K van der Zwaag

Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Houthakker schreef:Goed, maar noem mij dan eens drie voorbeelden van zaken waar mensen in een kerk het niet eens waren over bepaalde zaken en wat later is bijgelegd/opgelost.
Zodanig dat ze allemaal tevreden in diezelfde kerk konden blijven.

Groet,
Houthakker.
Ik ken een voorbeeld:
Een gemeentelid wilde zijn kind laten dopen.
Mocht niet van dominee/kerkenraad omdat hij een baard droeg.
Eerst baard eraf, dan dopen was de keus.
Gemeentelid was het hier roerend mee oneens.
Okay, zei hij. Voor het dopen werd er driftig geharkt met het scheermes.
Zijn kind is gedoopt en vervolgens liet hij de tabak op zijn gezicht weer driftig groeien.
Gaat nergens over maar het is opgelost en hij is nog steeds lid van die gemeente.
refo

Bericht door refo »

Dus zegt Klaas: okay 't is bij nader inzien toch een bezwaarschrift.....
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Eppie schreef:
Gian schreef:
Hendrikus schreef:
Egbert schreef: toegang tot het avondmaal te ontnemen: dat betekent honger lijden, en dat houd je niet lang vol.
Het klinkt misschien wat vreemd, maar je kan op avondmaalszondagen evt bij de vergadering aangaan. Daar hebben ze elke zondag avondmaal, en je doet er gelijk nieuwe contacten op.
Is dat niet hetzelfde als in een restaurant gaan eten, het kan nog zo goed zijn klaar gemaakt, altijd daar eten gaat niet. Thuis is je thuis.
"Als je honger hebt, moet je thuis eten" zegt Paulus tegen mensen die het lichaam van Christus niet onderscheiden.
Een restaurant is voor je maag, de avondmaalstafel voor je ziel.
En als je thuis niet welkom bent, zoek je toch iets anders?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Breekijzertje schreef: Ik ken een voorbeeld:
Zijn kind is gedoopt en vervolgens liet hij de tabak op zijn gezicht weer driftig groeien.
Gaat nergens over maar het is opgelost en hij is nog steeds lid van die gemeente.
Ja daag, zulke voorbeelden zijn er legio.
Gemeente hanteert de regel dat kinderen pas na een half jaar gedoopt mogen worden als de ouders tv hebben. Er wordt een kindje geboren. Wat gebeurt er: tv gaat de deur uit. Die wordt n.l. even naar het tweede huisje of naar de caravan gebracht - maar hij is de deur uit. Kind wordt gedoopt zonder half jaar uitstel, tv komt terug, klaar.

Maar dat is natuurlijk geen oplossen....
refo

Bericht door refo »

Op http://www.afwachtenofverwachten.nl/homepage.htm is het woord verwachten doorgestreept.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

refo schreef:Op http://www.afwachtenofverwachten.nl/homepage.htm is het woord verwachten doorgestreept.
Heb jij dat gedaan? :D
refo

Bericht door refo »

:mrgreen:

Nee, maar ik krijg geen reactie op de vraag WAAROM. Ik kan wel wat bedenken, maar misschien zijn er mensen die met Klaas knikkeren en het hem kunnen vragen....
Houthakker

Bericht door Houthakker »

Breekijzertje schreef:
Houthakker schreef:Goed, maar noem mij dan eens drie voorbeelden van zaken waar mensen in een kerk het niet eens waren over bepaalde zaken en wat later is bijgelegd/opgelost.

Groet,
Houthakker.
Ik ken een voorbeeld:
HAHAHA, ik vind het wel een goeie, al vind ik het geen goeie.

Enfin, nu nog twee, en dan wel goeie.

Groet,
Houthakker.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Hendrikus schreef:
Breekijzertje schreef: Ik ken een voorbeeld:
Ja daag, zulke voorbeelden zijn er legio.
Gemeente hanteert de regel dat kinderen pas na een half jaar gedoopt mogen worden als de ouders tv hebben. Er wordt een kindje geboren. Wat gebeurt er: tv gaat de deur uit. Die wordt n.l. even naar het tweede huisje of naar de caravan gebracht - maar hij is de deur uit. Kind wordt gedoopt zonder half jaar uitstel, tv komt terug, klaar.

Maar dat is natuurlijk geen oplossen....
Waarom niet? 'k Vind het een perfecte oplossing!
Het scheelt je veel gezeur.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Goed, maar noem mij dan eens drie voorbeelden van zaken waar mensen in een kerk het niet eens waren over bepaalde zaken en wat later is bijgelegd/opgelost.

Groet,
Houthakker.
Voor het ontstaan van de Gereformeerde Gemeenten waren de gemeenten het er niet over eens welke psalmberijming er gehanteerd zou worden. Toen heeft Ds. Kersten een compromis bedacht, dat beide berijmingen naast elkaar konden bestaan, en zijn ze toch nog één geworden.

Hetzelfde geldt voor de theologische school. Hoevelen waren er niet tegen? En nu is de theologische school niet meer weg te denken uit de Gergem.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

AartJan schreef:
Goed, maar noem mij dan eens drie voorbeelden van zaken waar mensen in een kerk het niet eens waren over bepaalde zaken en wat later is bijgelegd/opgelost.

Groet,
Houthakker.
Voor het ontstaan van de Gereformeerde Gemeenten waren de gemeenten het er niet over eens welke psalmberijming er gehanteerd zou worden. Toen heeft Ds. Kersten een compromis bedacht, dat beide berijmingen naast elkaar konden bestaan, en zijn ze toch nog één geworden.

Hetzelfde geldt voor de theologische school. Hoevelen waren er niet tegen? En nu is de theologische school niet meer weg te denken uit de Gergem.
Volgens mij AartJan ging een deel toch niet mee, wat nu de Oud Gereformeerde Gemeenten zijn. Voor wat? Zelf noemen ze de 'psalmberijming van Datheen en de predikantskleding'. Dus ze zijn niet één geworden.

Dat de theologische school niet meer weg te denken is uit de GG zal waar zijn, maar dat is wat anders dan dat iedereen het ermee eens is.
Gian

Bericht door Gian »

AartJan schreef: En nu is de theologische school niet meer weg te denken uit de Gergem.
Als dat kon....

:lol:
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
vlinder

Bericht door vlinder »

AartJan schreef:

Groet,
Houthakker.

Dat houdt niet in dat iedereen het ermee eens is :(
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Dat de theologische school niet meer weg te denken is uit de GG zal waar zijn, maar dat is wat anders dan dat iedereen het ermee eens is.
Maar ze konden wel allemaal in dezelfde kerk blijven, en dat is toch wat Houthakker vroeg?

En de gemeenten die nu de Oud gergem zijn waren volgens mij al in een eerder stadium afgehaakt, maar dit kan ik mis hebben. Echter een groot gedeelte is door het compromis wél één geworden, en zit nu nog in de Gergem.
Eppie

Bericht door Eppie »

AartJan schreef:
Maar ze konden wel allemaal in dezelfde kerk blijven, en dat is toch wat Houthakker vroeg?

En de gemeenten die nu de Oud gergem zijn waren volgens mij al in een eerder stadium afgehaakt, maar dit kan ik mis hebben. Echter een groot gedeelte is door het compromis wél één geworden, en zit nu nog in de Gergem.
Eenheid in de GG? M.i. is nu nog de scheiding te zien tussen de ledeboeriaanse en de kruisgemeenten. Kijk naar zeeland, de verschillen tussen Walcheren en Zuid Beveland zijn er nog steeds.
Gesloten