Precies. Als je meer kerken in een regio hebben die varieren in zwaarte kan je heel strak de grenzen gaan handhaven maar de vraag is of je daarmee de onderlinge eenheid bewaart. Ik krijg nu het idee dat er rivaliteit bestaat tussen twee kerken en men op bureaucratische wijze de ander tegenwerkt, in het belang van eigen gemeente. Verbieden we de kerk in Overberg en laten we ze verhuizen, dan komen er misschien weer mensen terug naar onze gemeente. Zoiets.claus schreef:Marnix slaat de spijker op de kop. Men moest gewoon Overberg onderbrengen als zelfstandige gemeente of station onder de classis Utrecht, waaronder óók Driebergen ressorteert. En, als ik het goed begrepen heb, gaat het om meer 'Bewaar het Pand'-predikanten, die niet (meer) in Veenendaal-Pniëlkerk voor (mogen) gaan. Ook zijn er mensen in Veenendaal-Pniël, die ten diepste die gemeente nog te zwaar vinden, maar daar wèl blijven als lid. Die kunnen m.i. zo terecht bij Veenendaal-Bethel. En dan zou je die lacune weer kunnen opvullen met de Overbergers en dan een ietsje rechtsere structuur krijgen in Veenendaal-Pniël.
Maar ja, hier geldt zoals vanouds al gegolden heeft: geen strijd zo fel als een kerkstrijd en geen oorlog zo fel als een godsdienstoorlog.
Er wordt in de CGK vaak veel te weinig rekening gehouden met de onderlinge verschillen, als een kerkverband lichter is wordt er niet in het belang van zo'n kerkverband gedacht door een classis maar meer aan eigen belangen, dat ze daar net zo behoudend worden als de meerderheid is etc. En dat is een trieste zaak. Ik hou wat dat betreft mijn hart vast en vraag me wel eens af hoe lang de CGK nog bestaat in deze vorm.