediking waarin kenmerken worden gegeven van het genadeleven zo verafschuwd?
Omdat deze prediking de mondchristenen ontdekt aan hun valse gronden en hen aanspoort om zichzelf nauw te onderzoeken.
Dit is het wat de mondchristen deze prediking doet schuwen.
"Gij beweegd mij bijna een Christen te worden" gaat duidelijk niet over een mondchristen, maar over een niet christen die ook toegeeft dat hij geen christen is. Hopenlijk heb je niet (alleen) voor de mondchristenen zitten luisteren, maar ook voor jezelf.
refo

Bericht door refo »

Het is heel menselijk dat we proberen het werk van God op 'formule' te brengen. We hebben dan een maatstaf om te oordelen. Maar ik denk dat dit niet mogelijk is, integendeel dat het zelfs verkeerd is. Gods werk is zo uniek en ook de mensen waarin Hij werkt zijn zo verschillend dat elke bekering anders verloopt. De Schrift geeft hier vele voorbeelden van. Laten we het oordeel maar overlaten aan God zelf.
Marnix

Bericht door Marnix »

limosa schreef:
Marnix schreef:. . .
in plaats van dat mensen zouden geloven maar toch niet wedergeboren zouden zijn
. . .
dit hoor je volgens mij in geen enkele kerk
Of je het hoort weet ik niet... maar je ziet het vaak wel.... Er zijn zoveel kerken waar heel veel leden altijd al naar de kerk gaan, de Bijbel ook geloven... maar niet geloven dat Jezus ook voor hen is gestorven... en dat is niet alleen omdat ze daar niet naar willen leven (waarom gaan ze dan nog naar de kerk) maar vaak geloven ze wel maar hebben ze geen zekerheid. De lege avondmaalstafels zijn het bewijs. Een klasgenoot van me vertelde dat in zijn kerk 3000 leden zitten en er maar 20-30 aan het avondmaal gaan. Geloven die 2970 anderen dan allemaal niet?!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
memento

Bericht door memento »

Marnix schreef:Een klasgenoot van me vertelde dat in zijn kerk 3000 leden zitten en er maar 20-30 aan het avondmaal gaan. Geloven die 2970 anderen dan allemaal niet?!
1. Ik hoop dat er van die 3000 meer geloven dan die 30. Ik denk dat we te klein denken van God als we van slechts die 30 uit zouden gaan...
2. Het is zeer goed mogelijk dat velen ongelovig zijn, als zij steeds horen dat ze moeten wachten tot ze (heel misschien) ooit een btje genade toegediend krijgen. God werkt normaliter door de prediking, en gebruikt de prediking om mensen aan te zetten tot geloof en bekering. Een verkeerde/eenzijdige prediking kan dus de hoorder afhouden van het geloof. Spurgeon noemt ergens zelfs een rijtje bijbelteksten die verhoogde kans hebben om tot geloof en bekering te leiden. Prediking is dus één van de belangrijkste aanleidingen tot geloof en bekering.
Marnix

Bericht door Marnix »

memento schreef:
Marnix schreef:Een klasgenoot van me vertelde dat in zijn kerk 3000 leden zitten en er maar 20-30 aan het avondmaal gaan. Geloven die 2970 anderen dan allemaal niet?!
1. Ik hoop dat er van die 3000 meer geloven dan die 30. Ik denk dat we te klein denken van God als we van slechts die 30 uit zouden gaan...
2. Het is zeer goed mogelijk dat velen ongelovig zijn, als zij steeds horen dat ze moeten wachten tot ze (heel misschien) ooit een btje genade toegediend krijgen. God werkt normaliter door de prediking, en gebruikt de prediking om mensen aan te zetten tot geloof en bekering. Een verkeerde/eenzijdige prediking kan dus de hoorder afhouden van het geloof. Spurgeon noemt ergens zelfs een rijtje bijbelteksten die verhoogde kans hebben om tot geloof en bekering te leiden. Prediking is dus één van de belangrijkste aanleidingen tot geloof en bekering.
Dat hoop ik ook... maar die andere gelovigen zouden ook aan het avondmaal mogen... want het is een maaltijd voor hen die in Christus geloven... en inderdaad, preken kunnen mensen bij God brengen... maar ze kunnen ook mensen bij God vandaan houden als je op een bepaalde manier preekt. Ik wilde hiermee maar even duidelijk maken dat er toch kerken zijn waar het normaal is dat mensen wel geloven maar niet wedergeboren zijn.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo

Bericht door refo »

Die mensen zijn geen gelovigen en zijn evenmin wedergeboren. Althans volgens de definitie van die kerk zelf. En de mensen zijn het zelf gaan geloven.

Maar als dit waar is komt het goed met alle 3000:
8 Maar wat zegt zij? Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs, hetwelk wij prediken.
9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.
10 Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid en met den mond belijdt men ter zaligheid.
11 Want de Schrift zegt: Een iegelijk, die in Hem gelooft, die zal niet beschaamd worden.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Marnix schreef:dat mensen wel geloven maar niet wedergeboren zijn.
Als iemand niet wedergeboren is heeft hij geen geloof in de bijbelse zin des woords.

Als iemand wedergeboren is dan:
* Erkent hij zijn eigen zonden en schuld bij God
* Vlucht hij tot Jezus als enige en volkomen middelaar en redder
* Heeft hij een verlangen om uit dankbaarheid zijn Redder te dienen en te gehoorzamen

En dat is het enige bijbelse geloof. Het bestaat niet dat iemand die wedergeboren is hier niet iets van heeft, en het bestaat niet dat iemand dit heeft zonder dat hij wederom geboren is. Elk ander geloof is geen bijbels geloof, maar hetzelfde dode geloof als de duivelen ook hebben (en ze sidderen zegt Jacobus).
refo

Bericht door refo »

Dathenum schreef:
Als iemand niet wedergeboren is heeft hij geen geloof in de bijbelse zin des woords.

* Heeft hij een verlangen om uit dankbaarheid zijn Redder te dienen en te gehoorzamen
Ik denk dat alle mensen van die 3000 erkennen dat ze zondaar zijn en schuldig voor God. Ze gaan daar dagelijks mee naar God in Jezus. Ze dienen en gehoorzamen God.

Wat ontbreekt hen eigenlijk?
Dathenum

Bericht door Dathenum »

refo schreef:
Dathenum schreef:

Ik denk dat alle mensen van die 3000 erkennen dat ze zondaar zijn en schuldig voor God. Ze gaan daar dagelijks mee naar God in Jezus. Ze dienen en gehoorzamen God.

Ik denk dat je te positief bent, maar als de 3 zaken zoals door mij beschreven hartelijk aanwezig zijn ontbreekt er verder niets.
Laatst gewijzigd door Dathenum op 01 aug 2006, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
refo

Bericht door refo »

Tragisch hè? Alles is aanwezig en toch zeggen ze: u gelooft niet.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

refo schreef:Tragisch hè? Alles is aanwezig en toch zeggen ze: u gelooft niet.
Ik weet niet in hoeverre het e.e.a. aanwezig is, maar tragisch is het zeker. Dood en doodzonde. Dat ben ik helemaal met je eens.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Ik denk dat alle mensen van die 3000 erkennen dat ze zondaar zijn en schuldig voor God. Ze gaan daar dagelijks mee naar God in Jezus. Ze dienen en gehoorzamen God.

Mattheüs 7 [2 v.] Aan hun vruchten zult gij hen kennen.
refo

Bericht door refo »

Hendrikus schreef:
refo schreef:Ik denk dat alle mensen van die 3000 erkennen dat ze zondaar zijn en schuldig voor God. Ze gaan daar dagelijks mee naar God in Jezus. Ze dienen en gehoorzamen God.

Mattheüs 7 [2 v.] Aan hun vruchten zult gij hen kennen.
In mijn Mattheus 7 staat dit: Want met welk oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden; en met welke mate gij meet, zal u wedergemeten worden.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik wilde hiermee maar even duidelijk maken dat er toch kerken zijn waar het normaal is dat mensen wel geloven maar niet wedergeboren zijn.
Heel bijzonder.
Waarom verdedig je steeds iets wat je zelf niet gelooft?
In mijn Mattheus 7 staat dit:
Hé, heb jij een eigen Mattheus 7?
Plaats reactie