Wegwijs

plebe

Bericht door plebe »

Mijn devies:

Wees wijs op je levensweg
Raak wegwijs door de Wijze
Wijs dwalenden de Weg
Ga op Weg met de Wijze

.........en verspil je tijd niet op een reforeservaat als wegwijs!
Gelooft het evangelie en bekeert u !
SolaGratia
Contacteer:

Bericht door SolaGratia »

Dat is een kant van de medaille die ik toch ook wil noemen: naast alle commercie en materialisme vind je er ook bevlogen mensen die het Woord willen verspreiden. Ik denk bijvoorbeeld aan deze mensen. Wie dáár z'n herfstvakantie aan opoffert om op de Wegwijs te gaan staan, verdient wel een schouderklopje en een hart onder de riem!
Inderdaad, veel sterkte toegewenst die het Levende Woord gaan verspreiden op de wegwijs, je wordt door de meeste mensen ontlopen of je de meest besmetelijke ziekte hebt.
wim

Bericht door wim »

Stel: ik vind het leuk om een beurs te bezoeken: lekker vrijblijvend slenteren langs allerlei kramen: een soort braderiegevoel zeg maar.

Welke beurs zouden jullie (vooral de kritikasters) me dan aanbevelen?

Voor elk (verantwoord) alternatief voor de wegwijs houd ik me aanbevolen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Vermoeiend, maar wel leuk, interessant en niet aanstootgevend (want minder op persoonlijke consumptie gericht) vind ik de NOT, de Nationale Onderwijs Tentoonstelling die -ik meen- eenmaal per twee jaar in de Utrechtse Jaarbeurs wordt gehouden.
Geen panfluiten, geen electronische orgels, geen hoedjes, geen massale samenzang.
Wel uitgevers, stichtingen die zich inzetten voor dyslectische kinderen etc., bestemmingen voor schoolreisjes, projectinrichters, nou ja, genoeg om een dagje zoet te brengen en met tassen vol documentatiemateriaal thuis te komen.
plebe

Bericht door plebe »

wim schreef:Stel: ik vind het leuk om een beurs te bezoeken: lekker vrijblijvend slenteren langs allerlei kramen: een soort braderiegevoel zeg maar.

Welke beurs zouden jullie (vooral de kritikasters) me dan aanbevelen?

Voor elk (verantwoord) alternatief voor de wegwijs houd ik me aanbevolen.
CLK
Een kleurrijk geheel aan broeders en zusters.
Van stemmige GBS broeders tot een vrolijk evangelische broeder als Rikkert verschijnen er op je netvlies.
Lekker snuffelen in nieuwe boeken en bladen zonder refo-reservaatgevoel.
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

plebe schreef: CLK
Een kleurrijk geheel aan broeders en zusters.
Van stemmige GBS broeders tot een vrolijk evangelische broeder als Rikkert verschijnen er op je netvlies.
Lekker snuffelen in nieuwe boeken en bladen zonder refo-reservaatgevoel.
Natuurlijk! Hoe kon ik die nou vergeten...
Heet nu anders - en is net geweest. Even geduld dus, Wim...
Kislev

Bericht door Kislev »

Houthakker schreef:Kislev: Kun je ook uitleggen wat precies de wijsheid is in je wegblijven? Vind je het zo erg dat er zo heel af en toe nog iets wordt georganiseerd in Nederland, waar je niet gehersenspoeld wordt door allerlei gore of satanische muziek, waar je om de andere minuut niet weet waar je kijken moet vanwege het wangedrag in het kledinggedrag en waar je om de 5 minuten niet weet hoe snel je met de kinderen weer moet draven om voorbij zaken te komen die beslist niet Christelijk zijn?

Groet,
Houthakker.
Heel goed dat er een Wegwijs is, juich ik ook zeker van harte toe. Heb er als kind van genoten! 't Is ook flauw om te doen alsof het allemaal niks is.

Nu kan ik er eerlijk gezegd niet meer van genieten. Krijg kippenvel van al die orgels, de muziek die er op staat etc. Alsof er niet meer is dan Karel Bogerd & Co.

