Wat er bij mij in de kerk is veranderd de laatste jaren en hoe ik er tegenaan kijk:
- Meer liederen. Het assortiment liederen is flink uitgebreid. Omdat ik geen voorstander ben van het alleen zingen van Psalmen en er veel liederen zijn die aansluiting bij de preek en bij andere aspecten uit de litugie, en nieuwe liederen goed zingbaar en goed begrijpelijk zijn, en er meer gevarieerd wordt met wat er gezongen wordt vind ik dit een goede zaak.
- We hebben sinds een paar maanden twee plasmaschermen in de kerk hangen waarop de teksten van de psalmen / gezangen en liederen die we zingen geprojecteerd worden. Dit scheelt 5 kilo aan bundels met door de synode goedgekeurde liederen meenemen, je hoet de liederen niet op de zoeken, je kan gewoon voor je uit zingen in plaats van telkens in je boekje te moeten kijken. Ook kunnen de schermen worden gebruikt voor mededelingen (voor de dienst), en visuele ondersteuning, door bij een huwelijksaankondiging bijvoorbeeld een foto van beide personen te zetten zodat je weet wie het zijn, door in de preek met een schema'tje of plaatje iets toe te lichten of duidelijk te maken etc.
- Meer muzikale variatie, soms hebben we band, of pianom of andere instrumenten... Meer mensen kunnen hun muzikale gave tot eer van God inzetten, variatie voorkomt sleur en variatie in muziek past ook goed bij een kerk met mensen die heel erg van elkaar verschillen
- Koffie drinken na de dienst. In plaats van dat velen na de kerk heel snel naar huis gaan kan je nu onder het genot van een kopje koffie gezellig bijpraten of doorpraten over de preek.
- Mensen van allerlei leeftijden, ook bijv .kinderen, jongeren etc. worden veel meer betrokken bij het gemeentezijn en worden veela actiever
- Er wordt veel meer aan aandacht besteed aan evangelisatie.
- Kindernevendienst eens in de twee weken op zondagmiddag.
- Er wordt nagedacht over een opener avondmaal, in die zin dat christenen uit andere gemeenten die in leer en leven oprecht christen zijn, ook aan het avondmaal deel mogen nemen. Ook een goede zaak, ik heb vrienden en vriendinnen die het vreselijk vinden dat ze niet samen in een gemeente aan de maaltijd van onze Heer mogen deelnemen, terwijl ze toch beiden zich door Hem vrijgekocht weten. En Jezus is gastheer aan de tafel, zou hij mensen afwijzen omdat ze in een andere kerk zitten?
Ik heb ze toch maar geplaatst momento.... het lijkt me niet dat je alleen maar van vernieuwingen in bevindelijke kerken kan leren