ZOmaar een stukje voor de Marnix-en onder ons

Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door Marnix
Oorspronkelijk gepost door Elmousse
k blijf vinden dat er teveel wordt gehamerd op de oude mens, de slavernij van de wet en de zonde, dat waar Christus ons van kwam verlossen.... De bijbel maakt juist duidelijk dat het evangelie is dat je door de Geest anders kan worden, opnieuw geboren kan worden, je nieuwe mens.... dankzij die Geest kunnen we roepen: Abba, Vader. Waarom dat dan tegenwerken en vooral stug blijven roepen dat we niks goeds kunnen doen? Onderschat je het werk van de Geest dan niet een beetje?
Nee want er staat geschreven, die uit het vlees zijn bedenken dat des vleses is, en die uit de Geest zijn bendenken wat des Geestes is... het werk van de Geest volvoert Hij alleen in de harten der uitverkorenen... en die in het vlees is en blijft kan niets anders dan te bedenken wat des vleses is en dat is vijandschap tegen God
We hebben het hier over de kerk, het lichaam van Christus genoemd door Paulus.... Een plek waar de Geest bij uitstek werkt!

Wat moet daar klinken? Woorden van verdoemenis, of woorden van verlossing? Zoek maar weer eens de bijbelse lijn, die zo uit het oog is geraakt. Ga eens in de brieven van Paulus snuffelen... en ga turfen hoevaak hij het heeft over de verlossing en de mensen als verlosten aanspreekt, en hoevaal hij de boodschap van verdoemenis aan de gemeente predikt.

Doe je ogen eens open.... en zet die zwarte bril eens af... :)
als we de boel omkeren moeten we oppassen om niet verloren tegaan met een zonnebril op. het lijkt allemaal mooi maar het is niet tot een eeuwig ingaan.

Als het goed is zal: ellende, verlossing en dankbaarheid in alle gevallen aanwezig moeten zijn.
refo

Bericht door refo »

Wat me opvalt is dat mensen het idee hebben dat 'hel en verdoemenis' (om het maar plat te zeggen) wel kan werken in de prediking. Zo van: dan ga je merken dat je veloren ligt en dan ....

Dat is helemaal niet zo. Dat werkt helemaal niet. Geen mens is onder een wetsprediking tot bekering gekomen.

'Predikt het Evangelie aan alle creaturen'. Niks wet vooraf. De wet doodt alleen maar.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Maar? We kunnen toch niks goeds vanuit onszelf? Onze uitverkiezing ligt al vast, als we uitverkoren zijn gaan we daarnaar leven, zijn we dat niet, dan doen we dat ook niet? Hoe kan je dan stellen dat we goed ons best moeten doen? Daar hebben we totaal geen invloed op tch, maar juist andersom?

Wat troost betreft, daar kwam jij mee.... en daar wilde ik even wat over zeggen... ik ben blij dat je die eerdere opmerking enigzins hebt gerelativeerd ;)
Ik kan me niet herinneren dat ik het over 'troost' gehad heb, maar misschien is dat me ontgaan.
Ik heb ook niet gezegd dat we goed ons best moeten doen.
Misschien verwar je mij met andere posters?
Weet je, als het over deze materie gaat, kun je me heel gemakkelijk vastpraten. Want met redeneren kom je hier niet uit. Niet kunnen, wel moeten. Ga er maar aan staan!
Wel moeten? Wij moeten helemaal niks afgewezen. Wij voelen ons prima thuis in de dienst van de duivel en de zonde... wij zijn gewillige slaven en wij moeten zondigen. De "oude" mens wil en kan niet anders & moet niet anders... We kunnen de boodschap van de roepende God: bekeert u, want waarom zoudt gij sterven... wel zien als een opdracht, een moeten, maar waarom? Als ik tegen jouw zeg dat jij jezelf moet laten martelen, zeg je toch ook gewoon: ik moet niks!

