Hirsi Ali weg uit de politiek.

Hirsi Ali weg uit de politiek

Peiling eindigde op 26 mei 2006, 01:35

Ja, terecht. Ze heeft geen Nederlandse nationaliteit dus mag ze niet in de 2e kamer!
17
49%
Ja, terecht. Ze stond me politiek niet aan.
3
9%
Jammer, het was een duidelijk politica.
3
9%
Jammer, ik vond het een leuke meid.
2
6%
Yes. Artikel 23 gered
0
Geen stemmen
Voor verstokte SGP'ers, Terecht het is een vrouw.
1
3%
geen mening, ik ben vrouw
1
3%
geen mening, als liegen niet meer mag zou heel de kamer moeten aftreden behalve uiteraard van der Vlies
0
Geen stemmen
anders .......
8
23%

Totaal aantal stemmen: 35

Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Met belangstelling heb ik gisteren het debat gevolgd, Verdonk was goed in het omzeilen van antwoorden, ook als haar rechtstreeks vragen werden gesteld, ( deed me wel ergens aan denken :wink: )
IK heb niks besloten, IK heb de procedures gevolgd enz.enz , altijd hetzelfde verhaaltje .
Als de letter van de wet maar klopt, dan is het goed, menselijk hoef je blijkbaar niet te zijn.
Maar of het allemaal volgens de wet klopt, is nog maar de vraag.
Zie HIER :!:
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

[quote="Aan de andere kant vraag ik me ook af of mevr Verdonk het wel helemaal eerlijk speelt. Ze was op de hoogte (heeft ze gelezen) dat ze gelogen had maar omdat ze het nu over de tv hoorde was het plotseling een probleem.
Zien we toch de invloed weer van de TV :wink:[/quote]

Ze ontkende glashard dat ze het de afgelopen drie jaar niet heeft geweten, en dat terwijl Zalm ea het wél wisten. Tja, dat lijkt me dubieus. Femke Halsema beweerde zelfs dat ze met Ayaan gemaild had en Ayaans mail adres is haar andere naam, de verzwegen naam zeg maar ( geen idee hoe je die schrijft), dus zou ze het wél geweten hebben.
Zosinus

Bericht door Zosinus »

@Jan03: Wat zijn valse gronden? Dit ligt toch erg moeilijk. Het gaat trouwens niet over haar vluchtelingenstatus. Dat is verjaard. Zij heeft een vluchtelingenstatus gekregen onder de naam van haar moeder (vwb haar derde naam, wat overigens ook weer de naam is van de overovergrootvader van haar vader). Die is toegewezen. Maar daar gaat de discussie niet om. Zij heeft zich vervolgens ingeschreven bij de GBA onder die naam waar ze mee is binnengekomen. Is dat relevant? Dat vraag ik me ten diepste af. Het valt me op dat iedereen die zich verschuilt achter de wet en de regels zich die vraag niet stelt en maar wel woorden in de mond neemt als valse gronden en Barbertje moet dus hangen. Zij heeft de afgelopen jaar uitgebreid en open verteld/ geschreven over haar verleden.

Ik weet niet of de volgende vergelijking klopt, maar ik wil hem toch voorleggen: stel je voor dat je je bij een kerk aansluit in een situatie van grote druk. Je vertelt over je achtergrond, maar daar zitten een onjuistheid in: je schrijft je in onder de naam van je moeder, of je laat je zelfs dopen onder die naam. Vervolgens doe je gewoon mee, je geeft openheid van zaken, zegt dat je eigenlijk binnen de kerk bekend bent geworden onder de naam van je moeder, je bent volledig lid van de gemeenschap. 11 jaar later wordt gezegd, je hebt toen niet je echte naam gebruikt. Je lidmaatschap is ongeldig, je bent nooit gedoopt. Dat heeft toch wel iets bizars, of niet? En dat is toch niet waar het om gaat?
Zosinus

Bericht door Zosinus »

Iemand - ik weet niet meer wie - maakte vergelijking waar ik wel over moest lachen (ik hoop dat jullie hem vinden kunnen): Petrus heeft maar liefst drie keer gelogen over zijn identiteit en die zit nu wel bij de hemelpoort. ;-)
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

Gabrielle schreef:

Ze ontkende glashard dat ze het de afgelopen drie jaar niet heeft geweten, en dat terwijl Zalm ea het wél wisten. Tja, dat lijkt me dubieus. Femke Halsema beweerde zelfs dat ze met Ayaan gemaild had en Ayaans mail adres is haar andere naam, de verzwegen naam zeg maar ( geen idee hoe je die schrijft), dus zou ze het wél geweten hebben.
Vind zo gek nog niet hoor, moet je dan van ieder het mailadres uit je hoofd kennen? Haar ambtenaren hebben gemaild met mevr. Hirshi Ali.
Gisteravond in de pauze heeft Groenlinks nog getracht wat bewijsmateriaal te verzamelen, alleen kwamen ook zij tot de conclusie dat er niets was (te kort onderzoekje misschien?).
Rita Verdonk lijkt me gewoon eerlijk in deze kwestie, er zijn haar vragen gesteld en daar geeft ze antwoord op. Beetje flauw om haar dan de zwarte piet toe te spelen. Ze voert gewoon beleid uit dat we wilden.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Barryvrouw schreef:
Gabrielle schreef:

Vind zo gek nog niet hoor, moet je dan van ieder het mailadres uit je hoofd kennen? Haar ambtenaren hebben gemaild met mevr. Hirshi Ali.
Gisteravond in de pauze heeft Groenlinks nog getracht wat bewijsmateriaal te verzamelen, alleen kwamen ook zij tot de conclusie dat er niets was (te kort onderzoekje misschien?).
Rita Verdonk lijkt me gewoon eerlijk in deze kwestie, er zijn haar vragen gesteld en daar geeft ze antwoord op. Beetje flauw om haar dan de zwarte piet toe te spelen. Ze voert gewoon beleid uit dat we wilden.
FEmke Halsema wees er terecht op dat het hier niet gaat om de persoon Rita Verdonk, maar om de minister van Vreemdelingenzaken en Integratie. Bij dit 'instituut' waren bekend of konden bekend zijn de achtergrondgegevens van Hirschi Ali. Dat de minister het op dit moment nodig vond een dergelijke bliksemactie te ondernemen is vreemd. Vreemd is ook dat ze niet een weekje de tijd heeft genomen om overleg te hebben over deze kwestie.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Zosinus schreef:Iemand - ik weet niet meer wie - maakte vergelijking waar ik wel over moest lachen (ik hoop dat jullie hem vinden kunnen): Petrus heeft maar liefst drie keer gelogen over zijn identiteit en die zit nu wel bij de hemelpoort. ;-)
Kan ik eerlijk gezegd totaal niet om lachen, sterker nog ik vind hem erg grof!
Moeten we onrecht laten gebeuren omdat we als we er iets tegen doen ongelijkheid scheppen? Ik vind dit ook typisch weer een stok waarmee we elke fundamentele discussie in hoeverre iets onrechtvaardig is doodmaken (en we onze handen kunnen wassen in onschuld). Rechtsgelijkheid is een groot goed, maar ook dit goed mogen we niet verabsoluteren als het zou leiden tot grove onrechtvaardigheid. Duidelijkheid in morele vraagstukken lijkt prettig maar verdoezelt veelal de complexiteit van het dilemma.
Wat is onrecht? Iets wat tegen het recht is. Ik geloof dat er hier maar één ding tegen het recht is gebeurt en dat is dat AHA heeft gelogen. Dat lijkt me in strijd met de meest universele fundamentele rechtsbeginselen, en via een arrest van de Hoge Raad is dit voldoende om een recht op het Nederlanderschap te verliezen.

Er gebeurt dus geen onrecht als AHA uitgezet wordt. Het is namelijk niet tegen het recht! (onder voorbehoud dat het arrest van de Hoge Raad, dat ik niet bestudeerd heb, in geval van leugens de onvoorwaardelijke opzegging van de nationaliteit gebiedt) Het is onrecht als ze zou blijven! Want dat zou tegen de wet en het recht in gaan.
Gelijke gevallen moeten gelijk behandeld worden. Maar het moeilijke punt is juist dat het soms heel moeilijk is concrete gevallen met elkaar te vergelijken. Elke situatie heeft veelal unieke kenmerken en stelt ons de vraag hoe de regels in dat specifieke geval moeten interpreteren. Of iemand kamerlid is of niet lijkt me niet relevant, en zeker niet of wij haar als een goed kamerlid zien. Maar wel dat iemand al meer dan 10 jaar volledig in de Nederlandse samenleving meedraait. En wellicht ook dat iemand enorm in het verdomhoekje zit en zelfs bedreigd wordt. Het zo maar verliezen van staatsburgerschap van zo iemand kan ik alleen maar zien als kafkaesk. Maar dat zou ook gelden voor vergelijkbare gevallen.
Ook dat iemand al 10 jaar in de Nederlandse samenleving functioneerd is niet relevant. En al helemaal niet dat iemand bedreigd wordt. Simpelweg omdat de wet deze twee uitzonderingen niet kent. Ook is het dan heel simpel om de Nederlandse nationaliteit te verkrijgen. Zorg dat je een jaar of 10 in de illegaliteit in Nederland verblijft en na die 10 jaar kun je je laten naturaliseren. Zo zou het niet mogen werken. In Ierland was er sprake dat als een vluchteling kinderen in Ierland kreeg, dat ze dan asiel kregen en mochten blijven. Vanaf het moment dat dat gecodificeerd werd, kwamen er vliegtuigen vol zwangere asielzoekers naar Ierland! Dus we moeten niet naar een situatie die precedenten schept, op grond van individuele omstandigheden.
refo

Bericht door refo »

Hirsi Ali heet Hirsi Magan zie ik in de krant van vandaag. Vreemdelingenzaken heeft Ali toegelaten. Bekend werd dat ze gejokt heeft over haar naam. Op enig moment is ze Nederlander geworden. De 'hoofdprijs'. Echter heeft ze nu een paspoort op naam van een ander.
Begrijp ik het zo goed?

Afgezien van de personen die het asielbeleid moesten uitvoeren:

Alles wat die personen deden was fout. 't Was allemaal te soft. De wetgever maakt wetten en die moeten uitgveoerd worden. En niet volgens de interpretatie van de bewindspersoon. Nu hebben we eindelijk een minister die speciaal daarvoor benoemd is en asielbeleid er maar niet bijdoet, maar als portefeuile heeft, die doet wat de wetgever (=parlement in Nederland) wil en weer is het niet goed. Ik snap het niet.
parsifal

Bericht door parsifal »

Enige tijd geleden was er ophef over de voetballer Salomon Kalou die nederlander wil worden. Hij zou een paspoort kunnen krijgen als hij zijn inburgeringstoets had gehaald.
Het lijkt me dat mevrouw Hirsi Ali meer invloed e.d. heeft en ze is in ieder geval beter geintegreerd.

Verder was ik ook niet zo gelukkig met het snelle uitzetten van Taida of anderen. Dat Hirsi Ali misschien beter niet in de kamer had kunnen zitten ook om de reden van de leugen ben ik het wel mee eens. Zo snel over het paspoort gaan zeuren zonder dat de rechter ook maar iets gezegd heeft gaat veel te ver.
Zosinus

Bericht door Zosinus »

quote]
Kan ik eerlijk gezegd totaal niet om lachen, sterker nog ik vind hem erg grof! [/quote]
Sorry, ik vond het niet oneerbiedig, maar wil niemand beledigen.

Wat is onrecht? Iets wat tegen het recht is. Ik geloof dat er hier maar één ding tegen het recht is gebeurt en dat is dat AHA heeft gelogen. Dat lijkt me in strijd met de meest universele fundamentele rechtsbeginselen, en via een arrest van de Hoge Raad is dit voldoende om een recht op het Nederlanderschap te verliezen.

Er gebeurt dus geen onrecht als AHA uitgezet wordt. Het is namelijk niet tegen het recht! (onder voorbehoud dat het arrest van de Hoge Raad, dat ik niet bestudeerd heb, in geval van leugens de onvoorwaardelijke opzegging van de nationaliteit gebiedt) Het is onrecht als ze zou blijven! Want dat zou tegen de wet en het recht in gaan.

Wat rechtmatig is is niet altijd rechtvaardig. Het is wel veel simpeler en geruststellender om het zo voor te stellen, maar ook zeer gevaarlijk. We kennen toch allemaal de voorbeelden van de rechters in het Derde Rijk die zich keurig aan het recht hielden. Dit is natuurlijk een extreem voorbeeld, maar wel de uiterste consequentie van deze manier van denken over het recht.

[/quote]Ook dat iemand al 10 jaar in de Nederlandse samenleving functioneerd is niet relevant. En al helemaal niet dat iemand bedreigd wordt. Simpelweg omdat de wet deze twee uitzonderingen niet kent. Ook is het dan heel simpel om de Nederlandse nationaliteit te verkrijgen. Zorg dat je een jaar of 10 in de illegaliteit in Nederland verblijft en na die 10 jaar kun je je laten naturaliseren. Zo zou het niet mogen werken. In Ierland was er sprake dat als een vluchteling kinderen in Ierland kreeg, dat ze dan asiel kregen en mochten blijven. Vanaf het moment dat dat gecodificeerd werd, kwamen er vliegtuigen vol zwangere asielzoekers naar Ierland! Dus we moeten niet naar een situatie die precedenten schept, op grond van individuele omstandigheden.

