In het Schatboek van Ursinus komen de valse geloven (waaronder het historisch geloof) ook aan bod. De HC ontkent dus niet het bestaan van een historisch geloof!Als de HC geen historisch geloof kent (erkent zeg je)
"Zwaar", of juist niet.........jouw kerkgemeente
Bedoel jij met ds R te H soms ds Reinders te Harskamp??? Pas als ik jouw antwoord daarop ken weet ik of ik daar op in kan gaan of niet.HHKtE schreef:Ik vind de term zwaar of licht alleen slaan op de uiterlijkheden van de kerkelijke gemeentes binnen onze Geref.Gezindte.
Voorbeelden:de hoed,tempo en manier van zingen,kleding van de kerkgangers,enz enz.
Wat betreft de prediking mag je dat niet zeggen volgens mij.
Het is ware of valse prediking,en dan zal er bij de ware prediking best accentverschil wezen,maar zwaar/licht vind ik geen goede uitdrukking.Ik begrijp trouwens niet waarom Ds.R.te H als zware predikant te boek staat.Zeer goede tekstuitleg en ook toegepast naar jouw en mijn eigen leven.Is dat zwaar??Ik dacht het niet,het is de waarheid
Deze problematiek wordt in de HC inderdaad niet expliciet aan de orde gesteld (als ik tenminste niets over het hoofd zie). Maar in de HC wordt wel uitgegaan van een waar geloof.refo schreef:**** Ga ergens anders beameren ****
Het is inderdaad opvallend dat de HC niets over een 'ervaring' zegt, maar de 'lichten' een hart onder de riem steekt met de gegeven antwoorden.
In feite erkent de HC het historisch geloof helemaal niet. Ingewikkeld is het pas later geworden.
Zo begreep ik ook pas ná de 'ervaring' van mijn bekering wat er staat in Zondag 23. Dat was een openbaring voor me.
Daarom frons ik ook altijd mijn wenkbrauwen bij het begrip "historisch geloof". Er is waar geloof en niet echt geloof... levend geloof en dood geloof, geloof met werken en zonder werken. Ik denk dat we beter die termen kunnen gebruiken.Afgewezen schreef:Deze problematiek wordt in de HC inderdaad niet expliciet aan de orde gesteld (als ik tenminste niets over het hoofd zie). Maar in de HC wordt wel uitgegaan van een waar geloof.refo schreef:**** Ga ergens anders beameren ****
Het is inderdaad opvallend dat de HC niets over een 'ervaring' zegt, maar de 'lichten' een hart onder de riem steekt met de gegeven antwoorden.
In feite erkent de HC het historisch geloof helemaal niet. Ingewikkeld is het pas later geworden.
Zo begreep ik ook pas ná de 'ervaring' van mijn bekering wat er staat in Zondag 23. Dat was een openbaring voor me.
En als klap op de vuurpijl zijn er naast geloof zonder werken ook nog de werken zonder geloof (werkheiligheid).Marnix schreef:Daarom frons ik ook altijd mijn wenkbrauwen bij het begrip "historisch geloof". Er is waar geloof en niet echt geloof... levend geloof en dood geloof, geloof met werken en zonder werken. Ik denk dat we beter die termen kunnen gebruiken.
- FlyingEagle
- FlyingEagle
Er is in het verleden al zoooooooooooooooooveeeeeeeel hier over gezegd en geschreven....... het lijkt wel of het leuk is over al die "zware" gemeenten te gaan zwetsen. Als er nu eens iets gebeurd in een gemeente waarover gediscuseerd wordt en dit komt ter sprake dan kan ik me dat nog enigzins voorstellen. Maar dit topic is gewoon uit de lucht gegrepen, geen enkele aanleiding voor. Daarom vindt ik dit gewoon ordinair gezwets.Dathenum schreef:Ik vind dit een ongemanierde reaktie. Als jij dit onzin vind kun je dit topic gewoon negeren, wij vinden het geen onzin.FlyingEagle schreef:wat een onzin topic ga over wat anders discuseren.
De persoon die deze topic is gestart is juist positief over "zware" gemeentes. Er is dus geen sprake van een kwetsende topic. Andere topics hierover zijn inderdaad weleens ontspoort in ordinaire afgeefpartijen, maar dat is m.i. niet het geval met dit topic.FlyingEagle schreef:Er is in het verleden al zoooooooooooooooooveeeeeeeel hier over gezegd en geschreven....... het lijkt wel of het leuk is over al die "zware" gemeenten te gaan zwetsen. Als er nu eens iets gebeurd in een gemeente waarover gediscuseerd wordt en dit komt ter sprake dan kan ik me dat nog enigzins voorstellen. Maar dit topic is gewoon uit de lucht gegrepen, geen enkele aanleiding voor. Daarom vindt ik dit gewoon ordinair gezwets.Dathenum schreef:Ik vind dit een ongemanierde reaktie. Als jij dit onzin vind kun je dit topic gewoon negeren, wij vinden het geen onzin.FlyingEagle schreef:wat een onzin topic ga over wat anders discuseren.