En de zaligheid is in geen Anderen; want er is ook onder den hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welken wij moeten zalig worden.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
gravo

Bericht door gravo »

Oorspronkelijk gepost door refo
Wat me opvalt is dat mensen het idee hebben dat 'hel en verdoemenis' (om het maar plat te zeggen) wel kan werken in de prediking. Zo van: dan ga je merken dat je veloren ligt en dan ....

Dat is helemaal niet zo. Dat werkt helemaal niet. Geen mens is onder een wetsprediking tot bekering gekomen.

'Predikt het Evangelie aan alle creaturen'. Niks wet vooraf. De wet doodt alleen maar.

Er mag wel even wat onderscheid worden gemaakt tussen wets-prediking en hel- en verdoemenis-prediking.

De wet van God is goed. Je kunt en mag je erin verheugen (Ps. 119). Maar die wet is ook onverbiddelijk goed. Hij is onbeweeglijk goed, compromisloos goed. En dat is nu het ergerlijke. Tegen die altijddurende correctheid van de wet steken wij ook altijd zo mager af. Juist omdat de wet zo voortdurend en standvastig Gods wil uitdrukt voelen wij de hete adem van die Wet ook constant in onze nek: doet dit en je zult leven! Zo'n wets-prediking (die dus de veeleisendheid van de wet, maar ook de schoonheid en goedheid van de wet benadrukt) is mij lief.

Hel- en verdoemenis is echter prediking die de consequentie van overtreding van die constant blijvende wettelijke eis benadrukt. Dat is op zich logisch en correct. Maar het Evangelie wil ten diepste niets anders dan wat de wet wil: namelijk een leven dat smetteloos en rein is in de ogen van God. Wet en Evangelie mogen door hel- en verdoemenis-prediking niet uit elkaar gerukt worden. Alsof de eis van de wet (die door ons niet kan worden nagekomen) niet steeds gevolgd moet worden door het aanbod van de genade (het alternatief om rechtvaardig en heilig voor God te worden en de wet zo te vervullen). Ze horen bij elkaar. Wie naast de wet ook het Evangelie predikt, hoeft niet zoveel woorden meer vuil te maken aan de hel of aan de verdoemenis. Het Evangelie biedt immers een uitweg om daaraan te ontsnappen.

Kortgezegd: wie veel over de wet zegt, moet ook veel over het Evangelie zeggen. Ze horen (God-zij-dank) bij elkaar. Maar wie het Evangelie niet wil toevoegen aan zijn wets-prediking, ja die heeft tijd over en moet die dus noodzakelijkerwijs maar vullen met huiveringwekkende vergezichten over hel en verdoemenis. Zonde van de preek-tijd.

gravo
ndonselaar
Contacteer:

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen Ik kan me niet herinneren dat ik het over 'troost' gehad heb, maar misschien is dat me ontgaan.
Ik heb ook niet gezegd dat we goed ons best moeten doen.
Misschien verwar je mij met andere posters?
Weet je, als het over deze materie gaat, kun je me heel gemakkelijk vastpraten. Want met redeneren kom je hier niet uit. Niet kunnen, wel moeten. Ga er maar aan staan!
Wel moeten? Wij moeten helemaal niks afgewezen. Wij voelen ons prima thuis in de dienst van de duivel en de zonde... wij zijn gewillige slaven en wij moeten zondigen. De "oude" mens wil en kan niet anders & moet niet anders... We kunnen de boodschap van de roepende God: bekeert u, want waarom zoudt gij sterven... wel zien als een opdracht, een moeten, maar waarom? Als ik tegen jouw zeg dat jij jezelf moet laten martelen, zeg je toch ook gewoon: ik moet niks!
Dus maar gewoon verloren gaan??
Ja heb jij daar dan problemen mee? Dan moet de rust je toch wel zijn opgezegd afgewezen... anders laat je het min of meer (hoe vroom sausje je er ook over wil gieten) je het toch over je heen komen.. omdat je van die zondedienst niet af wilt en kunt
Rust opgezegd kan wat zijn, maar ook de Farao, Ezau waren onrustig. Augustinus schreef eeuwen terug al 'onrustig is het hart, totdat het rust vindt in U, o God.'