Wat ik echt niet snap is dat we niet beseffen dat recht ook altijd een kwestie is van de juiste maat, van proportie, van billijkheid, van redelijkheid. Het vergt dus menselijk inlevingsvermogen en oordeelsvermogen. Dat betekent dus ook onzekerheid: de eenduidigheid die voor ons geruststellend is creeren we vaak zelf.

Recht is het toepassen van een abstracte regel op individuele gevallen. Daar is dus interpretatie voor nodig. Het recht krijgt alleen concreet bestaan in deze toepassingen. Wat jij doet is pleiten voor een soort mechanische toepassing voor het recht, een regelfetisjisme. Dit is een illusie, met potentieel kwalijke gevolgen: verlies aan menselijkheid. Dit betekent niet dat we geen rekening moeten houden met precedentwerking, maar ook dit moeten we wel in een kader plaatsen. Maar dit verabsoluteren van een principe of regel (niet liegen) leidt tot onmenselijke rigiditeit.

Stel: iemand heeft een cruciaal proefwerk in havo 3 met fraude (afkijken) gehaald en kan daarom over. 11 jaar later komt de school erachter dat er toen afgekeken is. Betekent dit dat het terecht is om het diploma met terugwerkende kracht nietig te verklaren. Is dat logica? Is daarmee de kous af?
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

Afgewezen schreef: FEmke Halsema wees er terecht op dat het hier niet gaat om de persoon Rita Verdonk, maar om de minister van Vreemdelingenzaken en Integratie. Bij dit 'instituut' waren bekend of konden bekend zijn de achtergrondgegevens van Hirschi Ali. Dat de minister het op dit moment nodig vond een dergelijke bliksemactie te ondernemen is vreemd. Vreemd is ook dat ze niet een weekje de tijd heeft genomen om overleg te hebben over deze kwestie.
Het tijdsplan is treurig, ergens hieronder schreef ik dat ook. Het IND heeft nog nooit zo snel iets van zich laten horen...
Maar ik heb het ook die uitspraak van Femke gezien. En om heel eerlijk te zijn, vond ik het er op dat moment meer persoonlijk aan toe gaan.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Vrij grof inderdaad.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Zosinus schreef:Wat rechtmatig is is niet altijd rechtvaardig. Het is wel veel simpeler en geruststellender om het zo voor te stellen, maar ook zeer gevaarlijk. We kennen toch allemaal de voorbeelden van de rechters in het Derde Rijk die zich keurig aan het recht hielden. Dit is natuurlijk een extreem voorbeeld, maar wel de uiterste consequentie van deze manier van denken over het recht.
Hoho, wet en recht gaan niet over rechtvaardigheid. De samenstellers van de wet moeten zorgen dat hij rechtvaardig is, maar zoals refo al aanhaalde: wij als samenleving wilden toch strengere toelatingseisen?

Het probleem in het Derde Rijk was natuurlijk dat de rechters zich juist niet aan het recht hielden, maar enkel aan de wet! Het recht kent universele beginselen die moord op grond van de wet niet goedkeuren, en ook antisemitisme is tegen alle rechtsbeginselen. Het was echter niet tegen de wet, want de nazi's hadden een wet geschapen die het toestond Joden te discrimineren. Daarin werden ze gelegitimeerd door de rechters, die simpel de wet toepasten en niet naar hogere universele rechtsbeginselen keken. Deze uiterste consequentie zal nu overigens niet meer kunnen, want op het moment dat onze wetten omtrent uitzettingsmaatregelen en vluchtelingen in strijd zijn met het recht, zal de wetgeving ongeldig zijn. Dat is bij deze regels die AHA haar nationaliteit zouden kunnen ontnemen, niet het geval.
Wat ik echt niet snap is dat we niet beseffen dat recht ook altijd een kwestie is van de juiste maat, van proportie, van billijkheid, van redelijkheid. Het vergt dus menselijk inlevingsvermogen en oordeelsvermogen. Dat betekent dus ook onzekerheid: de eenduidigheid die voor ons geruststellend is creeren we vaak zelf.

Recht is het toepassen van een abstracte regel op individuele gevallen. Daar is dus interpretatie voor nodig. Het recht krijgt alleen concreet bestaan in deze toepassingen. Wat jij doet is pleiten voor een soort mechanische toepassing voor het recht, een regelfetisjisme. Dit is een illusie, met potentieel kwalijke gevolgen: verlies aan menselijkheid. Dit betekent niet dat we geen rekening moeten houden met precedentwerking, maar ook dit moeten we wel in een kader plaatsen. Maar dit verabsoluteren van een principe of regel (niet liegen) leidt tot onmenselijke rigiditeit.

Stel: iemand heeft een cruciaal proefwerk in havo 3 met fraude (afkijken) gehaald en kan daarom over. 11 jaar later komt de school erachter dat er toen afgekeken is. Betekent dit dat het terecht is om het diploma met terugwerkende kracht nietig te verklaren. Is dat logica? Is daarmee de kous af?
Als de Hoge Raad in een arrest uit zou spreken dat als je afgekeken hebt tijdens je examen, en tot 12 jaar na dato komt dit nog boven tafel, dat dan met terugwerkende kracht je diploma afgenomen moet worden. Dan moet dit ook. Zo simpel als wat. Ben je het er niet mee eens? Dan start je een nieuwe procedure bij de rechter, om te kijken of er in jouw specifieke geval vanaf geweken kan worden. Dit is de weg die AHA ook kan behandelen. Waarom doet ze dat niet? Waarom kiest ze de weg van de minste weerstand en verlaat ze gelijk op stel en sprong Nederland?
Zosinus

Bericht door Zosinus »

Erasmiaan schreef:
Zosinus schreef:Wat rechtmatig is is niet altijd rechtvaardig. Het is wel veel simpeler en geruststellender om het zo voor te stellen, maar ook zeer gevaarlijk. We kennen toch allemaal de voorbeelden van de rechters in het Derde Rijk die zich keurig aan het recht hielden. Dit is natuurlijk een extreem voorbeeld, maar wel de uiterste consequentie van deze manier van denken over het recht.
Hoho, wet en recht gaan niet over rechtvaardigheid. De samenstellers van de wet moeten zorgen dat hij rechtvaardig is, maar zoals refo al aanhaalde: wij als samenleving wilden toch strengere toelatingseisen?

Het probleem in het Derde Rijk was natuurlijk dat de rechters zich juist niet aan het recht hielden, maar enkel aan de wet! Het recht kent universele beginselen die moord op grond van de wet niet goedkeuren, en ook antisemitisme is tegen alle rechtsbeginselen. Het was echter niet tegen de wet, want de nazi's hadden een wet geschapen die het toestond Joden te discrimineren. Daarin werden ze gelegitimeerd door de rechters, die simpel de wet toepasten en niet naar hogere universele rechtsbeginselen keken. Deze uiterste consequentie zal nu overigens niet meer kunnen, want op het moment dat onze wetten omtrent uitzettingsmaatregelen en vluchtelingen in strijd zijn met het recht, zal de wetgeving ongeldig zijn. Dat is bij deze regels die AHA haar nationaliteit zouden kunnen ontnemen, niet het geval.

Het gaat er volgens mij om dat deze rechters een = teken plaatsen tussen recht en geldende wetten. Dat doe jij volgens mij ook in je vorige bijdrage: iets wat in overeenstemming met het recht is kan nooit onrecht zijn. Dat lijkt mij een formele benadering. Nu beweer je dat het recht ook te maken heeft met universele beginselen van recht waar de wet aan getoetst moet worden. Dat vind ik ook en dat doe ik vanuit het specifieke geval AHA. Als het staatsburgerschap van iemand nietig verklaard kan worden op dubieuse gronden dan vind ik dat onrechtvaardig. Dan is ofwel de wet onrechtvaardig is (noem het niet in overeenstemming het een hoger recht), ofwel de wet op een onrechtvaardige manier toegepast wordt. Ik heb het idee dat het tweede het geval is.

Als de Hoge Raad in een arrest uit zou spreken dat als je afgekeken hebt tijdens je examen, en tot 12 jaar na dato komt dit nog boven tafel, dat dan met terugwerkende kracht je diploma afgenomen moet worden. Dan moet dit ook. Zo simpel als wat. Ben je het er niet mee eens? Dan start je een nieuwe procedure bij de rechter, om te kijken of er in jouw specifieke geval vanaf geweken kan worden. Dit is de weg die AHA ook kan behandelen. Waarom doet ze dat niet? Waarom kiest ze de weg van de minste weerstand en verlaat ze gelijk op stel en sprong Nederland?
Okay, dat betekent dus dat er velen rondlopen met een niet geldig diploma. Mij lijkt het nogal bizar om een 27 jarig persoon zijn diploma af te pakken vanwege het oneigenlijk spiekgedrag 12 jaar geleden. Er zijn namelijk ontzettend veel leerlingen die spieken. Dat keur ik niet goed, maar het lijkt me onredelijk om hier 12 jaar later consequenties aan te verbinden. Dat geldt ook voor Ayaan. Ik vind het nogal gemakkelijk om vanuit onze luie stoel haar te veroordelen dat ze betrekkelijk onbelangrijke onwaarheden verteld heeft bij haar asielaanvraag om haar boze vader uit de buurt te houden. Ik vind het van belang dat zij hierover de afgelopen jaren nooit gelogen heeft. In dit opzicht vind ik de beslissing van de minister dan ook verkeerd. Om dit de weg van de minste weerstand te noemen, snap ik niet. Ik vind het nogal aanmatigend om iemand die 24 uur per dag bewaakt moet worden omdat ze opkomt voor onze vrijheid van mensingsuiting. En een verkeerde beslissing kun je ook niet rechtvaardigen met het argument: dan stap je toch gewoon naar de rechter om het weer terug te draaien.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Zosinus schreef:Okay, dat betekent dus dat er velen rondlopen met een niet geldig diploma. Mij lijkt het nogal bizar om een 27 jarig persoon zijn diploma af te pakken vanwege het oneigenlijk spiekgedrag 12 jaar geleden. Er zijn namelijk ontzettend veel leerlingen die spieken. Dat keur ik niet goed, maar het lijkt me onredelijk om hier 12 jaar later consequenties aan te verbinden.
Dit zal ook in de praktijk niet gebeuren, omdat niemand dit uit gaat zoeken, en omdat bewijs nogal moeilijk te verkrijgen is. Maar je stelt het als voorbeeld, en stel dat iemand het uitzoekt en stel dat hij daar dan ook nog eens rechtsgeldig bewijs voor heeft, en de Hoge Raad daar zo'n uitspraak over doet, met termijn, dan is dat misschien gek, maar daar is dan niets aan te doen.
Zosinus schreef:Dat geldt ook voor Ayaan. Ik vind het nogal gemakkelijk om vanuit onze luie stoel haar te veroordelen dat ze betrekkelijk onbelangrijke onwaarheden verteld heeft bij haar asielaanvraag om haar boze vader uit de buurt te houden. Ik vind het van belang dat zij hierover de afgelopen jaren nooit gelogen heeft. In dit opzicht vind ik de beslissing van de minister dan ook verkeerd. Om dit de weg van de minste weerstand te noemen, snap ik niet. Ik vind het nogal aanmatigend om iemand die 24 uur per dag bewaakt moet worden omdat ze opkomt voor onze vrijheid van mensingsuiting.
Als de regels op dit moment zo zijn, dan kan Verdonk daar alleen maar naar handelen. Is AHA het hier niet mee eens, dan stapt ze naar de rechter. Zo simpel is het. De rechter kan dan de persoonlijke omstandigheden afwegen en beoordelen. Ik meen in de krant gelezen te hebben dat AHA dit nu ook overweegt.
Zosinus schreef:En een verkeerde beslissing kun je ook niet rechtvaardigen met het argument: dan stap je toch gewoon naar de rechter om het weer terug te draaien.
Ik volg je hier even niet. Verdonk heeft een beslissing genomen. Volgens haar is dit de enige die ze kon nemen naar aanleiding van een arrest van de Hoge Raad. Dat neem ik dan maar voor waar aan, ik ken het arrest verder niet. Is AHA het niet met deze uitleg van Verdonk van het arrest van de Hoge Raad eens, dan kan ze naar de rechter stappen, en dan kan die daar naar kijken. Zoals ik al zei gaat ze dit waarschijnlijk ook doen. Maar om het parlement te stappen vind ik dan de weg van de minste weerstand. Nu ze het beide doet, en naar de rechter en uit het parlement, is het een iets ander verhaal, maar ze kon misschien ook niet veel anders als opstappen. Er zal ook wel interne druk vanuit de VVD achter zitten. Het is alleen raar dat Verdonk nu de zwarte piet krijgt toegeschoven. Mijns inziens doet ze niets verkeerd (of het moest een verkeerde uitleg van het arrest zijn).
Plaats reactie