Heb verder ook geen reden om te gaan. Als ik een refoboek nodig heb loop ik wel even in een middagpauze naar de refoboekenzaak etc. Wegwijs heeft wat dat betreft voor mij geen meerwaarde.

Overigens ga ik van de week wel een dagje naar Utrecht, maar dan niet om op de Wegwijs te winkelen maar in Utrecht zelf.
Houthakker

Bericht door Houthakker »

Pim schreef:Houthakker,

Hoewel wij als ik deze week een dagje vrij had kunnen nemen misschien best wel naar de Wegwijs zouden zijn gegaan, deel ik toch de bezwaren die men in deze topic naar voren probeert te brengen. Ik zal proberen ze (nogmaals) onder woorden te brengen.

Je hebt gelijk als je stelt dat op de Wegwijs 'gelijkgezinden' rondlopen. Maar wat hebben we dan gemeenschappelijk? Datgene wat ons zou moeten binden, namelijk het persoonlijk geloof in Christus Jezus, de Gezalfde Verlosser, wordt zoveel gemist. Dit blijkt uit lege Avondmaalstafels en uit de klachten die je regelmatig hoort en leest in verslagen van bijeenkomsten/toogdagen/etc in het RD.
De buitenkant, het refo-zijn, stemt nog wel overeen, maar als in een huls het kruit (het Christen-zijn) gemist wordt, dan spreken we over losse flodders.

Hiermee wil ik niet betogen dat we niet met ongelovigen moeten omgaan, maar het is zo'n schijnwereld als we onze huls, ons refo-zijn, gaan koesteren en gaan opvullen met allerhande soorten van consumptie en/of materialisme. Dat kan een beetje tegen gaan staan, begrijp je?
Bedankt Pim,

Je bent erg duidelijk.
Voor mij in ieder geval verduidelijkend.
Je hebt ook helemaal gelijk, en ik ben het met je eens.
Treffend schrijf je:
Datgene wat ons zou moeten binden, namelijk het persoonlijk geloof in Christus Jezus, de Gezalfde Verlosser, wordt zoveel gemist.
Dat is zo. Je hebt gelijk. Maar dat is nu juist wat zo bevreemdend op mij overkomt. Want we zitten wel iedere zondag in hetzelfde gebouw met mensen met wie we ook verbonden zouden moeten zijn door het geloof. En dat wordt, iedere zondag weer, zoveel gemist. Maar we blijven wel naar de kerk gaan, we mauwen er niet over.
Waarom mauwen we er dan nu, in verband met die beurs, wel over?

Dat is we zo vreemd dubbel, dat ik ertoe neig om het oneerlijk te vinden.

Wat ook zo gek is, althans ik vind het gek, dat we regelmatig deze klaagzang horen als het over deze beurs gaat, maar dezelfde klaagzangen zouden dan ook gezongen behoren te worden wanneer het gaat over andere toogdagen van het GBS, of de Mbuma zendingsdag, en niet te vergeten de Macedonie-zendings-dag.

En helemaal zouden we het moeten uitschreeuwen van ach en wee wanneer er weer de Eibertjes-markt-dagen in Nunspeet zijn of de Staphorster braderie, of de zomerbraderie in Ermelo, of de hoe-heet-het-ook-alweer in Oldebroek, de ponymarkt in Brakel, de beestenmarkt in Genemuiden, de Habito-beurs in Rijssen, de Gallinova in Barneveld, de Amaliabeurs in Kootwijkerbroek.

Allemaal beursen, markten en evenementen waar we toch stapels Christenen zouden mogen verwachten?
Maar ga er eens kijken. Het is om te janken, zo weinigen we daar ontmoeten met wie we de band van het geloof in de Levende Christus kennen.

En waarom janken we dan niet?

Overigens schreef je een mooi stukje Pim, van harte mee eens, maar mijn vragen zijn gewoon nog niet opgelost.

Groet,
Houthakker.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Houthakker schreef:Maar dat is nu juist wat zo bevreemdend op mij overkomt. Want we zitten wel iedere zondag in hetzelfde gebouw met mensen met wie we ook verbonden zouden moeten zijn door het geloof. En dat wordt, iedere zondag weer, zoveel gemist. Maar we blijven wel naar de kerk gaan, we mauwen er niet over.
Waarom mauwen we er dan nu, in verband met die beurs, wel over?

