Wordt jouw gemeente ook steeds moderner?

Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
refo schreef:Ja. Was tot ds Van Gelder kwam praktijk.

Dat wil zeggen: alleen broertjes en zusjes.
Het schijnt toch onder ds. Rijksen zelf al afgeschaft te zijn; die vond het niet zo praktisch.
Een persoonlijke voorkeur, waarschijnlijk.
Net zoals een dominee hier in de buurt die de kerkzaal niet warmer dan 18 graden wilde hebben (in de winter), anders kreeg hij het te warm. Na zijn vertrek werd er weer wat harder gestookt.

Zijn voorkeur beklijft dan trouwens wel lang. Want hij is toch al zo'n jaar of 30 weg uit Gouda.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Tiberius schreef: Net zoals een dominee hier in de buurt die de kerkzaal niet warmer dan 18 graden wilde hebben (in de winter), anders kreeg hij het te warm. Na zijn vertrek werd er weer wat harder gestookt.
Die predikant snapte niet dat er nog meer mensen in de kerkzaal aanwezig waren? Bizar hoor.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Pim schreef:Die predikant snapte niet dat er nog meer mensen in de kerkzaal aanwezig waren? Bizar hoor.
Die hoefden niet te werken :mrgreen:

Nou ja, kosters, collectanten, organisten, voorlezers, predikanten en andere functionarissen die zonder airco in actie moeten komen tijdens de eredienst hebben het maar zwaar, deze dagen :oops:
vlinder

Bericht door vlinder »

helemaal niet, als ik aan mijn bank "vastgeplakt" zit, denk ik wel eens: ik zou wel willen collecteren, kan ik ffies lopen en voel je wat meer lucht dan iedereen die tegen je aan zit. Een koster uit barneveld zei eens dat per keer zingen in de kerk de temperatuur ong. 1-1,5 graad omhoog ging. Nou die collectant heeft tenminste weer een koud plekje als hij terug komt :shock:
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

vlinder schreef:Een koster uit barneveld zei eens dat per keer zingen in de kerk de temperatuur ong. 1-1,5 graad omhoog ging.
Maar Barneveld zingt ook heeeeeeel langzaaaaaaaaaaaaam!
Ietsje sneller, scheelt al gauw een halve graad :mrgreen:
Marnix

Bericht door Marnix »

Wat er bij mij in de kerk is veranderd de laatste jaren en hoe ik er tegenaan kijk:

- Meer liederen. Het assortiment liederen is flink uitgebreid. Omdat ik geen voorstander ben van het alleen zingen van Psalmen en er veel liederen zijn die aansluiting bij de preek en bij andere aspecten uit de litugie, en nieuwe liederen goed zingbaar en goed begrijpelijk zijn, en er meer gevarieerd wordt met wat er gezongen wordt vind ik dit een goede zaak.

- We hebben sinds een paar maanden twee plasmaschermen in de kerk hangen waarop de teksten van de psalmen / gezangen en liederen die we zingen geprojecteerd worden. Dit scheelt 5 kilo aan bundels met door de synode goedgekeurde liederen meenemen, je hoet de liederen niet op de zoeken, je kan gewoon voor je uit zingen in plaats van telkens in je boekje te moeten kijken. Ook kunnen de schermen worden gebruikt voor mededelingen (voor de dienst), en visuele ondersteuning, door bij een huwelijksaankondiging bijvoorbeeld een foto van beide personen te zetten zodat je weet wie het zijn, door in de preek met een schema'tje of plaatje iets toe te lichten of duidelijk te maken etc.

- Meer muzikale variatie, soms hebben we band, of pianom of andere instrumenten... Meer mensen kunnen hun muzikale gave tot eer van God inzetten, variatie voorkomt sleur en variatie in muziek past ook goed bij een kerk met mensen die heel erg van elkaar verschillen :)

- Koffie drinken na de dienst. In plaats van dat velen na de kerk heel snel naar huis gaan kan je nu onder het genot van een kopje koffie gezellig bijpraten of doorpraten over de preek.

- Mensen van allerlei leeftijden, ook bijv .kinderen, jongeren etc. worden veel meer betrokken bij het gemeentezijn en worden veela actiever

- Er wordt veel meer aan aandacht besteed aan evangelisatie.

- Kindernevendienst eens in de twee weken op zondagmiddag.

- Er wordt nagedacht over een opener avondmaal, in die zin dat christenen uit andere gemeenten die in leer en leven oprecht christen zijn, ook aan het avondmaal deel mogen nemen. Ook een goede zaak, ik heb vrienden en vriendinnen die het vreselijk vinden dat ze niet samen in een gemeente aan de maaltijd van onze Heer mogen deelnemen, terwijl ze toch beiden zich door Hem vrijgekocht weten. En Jezus is gastheer aan de tafel, zou hij mensen afwijzen omdat ze in een andere kerk zitten?

