Nadenken over je begrafenis

Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ik vind dat nogal stellig, Matthijs.

Jezus riep Levi, en hij gehoorzaamde

Mag je ook 'gewoon' uit gehoorzaamheid tot Christus komen? Omdat Hij roept en je gehoord hebt dat Hij goed is?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

In eerdere pstings zijn ook enkele stellige uitspraken gedaan. De reactie van Matthijs is hooguit een beetje stellig de andere kant op.
Zo houden we elkaar toch een beetje in evenwicht op het forum. :wink:
Gebruikersavatar
plebe
Berichten: 656
Lid geworden op: 11 aug 2005, 10:38

Bericht door plebe »

Ja, regelmatig. Ondanks de zekerheid van het geloof zal ik hier beneden nooit de staat van perfectie bereiken.
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Unionist schreef:Ik vind dat nogal stellig, Matthijs.

Jezus riep Levi, en hij gehoorzaamde

Mag je ook 'gewoon' uit gehoorzaamheid tot Christus komen? Omdat Hij roept en je gehoord hebt dat Hij goed is?
tja, ik leer het ongenuanceerde niet af.

Iedereen is verplicht om tot Hem te komen.

Maar....

De HEERE heeft uit den hemel nedergezien op de mensenkinderen, om te zien, of iemand verstandig ware, die God zocht. Zij zijn allen afgeweken, te zamen zijn zij stinkende geworden; er is niemand, die goed doet, ook niet een.

En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben


Dat is nu de mens van nature!
Maar ik krijg hier de indruk dat men wel wil, dat men wel zoekt, dat men wel verstandig is.

Als Gods Geest gaat werken dan zal het worden Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten

We zijn de rechtvaardiging van de goddeloze toch zeker niet vergeten! Dat is in de bevinding een goddeloze zijn en daarom een behoefte krijgt en een zeer verlangen en een zeer hongeren en dorsten naar de Heiland Jesu Christi.
Dan alleen is het "al wat aan Hem is, is gans begeerlijk".
En anders is het "Hij had geen gedaante noch heerlijkheid; als wij Hem aanzagen".
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

kunnen we on-topic en nadenken over onze begrafenis of daar iets over vertellen?
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Bericht door Gabrielle »

memento schreef:
Breekijzertje schreef:
memento schreef:Oh, waar is de predikant die nog met bewogen scherpheid durft te stellen wat de realiteit is: de mens die jullie liefhadden is nu in de hel. En jij ook over een tijdje, als je je niet bekeerd! Of is dat te scherp voor onze reformatorische oren? Vinden we de hel te bizar om hardop over iemand te zeggen dat hij/zij daar is.
Ik krijg de rillingen hiervan. Dit kan je niet menen memento!
Waarom niet? Het gaat niet om te oordelen, maar wel om te zeggen: Deze persoon heeft er nooit blijk van gegeven een gelovige te zijn. En alle ongelovigen gaan naar de hel.

Er moet natuurlijk wel een notie bij dat wij geen kenners van harten zijn, en dat wij niet weten of de overledene zich in het verborgene bekeerd heeft. Met meteen de nadruk erbij dat het dus absoluut nodig is dat iemand zich bekeerd, en dat als je je niet bekeerd je naar de hel gaat. Zodat niemand stiekum kan denken (wat helaas velen denken in onze kringen): het komt misschien toch wel goed met mij als ik zo (onbekeerd) verder leef...
Helaas deze gedachte is springlevend !
Het vreemde is dat als er iemand overleden is, en men weet het niet of de persoon Christus kende, er dan maar niks gezegd wordt.
Dat vind ik erg. Ik kan me in je postings wel vinden Memento.


Zelf had ik me voorgenomen het eea op papier te zetten,
het is er helaas nog niet van gekomen.
Wel vind ik het belangrijk dat je man/vrouw of wie dan ook, weet hoe jij erover denkt.

Over mij hoeft niets gezegd te worden, zo'n aangename persoonlijkheid ben ik niet,
Als er maar Eén centraal staat en Zijn heerlijke liefde voor alle aanwezigen verkondigd wordt, dan vind ik het goed.
Wel zou ik een paar mooie liederen prachtig vinden, maar of dat haalbaar is weet ik niet.

Bij het graf vind ik het mooi dat er gewezen wordt naar de wederopstanding
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Matthijs schreef:
Pim schreef:En zo zien we maar weer:

God danken en lofzingen = juichchristendom
Geloofszekerheid = gearriveerd christendom
Je doet er verstandig aan om eens het dunne boekje "Evangelisch of Gereformeerd" van ds. P. de Vries eens te lezen.
Voor een paar euri te verkrijgen. Dan zijn onderstaande reacties duidelijke evangelisch.
Sorry voor Ds. de Vries, maar dat boekje is waardeloos. Nietszeggend. Als je de gevaren binnen evangelische (charismatische) kringen wil weten kan je beter naar de site van Geelhoed gaan.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Dubbel
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Gian schreef:
Matthijs schreef:
Pim schreef:En zo zien we maar weer:

God danken en lofzingen = juichchristendom
Geloofszekerheid = gearriveerd christendom
Je doet er verstandig aan om eens het dunne boekje "Evangelisch of Gereformeerd" van ds. P. de Vries eens te lezen.
Voor een paar euri te verkrijgen. Dan zijn onderstaande reacties duidelijke evangelisch.
Sorry voor Ds. de Vries, maar dat boekje is waardeloos. Nietszeggend. Als je de gevaren binnen evangelische (charismatische) kringen wil weten kan je beter naar de site van Geelhoed gaan.
Ik vind het wel een waardevol boekje.
Je weet volgens mij niet half wat er in staat.

Ik ken overigens de site van Geelhoed niet.
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Bericht door Gabrielle »

on-toppic ,please
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

kunnen we on-topic en nadenken over onze begrafenis of daar iets over vertellen?
Op zich erg vreemd om over na te denken. Aan de andere kant: ook wel goed. Mijn orde van dienst zou zoiets moeten worden als:

- Gebed om vervulling met Gods Geest
- Zingen Psalm 139
- Lezen bijbelgedeelte over de opstanding
- Korte meditatie waarin a. niet-christenen gewaarschuwd worden, b. God gedankt wordt voor het zenden van Zijn Zoon en c. oproep om Jezus aan te nemen en Hem na te volgen in alles
- Zingen Psalm 150
- Gebed
- Mogelijkheid voor diverse mensen om iets persoonlijks te zeggen
- Begrafenis

Het geheel moet vooral sober zijn en God moet in het middelpunt staan.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

rekcor schreef:
kunnen we on-topic en nadenken over onze begrafenis of daar iets over vertellen?
Op zich erg vreemd om over na te denken. Aan de andere kant: ook wel goed. Mijn orde van dienst zou zoiets moeten worden als:

- Gebed om vervulling met Gods Geest
- Zingen Psalm 139
- Lezen bijbelgedeelte over de opstanding
- Korte meditatie waarin a. niet-christenen gewaarschuwd worden, b. God gedankt wordt voor het zenden van Zijn Zoon en c. oproep om Jezus aan te nemen en Hem na te volgen in alles
- Zingen Psalm 150
- Gebed
- Mogelijkheid voor diverse mensen om iets persoonlijks te zeggen
- Begrafenis

Het geheel moet vooral sober zijn en God moet in het middelpunt staan.
Mooi. Hoe groot is de kans dat het ook zo zal gaan?
waarom kies je voor Ps 139?
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Miscantus schreef:waarom kies je voor Ps 139?
Psalm 139 is een mooie psalm, omdat daarin wordt bezongen dat God mij (en ook jou) heeft gemaakt. We zijn er - met andere woorden - niet toevallig! Heel mijn leven ben ik in Zijn handen geweest, wat vlak na mijn geboorte al geillustreerd werd in mijn doop.

Daarnaast wil ik dat het bijbelgedeelte en de preek in het licht van de opstanding (aan het einde der tijden) staat. Mijn dood zal immers een naadloze overgang zijn naar mijn leven!
Miscantus schreef:Hoe groot is de kans dat het ook zo zal gaan?
Mijn vrouw en ik hebben het er wel eens over gehad. Sowieso lijkt me het goed dat je deze zaken met de dierbaren om je heen bespreekt. Niet dat je er de hele dag mee bezig moet zijn, wel dat e.e.a. gewoon goed geregeld is t.Z.t. Of het precies zo wordt als in dit lijstje, weet ik dus niet, maar ik zou graag willen dat het er veel op lijkt.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

rekcor schreef:
kunnen we on-topic en nadenken over onze begrafenis of daar iets over vertellen?
Op zich erg vreemd om over na te denken. Aan de andere kant: ook wel goed. Mijn orde van dienst zou zoiets moeten worden als:

- Gebed om vervulling met Gods Geest
- Zingen Psalm 139
- Lezen bijbelgedeelte over de opstanding
- Korte meditatie waarin a. niet-christenen gewaarschuwd worden, b. God gedankt wordt voor het zenden van Zijn Zoon en c. oproep om Jezus aan te nemen en Hem na te volgen in alles
- Zingen Psalm 150
- Gebed
- Mogelijkheid voor diverse mensen om iets persoonlijks te zeggen
- Begrafenis

Het geheel moet vooral sober zijn en God moet in het middelpunt staan.
Mooi dat je er zo open over bent.
Wel bizar (weet ff geen beter woord) dat je het over je eigen begrafenis hebt hè........
't Kan over 4 dagen zover zijn of pas over jaren. (geldt voor ons allemaal)
'k Weet niet hoe oud je bent en dat doet er ook helemaal niet toe.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Ja het is idd gek om erover na te denken (ben trouwens 27)

Maarre.. hoe ziet jullie liturgie er uit en waarom?
Plaats reactie