Dat is we zo vreemd dubbel, dat ik ertoe neig om het oneerlijk te vinden.

Wat ook zo gek is, althans ik vind het gek, dat we regelmatig deze klaagzang horen als het over deze beurs gaat, maar dezelfde klaagzangen zouden dan ook gezongen behoren te worden wanneer het gaat over andere toogdagen van het GBS, of de Mbuma zendingsdag, en niet te vergeten de Macedonie-zendings-dag.

En helemaal zouden we het moeten uitschreeuwen van ach en wee wanneer er weer de Eibertjes-markt-dagen in Nunspeet zijn of de Staphorster braderie, of de zomerbraderie in Ermelo, of de hoe-heet-het-ook-alweer in Oldebroek, de ponymarkt in Brakel, de beestenmarkt in Genemuiden, de Habito-beurs in Rijssen, de Gallinova in Barneveld, de Amaliabeurs in Kootwijkerbroek.

Allemaal beursen, markten en evenementen waar we toch stapels Christenen zouden mogen verwachten?
Maar ga er eens kijken. Het is om te janken, zo weinigen we daar ontmoeten met wie we de band van het geloof in de Levende Christus kennen.

Overigens schreef je een mooi stukje Pim, van harte mee eens, maar mijn vragen zijn gewoon nog niet opgelost.

Groet,
Houthakker.
Als ik naar de kerk ga 's zondags dan is dat in eerste instantie om God te ontmoeten. Zijn Woord staat daar centraal en door de schriftuurlijke prediking spreekt Hij tot ons. Dat is ook zo als we naar bijv. een zendingsdag gaan. Daar zijn ook kraampjes, niks mis mee lijkt me, maar God en Zijn Koninkrijk staan daar centraal. Die centrale gedachte is niet aanwezig op de Wegwijs, terwijl dat nu hetgeen is wat ons zou moeten binden.

M.b.t. de andere braderiën speelt er iets anders een rol. Dan ben je als Christen als een lichtend licht in de wereld (maar niet van de wereld). Hoewel ik de eerste ben die moet beamen dat er van dat licht geven zo vaak weinig terecht komt. Toch is dat als het goed is wel iets wat in alle facetten van je leven een rol speelt.
Als we naar een seculiere braderie gaan doet het buitenkantje er niet toe. Daar draag je je geloof uit, zoals je dat op diverse momenten en plaatsen mag en moet doen. We zijn vreemdelingen hier op aarde, we moeten ons niet zomaar warmen aan elkaar, maar aan God en Zijn Woord en via Hem kunnen we warmte vinden bij elkaar.

Op refo-gelegenheden als de Wegwijs wordt het buitenkantje echter gekoesterd, die (lege?) huls. En we vinden het zo heerlijk om ons bij de rokken en grote gezinnen te warmen, terwijl dat allemaal surrogaat is.

Overigens Houthakker, het is niet echt respectvol om een andere mening als 'janken' af te doen, als het op die manier moet zijn we snel uitgepraat.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Kislev

Bericht door Kislev »

Als je naar het uiterlijk bij de refowereld past word je geaccepteerd. Gaat het echter om de wezenlijke dingen (zie mn onderschrift) dan is er vaak geen herkenning en voel je je binnen de refowereld vaak een vreemdeling.

Niet om te schelden, echt niet, maar het is opvallend dat veel mensen een hekel aan gergemmers hebben. Waarom? Omdat de doorsnee gergemmer hoogmoedig en arrogant is. We dragen chique kleding (College style e.d.) en hebben gestudeerd of studeren. kHeb heftig tegengesputterd toen dit tegen mij, als gergemmer gezegd werd. Maar.... een jaar lang observerend rondkijken heeft ervoor gezorgd dat ik diegene die het zei toch gelijk moet geven. Zie zelf in mijn eigen gergem dat het deel wat niet gestudeerd heeft en niet in de merkkleding loopt er niet bij hoort en op den duur de gergem verlaat om hervormd te worden.
Veel discussies binnen de gergem over het aanbod, de toeeigening, maar het gevaar zit hem elders. We beginnen ons zo'n beetje de enige goede kerk te vinden.

Billy

Bericht door Billy »

Kislev schreef:Als je naar het uiterlijk bij de refowereld past word je geaccepteerd. Gaat het echter om de wezenlijke dingen (zie mn onderschrift) dan is er vaak geen herkenning en voel je je binnen de refowereld vaak een vreemdeling.

Niet om te schelden, echt niet, maar het is opvallend dat veel mensen een hekel aan gergemmers hebben. Waarom? Omdat de doorsnee gergemmer hoogmoedig en arrogant is. We dragen chique kleding (College style e.d.) en hebben gestudeerd of studeren. kHeb heftig tegengesputterd toen dit tegen mij, als gergemmer gezegd werd. Maar.... een jaar lang observerend rondkijken heeft ervoor gezorgd dat ik diegene die het zei toch gelijk moet geven. Zie zelf in mijn eigen gergem dat het deel wat niet gestudeerd heeft en niet in de merkkleding loopt er niet bij hoort en op den duur de gergem verlaat om hervormd te worden.
Veel discussies binnen de gergem over het aanbod, de toeeigening, maar het gevaar zit hem elders. We beginnen ons zo'n beetje de enige goede kerk te vinden.

College style chique? surrogaat refo-truttigheid ten top. iedereen loopt er in en er is dus niets chiques aan, volgens mijn ega :wink: :wink: :wink: :lol: :lol: :lol:

overigens moet ik je wel voor deel gelijk geven. al zie je bij veel gergemmen op het platteland toch ook nog veel "boerendegelijkheid" en ruik je in de kerk regelmatig een vleugje koeiestront wat het Hugo Boss luchtje van de ander al dan niet met opzet overheerst.

wat anders:

het valt me in de beurscatalogus op dat er veel minder meubelzaken staan als voorheen en volgens mij geen een autohandelaar/dealer.
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
wim

Bericht door wim »

Tsja... ik zie het duidelijk veel te simpel als ik zeg dat het gewoon een grote braderie is waar toevallig heel veel refo's komen.

Ik zie nu dat ik er eigenlijk veeel dieper over na had moeten denken. In plaats van een normale ondernemer die er zijn spullen wil slijten aan beursgangers moet ik een ontspoorde christen zien die de mammon aanhangt. De omslag in denken maak in nog wel eens. Heb geduld. Uiteindelijk is ook voor mij een veroordelende houding het makkelijkst.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

wim schreef:Heb geduld. Uiteindelijk is ook voor mij een veroordelende houding het makkelijkst.
Daarom veroordeel je voor het gemak maar de mensen die er anders over denken.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Houthakker schreef: En helemaal zouden we het moeten uitschreeuwen van ach en wee wanneer er weer de Eibertjes-markt-dagen in Nunspeet zijn of de Staphorster braderie, of de zomerbraderie in Ermelo, of de hoe-heet-het-ook-alweer in Oldebroek, de ponymarkt in Brakel, de beestenmarkt in Genemuiden, de Habito-beurs in Rijssen, de Gallinova in Barneveld, de Amaliabeurs in Kootwijkerbroek.

Houthakker.
Laat het nu net vandaag 'beestenmarkt' zijn vandaag in Genemuiden :wink: nou ik moet je zeggen: het is idd iets om te janken! Beesten in de vorm van koeien e.d. zijn er niet meer. daarentegen zijn er ''nieuwe beesten' namelijk mensen die deze dag gebruiken om zich vol te gieten met alcohol en met zn allen opgepropt in een café staan! en zodoende soms meer van een beest weghebben dan van een mens.(niet dat ik me beter voel, maar het is echt om van te janken om dat aan te zien) er word vanuit de kerken dan ook ernstig gewaarschuwd hiertegen.

heb nog wel een rondje gemaakt over de markt en kwam een schril contrast tegen: de stand van 'kerkvolk'(met 'onze muziek') vlak naast een café met de muziek van wereld. :)

Overigens hebben we een goed alternatief: De Wegwijs :wink:

Grt,

AJ
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

In elk geval zie je zelden zoveel refo's in Utrecht en zoveel Terdege-lezende mensen in de trein.
:mrgreen:
Plaats reactie