Ik heb ze toch maar geplaatst momento.... het lijkt me niet dat je alleen maar van vernieuwingen in bevindelijke kerken kan leren :)
Laatst gewijzigd door Marnix op 26 jul 2006, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Pim schreef:
Tiberius schreef: Net zoals een dominee hier in de buurt die de kerkzaal niet warmer dan 18 graden wilde hebben (in de winter), anders kreeg hij het te warm. Na zijn vertrek werd er weer wat harder gestookt.
Die predikant snapte niet dat er nog meer mensen in de kerkzaal aanwezig waren? Bizar hoor.
Misschien familie van of aandelen bij onder ons bekende kleding-verkoop-paleizen. :wink:
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:
refo schreef:Ja. Was tot ds Van Gelder kwam praktijk.

Dat wil zeggen: alleen broertjes en zusjes.
Het schijnt toch onder ds. Rijksen zelf al afgeschaft te zijn; die vond het niet zo praktisch.
Een persoonlijke voorkeur, waarschijnlijk.
Net zoals een dominee hier in de buurt die de kerkzaal niet warmer dan 18 graden wilde hebben (in de winter), anders kreeg hij het te warm. Na zijn vertrek werd er weer wat harder gestookt.

Zijn voorkeur beklijft dan trouwens wel lang. Want hij is toch al zo'n jaar of 30 weg uit Gouda.
35 jaar. :mrgreen:
Lelie

Bericht door Lelie »

vlinder schreef:helemaal niet, als ik aan mijn bank "vastgeplakt" zit, denk ik wel eens: ik zou wel willen collecteren, kan ik ffies lopen en voel je wat meer lucht dan iedereen die tegen je aan zit.
Nou vlinder, dit klinkt pas modern: jij als vrouw met het zakje lopen! :lol:
Marnix

Bericht door Marnix »

Lelie schreef:
vlinder schreef:helemaal niet, als ik aan mijn bank "vastgeplakt" zit, denk ik wel eens: ik zou wel willen collecteren, kan ik ffies lopen en voel je wat meer lucht dan iedereen die tegen je aan zit.
Haha je kan tijdens de collecte best even gaan staan en je benen strekken. Ik was laatst in een kerk, daar mocht je gewoon zelf weten of je ging staan of zitten... tijdens het zingen stonden sommigen bijvoorbeeld wel, en anderen zaten, je kon na een paar nummers gaan zitten of na een poosje zitten weer gaan staan. Ideaal. Een stuk beter dan dat strakke kuddegedrag waarbij iedereen hetzelfde moet doen :D
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Marnix schreef:
Lelie schreef:
Haha je kan tijdens de collecte best even gaan staan en je benen strekken. Ik was laatst in een kerk, daar mocht je gewoon zelf weten of je ging staan of zitten... tijdens het zingen stonden sommigen bijvoorbeeld wel, en anderen zaten, je kon na een paar nummers gaan zitten of na een poosje zitten weer gaan staan. Ideaal. Een stuk beter dan dat strakke kuddegedrag waarbij iedereen hetzelfde moet doen :D
mmm, lijkt me heerlijk. Maar dan moet je je wel vrij voelen.
enne, vrouwen mogen best collecteren, ze mogen geen leiding geven. :wink:
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Marnix schreef:
Lelie schreef:
mmm, lijkt me heerlijk. Maar dan moet je je wel vrij voelen.
enne, vrouwen mogen best collecteren, ze mogen geen leiding geven. :wink:
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Hendrikus schreef:
Miscanthus schreef:Modern zou zijn als we:
- voor de dienst gezangen en Elly en Rikkertliedjes gingen zingen
Da's toch ouderwets... Modern ben je pas als je ze tijdens de dienst zingt.

maar daarover hoop ik morgen nog iets te schrijven
Helaas, daar kom ik vandaag niet meer aan toe.
Houd 't maar tegoed :wink:
olfie

Bericht door olfie »

Marnix schreef:
Lelie schreef:
Naar mijn persoonlijke beleving gaat daar niet zo veel respect en eerbied van uit. Ik ervaar dat als: K wil best naar de kerk als het maar (even populair gezegd) chillen is daar.
Ik zal niet zeggen dat 'moderniseren' per definitie fout is, maar dat moet zich niet uiten in 'een zo relaxed mogelijke dienst'.
Persoonlijk lijkt het me nogal een rommeltje als dan de een dan de ander even de benen strekt enzovoorts. We komen daar nog steeds samen in 'het huis' van een (De) Heilige God.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

olfie schreef:Persoonlijk lijkt het me nogal een rommeltje als dan de een dan de ander even de benen strekt enzovoorts. We komen daar nog steeds samen in 'het huis' van een (De) Heilige God.
Ach Olfie, ik (her)las deze week nog het boek "Het eigene van de Nadere Reformatie", jubileumuitgave van Den Hertog uit 1992. Je leest daar (en je ziet op schilderijen uit die periode) dat in de 17e eeuw de meeste hoorders stonden. Er liepen hondjes door de kerk. Wie moe was, ging slapen. Onverschilligen gaapten of kletsten met de buurman. En ook toen kwamen ze samen het huis van een Heilig God. Traditie...
Plaats reactie