Van der Zwaag naar Generale Synode

Gefopt

Bericht door Gefopt »

Marnix schreef:
Gefopt schreef:
Afgewezen schreef:Dit lezende, vraag ik me af waarin die predikanten het dan met Van der Zwaag 'eens' zijn.
Dat ze in een bepaalde mate de kritiek van Van der Zwaag delen, betekent toch niet dat ze de 'actie' van Van der Zwaag moeten ondersteunen?
- Als de dominees het niet eens zijn dat dhr Van der Zwaag onder censuur staat
- Dat zij dit uitspreken tegenover bijvoorbeeld gemeenteleden prive maar niet openbaar of op synode's
- Dat zij ook vinden dat er 'ruimer' gepreekt moet worden in de Ger.Gem.
- Dat zij hopen dat hij naar de Generale Synode gaat, maar zich daar niet over uitspreken

Een paar mogelijke voorbeelden van gevallen waarop in het krantenartikel misschien wel gewezen wordt.
Idd. Als de synode van der Zwaag zonder inhoudelijk op zijn opbouwende kritiek in te gaan, hem onder censuur plaatst, lijkt het me niet raar dat naast vele leden, ook predikanten hier bezwaren tegen hebben. Daarnaast willen ze zelf ook wel weten waar ze aan toe zijn... en kan een dergelijke actie een stimulans zijn tot inhoudelijke reactie vanuit de kerkleiding over dit onderwerp... want ik kan me goed voorstellen dat predikanten daar ook wel mee zitten.
Die predikanten zitten er inderdaad mee, maar mogen ze dat dan ook uitspreken??
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Gefopt schreef:Die predikanten zitten er inderdaad mee, maar mogen ze dat dan ook uitspreken??
2Co 3:17 De Heere nu is de Geest; en waar de Geest des Heeren is, aldaar is vrijheid. (= vrijmoedigheid in het spreken).
Gefopt

Bericht door Gefopt »

Miscanthus schreef:
Gefopt schreef:Die predikanten zitten er inderdaad mee, maar mogen ze dat dan ook uitspreken??
2Co 3:17 De Heere nu is de Geest; en waar de Geest des Heeren is, aldaar is vrijheid. (= vrijmoedigheid in het spreken).
Als het zo makkelijk ging bij desbetreffende predikanten...
Ben bang dat dat niet zo is, zie artikel ND.
Marnix

Bericht door Marnix »

Staat er niet in de HC dat we God meer moeten gehoorzamen dan hen die boven ons gesteld zijn?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Staat er niet in de HC dat we God meer moeten gehoorzamen dan hen die boven ons gesteld zijn?
Nee, dat staat in Handelingen 5 : 29; het antwoord van Petrus aan het Sanhedrin.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Gefopt schreef:
Miscanthus schreef:
Als het zo makkelijk ging bij desbetreffende predikanten...
Ben bang dat dat niet zo is, zie artikel ND.
Dan is er geen vrijheid en dan kan de Geest daar ook niet zijn.....
Marnix

Bericht door Marnix »

Klopt. Alleen vraag ik me sterk af wie hier nou Gods wil doen en wie er tegen zijn Woord in gaan....
Plaats reactie