- FlyingEagle
Die wel ja, maar uit eigen ervaring het overgrote meerendeel van de posters niet. En soms vindt ik het wel eens genoeg. uiteindelijk voegt dit niets toe, ik zie hier een gesprek onstaan die in verschillende topics al is.Dathenum schreef:De persoon die deze topic is gestart is juist positief over "zware" gemeentes. Er is dus geen sprake van een kwetsende topic. Andere topics hierover zijn inderdaad weleens ontspoort in ordinaire afgeefpartijen, maar dat is m.i. niet het geval met dit topic.FlyingEagle schreef:Er is in het verleden al zoooooooooooooooooveeeeeeeel hier over gezegd en geschreven....... het lijkt wel of het leuk is over al die "zware" gemeenten te gaan zwetsen. Als er nu eens iets gebeurd in een gemeente waarover gediscuseerd wordt en dit komt ter sprake dan kan ik me dat nog enigzins voorstellen. Maar dit topic is gewoon uit de lucht gegrepen, geen enkele aanleiding voor. Daarom vindt ik dit gewoon ordinair gezwets.Dathenum schreef:Ik vind dit een ongemanierde reaktie. Als jij dit onzin vind kun je dit topic gewoon negeren, wij vinden het geen onzin.FlyingEagle schreef:wat een onzin topic ga over wat anders discuseren.
ik vindt het soms te veel deze strekking hebben... dat is mijn mening die ik graag even wil neer zetten. Uiteraard mogen jullie daar anders over denken. Dus zal ik in dit topic niet meer reageren.
Dank voor je antwoord e-mail waarin je bevestigde dat het idd over deze dominee gaat.Petrus schreef:Bedoel jij met ds R te H soms ds Reinders te Harskamp??? Pas als ik jouw antwoord daarop ken weet ik of ik daar op in kan gaan of niet.HHKtE schreef:Ik vind de term zwaar of licht alleen slaan op de uiterlijkheden van de kerkelijke gemeentes binnen onze Geref.Gezindte.
Voorbeelden:de hoed,tempo en manier van zingen,kleding van de kerkgangers,enz enz.
Wat betreft de prediking mag je dat niet zeggen volgens mij.
Het is ware of valse prediking,en dan zal er bij de ware prediking best accentverschil wezen,maar zwaar/licht vind ik geen goede uitdrukking.Ik begrijp trouwens niet waarom Ds.R.te H als zware predikant te boek staat.Zeer goede tekstuitleg en ook toegepast naar jouw en mijn eigen leven.Is dat zwaar??Ik dacht het niet,het is de waarheid
Mijn ervaringen met hem zijn zonder meer positief. Deze zware gemeente, ja dáár heb ik mijn draai volkomen gevonden, de schriftuitleg is helder en Christus-centraal stellend. Met "veel ongeduld" (om het zomaar te zeggen) wacht ik af wanneer ik weer naar Gods Bedehuis mag opgaan in Harskamp.
Voor de goede orde: niet om de persoon ds Reinders, maar wél om de boodschap die op het hart gebonden wordt, en dat is geheel iets ánders dan alleen dwepen met een bepaalde dominee, want dan wordt het menselijke persoonsverheerlijking. En daar bedank ik feestelijk voor..............
Verder, de gemeente op zich is in die mate "zwaar" dat TV volstrekt uit den boze is, radio kan nog nét (het ligt er maar aan hoe die gebruikt wordt), open internet wordt ook volstrekt afgewezen. Qua kleding wordt het zwarte pak en de zwarte rok/jurk ook door-de-weeks zéér op prijs gesteld.
Maar goed, een minderheid die zich er niet aan houd, wij wél voor zover dat binnen de mogelijkheden is.
Petrus.
Ik vind het erg prettig om hier dingen te lezen van anderen over hun ervaringen met verschillende soorten kerkgenootschappen.
Zelf ben ik opgegroeid in Hervormde gemeente (nu binnen pkn), via mijn vriend terecht gekomen bij een vrije oud ger.gem.
Ben zelf nog wel enigszins zoekende, maar weet wel dat ik in de vrije oud ger.gem dingen tegen ben gekomen die ik in herv. wel eens miste, ook al draag ik dan nu een rok en een hoed en duurt de dienst soms een half uur langer.. Als je antwoorden vindt maakt de 'zwaarte' niet veel meer uit
Zelf ben ik opgegroeid in Hervormde gemeente (nu binnen pkn), via mijn vriend terecht gekomen bij een vrije oud ger.gem.
Ben zelf nog wel enigszins zoekende, maar weet wel dat ik in de vrije oud ger.gem dingen tegen ben gekomen die ik in herv. wel eens miste, ook al draag ik dan nu een rok en een hoed en duurt de dienst soms een half uur langer.. Als je antwoorden vindt maakt de 'zwaarte' niet veel meer uit

Vanwaar deze oproep tot geloof aan mede-forumleden? Vind ik niet zo op zijn plaats, eerlijk gezegd.plebe schreef:"Zwaar" ben je/heb je het als je nog voor eigen rekening leeft. Redeneer toch niet zo lieve mensen, maar grijp toch de Heere gelovig en smekend aan-val hem te voet!
enne...........Hij heeft z'n kinderen in velerlei gemeentes!