Christelijke Gererformeerde Kerk

Marnix

Re: Christelijke Gererformeerde Kerk

Bericht door Marnix »

:)
claus schreef:Marnix slaat de spijker op de kop. Men moest gewoon Overberg onderbrengen als zelfstandige gemeente of station onder de classis Utrecht, waaronder óók Driebergen ressorteert. En, als ik het goed begrepen heb, gaat het om meer 'Bewaar het Pand'-predikanten, die niet (meer) in Veenendaal-Pniëlkerk voor (mogen) gaan. Ook zijn er mensen in Veenendaal-Pniël, die ten diepste die gemeente nog te zwaar vinden, maar daar wèl blijven als lid. Die kunnen m.i. zo terecht bij Veenendaal-Bethel. En dan zou je die lacune weer kunnen opvullen met de Overbergers en dan een ietsje rechtsere structuur krijgen in Veenendaal-Pniël.
Maar ja, hier geldt zoals vanouds al gegolden heeft: geen strijd zo fel als een kerkstrijd en geen oorlog zo fel als een godsdienstoorlog.
Precies. Als je meer kerken in een regio hebben die varieren in zwaarte kan je heel strak de grenzen gaan handhaven maar de vraag is of je daarmee de onderlinge eenheid bewaart. Ik krijg nu het idee dat er rivaliteit bestaat tussen twee kerken en men op bureaucratische wijze de ander tegenwerkt, in het belang van eigen gemeente. Verbieden we de kerk in Overberg en laten we ze verhuizen, dan komen er misschien weer mensen terug naar onze gemeente. Zoiets.

Er wordt in de CGK vaak veel te weinig rekening gehouden met de onderlinge verschillen, als een kerkverband lichter is wordt er niet in het belang van zo'n kerkverband gedacht door een classis maar meer aan eigen belangen, dat ze daar net zo behoudend worden als de meerderheid is etc. En dat is een trieste zaak. Ik hou wat dat betreft mijn hart vast en vraag me wel eens af hoe lang de CGK nog bestaat in deze vorm.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Een typisch hervormde oplossing zou zijn: maak er een gemeente van bijzondere aard van, dan hoef je de gemeente ook niet te verplaatsen en is tegelijk duidelijk dat het een aparte gemeente is. ;)
Puur een administratieve handeling in plaats van ongemak voor de kerkgangers.
Sowieso snap ik het probleem hier niet helemaal. Op Urk heb je drie verschillende christelijk gereformeerde kerken, elk met een eigen ligging, die zich onderling goed met elkaar verstaan. Waarom kan dat hier niet?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

elbert schreef: Waarom kan dat hier niet?
Het probleem is momenteel wat praktischer, vermoed ik. Driebergen ligt geografisch in een andere classis dan Overberg. Driebergen is nog verantwoordelijk voor deze samenkomsten. Welke classis is dan verantwoordelijk? Utrecht of Amersfoort? Verhuis je wat naar het westen, dan kan je de gemeente makkelijker bij de classis Utrecht indelen.

Maar goed, dit is een vermoeden. Het wachten is op forumlid auto.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Herman schreef:
elbert schreef: Waarom kan dat hier niet?
Het probleem is momenteel wat praktischer, vermoed ik. Driebergen ligt geografisch in een andere classis dan Overberg. Driebergen is nog verantwoordelijk voor deze samenkomsten. Welke classis is dan verantwoordelijk? Utrecht of Amersfoort? Verhuis je wat naar het westen, dan kan je de gemeente makkelijker bij de classis Utrecht indelen.

Maar goed, dit is een vermoeden. Het wachten is op forumlid auto.
of Helma...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Marnix

Bericht door Marnix »

elbert schreef:Een typisch hervormde oplossing zou zijn: maak er een gemeente van bijzondere aard van, dan hoef je de gemeente ook niet te verplaatsen en is tegelijk duidelijk dat het een aparte gemeente is. ;)
Puur een administratieve handeling in plaats van ongemak voor de kerkgangers.
Sowieso snap ik het probleem hier niet helemaal. Op Urk heb je drie verschillende christelijk gereformeerde kerken, elk met een eigen ligging, die zich onderling goed met elkaar verstaan. Waarom kan dat hier niet?
Waar een wil is, is een weg. De vraag is vooral: Is die wil er. Ik hoor soms vreemde verhalen uit de CGK. Laatst hoorde ik bijvoorbeeld dit: Als een kandidaat beroepen wordt moet hij een preek houden die dan door de classis wordt beoordeeld en als de preek wordt goedgekeurd kan de kandidaat in de eerste gemeente aan de slag. Het is al meerdere keren voorgekomen dat een lichte gemeente in een overwegend zware regio, een kandidaat had beroepen die goed paste bij de gemeente. Zijn preek werd dan door de classis beoordeeld, en de classis vond de preek en de predikant te licht en dus mocht de kandidaat niet in de gemeente die hem beroepen had aan de slag. Hoezo, oog hebben voor elkaar? Dat geeft toch wel goed de strijd tussen licht en zwaar in de CGK weer? Zo zie je ook dat de landelijke synode, waarin verhoudingsgewijs veel zware broeders zitten, ten opzichte van hoe het landelijk verdeeld is, geen rekening houdt met de diversiteit in de CGK maar besluiten neemt waarmee de grote groep CGK-kerken helemaal niet zo blij zijn en soms de besluiten naast zich neer hebben gelegd.

Ik hoop maar dat die wil er is en dat de wil om eigen denken door te drukken niet overheerst :(
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie