Onderschatting van de genademiddelen
Oude Paden,
Ik zal proberen om de andere kant ook eens aan je uit te leggen.
De gehele mensheid verdiend totale vernietiging. God besluit in Zijn oneindige onbegrijpelijke liefde dat Hij een groot aantal mensen, zoveel als het zand in de zee, redt van hun zelf gekozen ondergang. De verdienste tot dat besluit ligt niet in ons, maar in God zelf. Alleen om God zelf kiest Hij ervoor om dit te besluiten. De wijze van redding is nog wonderlijker: Hij straft zichzelf om toch de heilige rechtvaardigheid te voldoen. Hij geeft Zijn Zoon over aan de wereld en de wereld dood zijn redder. Ook heeft God in Zijn eeuwige raadsbesluit besloten dat Hij Zijn Geest zal uitstorten over de wereld om vijanden te overtuigen van hun zonden, val en geschiktheid voor het oordeel. God heeft ook in zijn raadsbesluit besloten dat er een aantal genademiddelen gebruikt mogen worden waardoor Hij wil werken. Hij heeft ons Zijn Woord gegeven. De bijbel verteld ons van Zijn werk en bedoeling. De bijbel spreekt door Zijn Geest zovaak als de gelovige leest Woorden van Hem tot de gelovige. Daarnaast mag deze vijand bidden tot deze Heilige God. Dit alles door de hartoverbuigende, wilovertuigende en krachtgevende werking van de Heilige Geest. Maar boven alles heeft Hij de dwaasheid van de prediking van het evangelie uitverkoren om deze vijanden van Hem te roepen tot Zijn Heiligheid. Zoals de slang verhoogt is in de woestijn, zo redt God vijanden die God brengt in het zicht van Zijn koperen slang; Christus, die verhoogt wordt in de prediking van het evangelie.
Dat God de dwaasheid van de prediking heeft uitverkoren om het evangelie te verkondigen is voor ons misschien te gewoon ofzo. Er is een zucht naar mystieke beleving. Dat hadden de Joden in die dagen ook al. Misschien is die koperen slang je wel een dwaasheid of een aanstoot, maar zo wil God middelijk werken. Als jij vind dat God hierin niet tot Zijn eer komt, dan moet jij je afvragen of God wel tot Zijn eer komt als je Zijn middelen veracht. Er is niet voor niets geschreven: "8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;
11 En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is."
De gehele mensheid verdiend totale vernietiging. God besluit in Zijn oneindige onbegrijpelijke liefde dat Hij een groot aantal mensen, zoveel als het zand in de zee, redt van hun zelf gekozen ondergang. De verdienste tot dat besluit ligt niet in ons, maar in God zelf. Alleen om God zelf kiest Hij ervoor om dit te besluiten. De wijze van redding is nog wonderlijker: Hij straft zichzelf om toch de heilige rechtvaardigheid te voldoen. Hij geeft Zijn Zoon over aan de wereld en de wereld dood zijn redder. Ook heeft God in Zijn eeuwige raadsbesluit besloten dat Hij Zijn Geest zal uitstorten over de wereld om vijanden te overtuigen van hun zonden, val en geschiktheid voor het oordeel. God heeft ook in zijn raadsbesluit besloten dat er een aantal genademiddelen gebruikt mogen worden waardoor Hij wil werken. Hij heeft ons Zijn Woord gegeven. De bijbel verteld ons van Zijn werk en bedoeling. De bijbel spreekt door Zijn Geest zovaak als de gelovige leest Woorden van Hem tot de gelovige. Daarnaast mag deze vijand bidden tot deze Heilige God. Dit alles door de hartoverbuigende, wilovertuigende en krachtgevende werking van de Heilige Geest. Maar boven alles heeft Hij de dwaasheid van de prediking van het evangelie uitverkoren om deze vijanden van Hem te roepen tot Zijn Heiligheid. Zoals de slang verhoogt is in de woestijn, zo redt God vijanden die God brengt in het zicht van Zijn koperen slang; Christus, die verhoogt wordt in de prediking van het evangelie.
Dat God de dwaasheid van de prediking heeft uitverkoren om het evangelie te verkondigen is voor ons misschien te gewoon ofzo. Er is een zucht naar mystieke beleving. Dat hadden de Joden in die dagen ook al. Misschien is die koperen slang je wel een dwaasheid of een aanstoot, maar zo wil God middelijk werken. Als jij vind dat God hierin niet tot Zijn eer komt, dan moet jij je afvragen of God wel tot Zijn eer komt als je Zijn middelen veracht. Er is niet voor niets geschreven: "8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;
Je zult dit antwoord verwacht hebben, maar hoe leg je dit naast 1 Tim 2, zonder ontwijkende constructies? Je zult ongetwijfeld de kanttekeningen aanhalen, maar in de context wordt meerdere keren 'allen' of 'alle' gebruikt, zonder de betekenis allerlei.Oude Paden schreef:Ook ontkracht je dan de boodschap dat God niet wil dat alle mensen zalig worden.
Ook dit behoort tot de verborgenheid van God. Net als de uitverkiezing. Die kan je immers ook niet verklaren? Waarom 1 Tim 2 dan wel?
Dan vind ik het toch op z'n minst opvallend dat de Heere Jezus zelf in Matheus 11 zegt 'komt tot mij allen die vermoeid en belast zijn'. Dus niet: 'je kunt niet komen', of: 'je wilt niet komen', maar: 'komt'!Oude Paden schreef:Nee, want alleen deze oproep zonder dat er gewezen wordt op je verleden en afkomst suggureert dat je tot Christus kan wenden in eigen kracht.
Ook Jezus' eigen woorden suggereren dus dat je je tot Hem kunt wenden in eigen kracht (dat is echter niet in tegenspraak met het feit dat alleen de uitverkorenen uiteindelijk daadwerkelijk zullen komen!).
Er is ook nog een 2 Petrus 3:9 "De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen [dat] traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen."
Ik geloof dat prima gereformeerd is om te praten over een verborgen wil en een geopenbaarde wil van God. De uitverkiezing is de verborgen wil van God. Het evangelie is de geopenbaarde wil van God. Daarbij hoort ook dat God het verlangen heeft om niemand verloren te laten gaan. God wil dat iedereen het evangelie hoort en er gehoor aan geeft. Dat botst niet met Gods verborgen wil zoals velen veronderstellen. Het is gewoon een voor ons onbegrijpelijk feit dat God alles van te voren besloten heeft en wij kunnen de consequenties daarvan niet begrijpen. Als die schijnbare tegenstelling niet zou kunnen bestaan, dan zou er geen zondeval kunnen zijn, geen satan en niets wat tegen God's heilige wil in gaat. God is overigens niet onmachtig ofzo. Om een voor ons onbegrijpelijke reden laat Hij het toe. Dat is Gods raadsbesluit die wij niet kennen en niet kunnen begrijpen. Net als de uitverkiezing. Daarom heeft God ons een geopenbaarde wil gegeven.
Ik geloof dat prima gereformeerd is om te praten over een verborgen wil en een geopenbaarde wil van God. De uitverkiezing is de verborgen wil van God. Het evangelie is de geopenbaarde wil van God. Daarbij hoort ook dat God het verlangen heeft om niemand verloren te laten gaan. God wil dat iedereen het evangelie hoort en er gehoor aan geeft. Dat botst niet met Gods verborgen wil zoals velen veronderstellen. Het is gewoon een voor ons onbegrijpelijk feit dat God alles van te voren besloten heeft en wij kunnen de consequenties daarvan niet begrijpen. Als die schijnbare tegenstelling niet zou kunnen bestaan, dan zou er geen zondeval kunnen zijn, geen satan en niets wat tegen God's heilige wil in gaat. God is overigens niet onmachtig ofzo. Om een voor ons onbegrijpelijke reden laat Hij het toe. Dat is Gods raadsbesluit die wij niet kennen en niet kunnen begrijpen. Net als de uitverkiezing. Daarom heeft God ons een geopenbaarde wil gegeven.
Dit klinkt heel wat evenwichtiger!Kaw schreef:Oude Paden,
Een nodiging tot vermoeiden en belasten!rekcor schreef:Dan vind ik het toch op z'n minst opvallend dat de Heere Jezus zelf in Matheus 11 zegt 'komt tot mij allen die vermoeid en belast zijn'. Dus niet: 'je kunt niet komen', of: 'je wilt niet komen', maar: 'komt'!Oude Paden schreef:Nee, want alleen deze oproep zonder dat er gewezen wordt op je verleden en afkomst suggureert dat je tot Christus kan wenden in eigen kracht.
Ook Jezus' eigen woorden suggereren dus dat je je tot Hem kunt wenden in eigen kracht (dat is echter niet in tegenspraak met het feit dat alleen de uitverkorenen uiteindelijk daadwerkelijk zullen komen!).
Dit is een troostbelofte voor Gods geroepen kinderen
Gezien Hebr. 4 :1 Laat ons dan vrezen, dat niet te eniger tijd, de belofte van in Zijn rust in te gaan nagelaten zijnde, iemand van u schijne achtergebleven te zijn.Oude Paden schreef:Een nodiging tot vermoeiden en belasten!rekcor schreef:Dan vind ik het toch op z'n minst opvallend dat de Heere Jezus zelf in Matheus 11 zegt 'komt tot mij allen die vermoeid en belast zijn'. Dus niet: 'je kunt niet komen', of: 'je wilt niet komen', maar: 'komt'!Oude Paden schreef:Nee, want alleen deze oproep zonder dat er gewezen wordt op je verleden en afkomst suggureert dat je tot Christus kan wenden in eigen kracht.
2 Want ook ons is het Evangelie verkondigd, gelijk als hun; maar het woord der prediking deed hun geen nut, dewijl het met het geloof niet gemengd was in degenen, die het gehoord hebben.
3 Want wij, die geloofd hebben, gaan in de rust, gelijk Hij gezegd heeft: Zo heb Ik dan gezworen in Mijn toorn: Indien zij zullen ingaan in Mijn rust! hoewel [Zijn] werken van de grondlegging der wereld af al volbracht waren.
4 Want Hij heeft ergens van den zevenden [dag] aldus gesproken: En God heeft op den zevenden dag van al Zijn werken gerust.
5 En in deze [plaats] wederom: Indien zij in Mijn rust zullen ingaan!
6 Dewijl dan blijft, dat sommigen in dezelve [rust] ingaan, en degenen, dien het Evangelie eerst verkondigd was, niet ingegaan zijn vanwege de ongehoorzaamheid,
7 Zo bepaalt Hij wederom een zekeren dag, [namelijk] heden, door David zeggende, zo langen tijd daarna (gelijkerwijs gezegd is): Heden, indien gij Zijn stem hoort, zo verhardt uw harten niet.
8 Want indien Jozua hen in de rust gebracht heeft, zo had Hij daarna niet gesproken van een anderen dag.
9 Er blijft dan een rust over voor het volk Gods.
10 Want die ingegaan is in zijn rust, heeft zelf ook van zijn werken gerust, gelijk God van de Zijne.
11 Laat ons dan ons benaarstigen, om in die rust in te gaan; opdat niet iemand in hetzelfde voorbeeld der ongelovigheid valle.
12 Want het Woord Gods is levend en krachtig, en scherpsnijdender dan enig tweesnijdend zwaard, en gaat door tot de verdeling der ziel, en des geestes, en der samenvoegselen, en des mergs, en is een oordeler der gedachten en der overleggingen des harten.
13 En er is geen schepsel onzichtbaar voor Hem; maar alle dingen zijn naakt en geopend voor de ogen Desgenen, met Welken wij te doen hebben.
14 Dewijl wij dan een groten Hogepriester hebben, Die door de hemelen doorgegaan is, [namelijk] Jezus, den Zoon van God, zo laat ons deze belijdenis vasthouden.
15 Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen, gelijk als wij, is verzocht geweest, [doch] zonder zonde.
16 Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd.
Lijkt me dat een onhoudbare stellingname.