Ook Jezus zegt: Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
ndonselaar
Contacteer:

We hebben het hier over de kerk, het lichaam van Christus genoemd door Paulus.... Een plek waar de Geest bij uitstek werkt!

Wat moet daar klinken? Woorden van verdoemenis, of woorden van verlossing? Zoek maar weer eens de bijbelse lijn, die zo uit het oog is geraakt. Ga eens in de brieven van Paulus snuffelen... en ga turfen hoevaak hij het heeft over de verlossing en de mensen als verlosten aanspreekt, en hoevaal hij de boodschap van verdoemenis aan de gemeente predikt.

Doe je ogen eens open.... en zet die zwarte bril eens af...
Paulus preekte beiden, want hij wist wat het inhield om verloren te gaan: wij dan wetende de schrik des Heeren.
ndonselaar
Contacteer:

De wet doodt: ten leven.
Marnix

Bericht door Marnix »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar

Doe je ogen eens open.... en zet die zwarte bril eens af...
Paulus preekte beiden, want hij wist wat het inhield om verloren te gaan: wij dan wetende de schrik des Heeren.
Klopt, Paulus legde niet op een van beiden heel sterk de nadruk.... :)

Inderdaad Jelle, een kleurige zonnebril is ook niet goed... want ook dat geeft een vertekend beeld. We moeten hier de goede balans in vinden en daar laat Paulus wel wat van zien. :)

[Aangepast op 13/8/05 door Marnix]
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Waar staat dat, Niek?
Marnix

Bericht door Marnix »

De letter doodt maar de Geest maakt levend :)

3 Is dan het goede mijn dood geworden? Volstrekt niet! Maar de zonde heeft, opdat zij zou blijken zonde te zijn, door het goede mijn dood bewerkt, opdat de zonde bij uitstek zondig zou worden door het gebod. (Rom 7)

Deze tekst wijst er wel een beetje op.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
ndonselaar
Contacteer:

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus

Waar staat dat, Niek?
Let wel, ik zeg niet dat de Wet levend maakt, want dat kan hij niet: want indien er een wet gegeven ware, die machtig was levend te maken, zo zou waarlijk de rechtvaardigheid uit de wet zijn.

Wat bedoel ik dan? Wat Paulus schrijft in Gal. 2,19: 'want ik ben door de wet der wet gestorven, opdat ik Gode leven zou.'
refo

Bericht door refo »

Da's een perspectief van achter naar voren. Andersom werkt dat niet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marnix

Bericht door Marnix »

Uit de context van de Galaten-brief blijkt dat ook wel. De wet maakt niet levend, de wet wijst wel op zonde. En dus op dat we Christus nodig hebben die levend maakt, en dus de Geest die op Christus wijst. Daarom staat er ook dat de Geest levend maakt. De wet maakt ons "dood" maar de Geest maakt ons levend! Omdat Jezus de wet vervulde.
ndonselaar
Contacteer:

Het is prediking van Wet én Evangelie.

Als we dood van de Wet prediken, hebben we eveneens het leven van het Evangelie te prediken.
Ariene

Bericht door Ariene »

Ik zou wel eens willen vragen of jullie voorbeelden van Jezus zelf aan kunnen halen waarin blijkt dat hel en verdoemenis preken goed is.
Ik vind nl. dat je de mensen er dood mee preekt.
Je krijgt luisteraars die zeggen "Ach, wij zijn niks en wij kunnen niets, het moet je toch gegeven worden. En daar is de kous mee af.
Vaak zie je dat in vakantietijd zulke jongeren onsporen, en dat er soms bij de volwassenen ook allerlei dingen mee door kunnen.

Ik lees vooral dat Jezus zegt:"geloof en gij zult Leven"
Hij zegt tegen zieken "Uw geloof heeft u behouden"

Moeten wij niet vooral geloven, en moet dat ook niet gepreekt worden?
Plaats reactie