Marnix schreef:
Ik vind dat niet opvallend. Als men de doop niet aan het verbond koppelt maar aan geloof, maar men wel in het verbond gelooft, lijkt het me logisch dat men daar wat voor heeft, het opdragen dus... men gelooft immers wel dat God ook de Vader van dat kind wil zijn maar koppelen de doop daar niet als teken aan.
In plaats daarvan gebruikt men een handeling (opdragen, voorstellen) die net zo oudtestamentisch is als de besnijdenis, die niet door Christus aan de nieuwtestamentische gemeente bevolen is, die vervolgens niet volgens de oorspronkelijke bedoeling wordt toegepast (nl. het heiligen van de eerstgeborenen) en dat moet dan bijbelser zijn dan het laten dopen van je kinderen? :shock:
Nu snap ik het even niet...

Het geeft volgens mij dan wel aan hoe diep het onbegrip, over wat de doop nu zegt, wel moet zitten als je zoiets als beter dan het laten dopen van je kinderen ziet.
Marnix schreef:
Dat Jezus besneden werd en kinderen van evangelische christenen niet lijkt me erg logisch, gezien wat Paulus in het nieuwe testament schrijft over de besnijdenis, dat die overbodig is. Men zegt dus: De besnijdenis is overbodig, het is een iets dat er voor het volk Israel was maar niet voor ons. Bij het nieuwe verbond zegt God ook: Ik wil jou God en Vader zijn. Als je dat aanneemt en gaat geloven laat je je dopen als teken van je wedergeboorte.
De doop is geen teken van
mijn wedergeboorte, maar van
de wedergeboorte. Het teken van de doop ontvangen we als een zegel van de gerechtigheid van het geloof (Rom. 4:11). Wij zijn het niet die spreken bij de doop, maar God. Hij is dan ook aan het Woord bij de doop. Want een sacrament is een zichtbare prediking van Gods Woord. Dat is het hele punt van verschil tussen mensen die hun pasgeboren kinderen laten dopen en degenen die het niet doen. Want ook bij volwassendoop, is God aan het woord, niet wij. Want onze belijdenis stelt minder voor dan wat God zegt bij onze doop. Want Hij is volstrekt betrouwbaar, wij niet. Wij dopen onszelf toch niet, we
laten ons dopen? Dat duidt op een houding van passiviteit, geen mondigheid.
Marnix schreef:
Verder snap ik je redenering niet. Dan kan een evangelisch persoon zeggen: Belijdenis doen is een gelegenheidsoplossing, men mist toch een teken en zegel dat gekoppeld is aan de wedergeboorte zelf, en daarom heeft men de belijdenis maar bedacht. Waar minder bijbelse gronden voor izjn dan de volwassendoop. Ik vind dat je dus teveel met een gereformeerde bril hier naar kijkt, begrijpelijk, maar het geeft geen objectief beeld.
De belijdenis is geen gelegenheidsoplossing, maar een gelovig antwoorden op Gods beloften, die ja en amen zijn. En daarmee is de christelijke belijdenis zo bijbels als het maar kan. Van Izaak wordt gezegd dat hij in het geloof gestorven is en dat hij beleed dat hij een hemels vaderland zocht (hij was dus een waar gelovige) (Hebr. 11:13). Toch is hij voordat hij tot die belijdenis kwam besneden: sterker nog, voordat hij verwekt was had God zijn geboorte aan Abraham en Sara beloofd en dat God Zijn verbond met hem op zou richten, net als Hij met Abraham gedaan had (Gen. 17:19). Hebben we hier dan geen uitnemend voorbeeld van hoe het nieuwe en oude testament het verbond en de tekenen die erbij horen ziet? Dat God altijd de eerste is in ons leven is met Zijn Woord? En dat Hij dat met tekenen en zegelen wil bekrachtigen?
Dan maar een gereformeerde bril. 8)
Want aan zo'n doop, of beter nog: aan zo'n God van de doop heb ik wat.