Als je de verklaarders onhoudbaar vindt wel ja!Kaw schreef:Gezien Hebr. 4 :1 Laat ons dan vrezen, dat niet te eniger tijd, de belofte van in Zijn rust in te gaan nagelaten zijnde, iemand van u schijne achtergebleven te zijn.Oude Paden schreef:Een nodiging tot vermoeiden en belasten!rekcor schreef:Dan vind ik het toch op z'n minst opvallend dat de Heere Jezus zelf in Matheus 11 zegt 'komt tot mij allen die vermoeid en belast zijn'. Dus niet: 'je kunt niet komen', of: 'je wilt niet komen', maar: 'komt'!Oude Paden schreef:Nee, want alleen deze oproep zonder dat er gewezen wordt op je verleden en afkomst suggureert dat je tot Christus kan wenden in eigen kracht.
2 Want ook ons is het Evangelie verkondigd, gelijk als hun; maar het woord der prediking deed hun geen nut, dewijl het met het geloof niet gemengd was in degenen, die het gehoord hebben.
3 Want wij, die geloofd hebben, gaan in de rust, gelijk Hij gezegd heeft: Zo heb Ik dan gezworen in Mijn toorn: Indien zij zullen ingaan in Mijn rust! hoewel [Zijn] werken van de grondlegging der wereld af al volbracht waren.
4 Want Hij heeft ergens van den zevenden [dag] aldus gesproken: En God heeft op den zevenden dag van al Zijn werken gerust.
6 Dewijl dan blijft, dat sommigen in dezelve [rust] ingaan, en degenen, dien het Evangelie eerst verkondigd was, niet ingegaan zijn vanwege de ongehoorzaamheid,
7 Zo bepaalt Hij wederom een zekeren dag, [namelijk] heden, door David zeggende, zo langen tijd daarna (gelijkerwijs gezegd is): Heden, indien gij Zijn stem hoort, zo verhardt uw harten niet.
8 Want indien Jozua hen in de rust gebracht heeft, zo had Hij daarna niet gesproken van een anderen dag.
10 Want die ingegaan is in zijn rust, heeft zelf ook van zijn werken gerust, gelijk God van de Zijne.
11 Laat ons dan ons benaarstigen, om in die rust in te gaan; opdat niet iemand in hetzelfde voorbeeld der ongelovigheid valle.
12 Want het Woord Gods is levend en krachtig, en scherpsnijdender dan enig tweesnijdend zwaard, en gaat door tot de verdeling der ziel, en des geestes, en der samenvoegselen, en des mergs, en is een oordeler der gedachten en der overleggingen des harten.
13 En er is geen schepsel onzichtbaar voor Hem; maar alle dingen zijn naakt en geopend voor de ogen Desgenen, met Welken wij te doen hebben.
14 Dewijl wij dan een groten Hogepriester hebben, Die door de hemelen doorgegaan is, [namelijk] Jezus, den Zoon van God, zo laat ons deze belijdenis vasthouden.
15 Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen, gelijk als wij, is verzocht geweest, [doch] zonder zonde.
16 Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd.
Inderdaad zullen alleen 'vermoeiden en belasten' hun heil bij Jezus zoeken (waarom heb je Hem anders nodig?). Daarom moet je ook de Wet prediken, zodat mensen vermoeid en belast worden. Daarbij komt het wonder dat God het is die mensen 'vermoeid en belast' maakt, zodat ze hun heil bij de Heiland gaan zoeken.Oude Paden schreef:Een nodiging tot vermoeiden en belasten!rekcor schreef:Dan vind ik het toch op z'n minst opvallend dat de Heere Jezus zelf in Matheus 11 zegt 'komt tot mij allen die vermoeid en belast zijn'. Dus niet: 'je kunt niet komen', of: 'je wilt niet komen', maar: 'komt'!Oude Paden schreef:Nee, want alleen deze oproep zonder dat er gewezen wordt op je verleden en afkomst suggureert dat je tot Christus kan wenden in eigen kracht.
Ik snap alleen niet waarom je dat laaste aspect een hele grote nadruk zou willen geven in de prediking richting de onbekeerden, aangezien Jezus zelf en de discipelen dat ook niet doen.
Zou je zo'n verklaarder kunnen citeren?Oude Paden schreef:Als je de verklaarders onhoudbaar vindt wel ja!Kaw schreef:Gezien Hebr. 4 :1 Laat ons dan vrezen, dat niet te eniger tijd, de belofte van in Zijn rust in te gaan nagelaten zijnde, iemand van u schijne achtergebleven te zijn.Oude Paden schreef:Een nodiging tot vermoeiden en belasten!rekcor schreef: Dan vind ik het toch op z'n minst opvallend dat de Heere Jezus zelf in Matheus 11 zegt 'komt tot mij allen die vermoeid en belast zijn'. Dus niet: 'je kunt niet komen', of: 'je wilt niet komen', maar: 'komt'!
Het is geen voltooide tijd namelijk. Het is een belofte voor mensen die nog niet ingegaan zijn in die rust. Zie dus ook Hebr. 4.
WIe ontkracht hier nou Gods boodschap, het evangelie. De Bijbel zegt dat God wil dat niemand verloren gaat maar allen behouden worden.... en hier beweer je gewoon het tegenovergestelde, en ga je rechtstreeks tegen de Bijbelse boodschap in, Oude Paden.
Raar, eerst werkt men de uitverkiezing helemaal gedetailleerd uit.... terwijl we die volgens mij niet kunnen vatten... en vervolgens worden de teksten die daar niet bij aansluiten verdraaid zodat het weer met onze ideetjes past.
Raar, eerst werkt men de uitverkiezing helemaal gedetailleerd uit.... terwijl we die volgens mij niet kunnen vatten... en vervolgens worden de teksten die daar niet bij aansluiten verdraaid zodat het weer met onze ideetjes past.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ik volg alleen maar de verklaarders over deze teksten.Marnix schreef:WIe ontkracht hier nou Gods boodschap, het evangelie. De Bijbel zegt dat God wil dat niemand verloren gaat maar allen behouden worden.... en hier beweer je gewoon het tegenovergestelde, en ga je rechtstreeks tegen de Bijbelse boodschap in, Oude Paden.
1. Verklaarders kunnen het ook wel eens bij het verkeerde eind hebben (ieder ketter z'n letter). Sowieso heb jij het zeer waarschijnlijk over 'enkele verklaarders', of preciezer: 'enkele verklaarders in de uiterste rechterflank van de ger. gezindte' (dat laaste weet ik niet c-ker)Oude Paden schreef:Ik volg alleen maar de verklaarders over deze teksten.Marnix schreef:WIe ontkracht hier nou Gods boodschap, het evangelie. De Bijbel zegt dat God wil dat niemand verloren gaat maar allen behouden worden.... en hier beweer je gewoon het tegenovergestelde, en ga je rechtstreeks tegen de Bijbelse boodschap in, Oude Paden.
2. Wil je nog reageren op mijn post hieronder. De portee daarvan was: uitverkiezing is bijbels, maar waarom de nadruk in de prediking daarop leggen, als de in de bijbel opgevoerde predikers van het evangelie dat niet lijken te doen?
Een prediking met nadruk op de uitverkiezing is als een timmerman die heel de dag alleen maar naar z'n hamer zit te staren. Het ultieme kanaal van uitverkiezing is de prediking van het evangelie aan in zichzelf verloren mensen.rekcor schreef:1. Verklaarders kunnen het ook wel eens bij het verkeerde eind hebben (ieder ketter z'n letter). Sowieso heb jij het zeer waarschijnlijk over 'enkele verklaarders', of preciezer: 'enkele verklaarders in de uiterste rechterflank van de ger. gezindte' (dat laaste weet ik niet c-ker)Oude Paden schreef:Ik volg alleen maar de verklaarders over deze teksten.Marnix schreef:WIe ontkracht hier nou Gods boodschap, het evangelie. De Bijbel zegt dat God wil dat niemand verloren gaat maar allen behouden worden.... en hier beweer je gewoon het tegenovergestelde, en ga je rechtstreeks tegen de Bijbelse boodschap in, Oude Paden.
2. Wil je nog reageren op mijn post hieronder. De portee daarvan was: uitverkiezing is bijbels, maar waarom de nadruk in de prediking daarop leggen, als de in de bijbel opgevoerde predikers van het evangelie dat niet lijken te doen?
Gelooft het evangelie en bekeert u !