geboorte - wedergeboorte

refo

Bericht door refo »

Tiberius schreef:
rekcor schreef:
Tiberius schreef:De tekst "hoedanig de beenderen zijn in den buik van een zwangere vrouw" (Pred. 11:5) moet we ook maar schrappen dan?
Gaat dat niet over de zwangerschap?
Zeker. Maar geboorte heeft daar toch ook zijdelings mee te maken? :wink:
In onze tijd zijn meer dingen bekend, dan in de tijd van de Bijbel. En ook dan in de tijd van Boston, trouwens.
Nee, het gaat over wederGEBOORTE. Heb je ooit over wederZWANGERSCHAP gehoord?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Nee, het gaat over wederGEBOORTE. Heb je ooit over wederZWANGERSCHAP gehoord?
Nee, jij wel dan?
MBE

Bericht door MBE »

Tiberius schreef:
refo schreef:Nee, het gaat over wederGEBOORTE. Heb je ooit over wederZWANGERSCHAP gehoord?
Nee, jij wel dan?
Heb je wel eens van een man in barensnood gehoord?

Ga 4:19 Mijn kinderkens, die ik wederom arbeide te baren, totdat Christus een gestalte in u krijge.
refo

Bericht door refo »

***zucht***
Marnix

Bericht door Marnix »

refo schreef:Nee hoor.

't Gaat in de eerste zin al fout.
1. Natuurlijke geboorte is een verborgen iets en zo is het ook met de geestelijke geboorte: "De wind blaast waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet vanwaar hij komt en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is" (Johannes 3:8).
Misschien heeft Boston nooit een geboorte bijgewoond. In die tijd was dat meer iets van vrouwen plus dokters. Maar ik kan je verzekeren dat hij het mis ziet.

Volgens mij heeft Jezus het begrip geintroduceerd in varband met de grote omwenteling die zoiets in een leven teweegbrengt. Het is geen verborgen iets.

Dat evenwicht is altijd een mooie dooddoener. Je hebt tegenwoordig zoveel tijd nodig om evenwichtige geschriften te lezen dat er voor het enige evenwichtige Boek geen tijd meer is.
Ik denk dat Boston doelt op geboorte als "ontstaan van het leven" en niet op de bevalling.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie